Titel | Udvikling i barndommen |
Materiale |
Ravn og Wolf (2015): Psykologi fra celle til selfie, Columbus. Sider i bogen: s. 24-27 • Winnicott og ”The good enough mother” • Harlows abeforsøg Ole Schultz Larsen (2008): Psykologiens veje, Systime Sider i bogen: s. 73-80 (2 spalte midt), 96-101, Kapitel 7 • Eriksons psykosociale faseteori om den livslange udvikling med fokus på barndommen • Mahlers objektrelationsteori om separation og individuation • Bowlbys tilknytningsteori • Ainsworths tilknytningstyper og fremmedsituationstesten (ATU 6) • Småbarnet og udvikling af prosocial adfærd Martin Levander (2008): Anvendt psykologi, systime. Sider i bogen: 190-202 • Sterns teori om selvets kernerelationsdomæner Peder Nielsen (2013): Grundlæggende psykologi og socialpsykologi, 3 udg. Økonom Sider i bogen: s. 253-259 • Omsorgssvigt, risikobørn, chanceulighed, resiliens og mønsterbrydere (ATU 7) Supplerende materiale: • ”Er du mors lille dreng” (TV2 Dok 2008) (ATU 8) • ”Mors lille dreng på egne ben” (TV2 Dok, 2017) • https://www.folkeskolen.dk/599947/man-vaelger-ikke-selv-om-man-vil-vaere-moensterbryder (ATU7) • https://videnskab.dk/krop-sundhed/tidligt-skadede-adoptivboern-har-alvorlige-psykiske-problemer-som-voksne |
Omfang | 0,00 timers uddannelsestid. |
Beskrivelse | Beskrivelse: I forløbet tilegner eleverne sig indsigt i, hvad der definerer en tryg og stabil barndom, og hvad dette kan betyde for den videre udvikling. Udviklingsteorier om den emotionelle udvikling læses kronologisk, hvorved der tilegnes indsigt i faseteoriernes fokus på det kliniske barn i modsætning til moderne eksperimentiel spædbarnspsykologi. I forlængelse heraf arbejdes med utrygge tilknytninger samt omsorgssvigt, hvorefter det diskuteres, hvorvidt en utryg barndom automatisk kan føre til varige psykologiske problemer. Der arbejdes med begreberne mønsterbrydere og risikobørn. |
Væsentligste arbejdsformer |
Gruppearbejde Individuelt arbejde Klasseundervisning Pararbejde |