Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin | Vinter 2021/22 |
Institution | Aalborg City Gymnasium |
Uddannelse | stx |
Fag og niveau | MA, Niveau: A |
Lærer(e) | Jan Andersen (JA) |
Hold | MA-BA-d2/e |
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Forløb 1 (ma) | Differential regning ( også lidt repetition fra B-niveau ) |
Forløb 2 (ma) | Funktioner : Lineær, eksponentiel, Potens, Trigonometriske + Log |
Forløb 3 (ma) | Integral regning |
Forløb 4 (ma) | Differentialligninger |
Forløb 5 (ma) | Vektorer i 2D , trekanter |
Forløb 6 (ma) | Vektorfunktioner |
Forløb 7 (ma) | Plangeometri |
Forløb 8 (ma) | Sandsynlighedsregning og kombinatorik |
Forløb 9 (ma) | Normalfordeling + hypotesetest |
Forløb 10 (ma) | Funktioner af to variable |
Titel | Differential regning ( også lidt repetition fra B-niveau ) |
Materiale |
Vejen til Matematik AB1+C , Nielsen & Fogh , HAX, 1.udgave , 4.oplag 2018 ( AB1+C) Vejen til Matematik A2 , Nielsen & Fogh, HAX, 3.udgave, 2018 ( A2) |
Omfang | 10,00 timers uddannelsestid. |
Beskrivelse |
- Grænseværdi begrebet, kontinuitet : siderne 99-104 ( A2) - Differential kvotient samt afledet funktion : siderne 105 - 145 + 154 - 157 ( A2) - Optimering med f '(x) : siderne 146 - 151 ( A2 ) |
Væsentligste arbejdsformer |
Klasseundervisning Gruppearbejde Individuelt arbejde Virtuelt arbejde |
Titel | Funktioner : Lineær, eksponentiel, Potens, Trigonometriske + Log |
Materiale |
Vejen til Matematik AB1+C , Nielsen & Fogh , HAX, 1.udgave , 4.oplag 2018 ( AB1+C) Vejen til Matematik A2 , Nielsen & Fogh, HAX, 3.udgave, 2018 ( A2) |
Omfang | 16,67 timers uddannelsestid. |
Beskrivelse |
Flg funktioner har ( næsten alt ) været repetition fra B-niveau Lineær : siderne 8-12 ( AB1+C) Eksponentielle : siderne 21 - 30 ( AB1+C) + se (*) Potens : siderne 135 - 171 ( AB1+C) Sammensat + omvendt funktion : siderne 298 - 317 ( AB1+C) (*) |
Væsentligste arbejdsformer |
Klasseundervisning Gruppearbejde |
Titel | Integral regning |
Materiale |
Vejen til Matematik AB1+C , Nielsen & Fogh , HAX, 1.udgave , 4.oplag 2018 ( AB1+C) Vejen til Matematik A2 , Nielsen & Fogh, HAX, 3.udgave, 2018 ( A2) |
Omfang | 19,17 timers uddannelsestid. |
Beskrivelse |
Siderne 169 - 193 + 194 - 199 ( kort summarisk ) + 200 - 204 ( A2 ) - Definition af Stamfunktion, entydighed - Definition af ubestemt integrale samt regneregler - Bestemt integral , Areal samt volumen |
Væsentligste arbejdsformer |
Klasseundervisning Individuelt arbejde Gruppearbejde Virtuelt arbejde |
Titel | Differentialligninger |
Materiale |
Vejen til Matematik A2, 3. udgave 2018 s. 216-229 Noter - Bevis for separation af de variable |
Omfang | 10,00 timers uddannelsestid. |
Beskrivelse |
1. ordens differentialligninger Hældningsfelt. Separation af de variable Logiistisk ligning Sammenhæng mellem lin, exp og pot vækstmodeller og de tilsvarende differentialigninger. |
Væsentligste arbejdsformer |
Gruppearbejde Klasseundervisning |
Titel | Vektorer i 2D , trekanter |
Materiale |
Vejen til Matematik AB1+C , Nielsen & Fogh , HAX, 1.udgave , 4.oplag 2018 ( AB1+C) Vejen til Matematik A2 , Nielsen & Fogh, HAX, 3.udgave, 2018 ( A2) |
Omfang | 10,00 timers uddannelsestid. |
Beskrivelse |
Siderne 9 - 39 ( A2) - vektor repræsentant , tegning af sum / differens af vektorer samt koordinat fremstilling - Regneregler , Skalarprodukt + egenskaber, Determinant - speciel fokus på Areal af parallelogram/ trekant samt projektion - Definition af Sinus og Cosinus, retvinklet samt vilkårlig trekant |
Væsentligste arbejdsformer |
Klasseundervisning Gruppearbejde Virtuelt arbejde ( restudy video ) |
Titel | Vektorfunktioner |
Materiale |
Vejen til Matematik AB1+C , Nielsen & Fogh , HAX, 1.udgave , 4.oplag 2018 ( AB1+C) Vejen til Matematik A2 , Nielsen & Fogh, HAX, 3.udgave, 2018 ( A2) |
Omfang | 10,00 timers uddannelsestid. |
Beskrivelse |
Siderne 337 - 341 + 344 - 359 ( A2) - definition - Afledet stedfunktion - Tangenter til vektorfunktion, eksempler |
Væsentligste arbejdsformer |
Klasseundervisning Gruppearbejde Individuelt arbejde |
Titel | Plangeometri |
Materiale |
Vejen til Matematik AB1+C , Nielsen & Fogh , HAX, 1.udgave , 4.oplag 2018 ( AB1+C) Vejen til Matematik A2 , Nielsen & Fogh, HAX, 3.udgave, 2018 ( A2) |
Omfang | 10,00 timers uddannelsestid. |
Beskrivelse |
Siderne 9 - 39 (A2) - Ligning + Paremeterfremstilling af linjer i 2D - Speciel fokus på Afstand fra punkt til linje - Cirklens ligning |
Væsentligste arbejdsformer |
Klasseundervisning Gruppearbejde |
Titel | Sandsynlighedsregning og kombinatorik |
Materiale |
Vejen til Matematik AB1+C, 1. udgave 4. oplag 2017 s. 221-229 |
Omfang | 6,67 timers uddannelsestid. |
Beskrivelse |
Sandsynlighedsfelt Permutationer og kombinationer med hovedvægt på at udregne antal kombinationer Hændelser Stokastisk variabel |
Væsentligste arbejdsformer |
Individuelt arbejde Klasseundervisning Pararbejde |
Titel | Normalfordeling + hypotesetest |
Materiale |
Vejen til Matematik A2, 3. udgave 2018 s. 269-277ø s. 282 - 283 + 313 - 315 |
Omfang | 6,67 timers uddannelsestid. |
Beskrivelse | Tæthedsfunktion, fordelingsfunktion, beregninger med integraler. |
Væsentligste arbejdsformer |
Klasseundervisning Individuelt arbejde |
Titel | Funktioner af to variable |
Materiale |
Vejen til Matematik A2, 3. udgave 2018 s. 361-367, 370-375 Note - Bestemmelse af a og b i lineær regression |
Omfang | 3,33 timers uddannelsestid. |
Beskrivelse |
Funktioner af to variable Bestemmelse af a og b i lineær regression vha. teori om funktioner af to variable. |
Væsentligste arbejdsformer |
Individuelt arbejde Klasseundervisning Gruppearbejde |