Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin | Maj-juni 2022 |
Institution | Aalborg City Gymnasium |
Uddannelse | hfe |
Fag og niveau | re, Niveau: C |
Lærer(e) | Karina Stegenborg Matthiesen (KSM),Malene Ørslev Wolsing (MW) |
Hold | re-0C-d/f |
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Forløb 1 (re) | Intro |
Forløb 2 (re) | Islam |
Forløb 3 (re) | Nordisk religion. |
Forløb 4 (re) | Kristendom |
Forløb 5 (re) | Buddhisme |
Titel | Intro |
Materiale |
"Hvad man ikke ved om tro" 1-4, Artikel fra JP 31/7-2003. 4 sider. "Danskernes komplekse tro: seks måder at være (ikke)religiøs på", Kristeligt Dagblad, 7.maj.2019. 2 sider.(Artiklen er kun overfladisk anvendt). Ninian Smarts 7. dimensioner. Andreasen m.fl., Religion og kultur - en grundbog, 2.udgave, Systime, 2009, 281. 1 side. Religionsdefinitioner. Andreasen m.fl., Religion og kultur - en grundbog, 2.udgave, Systime, 2009, 278. 1 side. Lille citatquiz. Religionshistorien på 5 min af Mikael Rothstein. http://religionsoraklene.no/spesial-religionshistorien-pa-fem-minutter/ 1/2 side I alt: 8,5 side. |
Omfang | 0,00 timers uddannelsestid. |
Beskrivelse | |
Væsentligste arbejdsformer |
Gruppearbejde Individuelt arbejde |
Titel | Islam |
Materiale |
Madsen m.fl., Grundbog til Religion C, Systime, 2012, 92-105, 108-112, 114-115, 265-266. 20 side. (incl. Jan Hjärpes model). Steffensen, Islam - fra beduinkult til verdensreligion, Systime, 2005, 68-70,80-82, 85, 88-89. (Himmelfartsmyten, bøn, Valfartstekster). 6,5 sider. Østergaard, Danske Verdensreligioner. Islam, Gyldendal, 2006, s. 218-222. 4,5side (Ramadan i DK, tørklædedebat). Skovgaard-Petersen, Moderne islam. Muslimer i Cairo, Gyldendal, 1995, s.128 (tekst 18 og 19). 0.5 side Fra religion.dk: "10 vigtigste ting at vide om ramadan" af Per Westh Jensen, 15.maj. 2018. 3 sider. Fra religion.dk: kan jeg nøjes med at bede 12 timer i døgnet" af Kassem Rachid og Aminah Tønnsen, 6.juli 2015. 3 sider. Tørklædevideoer: Hijab & Me: https://www.youtube.com/watch?v=7B0kcat32kU 9min. 2 sider Fra religion.dk "Selfies fra Mekka skaber debat" af Thilde Thordahl Andersen, 7.okt. 2014. 1,5 side. World's Largest Pilgrimage - Hajj Documentary: https://www.youtube.com/watch?v=q7q_LcqbvKI 15min 3 sider Lykke-Kjeldsen m.fl, Begrebsnøglen til religion, Systime, 108-110,114 midt. 3,5 sider. (ritual). I alt 47,5 sider. |
Omfang | 0,00 timers uddannelsestid. |
Beskrivelse | |
Væsentligste arbejdsformer |
Gruppearbejde Klasseundervisning Individuelt arbejde |
Titel | Nordisk religion. |
Materiale |
NORDISK RELIGION Centrale religionsfaglige begreber som myte, ritual, overgangsritual, kosmos-kaos, kosmologi, ofring og eskatologi indgår i forløbet. Materiale: Andersen m.fl.: Senmoderne religiøsitet i Danmark, Systime, 2008. Hartvig Larsen: Vikingernes religion og livsanskuelse Bjarne Troelsen: Nordisk bondereligion, Systime, 1987. Lykke-Kjeldsen m.fl: Begrebsnøglen til religion, Systime, 2016. Diverse tekster og videoer – se under de enkelte moduler Emner: 1. Hvad er nordisk religion? Hvad er en myte? Kosmogoni Hartvig Larsen s. 7-10 Hartvig Larsen s. 36-42 (Verdens skabelse) + verdensbillede Stamtræ over guderne fra Kristelig dagblad. 8 sider. 2. Begravelse i nutiden. Intro til moderne nordisk asa-tro: (fra senmoderne religiøsitet i Danmark s. 18-21). 3 sider. Den sidste rejse fra Hel (fra senmoderne religiøsitet i Danmark s. 48-51). 3,5 side. 3. Dødsforestillinger og begravelsesritual Før kristendommen s. 36-37 Hartvig Larsen tekst 43, Ibn Fadlan: Wyglifs bålfærd 4,5 side. 4. Blot og ofring Hartvig Larsen tekst 27, Sigurd Jarls blot. 1,5 side. Jævndøgnsblót i Harreskoven, Senmoderne religiøsitet i Danmark s.39-41. 2,5 side. Grin med Gud, Asa-tro, fra DR. 30min. 6 sider. Senmoderne religiøsitet i Danmark. S.25. 0,5 side. Video CFU: Hedning på høje hæle 30 min. 6 sider. 5. Asatro og eskatologi Ragnarok: Gylfaginning kap. 51-53 + Vølvens spådom vers 28-47. 4 sider. Lykke-Kjeldsen m.fl, Begrebsnøglen til religion, Systime, 2016, 66-67. 1,5 side. 6. Nordisk bonde religion. Troelsen, tekst 10 . s.39-41. 2,5 side. I alt 43 sider. |
