Titel | Individet og gruppen |
Materiale |
Ole Schultz Larsen (2008): Psykologiens veje, systime (grundbogen) Sidetal i bogen: s. 347-369, s. 373 379, s. 309 316, s. 318- 322 Socialpsykologi: massehypnose, primær- og sekundærgrupper, formelle og uformelle grupper, referencegrupper og medlemsgrupper, egen- og fremmedgrupper (ATU 1) Social kontrol og Asch΄s forsøg om konformitet Janis: gruppetænkning Stoner: Gruppepolarisering Mobning, roller og rollekonflikter, uformelle roller Milgrams forsøg om autoritetens lydighed Leon Festinger: kognitiv konsonans og kognitiv dissonans Kommunikation: kommunikationskvadratet, transaktionsanalyse, Johari-vinduet (ATU 2) Divergerende og konvergerende konflikter samt konflikttrappen Ravn og Wolf (2018): Psykologi fra celle til selfie, Columbus Sidetal i bogen: s. 156-165, s. 190-193 Social kognition, sociale koder, sociale markører, stereotyper Fordomme, Diskrimination, halo-effekten, Rosenthal-effekten, stigmatisering Tilskuereffekten og pluralistisk ignorans Supplerende materiale: Victors hellige krig (TV2, 17.03.16, 44 min) Øvelser til transaktionsanalyse |
Omfang | 0,00 timers uddannelsestid. |
Beskrivelse | Formålet med forløbet er at belyse menneskets plasticitet i forhold til sociale omgivelser. Der arbejdes med betydningen af forskellige former for gruppetilhørsforhold, og samtidig indgår indsigt i, hvad eksklusion fra sociale fællesskaber i form af mobning kan betyde for et menneske. Gennem arbejdet med konformitet, lydighed, roller og rollekonflikter tilegnes viden om, hvorvidt mennesket er villig til at gå på kompromis med egne holdninger og overbevisninger for at undgå konflikter med omgivelserne. Her inddrages Festingers teori om kognitiv dissonans til at forklare indre konflikter. Kommunikation som middel til at optrappe og nedtrappe konflikter inddrages. |
Væsentligste arbejdsformer |
Gruppearbejde Individuelt arbejde Klasseundervisning Pararbejde |