Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin | Vinter 2019/20 |
Institution | Aalborg City Gymnasium |
Uddannelse | hf |
Fag og niveau | Ma, Niveau: B |
Lærer(e) | Peter Jensen (PEJ) |
Hold | Ma-CB-d2/e |
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Forløb 1 (ma) | Grundlæggende regning |
Forløb 2 (ma) | Potenser, rødder og logaritmer |
Forløb 3 (ma) | Procent- og rentesregning |
Forløb 4 (ma) | Geometri |
Forløb 5 (ma) | Trigonometri |
Forløb 6 (ma) | Potensfunktioner |
Forløb 7 (ma) | Andengradspolynomier |
Forløb 8 (ma) | Eksponentialfunktioner |
Forløb 9 (ma) | Lineære funktioner |
Forløb 10 (ma) | Ligninger |
Forløb 11 (ma) | Differentialregning I |
Forløb 12 (ma) | Differentialregning II |
Forløb 13 (ma) | Differentialregning III |
Forløb 14 (ma) | Analytisk geometri |
Forløb 15 (ma) | Forberedelsesmateriale: Vektorer |
Forløb 16 (ma) | Miniprojektopgave om geometriske konstruktioner |
Forløb 17 (ma) | Projektopgave om annuiteter - opsparing og lån |
Titel | Grundlæggende regning |
Materiale |
Kopiark |
Omfang | 8,33 timers uddannelsestid. |
Beskrivelse |
- Regningsarternes hierarki - Fortegn , led og faktorer - Bogstavregning - Parenteser - Brøkregning - Kvadratsætningerne |
Væsentligste arbejdsformer |
Klasseundervisning Individuelt arbejde Pararbejde |
Titel | Potenser, rødder og logaritmer |
Materiale | Kopiark. |
Omfang | 5,00 timers uddannelsestid. |
Beskrivelse |
- Potenser og rødder - Regneregler for potenser og rødder - Logaritmer og logaritmeregnereglerne |
Væsentligste arbejdsformer |
Klasseundervisning Individuelt arbejde Pararbejde |
Titel | Procent- og rentesregning |
Materiale | Kernestof Mat1 hf s.122-129 |
Omfang | 3,33 timers uddannelsestid. |
Beskrivelse |
Procent- og rentesregning Grundlæggende procentregning, absolut og relativ ændring, fremskrivningsfaktor med bevis, fremad- og tilbagegående procentregning, indekstal, procentpoint Rentesregning, renteformlen, beviser for r, n og K_0 |
Væsentligste arbejdsformer |
Klasseundervisning Individuelt arbejde |
Titel | Geometri |
Materiale | Vejen til matematik C, 2. udgave, Knud Erik Nielsen & Esper Fogh, s. 71-79. |
Omfang | 3,33 timers uddannelsestid. |
Beskrivelse |
- Trekanter generelt - Pythagoras' læresætning med bevis - Ensvinklede trekanter |
Væsentligste arbejdsformer |
Klasseundervisning Individuelt arbejde Gruppearbejde |
Titel | Trigonometri |
Materiale | Vejen til matematik AB1, 2. udgave, Knud Erik Nielsen & Esper Fogh, s. 283-305. |
Omfang | 6,67 timers uddannelsestid. |
Beskrivelse |
- Enhedscirklen - De trigonometriske funktioner - Trigonometri for retvinklede trekanter - Appelsinformlen - Sinusrelationerne - Cosinusrelationerne - De fem trekantstilfælde |
Væsentligste arbejdsformer |
Klasseundervisning Individuelt arbejde Pararbejde |
Titel | Potensfunktioner |
Materiale |
- Kernestof Mat 1 hf; Per Gregersen og Majken Sabina Skov, Lindhardt og Ringhof, 1. udgave. Side 172-181. - Kopiark |
Omfang | 6,67 timers uddannelsestid. |
Beskrivelse |
- Potensfunktioner - Grafer for potensfunktioner - Beregning af forskrift - Skæring mellem grafer - Potensregression - Vækstegenskaben for potensfunktioner |
Væsentligste arbejdsformer |
Klasseundervisning Individuelt arbejde Pararbejde |
Titel | Andengradspolynomier |
Materiale |
- Kernestof Mat 1 hf; Per Gregersen og Majken Sabina Skov, Lindhardt og Ringhof, 1. udgave. Side 212-215. - Kernestof Mat 2 hf; Per Gregersen og Majken Sabina Skov, Lindhardt og Ringhof, 1. udgave. Side 8-17. - Kopiark |
Omfang | 13,33 timers uddannelsestid. |
Beskrivelse |
1) Andengradsligninger [AB1 s. 82-85.]: Løsning af andengradsligninger 2) Andengradspolynomier [B2 s. 22-41]: - Polynomier generelt - Andengradspolynomier - Faktorisering - Toppunkt |
Væsentligste arbejdsformer |
Individuelt arbejde Klasseundervisning |
Titel | Eksponentialfunktioner |
Materiale |
- Kernestof Mat 1 hf; Per Gregersen og Majken Sabina Skov, Lindhardt og Ringhof, 1. udgave. Side 140-149. - Kopiark |
