Undervisningsbeskrivelse - Ty-0B-t/f

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser

Termin Maj-juni 2021 2106
Institution Aalborg City Gymnasium
Uddannelse stx
Fag og niveau Ty, Niveau: B
Lærer(e) Ann Laursen (AL),Thomas Christian Milling (TCM)
Hold Ty-0B-t/f

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb

Forløb 1 (ty) Tema 1: Judenverfolgung im 3. Reich - EKSAMEN
Forløb 2 (ty) Tema 2: Identität/Anderssein EKSAMEN
Forløb 3 (ty) Tema 3: Deutschland - ein multikulturelles Land (Ikke prøvegrundlag)
Forløb 4 (ty) Tema 4: Goethe-Zeit und Romantik (ikke prøvegrundlag)
Forløb 5 (ty) Tema 5: Die DDR - Stubenarrest für das ganze Volk - EKSAMEN
Forløb 6 (ty) Tema 6: Verbrechen, Schuld und Strafe EKSAMEN
Forløb 7 (ty) grammatik og sproglige øvelser


Titel Tema 1: Judenverfolgung im 3. Reich - EKSAMEN
Materiale Undervisningsmateriale:

1.
Burckhard Garbe: "Lehrreich" (I: Nanna Bjargum m.fl.: "Reise, Tod und Traüme", Tyskforlaget 2002)

2.
Propagandabilleder fra ”Der Giftpilz”
https://www.jewishvirtuallibrary.org/jsource/images/Holocaust/toad9a.jpg
https://www.jewishvirtuallibrary.org/jsource/images/Holocaust/toad13a.jpg

3.
”Herr Doktor – Lassen Sie mich bitte in Ruhe” (I: Gorm Christensen & Sten Rasmussen: ”Wie war´s – Ein Jahrhundert wird besichtigt”, Gads Forlag 1997)

4.
Text 21: ”Der 9. November 1938. Was braucht der Jud ein Klavier” (I: Ove Rimi Andersen & Poul Husum: ”Berlin – Hauptstadt und Metropole”, Munksgaard 1992)

5.
Isaak Behar: ”Versprich mir, dass du am Leben bleibst” (I: Kathe Fuchs & Mathilde Sinding: ”Auf Uns. Grundbog til tysk i gymnasiet”, Gyldendal 2016)

6.
Film: Jo Baier: ”Nicht alle waren Mörder” (2008)

læste sider: ca. 13 sider + ca. 13 sider opgaver
Omfang 28,33 timers uddannelsestid.
Beskrivelse Eleverne arbejder indledningsvist med analyse af propagandabilleder med henblik på at forstå antisemitismen i Tyskland under nazismen. Dernæst arbejdes der med forskellige tekstgenrer, der belyser jødeforfølgelserne under 2. verdenskrig, hvorunder der fokuseres på tilværelsen som U-Boot og "die stillen Helfer".
Der arbejdes med opbygning af ordforråd, redegørelse, personkarakteristik samt billedbeskrivelse. korte mundtlige præsentationer på tysk indgår
Væsentligste arbejdsformer
Virtuelt arbejde, som har inkluderet gruppearbejde samt klasseundervisning på Teams
Klasseundervisning
Pararbejde


Titel Tema 2: Identität/Anderssein EKSAMEN
Materiale Frederik Hetmann: Antonella, in: Alle Woche wieder, v/Vita Braagaard. Haase 1983
Ursula Wölfel: Drei Straßen weiter, ibid.
Peter Härtling: Der gelbe Junge, in: Weitblick, v/Vita Braagaard. Gyldendal 1991

Film: Die weiße Massai, Deutschland 2005, Regie: Hermine Huntgeburth

Tekster, arbejdsark, film: i alt ca. 25 sider





Omfang 33,33 timers uddannelsestid.
Beskrivelse Vi så på forskellige aspekter af det at være anderledes, en outsider, og berørte herunder
- mobning
- fordomme
- tilpasning/integration
Væsentligste arbejdsformer Virtuelt arbejde
Klasseundervisning
Individuelt arbejde
Gruppearbejde


Titel Tema 3: Deutschland - ein multikulturelles Land (Ikke prøvegrundlag)
Materiale Undervisningsmateriale:
1.
Abdulhalik Zeytunlu: ”Ausländer” (I: Annette Flyckt Damkjær m.fl.: ”Deutsche Wunder”, L&R Uddannelse, 2009)

