Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin | Maj-juni 2021 2106 |
Institution | Aalborg City Gymnasium |
Uddannelse | stx |
Fag og niveau | Ty, Niveau: B |
Lærer(e) | Ann Laursen (AL),Thomas Christian Milling (TCM) |
Hold | Ty-0B-t/f |
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Forløb 1 (ty) | Tema 1: Judenverfolgung im 3. Reich - EKSAMEN |
Forløb 2 (ty) | Tema 2: Identität/Anderssein EKSAMEN |
Forløb 3 (ty) | Tema 3: Deutschland - ein multikulturelles Land (Ikke prøvegrundlag) |
Forløb 4 (ty) | Tema 4: Goethe-Zeit und Romantik (ikke prøvegrundlag) |
Forløb 5 (ty) | Tema 5: Die DDR - Stubenarrest für das ganze Volk - EKSAMEN |
Forløb 6 (ty) | Tema 6: Verbrechen, Schuld und Strafe EKSAMEN |
Forløb 7 (ty) | grammatik og sproglige øvelser |
Titel | Tema 1: Judenverfolgung im 3. Reich - EKSAMEN |
Materiale |
Undervisningsmateriale: 1. Burckhard Garbe: "Lehrreich" (I: Nanna Bjargum m.fl.: "Reise, Tod und Traüme", Tyskforlaget 2002) 2. Propagandabilleder fra ”Der Giftpilz” https://www.jewishvirtuallibrary.org/jsource/images/Holocaust/toad9a.jpg https://www.jewishvirtuallibrary.org/jsource/images/Holocaust/toad13a.jpg 3. ”Herr Doktor – Lassen Sie mich bitte in Ruhe” (I: Gorm Christensen & Sten Rasmussen: ”Wie war´s – Ein Jahrhundert wird besichtigt”, Gads Forlag 1997) 4. Text 21: ”Der 9. November 1938. Was braucht der Jud ein Klavier” (I: Ove Rimi Andersen & Poul Husum: ”Berlin – Hauptstadt und Metropole”, Munksgaard 1992) 5. Isaak Behar: ”Versprich mir, dass du am Leben bleibst” (I: Kathe Fuchs & Mathilde Sinding: ”Auf Uns. Grundbog til tysk i gymnasiet”, Gyldendal 2016) 6. Film: Jo Baier: ”Nicht alle waren Mörder” (2008) læste sider: ca. 13 sider + ca. 13 sider opgaver |
Omfang | 28,33 timers uddannelsestid. |
Beskrivelse |
Eleverne arbejder indledningsvist med analyse af propagandabilleder med henblik på at forstå antisemitismen i Tyskland under nazismen. Dernæst arbejdes der med forskellige tekstgenrer, der belyser jødeforfølgelserne under 2. verdenskrig, hvorunder der fokuseres på tilværelsen som U-Boot og "die stillen Helfer". Der arbejdes med opbygning af ordforråd, redegørelse, personkarakteristik samt billedbeskrivelse. korte mundtlige præsentationer på tysk indgår |
Væsentligste arbejdsformer |
Virtuelt arbejde, som har inkluderet gruppearbejde samt klasseundervisning på Teams Klasseundervisning Pararbejde |
Titel | Tema 2: Identität/Anderssein EKSAMEN |
Materiale |
Frederik Hetmann: Antonella, in: Alle Woche wieder, v/Vita Braagaard. Haase 1983 Ursula Wölfel: Drei Straßen weiter, ibid. Peter Härtling: Der gelbe Junge, in: Weitblick, v/Vita Braagaard. Gyldendal 1991 Film: Die weiße Massai, Deutschland 2005, Regie: Hermine Huntgeburth Tekster, arbejdsark, film: i alt ca. 25 sider |
Omfang | 33,33 timers uddannelsestid. |
Beskrivelse |
Vi så på forskellige aspekter af det at være anderledes, en outsider, og berørte herunder - mobning - fordomme - tilpasning/integration |
Væsentligste arbejdsformer |
Virtuelt arbejde Klasseundervisning Individuelt arbejde Gruppearbejde |
Titel | Tema 3: Deutschland - ein multikulturelles Land (Ikke prøvegrundlag) |
Materiale |
