Undervisningsbeskrivelse - re-0C-d/f

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser

Termin Maj-juni 2022
Institution Aalborg City Gymnasium
Uddannelse hfe
Fag og niveau re, Niveau: C
Lærer(e) Karina Stegenborg Matthiesen (KSM),Malene Ørslev Wolsing (MW)
Hold re-0C-d/f

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb

Forløb 1 (re) Intro
Forløb 2 (re) Islam
Forløb 3 (re) Nordisk religion.
Forløb 4 (re) Kristendom
Forløb 5 (re) Buddhisme


Titel Intro
Materiale "Hvad man ikke ved om tro" 1-4, Artikel fra JP 31/7-2003. 4 sider.

"Danskernes komplekse tro: seks måder at være (ikke)religiøs på", Kristeligt Dagblad, 7.maj.2019. 2 sider.(Artiklen er kun overfladisk anvendt).

Ninian Smarts 7. dimensioner.
Andreasen m.fl., Religion og kultur - en grundbog, 2.udgave, Systime, 2009, 281. 1 side.

Religionsdefinitioner.
Andreasen m.fl., Religion og kultur - en grundbog, 2.udgave, Systime, 2009, 278. 1 side.

Lille citatquiz.

Religionshistorien på 5 min af Mikael Rothstein.
http://religionsoraklene.no/spesial-religionshistorien-pa-fem-minutter/
1/2 side

I alt: 8,5 side.
Omfang 0,00 timers uddannelsestid.
Beskrivelse
Væsentligste arbejdsformer Gruppearbejde
Individuelt arbejde


Titel Islam
Materiale Madsen m.fl., Grundbog til Religion C, Systime, 2012, 92-105, 108-112, 114-115, 265-266. 20 side.
(incl. Jan Hjärpes model).

Steffensen, Islam - fra beduinkult til verdensreligion, Systime, 2005, 68-70,80-82, 85, 88-89.
(Himmelfartsmyten, bøn, Valfartstekster). 6,5 sider.

Østergaard, Danske Verdensreligioner. Islam, Gyldendal, 2006, s. 218-222. 4,5side
(Ramadan i DK, tørklædedebat).
Skovgaard-Petersen, Moderne islam. Muslimer i Cairo, Gyldendal, 1995, s.128 (tekst 18 og 19). 0.5 side

Fra religion.dk: "10 vigtigste ting at vide om ramadan" af Per Westh Jensen, 15.maj. 2018. 3 sider.

Fra religion.dk: kan jeg nøjes med at bede 12 timer i døgnet" af Kassem Rachid og Aminah Tønnsen, 6.juli 2015. 3 sider.

Tørklædevideoer:
Hijab & Me: https://www.youtube.com/watch?v=7B0kcat32kU 9min. 2 sider

Fra religion.dk "Selfies fra Mekka skaber debat" af Thilde Thordahl Andersen, 7.okt. 2014. 1,5 side.

World's Largest Pilgrimage - Hajj Documentary: https://www.youtube.com/watch?v=q7q_LcqbvKI 15min 3 sider

Lykke-Kjeldsen m.fl, Begrebsnøglen til religion, Systime, 108-110,114 midt. 3,5 sider. (ritual).

I alt 47,5 sider.
Omfang 0,00 timers uddannelsestid.
Beskrivelse
Væsentligste arbejdsformer Gruppearbejde
Klasseundervisning
Individuelt arbejde


Titel Nordisk religion.
Materiale NORDISK RELIGION
Centrale religionsfaglige begreber som myte, ritual, overgangsritual, kosmos-kaos, kosmologi, ofring og eskatologi indgår i forløbet.

Materiale:
Andersen m.fl.: Senmoderne religiøsitet i Danmark, Systime, 2008.
Hartvig Larsen: Vikingernes religion og livsanskuelse
Bjarne Troelsen: Nordisk bondereligion, Systime, 1987.
Lykke-Kjeldsen m.fl: Begrebsnøglen til religion, Systime, 2016.
Diverse tekster og videoer – se under de enkelte moduler

Emner:

1.
Hvad er nordisk religion? Hvad er en myte? Kosmogoni
Hartvig Larsen s. 7-10
Hartvig Larsen s. 36-42 (Verdens skabelse) + verdensbillede
Stamtræ over guderne fra Kristelig dagblad.
8 sider.

2. Begravelse i nutiden.
Intro til moderne nordisk asa-tro: (fra senmoderne religiøsitet i Danmark s. 18-21). 3 sider.
Den sidste rejse fra Hel (fra senmoderne religiøsitet i Danmark s. 48-51). 3,5 side.


3. Dødsforestillinger og begravelsesritual
Før kristendommen s. 36-37
Hartvig Larsen tekst 43, Ibn Fadlan: Wyglifs bålfærd
4,5 side.


4. Blot og ofring
Hartvig Larsen tekst 27, Sigurd Jarls blot. 1,5 side.
Jævndøgnsblót i Harreskoven, Senmoderne religiøsitet i Danmark s.39-41. 2,5 side.
Grin med Gud, Asa-tro, fra DR. 30min. 6 sider.
Senmoderne religiøsitet i Danmark. S.25. 0,5 side.

Video CFU: Hedning på høje hæle 30 min. 6 sider.

