Beskrivelse af undervisningsforløbet (ps-0C-d/f)

Retur til forside

Titel Individets coping med livets udfordringer
Materiale Ole Schultz Larsen (2008): Psykologiens veje, Systime

Sider i bogen: Kapitel 17, 37-46, 53-60, 415-424

• Personlighed: Risikovillig eller forsigtig?
• Personlighed og forsvarsmekanismer
• Kriser

Ravn og Wolf (2018): Psykologi fra celle til selfie, Columbus.

Sider i bogen: 54-59, 66-71

• Personlighed
• Arv eller miljø – et biologisk perspektiv

Peder Nielsen (2013): Grundlæggende psykologi og socialpsykologi, 3 udg. Økonom

Sider i bogen: 303-310 (7,5 sider)

•Stress og coping (ATU 9)

Supplerende materiale:

Supplerende materiale:

• ”Forskningsnyt: Temperament og opdragelse bag unges psykiske problemer” : https://psykveje.systime.dk/index.php?id=4897#c10744
• ”Forskningsnyt: Hvem har de alvorligste akutte psykiske reaktioner efter en ulykke?” : https://psykveje.systime.dk/?id=5583
• ”Undskyld, jeg er introvert” : https://uniavisen.dk/undskyld-jeg-er-introvert/
Omfang 0,00 timers uddannelsestid.
Beskrivelse Beskrivelse: Forløbet tager udgangspunkt i identitetsdannelsen i ungdomsårene. Til uddybning heraf suppleres med perspektiver omkring opdragelse og socialisering til forståelse af miljø-påvirkninger, der har indflydelse på personligheds- og identitetsudviklingen. Der inddrages personlighedsteorier, herunder begreberne risikovillighed og forsigtighed, som relateres til teorier om genetiske faktorers indflydelse på personlighed. Desuden arbejdes med krise-begrebet, idet såvel udviklingskriser, traumatiske kriser samt PTSD indgår. Følger af et kriseforløb relateres til såvel genetisk disponering for sårbarhed som copingstrategier.
Væsentligste arbejdsformer Gruppearbejde
Individuelt arbejde
Klasseundervisning
Pararbejde
Virtuelt arbejde


Retur til forside