Beskrivelse af undervisningsforløbet (MA-BA-d3/e)

Retur til forside

Titel Inverse funktioner og harmonisk svingning
Materiale A3, kapitel 1, s.8-17
Formelsamling s. 18 i forbindelse med logaritmefunktioner som invers til e^x og 10^x
Formelsamling, s. 22-23
AACG Maple manual 2021 STX A.pdf kapitel 21
Omfang 6,67 timers uddannelsestid.
Beskrivelse Inverse funktioner
Dagens materiale bygger hovedsageligt på de opgavetyper man møder til eksamen.

1) Introduktion af sammensætning af funktioner.
Opgaver fra Vejledende enkeltopgaver:
Opgave 2.D1.3-2.D1.5

2) Inverse funktioner:
-Definition: funktionerne f og g er hinandens inverse når f(g(x))=x og g(f(x))=x
-Altså hvis man udfører dem efter hinanden, ophæver de hinanden.
-En invers funktion betegnes f^(-1)(x), og læses “f opløftet i minus første af x”.

3) kort teoretisk indførelse af de inverse funktioner 10^x og log(x) samt e^x og ln(x) (formelsamling side 18)

Eksempel: Vis, at f(x)=1/2x+3 og g(x)=2x-6 er hinandens inverse.
Svar: dette gøres ved at teste om sammensætningerne f(g(x)) og g(f(x)) giver x.

2.2) inverse funktioner vil derfor grafisk være hinandens spejling omkring linjen med ligningen y=x.
Eksempel: tegn grafen for f(x)=kvadratrod(x) og f^(-1)(x)=x^2.

Skal i også kunne, men står ikke i jeres bog:
2.3) Inverse funktioner betyder at når f(a)=b, altså grafen for f gr gennem punktet (a,b), så vil den inverse funktion f^(-1) gå gennem det omvendte, altså punktet (b,a). Dvs f^(-1)(b)=(a).

Eksempel: på en figur aflæses at grafen for f går gennem punktet (4,6). Herudfra kan konkluderes, at den inverse funktion går gennem (6,4) altså f^(-1)(6)=4.

2.4) Bestem forskrift for den inverse funktion.
Gøres ved at bytte rundt, altså isolere x.

Eksempel:
Bestem den inverse funktion til
f(x)=1/2x-7
Svar: isoler x
y=1/2x-7 (her er y udtrykt ved x)
7+y=1/2x
14+2y=x (her er x udtrykt ved y, altså det omvendte).
Derfor er
14+2x=f^(-1)(x)

Opgave 2.D1.8-2.D1.12

10.01 Trigonometriske funktioner
Materialer: A3, s.10-17
Formelsamling, s. 22-23
AACG Maple manual 2021 STX A.pdf kapitel 21
1) Radiantal: A3, s.10-11
-Enhedscirklen og intro til at regne med vinkler målt i radianer frem for grader.
-Omregning fra grader til radianer
-Omregning fra radianer til grader
Øvelse 103-105 fra A3 opgavebogen (udleveres på dagen).
-Uendeligt mange vinkler beskriver et retningspunkt
Øvelse 106-109 fra A3 opgavebogen (udleveres på dagen).

2) tegning af funktionerne: A3, s.12
f(x)=cos(x) og f2(x)=sin(x)
Gøres ud fra definitionen af cosinus og sinus i enhedscirklen og radiantal.
-google “Unit circle” for at få en god grafisk opsummering af grader, radianer og cosinus og sinus.

3) Den harmoniske svingning, A3, s. 13-14
Lav eksperiment 1.1-1.7
Undersøgende arbejde, kan i selv udlede betydningen af koefficienternes betydning?
(Tænk fx på parallelforskydning)
-Fælles opsummering med en interaktiv harmonisk svingning. (Til KEM: findes på SYSTIME PlusA hf bog).
-Konklusion: definitionen af den harmoniske svingning, A3, s. 14.
Definitionen uddybes lidt ift. parallelforskydning med konstanten omega og phi.

4) Det hele sættes i perspektiv til formelsamlingen, s. 22-23.

5) opgaver:
Læs eksempel 104, A3 s. 14-15
Lav øvelse 110-112 fra A3 opgavebogen (udleveres på dagen).
Læs eksempel 105, A3,
Væsentligste arbejdsformer


Retur til forside