Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin | Vinter 2018/19 |
Institution | Aalborg City Gymnasium |
Uddannelse | vaf |
Fag og niveau | Ke, Niveau: B |
Lærer(e) | Jan Karl Sørensen (KA) |
Hold | Ke-CB-d/e |
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Forløb 1 (ke) | 05 Komplekskemi |
Forløb 2 (ke) | 06 Syrebasekemi |
Forløb 3 (ke) | 09 Medicinalkemi |
Forløb 4 (ke) | 10 Eksamenstræning |
Forløb 5 (ke) | 01 Repetition kemi C |
Forløb 6 (ke) | 03 Katalysatorer og kemiske reaktioners hastighed |
Forløb 7 (ke) | 07 Organisk Kemi |
Forløb 8 (ke) | 08 Isomeri - den lille forskel |
Forløb 9 (ke) | 02 Redoxreaktioner fra hverdagen |
Forløb 10 (ke) | 04 Kemisk Ligevægt |
Titel | 05 Komplekskemi |
Materiale |
Basiskemi B: s. 247-248+260-263+266-267 Øvelser: Diverse småforsøg med dannelse af farvede komplekser (D) |
Omfang | 1,67 timers uddannelsestid. |
Beskrivelse |
Komplekskemi: *Sådan kendes en kompleksforbindelse *Mulige ligander *Typiske koordinationstal og rumlig opbygning *Navngivning (kort/overfladisk) |
Væsentligste arbejdsformer | Klasseundervisning |
Titel | 06 Syrebasekemi |
Materiale |
Basiskemi B: s. 73-115 Øvelser: En svag syres ioniseringsgrad (J) Phosphatpuffer (D) Phosphorsyre i cola (R4) |
Omfang | 16,67 timers uddannelsestid. |
Beskrivelse |
Syrebasekemi: *Vands autohydronolyse og ligevægtsloven *pH af svag syre i vand *pH af svag base i vand *pKs og pKb og sammenhæng med styrke af syren/basen *pH af middelstærk syre i vand (og middelstærk base i vand) *Bjerrumdiagrammer og titrerkurver *pufferopløsninger og beregning af pH for pufferopløsninger *Amfolytter og amfolytligningen *Polyhydrone syrer |
Væsentligste arbejdsformer |
Eksperimentielt arbejde Individuelt arbejde Gruppearbejde Klasseundervisning Laboratoriearbejde. |
Titel | 09 Medicinalkemi |
Materiale |
Basiskemi B: s. 183-190. Kend Kemien 2: s. 240-260 Øvelser: Fremstilling af acetylsalicylsyre (R7) Bestemmelse af acetylsalicylsyre (J) TLC på reaktionsprodukt (J) |
Omfang | 10,00 timers uddannelsestid. |
Beskrivelse |
Medicinalkemi - smertestillende medicin. *Nervesystemets virkning *Smertestillende medicin - specielt acetysalicylsyre *Fremstilling af acetylsalicylsyre (syntese og oprensning) *Renhedstests på det fremstillede produkt, herunder: -spektrofotometri, Lambert-Beers lov -Chromatografi (TLC) -Smeltepunktsbestemmelse |
Væsentligste arbejdsformer |
Laboratoriearbejde. Klasseundervisning Eksperimentielt arbejde Individuelt arbejde Gruppearbejde |
Titel | 10 Eksamenstræning |
Materiale |
Repetition af udvalgte delemner fra undervisningen. Prøveeksamen med holdet. Prøveeksamener i grupper. - Hvis tiden tillader det. Forberedelse af eksamen. |
Omfang | 0,00 timers uddannelsestid. |
Beskrivelse | Træning or forberedelse til eksamen |
Væsentligste arbejdsformer |
Klasseundervisning Individuelt arbejde Gruppearbejde |
Titel | 01 Repetition kemi C |
Materiale |
Basiskemi C Gruppeindelt efter emne arbejdes med udvalgte kemi C emner. 1) Atomer, ioner og det periodiske system 2) Bindingstyper og elektronegativitet 3) Mængdeberegninger og blandinger evt 4) Syrebase kemi Opgavesæt (OS1) afleveres som afslutning |
Omfang | 8,33 timers uddannelsestid. |
Beskrivelse |
2 x Gruppearbejde indenfor 2 af emnerne: (Fra C-niveau) *Atomer, molekyler, det periodiske system *Ioner og salte *Kovalent binding og organisk kemi *Mængdeberegning og blandinger. *Syrer og baser Til hvert emne inddrages evt. tilhørende journaløvelser fra C-niveau |
Væsentligste arbejdsformer |