5. Asatro og eskatologi
Ragnarok: Gylfaginning kap. 51-53 + Vølvens spådom vers 28-47. 4 sider.
Lykke-Kjeldsen m.fl, Begrebsnøglen til religion, Systime, 2016, 66-67. 1,5 side.

6. Nordisk bonde religion.
Troelsen, tekst 10 . s.39-41. 2,5 side.

I alt 43 sider.
Omfang 0,00 timers uddannelsestid.
Beskrivelse
Væsentligste arbejdsformer Gruppearbejde
Individuelt arbejde
Klasseundervisning


Titel Kristendom
Materiale Madsen m.fl., Grundbog til Religion C, Systime, 2012, 52-56. 4,5 side
Andreasen m.fl., Religion og kultur - en grundbog. 2.udgave., Systime, 2006,168n-170ø. 1,5sider

Skabelsesberetningerne 1.mos 1-2.
Syndefaldsmyten 1.mos.3.
Adoptionsmyten: Mk.1,1-13.
GT og NT og etik 3.mos.11,1-8 og Mk.7,1-23.
7,5 side.

5 skarpe om Jesus fra DR. 4 sider

Omskæringspagten: 1.Mosebog 17.1-14

Fra jødedom til kristendom: Religion og kultur – en grundbog s. 130-133 + 146-148, Esajas Bog 44.6-8, 5.Mosebog 5.8-10

Den tidlige kristendom, bibelens fremstilling af jesus: R & K s. 150-156, Filipperbrevet kapitel 2 vers 6-11, Kolossenserbrevet kapitel 1 vers 15-18
Kristendommens grundmyter, dåb: Religion og kultur: s 157-160, Matt.3.1-15, Matt. 28.16-20, Markus: 10.13-16, Johs.: 3.1-15, Dåben af de kongelige tvillinger https://www.youtube.com/watch?v=NLcS0CTi71g, https://www.religion.dk/undervisning/dben-i-kristendommen

Dåb, de ti bud og bjergprædiken: 2mos. 20.1-17, Matthæusevangeliet 5-7

Provo- og investesteringskristendom, løsningsmyten, om nadveren, passionshistorien: Den kristne religion, Jens Forman s. 155-158, ”Religion og kultur” s. 147-150, Romerbrevet 5.12-21, Markus 14.10-16.20, Uddrag fra ”Den 2. Dimension” afsnit 3, om nadveren

Synd, pagt, passion og påske og pinse: R&K.: s. 150-151, 1. Mosebog, 11.1-11, Forord (Apostlenes gerninger 1,1-1,8), Johannes Døber i Judæas ørken (Matt. 3,6), Løftet om Helligånden (Apostlenes Gerninger, 2.1-2,2), Om de afdøde troende og Herrens komme (1.Thessalonikerbrev, 4.13--5.11), Den anden dimension, DR2, 20.11.2013 afsnit 5

Næsten: Matthæusevangeliet: 22.23-40, Lukasevangeliet 10.25-37 (Lignelsen om den barmhjertige samaritaner), Lukasevangeliet15.11-32 (Lignelsen om den fortabte søn), Matthæusevangeliet 25.31-46 (Verdensdommen), https://www.kristendom.dk/hvem-er-min-naeste/den-syriske-flygtning-er-ikke-min-naeste
Svar til Marie Krarup: Den syriske flygtning i nød er også min næste, kristendom.dk, 9.okt.2015. (Interview med Kim Hartzner, generalsekretær for Mission Øst).
Omfang 0,00 timers uddannelsestid.
Beskrivelse
Væsentligste arbejdsformer Gruppearbejde
Individuelt arbejde
Klasseundervisning


Titel Buddhisme
Materiale Tilflugten og de tre hovedretninger (Religion og Kultur s. 59-68)

Buddhalegenden (Højholt, Lene: "Buddhas lære - og den tibetanske buddhisme (1993): s. 12-15 + s. 16-23, http://www.religion.dk/artikel/51910:Spoerg-om-buddhisme--Gudernes-rolle)

Karma, samsara og livshjul (Højholt s. 24-30) + interaktivt livsjhul: https://www.thinglink.com/scene/1024591468121030660

Lidelse som grundvilkår og det buddhistiske menneske + Benarestalen + om Nirvana (Højholt s. 30-36 + https://www.youtube.com/watch?v=IJbLlkaYXwY

Om døden i buddhisme + Om buddhisme i vesten: Tekst 11 fra Den tibetanske Dødebog (Højholt s. 75-78) + kort film om Sky Burials + Ahle, Allan: Horisont – en grundbog i religion (2013), s. 260-264

Buddhisme i det senmoderne samfund: Buddha, Buddha Cool (s. 280-283 i Horisont) + ”Buddha og Milliadæren” (https://www.dr.dk/studie/religion/buddhisme) + klip fra ”Buddha på Djursland (https://www.tv2ostjylland.dk/syddjurs/buddha-pa-djursland) + -Grundbogen til religion C s. 151-152 (Tre typer af buddhisme) + side 11-12 + 15: om religion i det senmoderne samfund

Opsamling: Filmen Little Buddha” (1994) – sammenklip af film (46 min.) https://www.youtube.com/watch?v=IQkmTDx9big
Omfang 0,00 timers uddannelsestid.
Beskrivelse
Væsentligste arbejdsformer