Titel | Individets coping med livets udfordringer |
Materiale |
Ole Schultz Larsen (2008): Psykologiens veje, Systime Sider i bogen: Kapitel 17, 37-46, 53-60, 415-424 • Personlighed: Risikovillig eller forsigtig? • Personlighed og forsvarsmekanismer • Kriser Ravn og Wolf (2018): Psykologi fra celle til selfie, Columbus. Sider i bogen: 54-59, 66-71 • Personlighed • Arv eller miljø – et biologisk perspektiv Peder Nielsen (2013): Grundlæggende psykologi og socialpsykologi, 3 udg. Økonom Sider i bogen: 303-310 (7,5 sider) •Stress og coping (ATU 9) Supplerende materiale: Supplerende materiale: • ”Forskningsnyt: Temperament og opdragelse bag unges psykiske problemer” : https://psykveje.systime.dk/index.php?id=4897#c10744 • ”Forskningsnyt: Hvem har de alvorligste akutte psykiske reaktioner efter en ulykke?” : https://psykveje.systime.dk/?id=5583 • ”Undskyld, jeg er introvert” : https://uniavisen.dk/undskyld-jeg-er-introvert/ |
Omfang | 0,00 timers uddannelsestid. |
Beskrivelse | Beskrivelse: Forløbet tager udgangspunkt i identitetsdannelsen i ungdomsårene. Til uddybning heraf suppleres med perspektiver omkring opdragelse og socialisering til forståelse af miljø-påvirkninger, der har indflydelse på personligheds- og identitetsudviklingen. Der inddrages personlighedsteorier, herunder begreberne risikovillighed og forsigtighed, som relateres til teorier om genetiske faktorers indflydelse på personlighed. Desuden arbejdes med krise-begrebet, idet såvel udviklingskriser, traumatiske kriser samt PTSD indgår. Følger af et kriseforløb relateres til såvel genetisk disponering for sårbarhed som copingstrategier. |
Væsentligste arbejdsformer |
Gruppearbejde Individuelt arbejde Klasseundervisning Pararbejde Virtuelt arbejde |