Undervisningsbeskrivelse - Ke-CB-a/f

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser

Termin Maj-juni 2019 1906
Institution Aalborg City Gymnasium
Uddannelse stx
Fag og niveau Ke, Niveau: B
Lærer(e) Anne Nørgaard (AN),Martin Grann (MAG)
Hold Ke-CB-a/f

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb

Forløb 1 (ke) 02 Redoxreaktioner fra hverdagen
Forløb 2 (ke) 03 Katalysatorer og kemiske reaktioners hastighed
Forløb 3 (ke) 04 Kemisk Ligevægt
Forløb 4 (ke) 05 Syrebasekemi
Forløb 5 (ke) 06 Organisk Kemi
Forløb 6 (ke) 01 Repetition kemi C
Forløb 7 (ke) 08 Medicinalkemi
Forløb 8 (ke) 07 Isomeri - den lille forskel
Forløb 9 (ke) 09 Eksamensforberedelse og ekskursion


Titel 02 Redoxreaktioner fra hverdagen
Materiale Basiskemi C: s. 173-187.
Basiskemi B: s. 255-261.

Øvelser:
Redoxsøm (J)
Mangans oxidationstal (J)
P_S_T alkoholer (J)
Ståluld (R1)

Omfang 11,67 timers uddannelsestid.
Beskrivelse Redoxkemi:

-Forbrændinger af metaller og organiske forbindelser.
-Tildeling af oxidationstal
-Afstemning af redoxreaktioner
-Korrosion og korrosionsbeskyttelse
-Fremstilling af jern fra jernmalm
Væsentligste arbejdsformer Eksperimentielt arbejde
Klasseundervisning
Gruppearbejde
Laboratoriearbejde.
Individuelt arbejde


Titel 03 Katalysatorer og kemiske reaktioners hastighed
Materiale Basiskemi B: s. 7-27

Øvelser:
Azorubin+klorin (R2)
Landolts forsøg (J)

Desuden oplæg om:

Ammoniak fremstilling (Kend Kemien 2 s. 219-221)
Salpetersyre fremstilling (Kend Kemien 2 s.222-223)
Lysozym (Kend Kemien 2 s.230)
Fremtidens designede nanokatalysatorer (Kend Kemien 2 s.234)




Omfang 11,67 timers uddannelsestid.
Beskrivelse Katalysatorer og reaktionshastighed:

*En kemisk reaktions hastighed, v
*Faktorer der kan påvirke v
*Homogen vs. heterogen reaktion
*10 graders reglen
*Energidiagrammer, katalysator og inhibitor
*Praktiske eksempler på katalysator anvendelse
*Reaktionsorden og måling på et reaktionsforløb
Væsentligste arbejdsformer Eksperimentielt arbejde
Gruppearbejde
Klasseundervisning
Laboratoriearbejde.


Titel 04 Kemisk Ligevægt
Materiale Basiskemi B: s. 29-71

Øvelser:
Indgreb i en ligevægt (R3)
Esterligevægt (R5)
Omfang 11,67 timers uddannelsestid.
Beskrivelse Kemisk Ligevægt:

*Ikke ligevægt
*Reaktionsbrøk
*En dynamisk ligevægt
*Ligevægt og ligevægtsloven
*Indgreb i en ligevægt - Le Chateliers princip
*Måling af ligevægtskonstant
Væsentligste arbejdsformer Eksperimentielt arbejde
Gruppearbejde
Individuelt arbejde
Klasseundervisning
Laboratoriearbejde.


Titel 05 Syrebasekemi
Materiale Basiskemi B: s. 73-115

Øvelser:
En svag syres ioniseringsgrad (J)
Phosphatpuffer (D)
Phosphorsyre i cola (R4)
Omfang 16,67 timers uddannelsestid.
Beskrivelse Syrebasekemi:

*Vands autohydronolyse og ligevægtsloven
*pH af svag syre i vand
*pH af svag base i vand
*pKs og pKb og sammenhæng med styrke af syren/basen
*pH af middelstærk syre i vand (og middelstærk base i vand)
*Bjerrumdiagrammer og titrerkurver
*pufferopløsninger og beregning af pH for pufferopløsninger
*Amfolytter og amfolytligningen
*Polyhydrone syrer

Væsentligste arbejdsformer Eksperimentielt arbejde
Individuelt arbejde
Gruppearbejde
Klasseundervisning
Laboratoriearbejde.