Eksperimentielt arbejde Gruppearbejde Laboratoriearbejde. |
Titel | 03 Katalysatorer og kemiske reaktioners hastighed |
Materiale |
Basiskemi B: s. 7-27 Øvelser: Azorubin+klorin (J) Landolts forsøg (R2) Desuden oplæg om: 3-vejs katalysatoren (Kend Kemien 2 s.224-225) Ammoniak fremstilling (Kend Kemien 2 s. 219-221) Salpetersyre fremstilling (Kend Kemien 2 s.222-223) Lysozym (Kend Kemien 2 s.230) Fremtidens designede nanokatalysatorer (Kend Kemien 2 s.234) Katalytisk polyaddition (Kend Kemien 2 s.226-227) Selektiv katalyse (Kend Kemien 2 s.226) |
Omfang | 11,67 timers uddannelsestid. |
Beskrivelse |
Katalysatorer og reaktionshastighed: *En kemisk reaktions hastighed, v *Faktorer der kan påvirke v *Homogen vs. heterogen reaktion *10 graders reglen *Energidiagrammer, katalysator og inhibitor *Praktiske eksempler på katalysator anvendelse *Reaktionsorden og måling på et reaktionsforløb |
Væsentligste arbejdsformer |
Eksperimentielt arbejde Gruppearbejde Klasseundervisning Laboratoriearbejde. |
Titel | 07 Organisk Kemi |
Materiale |
Basiskemi B: s 117-177. Øvelser: Reaktioner i organisk kemi (D) Frugtduftende estere (J) Esterligevægt (R5) Nylon-6,10 (J) P_S_T_alkoholer (J) |
Omfang | 20,00 timers uddannelsestid. |
Beskrivelse |
Organisk kemi: *intermolekylære bindinger: London, dipol-dipol og H- *sammenhæng med fysiske egenskaber for rene stoffer og stoffers blandbarhed *Alkoholer, (phenoler og ethere) *Aldehyder, ketoner estre og carboxylsyrer *Aminer og Amider *Syrechlorider *Dannelse og reaktionstyper ovenstående stofklasser indgår i *Navngivning *Eksempler fra hverdagen |
Væsentligste arbejdsformer |
Eksperimentielt arbejde Klasseundervisning Gruppearbejde Laboratoriearbejde. |
Titel | 08 Isomeri - den lille forskel |
Materiale |
Basiskemi B: s. 193-213 DR1-arkiv: "Viden om - spejlvendt" fra 2001 Z-/E-omlejring af butendisyre (J) Bestemmelse af sukkerindhold i læskedrik (J) |
Omfang | 8,33 timers uddannelsestid. |
Beskrivelse |
Isomeri: *Definition på isomere forbindelser *inddeling i typer af isomeri med eksempler *Kædeisomeri *Stillingsisomeri *Funktionsisomeri *Geometrisk isomeri *Spejlbilledisomeri *Diastereomere *Hvilke har forskellige og hvilke har rimeligt ens fysiske egenskaber af disse *Eksempler på betydningen af isomeri i fra hverdagen |
Væsentligste arbejdsformer |
Eksperimentielt arbejde Laboratoriearbejde. Klasseundervisning Individuelt arbejde |
Titel | 02 Redoxreaktioner fra hverdagen |
Materiale |
Basiskemi C: s. 173-187. Basiskemi B: s. 255-261. Øvelser: Redoxsøm (J) Zink i kobber(II)sulfat-opløsning (D) Mangans oxidationstal (J) P_S_T alkoholer (J) Ståluld (R1) |
Omfang | 11,67 timers uddannelsestid. |
Beskrivelse |
Redoxkemi: -Forbrændinger af metaller og organiske forbindelser. -Tildeling af oxidationstal -Afstemning af redoxreaktioner -Korrosion og korrosionsbeskyttelse -Fremstilling af jern fra jernmalm |
Væsentligste arbejdsformer |
Eksperimentielt arbejde Klasseundervisning Gruppearbejde Laboratoriearbejde. Individuelt arbejde |
Titel | 04 Kemisk Ligevægt |
Materiale |
Basiskemi B: s. 29-71 Øvelser: Indgreb i en ligevægt (R3) Esterligevægt (R5) |
Omfang | 11,67 timers uddannelsestid. |
Beskrivelse |
Kemisk Ligevægt: *Ikke ligevægt *Reaktionsbrøk *En dynamisk ligevægt *Ligevægt og ligevægtsloven *Indgreb i en ligevægt - Le Chateliers princip *Måling af ligevægtskonstant *Specialeksempler på ligevægte |
Væsentligste arbejdsformer |
Eksperimentielt arbejde Gruppearbejde Individuelt arbejde Klasseundervisning Laboratoriearbejde. |