Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin | Maj-juni 2020 2006 |
Institution | Aalborg City Gymnasium |
Uddannelse | vaf |
Fag og niveau | ps, Niveau: C |
Lærer(e) | Signe Paludan Melson (SPM) |
Hold | ps-0C-d/f |
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Forløb 1 (ps) | Individet og gruppen |
Forløb 2 (ps) | Hvad hæmmer og fremmer læreprocesser |
Forløb 3 (ps) | Udvikling i barndommen |
Forløb 4 (ps) | Individets coping med livets udfordringer |
Titel | Individet og gruppen |
Materiale |
Ole Schultz Larsen (2008): Psykologiens veje, systime (grundbogen) Sidetal i bogen: s. 347-369, s. 373 – 379, s. 309 – 316, s. 318- 322 • Socialpsykologi: massehypnose, primær- og sekundærgrupper, formelle og uformelle grupper, referencegrupper og medlemsgrupper, egen- og fremmedgrupper (ATU 1) • Social kontrol og Asch´s forsøg om konformitet • Janis: gruppetænkning • Stoner: Gruppepolarisering • Mobning, roller og rollekonflikter, uformelle roller • Milgrams forsøg om autoritetens lydighed • Leon Festinger: kognitiv konsonans og kognitiv dissonans • Kommunikation: kommunikationskvadratet, transaktionsanalyse, Johari-vinduet (ATU 2) • Divergerende og konvergerende konflikter samt konflikttrappen Ravn og Wolf (2018): Psykologi fra celle til selfie, Columbus Sidetal i bogen: s. 156-165, s. 190-193 • Social kognition, sociale koder, sociale markører, stereotyper • Fordomme, Diskrimination, halo-effekten, Rosenthal-effekten, stigmatisering • Tilskuereffekten og pluralistisk ignorans Supplerende materiale: Victors hellige krig (TV2, 17.03.16, 44 min) Øvelser til transaktionsanalyse |
Omfang | 0,00 timers uddannelsestid. |
Beskrivelse | Formålet med forløbet er at belyse menneskets plasticitet i forhold til sociale omgivelser. Der arbejdes med betydningen af forskellige former for gruppetilhørsforhold, og samtidig indgår indsigt i, hvad eksklusion fra sociale fællesskaber i form af mobning kan betyde for et menneske. Gennem arbejdet med konformitet, lydighed, roller og rollekonflikter tilegnes viden om, hvorvidt mennesket er villig til at gå på kompromis med egne holdninger og overbevisninger for at undgå konflikter med omgivelserne. Her inddrages Festingers teori om kognitiv dissonans til at forklare indre konflikter. Kommunikation som middel til at optrappe og nedtrappe konflikter inddrages. |
Væsentligste arbejdsformer |
Gruppearbejde Individuelt arbejde Klasseundervisning Pararbejde |
Titel | Hvad hæmmer og fremmer læreprocesser |
Materiale |
Ole Schultz Larsen (2008): Psykologiens veje, Systime Sider i bogen: s. 270-275, 209-210, 213-216,147-150, 127-142, 400-407, 287-288 • Maslows behovspyramide og Csikszentmihalyis flowteori • Vygotsky: zonen for nærmeste udvikling • Motivation: Indre og ydre motivationsfaktorer • Baumrinds 4 opdragelsesstile: demokratisk/autoritativ, autoritær, eftergivende, uinvolveret (ATU 3) • Behaviorismen (Pavlov, Watson, Thorndike, Skinner, Köhler og Bandura) • Stress: akut/kronisk stress, indre og ydre stressorer, krav / kontrol-modellen, attritutionsstil • Bourdieu: Habitus og kapital (ATU 4) Peder Nielsen (2013): Grundlæggende psykologi og socialpsykologi, 3 udg. Økonom Sider i bogen: s. 233-238 • Piaget Ravn og Wolf (2015): Psykologi fra celle til selfie, Columbus, 2015 Sider i bogen: s. 249-260 • Kap 6.3 Læring • Hukommelse og glemsel, opmærksomhed, synaptiske forbindelse, søvn og motion (ATU 5) Jensen og Quorning (2018): Undersøgelser i psykologi, Systime Sider i bogen: s. 7-17, s. 30-33, s. 126-130 • Metode og kritiske overvejelser • Ville du reagerer på røg i lokalet, hvis ingen andre gjorde? • Imiterer du andres voldelige handlinger? Udleveret dokumenter: • ”At identificerer psykologiske problemstiller” • ”Sådan arbejder vi med undersøgelser helt generelt” Supplerende materiale: https://livsstil.tv2.dk/2018-01-13-boern-foeler-sig-stressede-af-mobiltelefonen-og-det-kan-skade-siger-speciallaege https://www.folkeskolen.dk/569045/forskere-motivation-skal-nytaenkes https://www.information.dk/indland/2017/01/gymnasieelever-lige-saa-stressede-20-pct-mest-stressede-voksne |
