Undervisningsbeskrivelse - Ty-0B-t/f

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser

Termin Maj-juni 2019 1906
Institution Aalborg City Gymnasium
Uddannelse stx
Fag og niveau Ty, Niveau: B
Lærer(e) Lieselotte Ratenburg Rühmann (LRU),Trine Øster (TOE)
Hold Ty-0B-t/f

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb

Forløb 1 (ty) Das dritte Reich - læst med Trine
Forløb 2 (ty) Krimi - Læst med Trine
Forløb 3 (ty) Deutschland, Intro - læst med Lieselotte
Forløb 4 (ty) Familie - læst med Lieselotte
Forløb 5 (ty) Die DDR und die Stasi - læst med Lieselotte
Forløb 6 (ty) Liebe - læst med Lieselotte


Titel Das dritte Reich - læst med Trine
Materiale Samlet ca 43-45 ns

Nicht alle waren Mörder (minus scene 10-27)
Rolf D. Erbst og Marianne Mortensen, Tyskforlaget 1. udgave 2010

http://www.erbst.dk/laerebog-til-tysk/einfuhrung/:
Einführung

http://www.erbst.dk/teil-1-auf-der-flucht-einstieg/teil-1-die-judengesetze/:
Die Judengesetze

Der Nachbar, Bertolt Brecht
Fra: Gattungen; Helle Egendal, Gyldendal 1. udgave 2017

Hitler und die NSDAP in Jahreszahlen, Hans Jürgen Hansen
Fra: Die Themenkiste; Stefan Polke; Gyldendal 2007

Anhang Napola: Eine Einführung von Andreas Springer
Fra: Napola – Elite für den Führer; Tyskforlaget 2006
Filmen Napola

Grammatik:
Hjælpeverber og svage verber
Omfang 23,33 timers uddannelsestid.
Beskrivelse Her arbejder vi med forskellige problemstillinger i forbindelse med det tredje rige.

Vi har fokus på nazisternes jødeforfølgelser og forfatteren Michael Degens og morens kamp for overlevelse.Yderligere erfarer vi, at der i alle samfundslag var tyskere, som også var parate til at løbe en stor risiko for at hjælpe jøderne.
Derudover arbejdes der med filmen Napola (Der læses også en kort introduktion til den nationalsocialistiske opdragelse). Her er fokus på den nationalsocialistiske opdragelse af Friedrich, der først fascineres af nazismen for senere at vende den ryggen. Vi ser her på, hvorfor en ung person som Friedrich lader sig begejstre af nazismen? Her fokuseres også på den opdragelse og indoktrinering, som de unge mennesker blev udsat for på Hitlers eliteskoler. Hvordan skabte lærerne enfællesskabsfølelse blandt de unge? Hvilke konflikter havnede både elever og lærere i?

Yderligere arbejdes med forskellige genrer/tekstyper:Film, drejebog, lyrik, sagprosa, herunder tekster fra nettet..

Der arbejdes med: Tekstlæsning, lytte- og læseforståelse - analyse og fortolkning - samtale på tysk - mundtlig fremlæggelse - mundtligt referat - skriftlig træning
Væsentligste arbejdsformer Gruppearbejde
Individuelt arbejde
Klasseundervisning
Pararbejde
Virtuelt arbejde


Titel Krimi - Læst med Trine
Materiale Samlet ca 28-30 ns:
Andrea Maria Schenkel:
Finsterau; Fra: ”Gattungen”, Helle Egendal, Gyldendal 2017

Ferdinand von Schirach:
Einsam; Fra: ”Gattungen”, Helle Egendal, Gyldendal 2017
DNA; Fra: Schuld, Uffe Hartvig Larsen; Tyskforlaget 2013
Volksfest; Fra: Schuld, Uffe Hartvig Larsen; Tyskforlaget 2013
Film: DNA og Volksfest

Doris Dörrie:
Mit Messer und Gabel; Fra: Lone Häckert; Lise Hansen; ”Literatur um die Jahrtausendwende”, Kaleidoscope 2000

Film:
DNA + Volksfest

Grammatik:
Stærke verber + modalverber
Omfang 23,33 timers uddannelsestid.
Beskrivelse Der arbejdes med krimi-tekster, hvorunder der fokuseres på tekstforståelse, tekstanalyse samt genrekendskab.

