Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin | Vinter 2019/20 |
Institution | Aalborg City Gymnasium |
Uddannelse | stx |
Fag og niveau | Ty, Niveau: B |
Lærer(e) | Lise Houkjær (LH),Thomas Christian Milling (TCM) |
Hold | Ty-0B-t/e |
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Forløb 1 (ty) | Tema 1: Anderssein/Außenseiter |
Forløb 2 (ty) | Tema 2: Das Dritte Reich |
Forløb 3 (ty) | Tema 3: Krimi |
Forløb 4 (ty) | Thema 4: Liebe |
Forløb 5 (ty) | Thema 5: Die DDR |
Forløb 6 (ty) | Thema 6: Einsamkeit |
Titel | Tema 1: Anderssein/Außenseiter |
Materiale |
Frederik Hetmann: Antonella, in: Alle Woche wieder, v/Vita Braagaard. Haase 1983 Ursula Wölfel: Drei Straßen weiter, in: ibid. Peter Härtling: Der gelbe Junge, in: Weitblick, v/Vita Braagaard. Gyldendal 1991 Film: Die weiße Masai (Deutschland 2005, Regie: Hermine Huntgeburth) |
Omfang | 33,33 timers uddannelsestid. |
Beskrivelse | I forløbet arbejdes med forskellige perspektiver på det at være anderledes og udskille sig fra jævnaldrende eller familie på grund af herkomst, udseende eller personlighed |
Væsentligste arbejdsformer |
Gruppearbejde Individuelt arbejde Klasseundervisning Pararbejde |
Titel | Tema 2: Das Dritte Reich |
Materiale |
Film: Napola, Elite für den Führer (Deutschland 2004, Regie: Dennis Gansel) Napola - Elite für den Führer, v/Mikael Busch & Kirsten Krehan. Tyskforlaget 2006. Sz. 1-23, Sz. 29, Sz. 59-62, Sz. 67, Sz. 116-118 Dokumentar: The World at War, Abschnitt 1, Thames Television 1973 Film: Max Schmeling (Deutschland 2010, Regie: Uwe Boll) Film: Berlin '36 (Deutschland 2009, Regie: Kaspar Heidelbach) Gattungen, v/Helle Egendal: Film, Begriffskarte und Merkmale, S. 147-151 |
Omfang | 35,83 timers uddannelsestid. |
Beskrivelse |
Tekstmaterialet belyser unges motivation for at engagere sig aktivt under nazismen, ligesom de særlige problematikker ved at leve under et diktatur behandles Der arbejdes med lytte og læseforståelse, redegørelse på tysk samt analyse og fortolkning |
Væsentligste arbejdsformer |
Gruppearbejde Individuelt arbejde Klasseundervisning Pararbejde |
Titel | Tema 3: Krimi |
Materiale |
Fr. Dürrenmatt: Es geschah am hellichten Tag, Sz. 27-32, in: Gattungen, v/Helle Egendal, Gyldendal 2017 Film: "Es geschah am hellichten Tag" (Regie: Ladislao Vajda, Deutschland 1958) Gattungen, v/Helle Egendal: Krimi, Begriffskarte und Merkmale, S. 78-86 ebda.: Film, Begriffskarte und Merkmale, S. 147-151 Ferdinand von Schirach: Einsam, in: Gattungen, v/Helle Egendal, Gyldendal 2017 Milena Moser: Letzte Pizza, in: Kurzum - Text und Sprache, Tyskforlaget 2006 Milena Moser: Der Ausflug, in: Die Welt, in der wir leben. Texte zur Modernität, Tyskforlaget 2009 Ferdinand von Schirach: Fähner, aus: Verbrechen, Piper 2010 Film "Fähner" (ZDF Fernsehserie) |
Omfang | 43,33 timers uddannelsestid. |
Beskrivelse |
Arbejde med forskellige udtryk for det, der i bredeste forstand kunne kaldes Krimi Opstilling af det specielle ordforråd, som genren lægger op til. |
Væsentligste arbejdsformer |
Gruppearbejde Individuelt arbejde Klasseundervisning Pararbejde |
Titel | Thema 4: Liebe |
Materiale |