Undervisningsmateriale: 1. Abdulhalik Zeytunlu: ”Ausländer” (I: Annette Flyckt Damkjær m.fl.: ”Deutsche Wunder”, L&R Uddannelse, 2009) 2. Nevfel Cumart: ”Zwei Welten” (I: Kirsten Blume m.fl.: “Hier ist meine Heimat”, Tyskforlaget 2010) 3. Die Toten Hosen: "Sascha – ein aufrechter Deutscher" https://www.youtube.com/watch?v=ea9-UE28l04 4. Ozlem Topcu: ”Eine Familie – zwei Welten” (i: ”Hamburger Abendblatt” fra: Kirsten Blume m.fl.: “Hier ist meine Heimat”, Tyskforlaget 2010 s. 82-85) 5. Angela Merkel: ”Rede zur Verleihung der goldenen Victoria für Integration an Miroslav Klose (I: Kirsten Blume & Mette Hermann: ”Angekommen” (Gyldendal 2017)+ filmklip https://www.youtube.com/watch?v=LbZJzF1XpEI (tiden 11:00-18:00) 6. "Gastarbeiter" https://www.planet-wissen.de/geschichte/deutsche_geschichte/geschichte_der_gastarbeiter/index.html 7. Yasemin Samdereli: ”Almanya – Willkommen in Deutschland” Sider i alt: ca. 12 + film + ca. 13 sider opgaver |
Omfang | 23,33 timers uddannelsestid. |
Beskrivelse |
Gennem arbejdet med forskellige tekstgenrer stifter eleverne bekendtskab med baggrunden for, at Tyskland i dag er et mulitkulturelt samfund. De særlige problemstillinger omkring identitet i forbindelse med migration belyses. Gennem arbejdet med tekstmaterialet opnår eleverne indsigt i, hvilke vilkår der henholdsvis har fremmet og hæmmet vellykket integration af udenlandske borgere i Tyskland, og i forlængelse heraf perspektiveres til, hvordan fordomme og fremmedfjendtlighed er kommet til udtryk i det tyske samfund. Der arbejdes med læse og lytteforståelse, redegørelse, analyse og fortolkning. Bevidsthed om forskellige tekstgenrer og metoder til at bearbejde disse indgår. |
Væsentligste arbejdsformer | Virtuelt arbejde, hvorunder klasseundervisning og gruppearbejde på Teams har indgået |
Titel | Tema 4: Goethe-Zeit und Romantik (ikke prøvegrundlag) |
Materiale |
1. Johann Wolfgang von Goethe: Erlkönig 2. Goethe: Heidenröslein 3. Goethe: Willkommen und Abschied 4. Joseph von Eichendorff: Sehnsucht, in: Lone Østerlind: Deutsche Romantik 5. Maleriet "Schloss am Strom" af K.F. Schinkel, ibid. 6. Grimm: Rumpelstilzchen 7. Grimm: Der Geist im Glas 8. Grimm: Die sechs Schwäne 9. Film: Goethe!, Deutschland 2010, Regie: Philipp Stölzl 10. Film: Die sechs Schwäne (YouTube) Tekster, arbejdsark og film: ca. 23 sider |
Omfang | 18,33 timers uddannelsestid. |
Beskrivelse |
Vi arbejdede med forudsætningerne for og årsagerne til de to bevægelser, Sturm und Drang og romantikken. Vi kiggede nærmere på den unge Goethes digte, hvortil vi så filmen med den "danske" titel "Goethe in Love". Herefter bevægede vi os ind i romantikken, med analyser af digte, malerier og eventyr. |
Væsentligste arbejdsformer |
Gruppearbejde Individuelt arbejde Klasseundervisning Pararbejde Virtuelt arbejde |
Titel | Tema 5: Die DDR - Stubenarrest für das ganze Volk - EKSAMEN |
Materiale |
Undervisningsmateriale: 1. Informationsmateriale: Elva Stenestad: “Hüben und drüben. Deutschland geteilt und vereinigt” - Die Besatzungszonen in Deutschland 1945 und die Sektoren in Berlin 1945” p. 10-11 - ”Durchschnittsalter am 31.12.2006 in Deutschland” p. 83 Ove Rimi Andersen & Poul Husum: ”Es war einmal ein Land” s. 5 2. Karin H. Koplev: ”Die Mauer – und 10 Jahre danach”, Kaleidoscope 1999 p. 8-10 + 17-18+21-26-29+40-42 3. Peter Leibling: ”Der springende Soldat” (I: Helle Egendal: ”Gattungen”, Gyldendal 2017) 