Titel | Hvad hæmmer og fremmer læreprocesser |
Materiale |
Ole Schultz Larsen (2008): Psykologiens veje, Systime Sider i bogen: s. 270-275, 209-210, 213-216,147-150, 127-142, 400-407, 287-288 • Maslows behovspyramide og Csikszentmihalyis flowteori • Vygotsky: zonen for nærmeste udvikling • Motivation: Indre og ydre motivationsfaktorer • Baumrinds 4 opdragelsesstile: demokratisk/autoritativ, autoritær, eftergivende, uinvolveret (ATU 3) • Behaviorismen (Pavlov, Watson, Thorndike, Skinner, Köhler og Bandura) • Stress: akut/kronisk stress, indre og ydre stressorer, krav / kontrol-modellen, attritutionsstil • Bourdieu: Habitus og kapital (ATU 4) Peder Nielsen (2013): Grundlæggende psykologi og socialpsykologi, 3 udg. Økonom Sider i bogen: s. 233-238 • Piaget Ravn og Wolf (2015): Psykologi fra celle til selfie, Columbus, 2015 Sider i bogen: s. 249-260 • Kap 6.3 Læring • Hukommelse og glemsel, opmærksomhed, synaptiske forbindelse, søvn og motion (ATU 5) Jensen og Quorning (2018): Undersøgelser i psykologi, Systime Sider i bogen: s. 7-17, s. 30-33, s. 126-130 • Metode og kritiske overvejelser • Ville du reagerer på røg i lokalet, hvis ingen andre gjorde? • Imiterer du andres voldelige handlinger? Udleveret dokumenter: • ”At identificerer psykologiske problemstiller” • ”Sådan arbejder vi med undersøgelser helt generelt” Supplerende materiale: https://livsstil.tv2.dk/2018-01-13-boern-foeler-sig-stressede-af-mobiltelefonen-og-det-kan-skade-siger-speciallaege https://www.folkeskolen.dk/569045/forskere-motivation-skal-nytaenkes https://www.information.dk/indland/2017/01/gymnasieelever-lige-saa-stressede-20-pct-mest-stressede-voksne |
Omfang | 0,00 timers uddannelsestid. |
Beskrivelse | |
Væsentligste arbejdsformer |
Gruppearbejde Individuelt arbejde Klasseundervisning Pararbejde |