Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin | Maj-juni 2019 1906 |
Institution | Aalborg City Gymnasium |
Uddannelse | stx |
Fag og niveau | Ty, Niveau: B |
Lærer(e) | Lieselotte Ratenburg Rühmann (LRU),Trine Øster (TOE) |
Hold | Ty-0B-t/f |
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Forløb 1 (ty) | Das dritte Reich - læst med Trine |
Forløb 2 (ty) | Krimi - Læst med Trine |
Forløb 3 (ty) | Deutschland, Intro - læst med Lieselotte |
Forløb 4 (ty) | Familie - læst med Lieselotte |
Forløb 5 (ty) | Die DDR und die Stasi - læst med Lieselotte |
Forløb 6 (ty) | Liebe - læst med Lieselotte |
Titel | Das dritte Reich - læst med Trine |
Materiale |
Samlet ca 43-45 ns Nicht alle waren Mörder (minus scene 10-27) Rolf D. Erbst og Marianne Mortensen, Tyskforlaget 1. udgave 2010 http://www.erbst.dk/laerebog-til-tysk/einfuhrung/: Einführung http://www.erbst.dk/teil-1-auf-der-flucht-einstieg/teil-1-die-judengesetze/: Die Judengesetze Der Nachbar, Bertolt Brecht Fra: Gattungen; Helle Egendal, Gyldendal 1. udgave 2017 Hitler und die NSDAP in Jahreszahlen, Hans Jürgen Hansen Fra: Die Themenkiste; Stefan Polke; Gyldendal 2007 Anhang Napola: Eine Einführung von Andreas Springer Fra: Napola – Elite für den Führer; Tyskforlaget 2006 Filmen Napola Grammatik: Hjælpeverber og svage verber |
Omfang | 23,33 timers uddannelsestid. |
Beskrivelse |
Her arbejder vi med forskellige problemstillinger i forbindelse med det tredje rige. Vi har fokus på nazisternes jødeforfølgelser og forfatteren Michael Degens og morens kamp for overlevelse.Yderligere erfarer vi, at der i alle samfundslag var tyskere, som også var parate til at løbe en stor risiko for at hjælpe jøderne. Derudover arbejdes der med filmen Napola (Der læses også en kort introduktion til den nationalsocialistiske opdragelse). Her er fokus på den nationalsocialistiske opdragelse af Friedrich, der først fascineres af nazismen for senere at vende den ryggen. Vi ser her på, hvorfor en ung person som Friedrich lader sig begejstre af nazismen? Her fokuseres også på den opdragelse og indoktrinering, som de unge mennesker blev udsat for på Hitlers eliteskoler. Hvordan skabte lærerne enfællesskabsfølelse blandt de unge? Hvilke konflikter havnede både elever og lærere i? Yderligere arbejdes med forskellige genrer/tekstyper:Film, drejebog, lyrik, sagprosa, herunder tekster fra nettet.. Der arbejdes med: Tekstlæsning, lytte- og læseforståelse - analyse og fortolkning - samtale på tysk - mundtlig fremlæggelse - mundtligt referat - skriftlig træning |
Væsentligste arbejdsformer |
Gruppearbejde Individuelt arbejde Klasseundervisning Pararbejde Virtuelt arbejde |
Titel | Krimi - Læst med Trine |
Materiale |
Samlet ca 28-30 ns: Andrea Maria Schenkel: Finsterau; Fra: ”Gattungen”, Helle Egendal, Gyldendal 2017 Ferdinand von Schirach: Einsam; Fra: ”Gattungen”, Helle Egendal, Gyldendal 2017 DNA; Fra: Schuld, Uffe Hartvig Larsen; Tyskforlaget 2013 Volksfest; Fra: Schuld, Uffe Hartvig Larsen; Tyskforlaget 2013 Film: DNA og Volksfest Doris Dörrie: Mit Messer und Gabel; Fra: Lone Häckert; Lise Hansen; ”Literatur um die Jahrtausendwende”, Kaleidoscope 2000 Film: DNA + Volksfest Grammatik: Stærke verber + modalverber |
Omfang | 23,33 timers uddannelsestid. |
Beskrivelse |
Der arbejdes med krimi-tekster, hvorunder der fokuseres på tekstforståelse, tekstanalyse samt genrekendskab. Opbygning af relevant ordforråd til samtale på tysk indgår. Materialet lægger op til diskussion og problematisering af temaer som motiv, gerningsmand og / eller offer samt skyld. |
Væsentligste arbejdsformer |
Gruppearbejde Individuelt arbejde Klasseundervisning Pararbejde Virtuelt arbejde Fremlæggelse |
Titel | Deutschland, Intro - læst med Lieselotte |
Materiale |
Samlet, ca 32 sider Rikke Taber og Martin Z. Graverholz : Landeskunde light, Fakten über Deutschland. (Dein Deutschland, Systeime i-Bog 2019) Johannes R. Becher: Auferstanden aus Ruinen August Heinrich Hoffmann von Fallersleben: Das Lied der Deutschen Paul van Dyck: Wir sind wir Rolf D. Erbst, Erik Wikkelsø Pedersen: Das Wunder von Bern, Tyskforlaget 2004. Drejebog, scene 1-7, 15-18, 54-56, 70, 73-75, 140-143 Film: Sönke Wortmann: Das Wunder von Bern Grammatik: Sætningsanalyse |
Omfang | 6,67 timers uddannelsestid. |
Beskrivelse | Beskrivelse: Forløbet skal give eleverne en introduktion til Tysklands geografi, historie og kultur |
Væsentligste arbejdsformer |
