Undervisningsbeskrivelse - ps-0C-d/f

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser

Termin Maj-juni 2020 2006
Institution Aalborg City Gymnasium
Uddannelse vaf
Fag og niveau ps, Niveau: C
Lærer(e) Signe Paludan Melson (SPM)
Hold ps-0C-d/f

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb

Forløb 1 (ps) Individet og gruppen
Forløb 2 (ps) Hvad hæmmer og fremmer læreprocesser
Forløb 3 (ps) Udvikling i barndommen
Forløb 4 (ps) Individets coping med livets udfordringer


Titel Individet og gruppen
Materiale Ole Schultz Larsen (2008): Psykologiens veje, systime (grundbogen)

Sidetal i bogen: s. 347-369, s. 373 – 379, s. 309 – 316, s. 318- 322

• Socialpsykologi: massehypnose, primær- og sekundærgrupper, formelle og uformelle grupper, referencegrupper og medlemsgrupper, egen- og fremmedgrupper (ATU 1)
• Social kontrol og Asch´s forsøg om konformitet
• Janis: gruppetænkning
• Stoner: Gruppepolarisering
• Mobning, roller og rollekonflikter, uformelle roller
• Milgrams forsøg om autoritetens lydighed
• Leon Festinger: kognitiv konsonans og kognitiv dissonans
• Kommunikation: kommunikationskvadratet, transaktionsanalyse, Johari-vinduet (ATU 2)
• Divergerende og konvergerende konflikter samt konflikttrappen

Ravn og Wolf (2018): Psykologi fra celle til selfie, Columbus

Sidetal i bogen: s. 156-165, s. 190-193

• Social kognition, sociale koder, sociale markører, stereotyper
• Fordomme, Diskrimination, halo-effekten, Rosenthal-effekten, stigmatisering
• Tilskuereffekten og pluralistisk ignorans

Supplerende materiale:

Victors hellige krig (TV2, 17.03.16, 44 min)
Øvelser til transaktionsanalyse
Omfang 0,00 timers uddannelsestid.
Beskrivelse Formålet med forløbet er at belyse menneskets plasticitet i forhold til sociale omgivelser. Der arbejdes med betydningen af forskellige former for gruppetilhørsforhold, og samtidig indgår indsigt i, hvad eksklusion fra sociale fællesskaber i form af mobning kan betyde for et menneske. Gennem arbejdet med konformitet, lydighed, roller og rollekonflikter tilegnes viden om, hvorvidt mennesket er villig til at gå på kompromis med egne holdninger og overbevisninger for at undgå konflikter med omgivelserne. Her inddrages Festingers teori om kognitiv dissonans til at forklare indre konflikter. Kommunikation som middel til at optrappe og nedtrappe konflikter inddrages.
Væsentligste arbejdsformer Gruppearbejde
Individuelt arbejde
Klasseundervisning
Pararbejde


Titel Hvad hæmmer og fremmer læreprocesser
Materiale Ole Schultz Larsen (2008): Psykologiens veje, Systime

Sider i bogen: s. 270-275, 209-210, 213-216,147-150, 127-142, 400-407, 287-288

• Maslows behovspyramide og Csikszentmihalyis flowteori
• Vygotsky: zonen for nærmeste udvikling
• Motivation: Indre og ydre motivationsfaktorer
• Baumrinds 4 opdragelsesstile: demokratisk/autoritativ, autoritær, eftergivende, uinvolveret (ATU 3)
• Behaviorismen (Pavlov, Watson, Thorndike, Skinner, Köhler og Bandura)
• Stress: akut/kronisk stress, indre og ydre stressorer, krav / kontrol-modellen, attritutionsstil
• Bourdieu: Habitus og kapital (ATU 4)

Peder Nielsen (2013): Grundlæggende psykologi og socialpsykologi, 3 udg. Økonom

Sider i bogen: s. 233-238

• Piaget

Ravn og Wolf (2015): Psykologi fra celle til selfie, Columbus, 2015

Sider i bogen: s. 249-260

• Kap 6.3 Læring
• Hukommelse og glemsel, opmærksomhed, synaptiske forbindelse, søvn og motion (ATU 5)

Jensen og Quorning (2018): Undersøgelser i psykologi, Systime

Sider i bogen: s. 7-17, s. 30-33, s. 126-130

• Metode og kritiske overvejelser
• Ville du reagerer på røg i lokalet, hvis ingen andre gjorde?
• Imiterer du andres voldelige handlinger?