Opbygning af relevant ordforråd til samtale på tysk indgår. Materialet lægger op til diskussion og problematisering af temaer som motiv, gerningsmand og / eller offer samt skyld.
Væsentligste arbejdsformer Gruppearbejde
Individuelt arbejde
Klasseundervisning
Pararbejde
Virtuelt arbejde
Fremlæggelse


Titel Deutschland, Intro - læst med Lieselotte
Materiale Samlet, ca 32 sider

Rikke Taber og Martin Z. Graverholz : Landeskunde light, Fakten über Deutschland. (Dein Deutschland, Systeime i-Bog 2019)

Johannes R. Becher: Auferstanden aus Ruinen

August Heinrich Hoffmann von Fallersleben: Das Lied der Deutschen

Paul van Dyck: Wir sind wir

Rolf D. Erbst, Erik Wikkelsø Pedersen: Das Wunder von Bern, Tyskforlaget 2004. Drejebog, scene 1-7, 15-18, 54-56, 70, 73-75, 140-143

Film: Sönke Wortmann: Das Wunder von Bern

Grammatik: Sætningsanalyse
Omfang 6,67 timers uddannelsestid.
Beskrivelse Beskrivelse: Forløbet skal give eleverne en introduktion til Tysklands geografi, historie og kultur
Væsentligste arbejdsformer Gruppearbejde
Individuelt arbejde
Klasseundervisning
Pararbejde
Fremlæggelse


Titel Familie - læst med Lieselotte
Materiale Samlet, ca. 17 sider

Herta Müller: Vater, Mutter und der Kleine (Vita Braasgaard: Weitblick, Gyldendal 1991)

Doris Dörrie: Bist du eine Hexe (Vita Braasgaard: Weitblick, Gyldendal 1991)

Julia Franck: Streuselschnecke (Mathilde Beck Nygaard, Christina Hove: Ein neuer Anfang, L&R Uddannelse, 2013)

Mirjam Pressler: Die Veilchentasse (Agnete B. Hansen, Erik W. Pedersen: Meine Zeit, 1. udg. 2. oplag, Systime 1993)

Grammatik: artikler og kasus, præpositioner
Omfang 30,00 timers uddannelsestid.
Beskrivelse Forløbet har fokus på moderne familiestrukturer med opløste familier og nydannede, sammenbragte familier og opløste fler-generationsfamilier, hvor omsorgen for den ældre generation ikke længere varetages af familien. Fokus er endvidere tekstlæsning- og forståelse, opbygning af ordforråd, mundtlig sprogfærdighed, lytteøvelser og tekstanalyse
Væsentligste arbejdsformer Gruppearbejde
Individuelt arbejde
Klasseundervisning
Pararbejde
Fremlæggelse



Titel Die DDR und die Stasi - læst med Lieselotte
Materiale Samlet, ca. 81 sider

Karin H. Koplev: Die Mauer und 10 Jahre danach, s. 8-10, 17 (Erik Wikkelsø: Kurzum, Tyskforlaget 2005)

Lone Häckert, Lise Hansen: Das Ministerieum für Staatssicherheit (Lone Häckert, m. fl: Literatur um die Jahrtausendwende. Kaleidoscope 1999)

Isolde Heyne: Der Zaun zur Freiheit (uddrag fra Wiedersehen mit Vater) (Jabob Rangvid Chammon: Cooporative Learning auf Deutsch II – Gespräch und Präsentation. Alinea)