2.
Nevfel Cumart: ”Zwei Welten” (I: Kirsten Blume m.fl.: “Hier ist meine Heimat”, Tyskforlaget 2010)

3.
Die Toten Hosen: "Sascha – ein aufrechter Deutscher"
https://www.youtube.com/watch?v=ea9-UE28l04

4.
Ozlem Topcu: ”Eine Familie – zwei Welten” (i: ”Hamburger Abendblatt” fra: Kirsten Blume m.fl.: “Hier ist meine Heimat”, Tyskforlaget 2010 s. 82-85)

5.
Angela Merkel: ”Rede zur Verleihung der goldenen Victoria für Integration an Miroslav Klose (I: Kirsten Blume & Mette Hermann: ”Angekommen” (Gyldendal 2017)+ filmklip
https://www.youtube.com/watch?v=LbZJzF1XpEI (tiden 11:00-18:00)

6.
"Gastarbeiter"
https://www.planet-wissen.de/geschichte/deutsche_geschichte/geschichte_der_gastarbeiter/index.html

7.
Yasemin Samdereli: ”Almanya – Willkommen in Deutschland”

Sider i alt: ca. 12 + film + ca. 13 sider opgaver
Omfang 23,33 timers uddannelsestid.
Beskrivelse Gennem arbejdet med forskellige tekstgenrer stifter eleverne bekendtskab med baggrunden for, at Tyskland i dag er et mulitkulturelt samfund. De særlige problemstillinger omkring identitet i forbindelse med migration belyses. Gennem arbejdet med tekstmaterialet opnår eleverne indsigt i, hvilke vilkår der henholdsvis har fremmet og hæmmet vellykket integration af udenlandske borgere i Tyskland, og i forlængelse heraf perspektiveres til, hvordan fordomme og fremmedfjendtlighed er kommet til udtryk i det tyske samfund.
Der arbejdes med læse og lytteforståelse, redegørelse, analyse og fortolkning. Bevidsthed om forskellige tekstgenrer og metoder til at bearbejde disse indgår.
Væsentligste arbejdsformer Virtuelt arbejde, hvorunder klasseundervisning og gruppearbejde på Teams har indgået


Titel Tema 4: Goethe-Zeit und Romantik (ikke prøvegrundlag)
Materiale 1. Johann Wolfgang von Goethe: Erlkönig
2. Goethe: Heidenröslein
3. Goethe: Willkommen und Abschied

4. Joseph von Eichendorff: Sehnsucht, in: Lone Østerlind: Deutsche Romantik

5. Maleriet "Schloss am Strom" af K.F. Schinkel, ibid.

6. Grimm: Rumpelstilzchen
7. Grimm: Der Geist im Glas
8. Grimm: Die sechs Schwäne

9. Film: Goethe!, Deutschland 2010, Regie: Philipp Stölzl
10. Film: Die sechs Schwäne (YouTube)

Tekster, arbejdsark og film: ca. 23 sider

Omfang 18,33 timers uddannelsestid.
Beskrivelse Vi arbejdede med forudsætningerne for og årsagerne til de to bevægelser, Sturm und Drang og romantikken. Vi kiggede nærmere på den unge Goethes digte, hvortil vi så filmen med den "danske" titel "Goethe in Love".
Herefter bevægede vi os ind i romantikken, med analyser af digte, malerier og eventyr.
Væsentligste arbejdsformer Gruppearbejde
Individuelt arbejde
Klasseundervisning
Pararbejde
Virtuelt arbejde


Titel Tema 5: Die DDR - Stubenarrest für das ganze Volk - EKSAMEN
Materiale Undervisningsmateriale:

1.
Informationsmateriale:
Elva Stenestad: “Hüben und drüben. Deutschland geteilt und vereinigt”
- Die Besatzungszonen in Deutschland 1945 und die Sektoren in Berlin 1945” p. 10-11
- ”Durchschnittsalter am 31.12.2006 in Deutschland” p. 83
Ove Rimi Andersen & Poul Husum: ”Es war einmal ein Land” s. 5

2.
Karin H. Koplev: ”Die Mauer – und 10 Jahre danach”, Kaleidoscope 1999 p. 8-10 + 17-18+21-26-29+40-42

3.
Peter Leibling: ”Der springende Soldat” (I: Helle Egendal: ”Gattungen”, Gyldendal 2017)

4.
”Die Gedanken sind frei” (I: Bo Lillesøe: ”Schöne Literatur”, Munksgaard 1998)

