Beskrivelse af undervisningsforløbet (MA-BA-d3/e)

Retur til forside

Titel Funktioner af to variable
Materiale A3, kapitel 4, s. 104-120
Bevis for artsbestemmelse kap5_QR18_Arten_af_stationaere_punkter_Bevis_for_saetning_11.pdf (praxis.dk)
Formelsamling s. 32-34
AACG Maple manual STX A, kapitel 23
Supplerende læsning: Lærebog i matematik A3 STX, s.99-132
Fra den supplerende læsning er på klassen gennemgået:
De blandede anden ordens afledede er ens (s. 114)
At de partielle afledede tangenthældning for snitkurven, som vises grafisk (s. 115)
At gradienten er en plan vektor, som giver retning i dm(f) som giver den største væksthastighed i f. Gradientens længde giver væksthastighedens størrelse (s. 120)
Omfang 13,33 timers uddannelsestid.
Beskrivelse INTRODUKTION
A4, afsnit 4.2, s.104-110
Vi ser på definitionen og grafen for en funktion af to variable.
Udregning af funktionsværdier, samt bestemmelse af en koordinat i definitionsmængden når funktionsværdien kendes.
Herefter ses nærmere på definitionsmængden for funktioner af to variable.

Definitionen af snitkurver (formel 192)
Eksempel med f(x)=2x+y^2, hvor eleverne skal give et bud på grafens flade
Definitionen af niveaukurver/konturplot (formel 193).
Eksempel med f(x)=2x+y^2, hvor eleverne igen skal give et bud på grafens flade

Graf for en funktion af to variable.
Eksemplet tegnes med maple for at be/afkræfte elevernes arbejde.

Opgaver fra vejledende enkeltopgaver A
opgave 4.D1.1 a) 4.D1.2 a) 4.D2.1 og 4.D2.2

DIFFERENTIATION AF FUNKTIONER AF TO VARIABLE
A3, afsnit 4.3 s.111-113 Partielle afledede (formel 194) og gradient (formel 195) væksthastigheden er længden af gradienten i et punkt.
Anden ordens partielle afledede

BESTEMMELSE AF EKSTREMA
A3, afsnit 4.4, s. 116-120
Stationært punkt er når gradienten er nulvektoren (formel 197)
Artsbestemmelse af stationære punkter (formel 198-201).
Arten kan være et maksimum, minimum eller et saddelpunkt
Formelsamling s.34.
Bevis kap5_QR18_Arten_af_stationaere_punkter_Bevis_for_saetning_11.pdf (praxis.dk)

Herefter opgaver fra vejledende enkeltopgaver
Væsentligste arbejdsformer


Retur til forside