Marianne Larsen, Ruth Eidseth Rebernik: Das Leben der Anderen, scene 1-9, 79-100, 102-107, 109, 123-126, 142-179 filmdrejebog, Tyskforlaget 2007

Ricarda Gnauck: Brief (Jenny Gibson, Lone Holm: Wir sind wir. Grundbog i Landeskunde. Gyldendal 2010)

Film:
Johannes W. Betz: Der Tunnel

Florian Henckel von Donnersmark: Das Leben der Anderen

Simpleshow erklärt den Fall der Mauer
(https://www.youtube.com/watch?v=x83OEzipiQo)

Die Berliner Mauer, Aufbau und Fall 1
(https://www.youtube.com/watch?v=8ES89TIP2Pc)

DDR 1988, Fluchten über die Mauer
(https://www.youtube.com/watch?v=K3qbbV-jhkk)

Fall der Berliner Mauer
(https://www.youtube.com/watch?v=yoZSu1wTFHE)

Læreroplæg om DDR und die Wende

Grammatik: personlige pronominer, possessive pronominer, hoved- og ledsætninger
Omfang 40,00 timers uddannelsestid.
Beskrivelse Forløbet har fokus på DDR historie og samfundsforhold, herunder Muren og dens fald, flugtforsøg, Das Ministerium für Staatssicherheit og levevilkår i DDR. Forløbet skal give eleverne forståelse for denne periode i Tysklands historie og opbygge deres ordforråd gennem gloseøvelser, gruppearbejde, fremlæggelser og samtaleøvelser. Fokus er endvidere tekstlæsning- og forståelse, lytteøvelser og tekstanalyse

Væsentligste arbejdsformer Gruppearbejde
Individuelt arbejde
Klasseundervisning
Pararbejde
Virtuelt arbejde
Fremlæggelse



Titel Liebe - læst med Lieselotte
Materiale Samlet ca. 20 sider

Materiale: Heinrich Heine: Ein Jüngling liebt ein Mädchen (Niels Kaae Stimpel: Ein Jüngling liebt ein Mädchen, Dafolo 1988)

Johann Wolfgang von Goethe: Willkommen und Abschied (Niels Kaae Stimpel: Ein Jüngling liebt ein Mädchen, Dafolo 1988)

C.D. Friedrich: Kreiedefelsen auf Rügen (https://de.wikipedia.org/wiki/Kreidefelsen_auf_Rügen)

Hatice Akyün, Alexander Smoltczyk: Die verlorenen Töchter ,Yasemin (Gegen die Wand ved Jette Glargaard, Gyldendal 2006)

Silly/Rosenstolz: Wo bist du (https://www.lyrix.at/t/rosenstolz-wo-bist-du-silly-cover-089)

Die Ärzte: Zu spat (https://genius.com/Die-arzte-zu-spat-lyrics)

Peter Stamm: Am Eisweiher (Leif Christophersen m. fl: Blizeis, Tyskforlaget 1999)

Wolfgang Borchert: Das Brot (http://users.skynet.be/lit/borchert.htm)

Gabriele Wohmann: Ein netter Kerl (http://www.schloss-in-den-wolken.de/v2x/index.php?act=32)

Film: Phillipp Stölzl: Goethe!
Heinrich Breloer: Buddenbrooks – Ein Geschäft von einiger Gröe (uddrag)

Grammatik: sammensatte verber, relative pronominer, adjektiver
Omfang 40,00 timers uddannelsestid.
Beskrivelse Forløbet har fokus på at definere, hvad kærlighed er, samt på forskellige former for kærlighed. Fokus er endvidere tekstlæsning- og forståelse, opbygning af ordforråd, mundtlig sprogfærdighed, lytteøvelser og tekstanalyse.
Væsentligste arbejdsformer Gruppearbejde
Individuelt arbejde
Klasseundervisning
Pararbejde
Fremlæggelse