5.
”Das Ministerium für Staatssicherheit” (I: Literatur um die Jahrtausendwende”, Kaleidoscope 1999 p. 28-31)

6.
Reiner Kunze: "Das Ende der Kunst" (I: Literatur um die Jahrtausendwende”, Kaleidoscope 1999 p. 31)

7.
Michael G. Fritz: “Der Besuch” (I: Vita Braagaard: ”Weitblick. Moderne Kurzprosa”, Gyldendal 1991)

8.
Sigrid Weber: Ehemaliger Stasi-Häftling” (I: Marianne S. Larsen: ”Das Leben der anderen” p. 136-139)

8.
Film: Florian Henckel Donnersmarck: “Das Leben der Anderen” (2006)

læste sider i alt: ca. 22.5 sider + film + ca. 14 sider opg
Omfang 31,67 timers uddannelsestid.
Beskrivelse Formålet med forløbet er gennem forskellige tekstgenrer at give indblik i Tysklands samfundsforhold efter 1945 med fokus på DDR, herunder forståelse for de almene vilkår for borgere i det tidligere DDR som grundlag for massedemonstrationer og murens fald. Særlige problematikker omkring Stasi belyses.
Der arbejdes med tekstlæsning og -forståelse samt bevidsthed om forskellige genrer. Der trænes i redegørelse, analyse og fortolkning på tysk. Mundtlige præsentationer indgår i arbejdet.
Væsentligste arbejdsformer Virtuelt arbejde
Pararbejde
Klasseundervisning
Gruppearbejde


Titel Tema 6: Verbrechen, Schuld und Strafe EKSAMEN
Materiale Milena Moser: Letzte Pizza
Milena Moser: Der Ausflug

Ferdinand von Schirach: Fähner, aus: Verbrechen, Piper 2010
DNA
Einsam
Film "Fähner" , "Einsam", "DNA" (ZDF Fernsehserie), cfu

Tekster, arbejdsark, film: i alt ca. 30 sider
Omfang 43,33 timers uddannelsestid.
Beskrivelse Arbejde med forskellige udtryk for det, der i bredeste forstand kunne kaldes Krimi

Opstilling af det specielle ordforråd, som genren lægger op til.
Væsentligste arbejdsformer Gruppearbejde
Individuelt arbejde
Klasseundervisning
Pararbejde
Virtuelt arbejde


Titel grammatik og sproglige øvelser
Materiale Som grundbog er gennemgået:
Lone Häckert & Birgit Lohse: "Alles in allem" (Gyldendal 2008): i alt ca. 28 sider
- sætningsanalyse og artikler
- hjælpeverber
- svage verber
- modalverber
- stærke verber
- sætningstyper, konjunktioner og ordstilling
- pronominer: personlige, possessive, relative
- sammensatte verber
- præpositioner
- substantivernes køn og genitiv

Som supplerende øvelser er inddraget udvalgte øvelser fra:
Mette Hermann: "Wie geht´s?" (Gyldendal 2016)
(i alt ca. 12 sider)

Kirsten Blume & Mette Hermann: "Eins, zwei, drei" (Gyldendal 2019): i alt ca. 25.5 sider)
- "Hvordan kan jeg udvide mit ordforråd": ca. 4 sider
- "Hvordan kan gættestrategier hjælpe mig med at forstå en tekst?" ( ca. 4 sider)
- "Hvilke strategier hjælper mig, når jeg mundtligt mangler ord?" (ca. 3 sider)
- "Hvilke Redemittel bør jeg kende" (ca. 2 sider)
- "Hvordan laver jeg en personkarakteristik?" (ca. 4 sider)
- "Hvordan analyserer og præsenterer jeg fiktive tekster?" (ca. 2 sider)
- "Hvordan analyserer og præsenterer jeg ikke-fiktive tekster?" (ca. 1.5 sider)
- "Hvad skal jeg fokusere på, når jeg træner min udtale?" (ca. 5 sider)

Eleverne har haft tilgang til ordboggyldendal.dk
Ligeledes har eleverne adgang til undervisningsmateriale på Edaptio
Omfang 0,00 timers uddannelsestid.
Beskrivelse
Væsentligste arbejdsformer