Titel | Das dritte Reich - læst med Trine |
Materiale |
Samlet ca 43-45 ns Nicht alle waren Mörder (minus scene 10-27) Rolf D. Erbst og Marianne Mortensen, Tyskforlaget 1. udgave 2010 http://www.erbst.dk/laerebog-til-tysk/einfuhrung/: Einführung http://www.erbst.dk/teil-1-auf-der-flucht-einstieg/teil-1-die-judengesetze/: Die Judengesetze Der Nachbar, Bertolt Brecht Fra: Gattungen; Helle Egendal, Gyldendal 1. udgave 2017 Hitler und die NSDAP in Jahreszahlen, Hans Jürgen Hansen Fra: Die Themenkiste; Stefan Polke; Gyldendal 2007 Anhang Napola: Eine Einführung von Andreas Springer Fra: Napola – Elite für den Führer; Tyskforlaget 2006 Filmen Napola Grammatik: Hjælpeverber og svage verber |
Omfang | 23,33 timers uddannelsestid. |
Beskrivelse |
Her arbejder vi med forskellige problemstillinger i forbindelse med det tredje rige. Vi har fokus på nazisternes jødeforfølgelser og forfatteren Michael Degens og morens kamp for overlevelse.Yderligere erfarer vi, at der i alle samfundslag var tyskere, som også var parate til at løbe en stor risiko for at hjælpe jøderne. Derudover arbejdes der med filmen Napola (Der læses også en kort introduktion til den nationalsocialistiske opdragelse). Her er fokus på den nationalsocialistiske opdragelse af Friedrich, der først fascineres af nazismen for senere at vende den ryggen. Vi ser her på, hvorfor en ung person som Friedrich lader sig begejstre af nazismen? Her fokuseres også på den opdragelse og indoktrinering, som de unge mennesker blev udsat for på Hitlers eliteskoler. Hvordan skabte lærerne enfællesskabsfølelse blandt de unge? Hvilke konflikter havnede både elever og lærere i? Yderligere arbejdes med forskellige genrer/tekstyper:Film, drejebog, lyrik, sagprosa, herunder tekster fra nettet.. Der arbejdes med: Tekstlæsning, lytte- og læseforståelse - analyse og fortolkning - samtale på tysk - mundtlig fremlæggelse - mundtligt referat - skriftlig træning |
Væsentligste arbejdsformer |
Gruppearbejde Individuelt arbejde Klasseundervisning Pararbejde Virtuelt arbejde |