Beskrivelse af undervisningsforløbet (ps-0C-d/f)

Retur til forside

Titel Hvad hæmmer og fremmer læreprocesser
Materiale Ole Schultz Larsen (2008): Psykologiens veje, Systime

Sider i bogen: s. 270-275, 209-210, 213-216,147-150, 127-142, 400-407, 287-288

• Maslows behovspyramide og Csikszentmihalyis flowteori
• Vygotsky: zonen for nærmeste udvikling
• Motivation: Indre og ydre motivationsfaktorer
• Baumrinds 4 opdragelsesstile: demokratisk/autoritativ, autoritær, eftergivende, uinvolveret (ATU 3)
• Behaviorismen (Pavlov, Watson, Thorndike, Skinner, Köhler og Bandura)
• Stress: akut/kronisk stress, indre og ydre stressorer, krav / kontrol-modellen, attritutionsstil
• Bourdieu: Habitus og kapital (ATU 4)

Peder Nielsen (2013): Grundlæggende psykologi og socialpsykologi, 3 udg. Økonom

Sider i bogen: s. 233-238

• Piaget

Ravn og Wolf (2015): Psykologi fra celle til selfie, Columbus, 2015

Sider i bogen: s. 249-260

• Kap 6.3 Læring
• Hukommelse og glemsel, opmærksomhed, synaptiske forbindelse, søvn og motion (ATU 5)

Jensen og Quorning (2018): Undersøgelser i psykologi, Systime

Sider i bogen: s. 7-17, s. 30-33, s. 126-130

• Metode og kritiske overvejelser
• Ville du reagerer på røg i lokalet, hvis ingen andre gjorde?
• Imiterer du andres voldelige handlinger?

Udleveret dokumenter:
• ”At identificerer psykologiske problemstiller”
• ”Sådan arbejder vi med undersøgelser helt generelt”

Supplerende materiale:

https://livsstil.tv2.dk/2018-01-13-boern-foeler-sig-stressede-af-mobiltelefonen-og-det-kan-skade-siger-speciallaege

https://www.folkeskolen.dk/569045/forskere-motivation-skal-nytaenkes

https://www.information.dk/indland/2017/01/gymnasieelever-lige-saa-stressede-20-pct-mest-stressede-voksne
Omfang 0,00 timers uddannelsestid.
Beskrivelse
Væsentligste arbejdsformer Gruppearbejde
Individuelt arbejde
Klasseundervisning
Pararbejde


Retur til forside