Omfang | 6,67 timers uddannelsestid. |
Beskrivelse |
- Eksponentialfunktioner - Grafer for eksponentialfunktioner - Beregning af forskrift - Skæring mellem grafer for eksponentialfunktioner - Eksponentiel regression - Vækstegenskaben for eksponentialfunktioner |
Væsentligste arbejdsformer |
Klasseundervisning Individuelt arbejde |
Titel | Lineære funktioner |
Materiale |
- Kernestof Mat 1 hf; Per Gregersen og Majken Sabina Skov. Lindhardt og Ringhof, 1. udgave. Side 24-35. - Kopiark |
Omfang | 5,00 timers uddannelsestid. |
Beskrivelse |
- Lineære funktioner - Grafer for lineære funktioner - Beregning af forskrift - Skæringspunkt mellem grafer - Lineær regression - Lineær vækst - To ligninger med to ubekendte |
Væsentligste arbejdsformer |
Klasseundervisning Individuelt arbejde Pararbejde |
Titel | Ligninger |
Materiale |
- Kernestof Mat 1 hf; Per Gregersen og Majken Sabina Skov. Lindhardt og Ringhof, 1. udgave. Side 8-11. - Kopiark |
Omfang | 6,67 timers uddannelsestid. |
Beskrivelse |
- Regler for ligningløsning - Førstegradsligninger - Nulreglen - Eksponentielle ligninger - Potensligninger - Logritmiske ligninger |
Væsentligste arbejdsformer |
Klasseundervisning Individuelt arbejde Pararbejde |
Titel | Differentialregning I |
Materiale |
- Kernestof Mat 2 hf; Per Gregersen og Majken Sabina Skov, Lindhardt og Ringhof, 1. udgave. Side 110-113. - Kopiark. |
Omfang | 6,67 timers uddannelsestid. |
Beskrivelse |
- Definitions- og værdimængde samt monotoniforhold - Introduktion til differentialregning - Differentiation af elementære funktioner - Regneregler for differentialregning - Simple anvendelser |
Væsentligste arbejdsformer |
Klasseundervisning Individuelt arbejde Pararbejde |
Titel | Differentialregning II |
Materiale |
- Kernestof Mat 2 hf; Per Gregersen og Majken Sabina Skov, Lindhardt og Ringhof, 1. udgave. Side 122-127, 130-131. - Kopiark. |
Omfang | 6,67 timers uddannelsestid. |
Beskrivelse |
- Tangentbestemmelse - Beregning af monotoniforhold - Optimering |
Væsentligste arbejdsformer |
Klasseundervisning Individuelt arbejde Pararbejde |
Titel | Differentialregning III |
Materiale |
- Kernestof Mat 2 hf; Per Gregersen og Majken Sabina Skov, Lindhardt og Ringhof, 1. udgave. Side 92-102, 114-115. - Kopiark. |
Omfang | 6,67 timers uddannelsestid. |
Beskrivelse |
- Grænseværdi og kontinuitet - Differentialkvotienten - 3-trins-reglen - Beviser for visse regneregler - Alternativ notation |
Væsentligste arbejdsformer |
Klasseundervisning Individuelt arbejde Pararbejde |
Titel | Analytisk geometri |
Materiale |
Kernestof Mat2 hf; Per Gregersen og Henrik Bindesbøll Nørregaard; Lindhardt & Ringhof, 1. udgave, 1. oplag 2018. S. 158-175. |
Omfang | 5,00 timers uddannelsestid. |
Beskrivelse |
- Liniens ligning - Skæring mellem linier - Hældningsvinkel - Vinkel mellem linier - Afstand mellem punkter - Afstand mellem punkt og linie - Cirklens ligning - Tangent til cirkel |
Væsentligste arbejdsformer |
Klasseundervisning Gruppearbejde Individuelt arbejde |
Titel | Forberedelsesmateriale: Vektorer |
Materiale | Centralt udmeldt forberedelsesmateriale. |
Omfang | 6,67 timers uddannelsestid. |
Beskrivelse |
- Vektorer - Koordinater - Vektoraddition - Vektorsubtraktion - Skalering af vektorer - Længde af vektorer |
Væsentligste arbejdsformer |
Gruppearbejde Individuelt arbejde Pararbejde |
Titel | Miniprojektopgave om geometriske konstruktioner |
Materiale | Vejen til Matematik C, s. 80, 82-83, 86-88, 92-93. |
Omfang | 2,50 timers uddannelsestid. |
Beskrivelse | - Geometriske konstruktioner i GeoGebra |
Væsentligste arbejdsformer | Gruppearbejde |
Titel | Projektopgave om annuiteter - opsparing og lån |
Materiale |
Peter Jensen: Projektopgave om annuiteter - opsparing og lån. Jens Carstensen og Jesper Frandsen: Matematik 1 Vejen til Matematik AB1+C |
Omfang | 3,33 timers uddannelsestid. |
Beskrivelse | |
Væsentligste arbejdsformer | Gruppearbejde |