Kernestof: 1. Wise Guys: "Nur für dich" Musikvideo + sangtekst. 2.Tanja Zimmermann: "Sommerschnee" I: Bo Lillesøe og Per Præstekjær: Neue Zeiten - Neue Töne; Munksgaard 1995. S. 120-21. 3. Hanna Johansen: "Elvira weiss, was sie will" I: A.Homann, E. Wikkelsø Pedersen: Kurzum - Text und Sprache; Tyskforlaget 2005. S. 14-15. 4. Luise Rinser: "Ein alter Mann stirbt" 5. Gabriele Wohmann: "Ein netter Kerl" I: M. Hermann: Los geht's! Gyldendal 2018. S. 56-57. |
Omfang | 16,67 timers uddannelsestid. |
Beskrivelse |
Grundlæggende lytte- og forståelsesstrategier samt relevante mundtlige og skriftlige kommunikationsstrategier. Grundlæggende normer for mundtlig sprogbrug og kommunikation, særligt omgangsformer og hverdagsudtryk, høflighedsfraser, ofte forekommende vendinger etc. Fokus på udtaler og intonation. Opbygning af ordforråd. Redegørelse på tysk for gennemgåede tysksprogede tekster. |
Væsentligste arbejdsformer |
Individuelt arbejde Pararbejde Gruppearbejde Klasseundervisning |
Titel | Thema 5: Die DDR |
Materiale |
Kernestof: 1. Film: Florian Henckel von Donnersmarck: "Das Leben der Anderen"; 2006. Drejebog: Marianne Steen Larsen og Ruth Eidseth Rebernik: "Das Leben der Anderen"; Tyskforlaget, 2007. Der er arbejdet med flg. scener: Scene 1-11 Scene 53-57 Scene 79-83 Scene 184-189 2. "Das Ministerium für Staatssicherheit" og "Die Bespitzelungmethoden der Stasi" I: Literatur um die Jahrtausendwende, s. 28-30. 3. Reiner Kunze: "Das Ende der Kunst" (digt) I: Literatur um die Jahrtausendwende, s. 31. 4. DDR-Flüchtlinge erzählen: Ein Unternehmer (1960) I: 5. Nena: 99 Luftballons (1983) Supplerende materiale: Filmen "Wir sind das Volk - Liebe kennt keine Grenzen" (2009) "Die DDR" (fra bogen "Wir sind wir", s. 93) Oversigt: Deutsche Geschickte im Überblick Kort over Tyskland og Berlin: besættelseszonerne Overblikslæsning på dansk: - "På besøg hos Stasi", s. 71-73. - "Muren", s. 67-70. "Die Berliner Mauer" Peter Leibing: "Der springende Soldat" |
Omfang | 16,67 timers uddannelsestid. |
Beskrivelse |
Redegøre på tysk for kulturelle, historiske og samfundsmæssige forhold i tysksprogede lande med hovedvægten på Tyskland efter 1945 Der har i forløbet været fokus på: - levevilkår, værdier og menneskelige relationer i DDR-tiden - aktiv lytning til det talte tyske sprog - træning af sproglige færdigheder, herunder mundtlig formuleringsevne Overblik over den kulturelle, historiske og samfundsmæssige udvikling i Tyskland efter 1945. Gennem arbejde med forskellige teksttyper og medier at få indsigt i de konflikter, der har præget perioden. Der lægges endvidere vægt på at udbygge ordforråd og på at udvikle kommunikative kompetencer. |
Væsentligste arbejdsformer |
Pararbejde Individuelt arbejde Gruppearbejde Klasseundervisning |
Titel | Thema 6: Einsamkeit |
Materiale |
Kernestof: 1. Katrin Askan: "95 Grad" I: U. Boris, J. Brandt: Masken; Tyskforlaget 2003. 2. Angelika Mechtel: "Marthas kleine Reise" I: Vita Braagaard: Alle Woche wieder; P. Haase & Søns Forlag 1982. 3. Ferdinand von Schirach: "Fähner" I: Ferdinand von Scirach: Verbrechen; Piper 2010. |
Omfang | 16,67 timers uddannelsestid. |
Beskrivelse |
På tysk redegøre for og reflektere over tysksprogede litterære tekster samt analysere og fortolke disse. Føre en samtale om emnet på et sammenhængende og nogenlunde flydende tysk, samt redegøre for og diskutere forskellige synspunkter. Diskutere tema og problemstillinger i litterære tekster. Perspektivere til læste tekster. Eksamenstræning. |
Væsentligste arbejdsformer |
Individuelt arbejde Pararbejde Gruppearbejde Klasseundervisning |