Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin | Maj-juni 2022 |
Institution | Aalborg City Gymnasium |
Uddannelse | stx |
Fag og niveau | Sa, Niveau: B |
Lærer(e) | Solveig Lauritsen (SL) |
Hold | Sa-CB-d/f |
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Forløb 1 (sa) | Introduktion til faget og udarbejdelse af synopsis |
Forløb 2 (sa) | Identitet i det senmoderne samfund - og social ulighed og kulturelle forskelle |
Forløb 3 (sa) | Politik - inkl. EU med fokus på blandt andet klima |
Forløb 4 (sa) | Dansk økonomi - klima, corona, Ukraine |
Forløb 5 (sa) | Fremtidsperspektiver for den universelle velfærdsmodel i DK |
Titel | Introduktion til faget og udarbejdelse af synopsis |
Materiale |
Igennem hele året har vi anvendt "Samf på B" som grundbog, Colombus, 2. udgave, 2018. I dette korte forløb har vi læst frem til og med s. 16 (tema 1). |
Omfang | 4,17 timers uddannelsestid. |
Beskrivelse | Introduktion af klassen, undervisningsmaterialer, One-Note, Teams, diverse aftaler og fagligt introduktion til udarbejdelse af synopser. |
Væsentligste arbejdsformer | Individuelt arbejde, gruppearbejde og klasseundervisning. |
Titel | Identitet i det senmoderne samfund - og social ulighed og kulturelle forskelle |
Materiale |
I Samf på B: tema 2 og 3 s. 17 - 54. "Klassesamfundet er tilbage", Olsen, Lars, Kristeligt Dagblad, 17. april, 2021 "Frihed på toppen, usikkerhed på bunden", Davidsdottir, Sigrun, Weekendavisen, 25. juli, 2003 (om Richard Senneth) "Verden er i tidsnød efter coronakrisen", Christensen, Erik, 25. maj 2021, Pov. International (om Hartmut Rosa). "Marginalisering af drenge i skole og gymnasium skal stoppe nu", Rasmussen, Johan, 15. febr., 2021 Gymnasieskolen. "Vi har ladet uligheden i Danmark stige. Professor giver seks bud på, hvordan vi vender udviklingen."; Gjerding, Sebastian, Information, 1. mar., 2018. "Køn og ligestilling - i samfundsfagligt perspektiv", Storr-Hansen, Anna, m.fl., Columbus 2017, s.7-30. "Marriage and divorce statistics", Eurostat - statistics explained: https://ec.europa.eu/eurostat/statistics-explained/index.php?title=Marriage_and_divorce_statistics#Fewer_marriages.2C_more_divorces "Girl toys vs boy toys: The experiment", BBC Stories, https://www.youtube.com/watch?v=nWu44AqF0iI "Ti stille kvinde" del 2 af 3 fra serien af samme navn, DR-dokumentar: https://www.youtube.com/watch?v=BFMyUzm0i4M "Ulighedens mange ansigter", kap. 9 (om indvandring/udvandring), Brøndum, Peter og Glenstrup Jensby; Jakob, Forlaget Columbus, 2019 "Ghettodannelser handler om økonomiske uligheder", Hejlskov, Nis, 29. juni, Information. "Stol ikke på de tal, der får minoritetsetniske unge til at fremstå langt mere kriminelle", Juhász Vigild, Daniel, 5. sept. 2020, Information. "Fattigdomsydelserne ødelægger børn. Det er nu, vi skal tage et opgør med børnefattigdom", Nawa, Samira, 3. juni 2021, Kristeligt Dagblad, "Gulerod fremfor pisk skal få indvandrere væk fra kontanthjælp", Søndergaard, Birthe og Bruhn, Malte, 1. juni 2021, Kristeligt Dagblad. "Fakta om indvandrere og efterkommere i Danmark", Danmarks Statistik; https://www.dst.dk/da/Statistik/nyheder-analyser-publ/bagtal/2019/2019-02-18-fakta-om-indvandrere-og-efterkommere-i-danmark "Social arv og udstødelse, Faktalink; https://faktalink.dk/titelliste/social-arv-og-udstoedelse Black doll White doll; https://www.youtube.com/watch?v=ybDa0gSuAcg (High school student Kiri Davis explores the self-image of black children