Titel 06 Organisk Kemi
Materiale Basiskemi B: s 117-177.

Øvelser:
Reaktioner i organisk kemi (D)
Frugtduftende estere (J)
Esterligevægt (R5)
Nylon-6,10 (J)
P_S_T_alkoholer (J)

Omfang 20,00 timers uddannelsestid.
Beskrivelse Organisk kemi:

*intermolekylære bindinger: London, dipol-dipol og H-
*sammenhæng med fysiske egenskaber for rene stoffer og stoffers blandbarhed
*Alkoholer, (phenoler og ethere)
*Aldehyder, ketoner estre og carboxylsyrer
*Aminer og Amider
*Syrechlorider
*Dannelse og reaktionstyper ovenstående stofklasser indgår i
*Navngivning
*Eksempler fra hverdagen
Væsentligste arbejdsformer Eksperimentielt arbejde
Klasseundervisning
Gruppearbejde
Laboratoriearbejde.


Titel 01 Repetition kemi C
Materiale Basiskemi C

Gruppeindelt efter emne arbejdes med udvalgte kemi C emner.

1) Bindingstyper og elektronegativitet
2) Mængdeberegninger og blandinger
3) Syrebase kemi


Omfang 8,33 timers uddannelsestid.
Beskrivelse 2 x Gruppearbejde indenfor 2 af emnerne: (Fra C-niveau)

*Ioner og salte
*Kovalent binding og organisk kemi
*Mængdeberegning og blandinger.
*Syrer og baser

Til hvert emne inddrages evt. tilhørende journaløvelser fra C-niveau
Væsentligste arbejdsformer Eksperimentielt arbejde
Gruppearbejde
Laboratoriearbejde.


Titel 08 Medicinalkemi
Materiale Basiskemi B: s. 183-190.
Kend Kemien 2: s. 241-260 + 265

Øvelser:
Fremstilling af acetylsalicylsyre (R6)
Bestemmelse af acetylsalicylsyre (J)
TLC på reaktionsprodukt (J)
Omfang 10,00 timers uddannelsestid.
Beskrivelse Medicinalkemi - smertestillende medicin.

*Nervesystemets virkning
*Smertestillende medicin - specielt acetysalicylsyre
*Fremstilling af acetylsalicylsyre (syntese og oprensning)
*Renhedstests på det fremstillede produkt, herunder:
-spektrofotometri, Lambert-Beers lov
-Chromatografi (TLC)
-Smeltepunktsbestemmelse
Væsentligste arbejdsformer Laboratoriearbejde.
Klasseundervisning
Eksperimentielt arbejde
Individuelt arbejde
Gruppearbejde


Titel 07 Isomeri - den lille forskel
Materiale Basiskemi B: s. 193-213

DR1-arkiv: "Viden om - Den spejlvendte verden" fra 2001

Z-/E-omlejring af butendisyre (J)
Polarimetrisk bestemmelse af sukkerindhold i læskedrik (J)

Omfang 8,33 timers uddannelsestid.
Beskrivelse Isomeri:

*Definition på isomere forbindelser
*inddeling i typer af isomeri med eksempler
*Kædeisomeri
*Stillingsisomeri
*Funktionsisomeri
*Geometrisk isomeri
*Spejlbilledisomeri
*Diastereomere
*Hvilke har forskellige og hvilke har rimeligt ens fysiske egenskaber af disse
*Eksempler på betydningen af isomeri i fra hverdagen
Væsentligste arbejdsformer Eksperimentielt arbejde
Laboratoriearbejde.
Klasseundervisning
Individuelt arbejde


Titel 09 Eksamensforberedelse og ekskursion
Materiale
Repetition af udvalgte delemner fra undervisningen.
Forberedelse af eksamen.
Ekskursion til Apotekerloftet

Afsluttende prøve (P)
Omfang 0,00 timers uddannelsestid.
Beskrivelse Træning og forberedelse til eksamen
Væsentligste arbejdsformer Klasseundervisning
Individuelt arbejde
Gruppearbejde