Beskrivelse af undervisningsforløbet (ps-0C-d/f)

Retur til forside

Titel Individet og gruppen
Materiale Ole Schultz Larsen (2008): Psykologiens veje, systime (grundbogen)

Sidetal i bogen: s. 347-369, s. 373 – 379, s. 309 – 316, s. 318- 322

• Socialpsykologi: massehypnose, primær- og sekundærgrupper, formelle og uformelle grupper, referencegrupper og medlemsgrupper, egen- og fremmedgrupper (ATU 1)
• Social kontrol og Asch΄s forsøg om konformitet
• Janis: gruppetænkning
• Stoner: Gruppepolarisering
• Mobning, roller og rollekonflikter, uformelle roller
• Milgrams forsøg om autoritetens lydighed
• Leon Festinger: kognitiv konsonans og kognitiv dissonans
• Kommunikation: kommunikationskvadratet, transaktionsanalyse, Johari-vinduet (ATU 2)
• Divergerende og konvergerende konflikter samt konflikttrappen

Ravn og Wolf (2018): Psykologi fra celle til selfie, Columbus

Sidetal i bogen: s. 156-165, s. 190-193

• Social kognition, sociale koder, sociale markører, stereotyper
• Fordomme, Diskrimination, halo-effekten, Rosenthal-effekten, stigmatisering
• Tilskuereffekten og pluralistisk ignorans

Supplerende materiale:

Victors hellige krig (TV2, 17.03.16, 44 min)
Øvelser til transaktionsanalyse
Omfang 0,00 timers uddannelsestid.
Beskrivelse Formålet med forløbet er at belyse menneskets plasticitet i forhold til sociale omgivelser. Der arbejdes med betydningen af forskellige former for gruppetilhørsforhold, og samtidig indgår indsigt i, hvad eksklusion fra sociale fællesskaber i form af mobning kan betyde for et menneske. Gennem arbejdet med konformitet, lydighed, roller og rollekonflikter tilegnes viden om, hvorvidt mennesket er villig til at gå på kompromis med egne holdninger og overbevisninger for at undgå konflikter med omgivelserne. Her inddrages Festingers teori om kognitiv dissonans til at forklare indre konflikter. Kommunikation som middel til at optrappe og nedtrappe konflikter inddrages.
Væsentligste arbejdsformer Gruppearbejde
Individuelt arbejde
Klasseundervisning
Pararbejde


Retur til forside