4. ”Die Gedanken sind frei” (I: Bo Lillesøe: ”Schöne Literatur”, Munksgaard 1998) 5. ”Das Ministerium für Staatssicherheit” (I: Literatur um die Jahrtausendwende”, Kaleidoscope 1999 p. 28-31) 6. Reiner Kunze: "Das Ende der Kunst" (I: Literatur um die Jahrtausendwende”, Kaleidoscope 1999 p. 31) 7. Michael G. Fritz: “Der Besuch” (I: Vita Braagaard: ”Weitblick. Moderne Kurzprosa”, Gyldendal 1991) 8. Sigrid Weber: Ehemaliger Stasi-Häftling” (I: Marianne S. Larsen: ”Das Leben der anderen” p. 136-139) 8. Film: Florian Henckel Donnersmarck: “Das Leben der Anderen” (2006) læste sider i alt: ca. 22.5 sider + film + ca. 14 sider opg |
Omfang | 31,67 timers uddannelsestid. |
Beskrivelse |
Formålet med forløbet er gennem forskellige tekstgenrer at give indblik i Tysklands samfundsforhold efter 1945 med fokus på DDR, herunder forståelse for de almene vilkår for borgere i det tidligere DDR som grundlag for massedemonstrationer og murens fald. Særlige problematikker omkring Stasi belyses. Der arbejdes med tekstlæsning og -forståelse samt bevidsthed om forskellige genrer. Der trænes i redegørelse, analyse og fortolkning på tysk. Mundtlige præsentationer indgår i arbejdet. |
Væsentligste arbejdsformer |
Virtuelt arbejde Pararbejde Klasseundervisning Gruppearbejde |
Titel | Tema 6: Verbrechen, Schuld und Strafe EKSAMEN |
Materiale |
Milena Moser: Letzte Pizza Milena Moser: Der Ausflug Ferdinand von Schirach: Fähner, aus: Verbrechen, Piper 2010 DNA Einsam Film "Fähner" , "Einsam", "DNA" (ZDF Fernsehserie), cfu Tekster, arbejdsark, film: i alt ca. 30 sider |
Omfang | 43,33 timers uddannelsestid. |
Beskrivelse |
Arbejde med forskellige udtryk for det, der i bredeste forstand kunne kaldes Krimi Opstilling af det specielle ordforråd, som genren lægger op til. |
Væsentligste arbejdsformer |
Gruppearbejde Individuelt arbejde Klasseundervisning Pararbejde Virtuelt arbejde |
Titel | grammatik og sproglige øvelser |
Materiale |
Som grundbog er gennemgået: Lone Häckert & Birgit Lohse: "Alles in allem" (Gyldendal 2008): i alt ca. 28 sider - sætningsanalyse og artikler - hjælpeverber - svage verber - modalverber - stærke verber - sætningstyper, konjunktioner og ordstilling - pronominer: personlige, possessive, relative - sammensatte verber - præpositioner - substantivernes køn og genitiv Som supplerende øvelser er inddraget udvalgte øvelser fra: Mette Hermann: "Wie geht´s?" (Gyldendal 2016) (i alt ca. 12 sider) Kirsten Blume & Mette Hermann: "Eins, zwei, drei" (Gyldendal 2019): i alt ca. 25.5 sider) - "Hvordan kan jeg udvide mit ordforråd": ca. 4 sider - "Hvordan kan gættestrategier hjælpe mig med at forstå en tekst?" ( ca. 4 sider) - "Hvilke strategier hjælper mig, når jeg mundtligt mangler ord?" (ca. 3 sider) - "Hvilke Redemittel bør jeg kende" (ca. 2 sider) - "Hvordan laver jeg en personkarakteristik?" (ca. 4 sider) - "Hvordan analyserer og præsenterer jeg fiktive tekster?" (ca. 2 sider) - "Hvordan analyserer og præsenterer jeg ikke-fiktive tekster?" (ca. 1.5 sider) - "Hvad skal jeg fokusere på, når jeg træner min udtale?" (ca. 5 sider) Eleverne har haft tilgang til ordboggyldendal.dk Ligeledes har eleverne adgang til undervisningsmateriale på Edaptio |
Omfang | 0,00 timers uddannelsestid. |
Beskrivelse | |
Væsentligste arbejdsformer |