Udleveret dokumenter:
• ”At identificerer psykologiske problemstiller”
• ”Sådan arbejder vi med undersøgelser helt generelt”

Supplerende materiale:

https://livsstil.tv2.dk/2018-01-13-boern-foeler-sig-stressede-af-mobiltelefonen-og-det-kan-skade-siger-speciallaege

https://www.folkeskolen.dk/569045/forskere-motivation-skal-nytaenkes

https://www.information.dk/indland/2017/01/gymnasieelever-lige-saa-stressede-20-pct-mest-stressede-voksne
Omfang 0,00 timers uddannelsestid.
Beskrivelse
Væsentligste arbejdsformer Gruppearbejde
Individuelt arbejde
Klasseundervisning
Pararbejde


Titel Udvikling i barndommen
Materiale Ravn og Wolf (2015): Psykologi fra celle til selfie, Columbus.

Sider i bogen: s. 24-27

• Winnicott og ”The good enough mother”
• Harlows abeforsøg

Ole Schultz Larsen (2008): Psykologiens veje, Systime

Sider i bogen: s. 73-80 (2 spalte midt), 96-101, Kapitel 7

• Eriksons psykosociale faseteori om den livslange udvikling med fokus på barndommen
• Mahlers objektrelationsteori om separation og individuation
• Bowlbys tilknytningsteori
• Ainsworths tilknytningstyper og fremmedsituationstesten (ATU 6)
• Småbarnet og udvikling af prosocial adfærd

Martin Levander (2008): Anvendt psykologi, systime.

Sider i bogen: 190-202

• Sterns teori om selvets kernerelationsdomæner

Peder Nielsen (2013): Grundlæggende psykologi og socialpsykologi, 3 udg. Økonom

Sider i bogen: s. 253-259

• Omsorgssvigt, risikobørn, chanceulighed, resiliens og mønsterbrydere (ATU 7)

Supplerende materiale:

• ”Er du mors lille dreng” (TV2 Dok 2008) (ATU 8)
• ”Mors lille dreng på egne ben” (TV2 Dok, 2017)
• https://www.folkeskolen.dk/599947/man-vaelger-ikke-selv-om-man-vil-vaere-moensterbryder (ATU7)
• https://videnskab.dk/krop-sundhed/tidligt-skadede-adoptivboern-har-alvorlige-psykiske-problemer-som-voksne

Omfang 0,00 timers uddannelsestid.
Beskrivelse Beskrivelse: I forløbet tilegner eleverne sig indsigt i, hvad der definerer en tryg og stabil barndom, og hvad dette kan betyde for den videre udvikling. Udviklingsteorier om den emotionelle udvikling læses kronologisk, hvorved der tilegnes indsigt i faseteoriernes fokus på det kliniske barn i modsætning til moderne eksperimentiel spædbarnspsykologi. I forlængelse heraf arbejdes med utrygge tilknytninger samt omsorgssvigt, hvorefter det diskuteres, hvorvidt en utryg barndom automatisk kan føre til varige psykologiske problemer. Der arbejdes med begreberne mønsterbrydere og risikobørn.
Væsentligste arbejdsformer Gruppearbejde
Individuelt arbejde
Klasseundervisning
Pararbejde


Titel Individets coping med livets udfordringer
Materiale Ole Schultz Larsen (2008): Psykologiens veje, Systime

Sider i bogen: Kapitel 17, 37-46, 53-60, 415-424

• Personlighed: Risikovillig eller forsigtig?
• Personlighed og forsvarsmekanismer
• Kriser

Ravn og Wolf (2018): Psykologi fra celle til selfie, Columbus.

Sider i bogen: 54-59, 66-71

• Personlighed
• Arv eller miljø – et biologisk perspektiv

Peder Nielsen (2013): Grundlæggende psykologi og socialpsykologi, 3 udg. Økonom

Sider i bogen: 303-310 (7,5 sider)

•Stress og coping (ATU 9)

Supplerende materiale:

Supplerende materiale:

• ”Forskningsnyt: Temperament og opdragelse bag unges psykiske problemer” : https://psykveje.systime.dk/index.php?id=4897#c10744
• ”Forskningsnyt: Hvem har de alvorligste akutte psykiske reaktioner efter en ulykke?” : https://psykveje.systime.dk/?id=5583
• ”Undskyld, jeg er introvert” : https://uniavisen.dk/undskyld-jeg-er-introvert/
Omfang 0,00 timers uddannelsestid.
Beskrivelse Beskrivelse: Forløbet tager udgangspunkt i identitetsdannelsen i ungdomsårene. Til uddybning heraf suppleres med perspektiver omkring opdragelse og socialisering til forståelse af miljø-påvirkninger, der har indflydelse på personligheds- og identitetsudviklingen. Der inddrages personlighedsteorier, herunder begreberne risikovillighed og forsigtighed, som relateres til teorier om genetiske faktorers indflydelse på personlighed. Desuden arbejdes med krise-begrebet, idet såvel udviklingskriser, traumatiske kriser samt PTSD indgår. Følger af et kriseforløb relateres til såvel genetisk disponering for sårbarhed som copingstrategier.
Væsentligste arbejdsformer Gruppearbejde
Individuelt arbejde
Klasseundervisning
Pararbejde
Virtuelt arbejde