in the US by repeating the historic "doll test" of Dr. Kenneth Clark that led to school desegregation). Fikduset, TV2-Fyn, med Hendrix F. Hendrix om sociale medier og hadefuld tale: https://www.tv2fyn.dk/fikduset/fikduset-hver-syvende-kommentar-pa-sociale-medier-er-hadefuld?autoplay=1&fbclid=IwAR1XKOkiZvs7iolfX13JS9h-IM5eubFZITXEsyHjD1UJ_bS0NBKhRphVUq8#player Supplerende materiale: "Supertanker" på P! fra d. 31. jan, 2022 (om det er klimaforandringer, teknologiske forandringer eller bybilledet der synes i konstant forandring, så er vi nødt til at forholde os til dem - inkl om Hartmut Rosa og Richard Senneth). Nyhedsoplæg "Thomas er nyuddannet og har uden held søgt 53 job: Den nye reform vil kun give økonomisk utryghed", Bay Nielsen, Silas, Dr-nyheder, 22. jan., 2022. |
Omfang | 37,50 timers uddannelsestid. |
Beskrivelse | Vi har startet hver undervisningsgang med oplæg om nyheder, hvor kursisterne på skift har fremlagt en nyhed og bearbejdet den ved hjælp af faglige teorier og begreber |
Væsentligste arbejdsformer |
Titel | Politik - inkl. EU med fokus på blandt andet klima |
Materiale |
I Samf på B: tema 4, dele af 5 og tema 6 (s. 83 - 158 + s.184 - 213) "Demokrati-indeks", Wikipedia: https://da.wikipedia.org/wiki/Demokrati-indeks "Voter Turnout by Country 2022", World Population Review:https://worldpopulationreview.com/country-rankings/voter-turnout-by-country "Valgdeltagelse ved EU-valg"; Europaparlamentets hjemmeside; https://www.europarl.europa.eu/election-results-2019/da/valgdeltagelse/ "Ideologierne er tilbage i dansk politik", Thorup, Mette-Line, Information, 19. juni, 2015. "Ja, nogle gange mener jeg, at jeg ved bedre end politikerne. Hvad embedsmænd kan fortælle om den magt, de har"; Hoe, Sidsel, Zetland, 13. februar 2020 Hvis Danmark havde USA's valgsystem ville Folketinget bestå af 78 procent socialdemokrater, Troels Trier, DR-nyheder, 19. okt. 2016. Dit Demokrati; Kontrol med regeringen fra Folketingets hjemmeside: https://www.youtube.com/watch?app=desktop&v=355ppBksedw "Dyhrs tropper går i takt efter landsmøde i krigens skygge – og det fjerner bump på vejen mod regeringskontorerne", Arp, Andreas, Altinget, 21. mar., 2022. Eleverne har lavet præsentationer af seks af Folketingets partier og arbejdet med Downs, Kaare Strøms og Molins modeller ud fra selvvalgte bilag om de respektive partier. "Meningsmålinger, DR: https://www.dr.dk/nyheder/politik/meningsmaalinger "Meningsmålinger, Voxmenter: https://voxmeter.dk/meningsmalinger/ Vi har set og arbejdet med filmen "Kongekabalen" https://filmcentralen.dk/grundskolen/undervisning/kongekabale?sub=5203#chapter https://filmcentralen.dk/grundskolen/undervisning/kongekabale?sub=5202#chapter EU Om EU-Kommissionen; EU-oplysningen på Folketingets hjemmeside: https://www.eu.dk/da/fakta-og-tal/institutioner/kommissionen Film om klimapolitik i EU, EU-oplysningen på Folketingets hjemmeside; https://www.eu.dk/da/temaer/klima-og-groen-omstilling - samt øvelserne hertil med diverse link: https://www.eu.dk/da/temaer/klima-og-groen-omstilling/eus-klimamaal https://www.eu.dk/da/temaer/klima-og-groen-omstilling/handel-med-co2-kvoter https://www.eu.dk/da/fakta-og-tal/institutioner/kommissionen "Climate change and you", Europa-Kommissionens hjemmeside: https://ec.europa.eu/clima/climate-change/climate-change-consequences_en "EU countries off target in fighting climate change", 17/06/2018: https://caneurope.org/eu-countries-off-target-in-fighting-climate-change/ (CAN Europe=Climate Action Network). "Klima, ligestilling og mindsteløn: Her er Ursula von der Leyens 6 mærkesager", Vilsbøll, Signe Mai, DR-nyheder, 16. jul, 2019, https://www.dr.dk/nyheder/udland/klima-ligestilling-og-mindsteloen-her-er-ursula-von-der-leyens-6-maerkesager "Von der Leyen går planken ud som supereuropæer", Pedersen, Birthe, Kristeligt Dagblad, 16. sept., 2020. Valgresultat EU-valg, 2019: https://www.europarl.europa.eu/election-results-2019/da Video fra DR-undervisning for gymnasiet om udvinding af Black Galaxy-granit i Indien i forbindelse med pensum om globalisering: https://www.dr.dk/studie/mediaitem/urn:dr:mu:programcard:50bec0cd860d9a242ca87888 |
Omfang | 45,83 timers uddannelsestid. |
Beskrivelse | Under EU-delen af forløbet har vi har særligt fokus på EU's klima-politik. |
Væsentligste arbejdsformer |
Titel | Dansk økonomi - klima, corona, Ukraine |
Materiale |
Samf på B s. 214-252 Danmarks statistik, - faktaark - om kriser i dansk økonomi fra 1970 og frem: https://www.dst.dk/da/Statistik/bagtal/2019/2019-03-29-faktaark-om-dansk-oekonomi# Økonomiske teorier, Faktalink: https://faktalink.dk/okonomiske-teorier "Kapitalismen har gjort verden til et bedre sted", Lundby-Hansen, Mads, Information, 24. nov., 2021 "Det er ikke længere nok at kritisere kapitalismen", Dragsted, Pelle, Information, 18. nov., 2021 "Politikerne kan ændre regnemodellerne", Christensen, Rasmus Corlin, Information, 10. feb., 2022 "Ekspertgruppes tre bud på en CO2-afgift efterladet et valg: For eller imod Aalborg Portland?", uden navn, Information, 8. feb. 2022 "To skridt frem for militæret, kan være et skridt tilbage for grøn omstilling", Trier Mogensen, Lars, Information, 8. mar. 2022 "Global Human Development Indicators"; https://hdr.undp.org/en/countries "Rådet for Grøn Omstilling: Opgrader veje til grøn transport i stedet for bare at bygge flere"; Krejberg, Lars, Jysk Fynske Medier, 2. mar., 2021 "Der er masser af krisetegn i dansk økonomi, Nielsen, Peter, Information, 15. juni, 2021 "Pladen er kørt i hak. Øget arbejdsudbud er ikke et mål i sig selv", Druedahl, Jeppe, Information, 12. juni, 2021. "En progressiv pengepolitik", Varoufakis, Yanis, Information, 3. nov. 2021. Om dansk skattepolitik: "Økonomi for dummies - med Huxi (og Karen)" (4:8), YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=-II__Mbg7Cs Eleverne har lavet projektarbejder. Et om konkurrenceevne, et om arbejdsmarked, et om prekariat, et om robotter og teknologi og et om deleøkonomi i den sidste del af forløbet - arbejder, som de har fremlagt for klassen. |
Omfang | 25,00 timers uddannelsestid. |
Beskrivelse | |
Væsentligste arbejdsformer |
Titel | Fremtidsperspektiver for den universelle velfærdsmodel i DK |
Materiale |
I samf på B: s. 253 - 267 (om den offentlige sektor) samt s. 159 - 183 (om velfærdsmodellerne og klemmerne). "Nu lurer generationsopgøret om prisen for danskernes hængekøje", Rosenbak, Steen, Jyllands-Posten, 23. apr., 2022 "Danskerne mister tillid til velfærdsstaten - de oplever, at den er under pres", Mogensen, Peter og Dons, Anders, Berlingske, 16. jul., 2019 "Skal den universelle velfærdsmodel udfordres": DR-undervisning: https://www.dr.dk/studie/samfundsfag/den-universelle-velfaerdsmodel#!/ "Mere velfærd for pengene": DR-undervisning: https://www.dr.dk/studie/samfundsfag/den-universelle-velfaerdsmodel#!/ |
Omfang | 16,67 timers uddannelsestid. |
Beskrivelse | |
Væsentligste arbejdsformer |