Gruppearbejde Individuelt arbejde Klasseundervisning Pararbejde Fremlæggelse |
Titel | Familie - læst med Lieselotte |
Materiale |
Samlet, ca. 17 sider Herta Müller: Vater, Mutter und der Kleine (Vita Braasgaard: Weitblick, Gyldendal 1991) Doris Dörrie: Bist du eine Hexe (Vita Braasgaard: Weitblick, Gyldendal 1991) Julia Franck: Streuselschnecke (Mathilde Beck Nygaard, Christina Hove: Ein neuer Anfang, L&R Uddannelse, 2013) Mirjam Pressler: Die Veilchentasse (Agnete B. Hansen, Erik W. Pedersen: Meine Zeit, 1. udg. 2. oplag, Systime 1993) Grammatik: artikler og kasus, præpositioner |
Omfang | 30,00 timers uddannelsestid. |
Beskrivelse | Forløbet har fokus på moderne familiestrukturer med opløste familier og nydannede, sammenbragte familier og opløste fler-generationsfamilier, hvor omsorgen for den ældre generation ikke længere varetages af familien. Fokus er endvidere tekstlæsning- og forståelse, opbygning af ordforråd, mundtlig sprogfærdighed, lytteøvelser og tekstanalyse |
Væsentligste arbejdsformer |
Gruppearbejde Individuelt arbejde Klasseundervisning Pararbejde Fremlæggelse |
Titel | Die DDR und die Stasi - læst med Lieselotte |
Materiale |
Samlet, ca. 81 sider Karin H. Koplev: Die Mauer und 10 Jahre danach, s. 8-10, 17 (Erik Wikkelsø: Kurzum, Tyskforlaget 2005) Lone Häckert, Lise Hansen: Das Ministerieum für Staatssicherheit (Lone Häckert, m. fl: Literatur um die Jahrtausendwende. Kaleidoscope 1999) Isolde Heyne: Der Zaun zur Freiheit (uddrag fra Wiedersehen mit Vater) (Jabob Rangvid Chammon: Cooporative Learning auf Deutsch II – Gespräch und Präsentation. Alinea) Marianne Larsen, Ruth Eidseth Rebernik: Das Leben der Anderen, scene 1-9, 79-100, 102-107, 109, 123-126, 142-179 filmdrejebog, Tyskforlaget 2007 Ricarda Gnauck: Brief (Jenny Gibson, Lone Holm: Wir sind wir. Grundbog i Landeskunde. Gyldendal 2010) Film: Johannes W. Betz: Der Tunnel Florian Henckel von Donnersmark: Das Leben der Anderen Simpleshow erklärt den Fall der Mauer (https://www.youtube.com/watch?v=x83OEzipiQo) Die Berliner Mauer, Aufbau und Fall 1 (https://www.youtube.com/watch?v=8ES89TIP2Pc) DDR 1988, Fluchten über die Mauer (https://www.youtube.com/watch?v=K3qbbV-jhkk) Fall der Berliner Mauer (https://www.youtube.com/watch?v=yoZSu1wTFHE) Læreroplæg om DDR und die Wende Grammatik: personlige pronominer, possessive pronominer, hoved- og ledsætninger |
Omfang | 40,00 timers uddannelsestid. |
Beskrivelse |
Forløbet har fokus på DDR historie og samfundsforhold, herunder Muren og dens fald, flugtforsøg, Das Ministerium für Staatssicherheit og levevilkår i DDR. Forløbet skal give eleverne forståelse for denne periode i Tysklands historie og opbygge deres ordforråd gennem gloseøvelser, gruppearbejde, fremlæggelser og samtaleøvelser. Fokus er endvidere tekstlæsning- og forståelse, lytteøvelser og tekstanalyse |
Væsentligste arbejdsformer |
Gruppearbejde Individuelt arbejde Klasseundervisning Pararbejde Virtuelt arbejde Fremlæggelse |
Titel | Liebe - læst med Lieselotte |
Materiale |
Samlet ca. 20 sider Materiale: Heinrich Heine: Ein Jüngling liebt ein Mädchen (Niels Kaae Stimpel: Ein Jüngling liebt ein Mädchen, Dafolo 1988) Johann Wolfgang von Goethe: Willkommen und Abschied (Niels Kaae Stimpel: Ein Jüngling liebt ein Mädchen, Dafolo 1988) C.D. Friedrich: Kreiedefelsen auf Rügen (https://de.wikipedia.org/wiki/Kreidefelsen_auf_Rügen) Hatice Akyün, Alexander Smoltczyk: Die verlorenen Töchter ,Yasemin (Gegen die Wand ved Jette Glargaard, Gyldendal 2006) Silly/Rosenstolz: Wo bist du (https://www.lyrix.at/t/rosenstolz-wo-bist-du-silly-cover-089) Die Ärzte: Zu spat (https://genius.com/Die-arzte-zu-spat-lyrics) Peter Stamm: Am Eisweiher (Leif Christophersen m. fl: Blizeis, Tyskforlaget 1999) Wolfgang Borchert: Das Brot (http://users.skynet.be/lit/borchert.htm) Gabriele Wohmann: Ein netter Kerl (http://www.schloss-in-den-wolken.de/v2x/index.php?act=32) Film: Phillipp Stölzl: Goethe! Heinrich Breloer: Buddenbrooks – Ein Geschäft von einiger Gröe (uddrag) Grammatik: sammensatte verber, relative pronominer, adjektiver |
Omfang | 40,00 timers uddannelsestid. |
Beskrivelse | Forløbet har fokus på at definere, hvad kærlighed er, samt på forskellige former for kærlighed. Fokus er endvidere tekstlæsning- og forståelse, opbygning af ordforråd, mundtlig sprogfærdighed, lytteøvelser og tekstanalyse. |
Væsentligste arbejdsformer |
Gruppearbejde Individuelt arbejde Klasseundervisning Pararbejde Fremlæggelse |