Omfang | 0,00 timers uddannelsestid. |
Beskrivelse | |
Væsentligste arbejdsformer |
Gruppearbejde Individuelt arbejde Klasseundervisning |
Titel | Kristendom |
Materiale |
Madsen m.fl., Grundbog til Religion C, Systime, 2012, 52-56. 4,5 side Andreasen m.fl., Religion og kultur - en grundbog. 2.udgave., Systime, 2006,168n-170ø. 1,5sider Skabelsesberetningerne 1.mos 1-2. Syndefaldsmyten 1.mos.3. Adoptionsmyten: Mk.1,1-13. GT og NT og etik 3.mos.11,1-8 og Mk.7,1-23. 7,5 side. 5 skarpe om Jesus fra DR. 4 sider Omskæringspagten: 1.Mosebog 17.1-14 Fra jødedom til kristendom: Religion og kultur – en grundbog s. 130-133 + 146-148, Esajas Bog 44.6-8, 5.Mosebog 5.8-10 Den tidlige kristendom, bibelens fremstilling af jesus: R & K s. 150-156, Filipperbrevet kapitel 2 vers 6-11, Kolossenserbrevet kapitel 1 vers 15-18 Kristendommens grundmyter, dåb: Religion og kultur: s 157-160, Matt.3.1-15, Matt. 28.16-20, Markus: 10.13-16, Johs.: 3.1-15, Dåben af de kongelige tvillinger https://www.youtube.com/watch?v=NLcS0CTi71g, https://www.religion.dk/undervisning/dben-i-kristendommen Dåb, de ti bud og bjergprædiken: 2mos. 20.1-17, Matthæusevangeliet 5-7 Provo- og investesteringskristendom, løsningsmyten, om nadveren, passionshistorien: Den kristne religion, Jens Forman s. 155-158, ”Religion og kultur” s. 147-150, Romerbrevet 5.12-21, Markus 14.10-16.20, Uddrag fra ”Den 2. Dimension” afsnit 3, om nadveren Synd, pagt, passion og påske og pinse: R&K.: s. 150-151, 1. Mosebog, 11.1-11, Forord (Apostlenes gerninger 1,1-1,8), Johannes Døber i Judæas ørken (Matt. 3,6), Løftet om Helligånden (Apostlenes Gerninger, 2.1-2,2), Om de afdøde troende og Herrens komme (1.Thessalonikerbrev, 4.13--5.11), Den anden dimension, DR2, 20.11.2013 afsnit 5 Næsten: Matthæusevangeliet: 22.23-40, Lukasevangeliet 10.25-37 (Lignelsen om den barmhjertige samaritaner), Lukasevangeliet15.11-32 (Lignelsen om den fortabte søn), Matthæusevangeliet 25.31-46 (Verdensdommen), https://www.kristendom.dk/hvem-er-min-naeste/den-syriske-flygtning-er-ikke-min-naeste Svar til Marie Krarup: Den syriske flygtning i nød er også min næste, kristendom.dk, 9.okt.2015. (Interview med Kim Hartzner, generalsekretær for Mission Øst). |
Omfang | 0,00 timers uddannelsestid. |
Beskrivelse | |
Væsentligste arbejdsformer |
Gruppearbejde Individuelt arbejde Klasseundervisning |
Titel | Buddhisme |
Materiale |
Tilflugten og de tre hovedretninger (Religion og Kultur s. 59-68) Buddhalegenden (Højholt, Lene: "Buddhas lære - og den tibetanske buddhisme (1993): s. 12-15 + s. 16-23, http://www.religion.dk/artikel/51910:Spoerg-om-buddhisme--Gudernes-rolle) Karma, samsara og livshjul (Højholt s. 24-30) + interaktivt livsjhul: https://www.thinglink.com/scene/1024591468121030660 Lidelse som grundvilkår og det buddhistiske menneske + Benarestalen + om Nirvana (Højholt s. 30-36 + https://www.youtube.com/watch?v=IJbLlkaYXwY Om døden i buddhisme + Om buddhisme i vesten: Tekst 11 fra Den tibetanske Dødebog (Højholt s. 75-78) + kort film om Sky Burials + Ahle, Allan: Horisont – en grundbog i religion (2013), s. 260-264 Buddhisme i det senmoderne samfund: Buddha, Buddha Cool (s. 280-283 i Horisont) + ”Buddha og Milliadæren” (https://www.dr.dk/studie/religion/buddhisme) + klip fra ”Buddha på Djursland (https://www.tv2ostjylland.dk/syddjurs/buddha-pa-djursland) + -Grundbogen til religion C s. 151-152 (Tre typer af buddhisme) + side 11-12 + 15: om religion i det senmoderne samfund Opsamling: Filmen Little Buddha” (1994) – sammenklip af film (46 min.) https://www.youtube.com/watch?v=IQkmTDx9big |
Omfang | 0,00 timers uddannelsestid. |
Beskrivelse | |
Væsentligste arbejdsformer |