Omfang | 0,00 timers uddannelsestid. |
Beskrivelse | |
Væsentligste arbejdsformer |
Gruppearbejde Individuelt arbejde Klasseundervisning Pararbejde |
Titel | Udvikling i barndommen |
Materiale |
Ravn og Wolf (2015): Psykologi fra celle til selfie, Columbus. Sider i bogen: s. 24-27 • Winnicott og ”The good enough mother” • Harlows abeforsøg Ole Schultz Larsen (2008): Psykologiens veje, Systime Sider i bogen: s. 73-80 (2 spalte midt), 96-101, Kapitel 7 • Eriksons psykosociale faseteori om den livslange udvikling med fokus på barndommen • Mahlers objektrelationsteori om separation og individuation • Bowlbys tilknytningsteori • Ainsworths tilknytningstyper og fremmedsituationstesten (ATU 6) • Småbarnet og udvikling af prosocial adfærd Martin Levander (2008): Anvendt psykologi, systime. Sider i bogen: 190-202 • Sterns teori om selvets kernerelationsdomæner Peder Nielsen (2013): Grundlæggende psykologi og socialpsykologi, 3 udg. Økonom Sider i bogen: s. 253-259 • Omsorgssvigt, risikobørn, chanceulighed, resiliens og mønsterbrydere (ATU 7) Supplerende materiale: • ”Er du mors lille dreng” (TV2 Dok 2008) (ATU 8) • ”Mors lille dreng på egne ben” (TV2 Dok, 2017) • https://www.folkeskolen.dk/599947/man-vaelger-ikke-selv-om-man-vil-vaere-moensterbryder (ATU7) • https://videnskab.dk/krop-sundhed/tidligt-skadede-adoptivboern-har-alvorlige-psykiske-problemer-som-voksne |
Omfang | 0,00 timers uddannelsestid. |
Beskrivelse | Beskrivelse: I forløbet tilegner eleverne sig indsigt i, hvad der definerer en tryg og stabil barndom, og hvad dette kan betyde for den videre udvikling. Udviklingsteorier om den emotionelle udvikling læses kronologisk, hvorved der tilegnes indsigt i faseteoriernes fokus på det kliniske barn i modsætning til moderne eksperimentiel spædbarnspsykologi. I forlængelse heraf arbejdes med utrygge tilknytninger samt omsorgssvigt, hvorefter det diskuteres, hvorvidt en utryg barndom automatisk kan føre til varige psykologiske problemer. Der arbejdes med begreberne mønsterbrydere og risikobørn. |
Væsentligste arbejdsformer |
Gruppearbejde Individuelt arbejde Klasseundervisning Pararbejde |
Titel | Individets coping med livets udfordringer |
Materiale |
Ole Schultz Larsen (2008): Psykologiens veje, Systime Sider i bogen: Kapitel 17, 37-46, 53-60, 415-424 • Personlighed: Risikovillig eller forsigtig? • Personlighed og forsvarsmekanismer • Kriser Ravn og Wolf (2018): Psykologi fra celle til selfie, Columbus. Sider i bogen: 54-59, 66-71 • Personlighed • Arv eller miljø – et biologisk perspektiv Peder Nielsen (2013): Grundlæggende psykologi og socialpsykologi, 3 udg. Økonom Sider i bogen: 303-310 (7,5 sider) •Stress og coping (ATU 9) Supplerende materiale: Supplerende materiale: • ”Forskningsnyt: Temperament og opdragelse bag unges psykiske problemer” : https://psykveje.systime.dk/index.php?id=4897#c10744 • ”Forskningsnyt: Hvem har de alvorligste akutte psykiske reaktioner efter en ulykke?” : https://psykveje.systime.dk/?id=5583 • ”Undskyld, jeg er introvert” : https://uniavisen.dk/undskyld-jeg-er-introvert/ |
Omfang | 0,00 timers uddannelsestid. |
Beskrivelse | Beskrivelse: Forløbet tager udgangspunkt i identitetsdannelsen i ungdomsårene. Til uddybning heraf suppleres med perspektiver omkring opdragelse og socialisering til forståelse af miljø-påvirkninger, der har indflydelse på personligheds- og identitetsudviklingen. Der inddrages personlighedsteorier, herunder begreberne risikovillighed og forsigtighed, som relateres til teorier om genetiske faktorers indflydelse på personlighed. Desuden arbejdes med krise-begrebet, idet såvel udviklingskriser, traumatiske kriser samt PTSD indgår. Følger af et kriseforløb relateres til såvel genetisk disponering for sårbarhed som copingstrategier. |
Væsentligste arbejdsformer |
Gruppearbejde Individuelt arbejde Klasseundervisning Pararbejde Virtuelt arbejde |