Undervisningsbeskrivelse - 1 Ty-0B

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser

Termin Maj-juni 2022
Institution Aalborg City Gymnasium
Uddannelse stx
Fag og niveau Ty, Niveau: B
Lærer(e) Ann Laursen (AL),Mette Bilstrup (MB)
Hold 1 Ty-0B

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb

Forløb 1 (ty) 1. Land und Leute (ikke prøvegrundlag)
Forløb 2 (ty) 2. Die Familie (ikke prøvegrundlag)
Forløb 3 (ty) 3. Verbrechen, Schuld und Strafe (prøvegrundlag
Forløb 4 (ty) 4. Das Dritte Reich (prøvegrundlag)
Forløb 5 (ty) 5. Deutschland - ein multikulturelles Land (prøvegrundlag)
Forløb 6 (ty) 6. Die DDR - Stubenarrest für das ganze Volk (prøvegrundlag)
Forløb 7 (ty) Grammatik og sprog


Titel 1. Land und Leute (ikke prøvegrundlag)
Materiale "Was ist deutsch, und was ist dänisch?" Teil 1, 2, 3 in "Dein Deutschland" ,3 s.

"Interview: Jost Schlegel", 4 interview in "Dein Deutschland", 3 s.

"Interview: Christiane Kosik", 7 interview, 5 s.

"Interview: Line Küpper", 7 interview, 5 s.

"Interview: christian Jensen", 7 interview, 5 s.

"Was schenkt man Oma Reimer zu Weihnachten?" 2,2 s.

"Die göttliche Wende der Weltgeschichte" 1 s.
Omfang 0,00 timers uddannelsestid.
Beskrivelse
Væsentligste arbejdsformer


Titel 2. Die Familie (ikke prøvegrundlag)
Materiale Kernestof
- Thomas Plassmann: ”Tschulligung” (I: Mette Hermann: “Los geht´s”, Gyldendal 2018)

- Die moderne Familie – Einführung (I: Rikke Taber & Martin Zickert Graverhold: ”Dein Deutschland” (Systime iBog)(1.4 s)

- Oliver Gehrs: ”So leben wir” (I: Rikke Taber & Martin Zickert Graverhold: ”Dein Deutschland” (Systime iBog) (3.8 s)

- Julia Franck: ”Streuselschnecke” ” (I: Rikke Taber & Martin Zickert Graverhold: ”Dein Deutschland” (Systime iBog)(0.6 s)

- Martin Suter: ”Ferienplanung” (I: Mette Hermann: ”Los geht´s”, Gyldendal 2018, iBog)(1.1 s)

- Brüder Grimm: ”Die drei Brüder” (I: Mette Hermann: ”Los geht´s”, Gyldendal 2018 iBog) (1.5 s)
Omfang 10,00 timers uddannelsestid.
Beskrivelse I forløbet arbejdes der med såvel ældre som nyere tekster og forskellige tekstgenrer, der belyser forskellige familievilkår og familiestrukturer gennem tiden, idet hovedvægten lægges på samtiden. Herunder arbejdes der med familierelationer, som enten kan udvikles og styrkes eller skabe relations- samt identitetsproblemer.
Der trænes i at lytte til talt tysk, udvikling af ordforråd. Udtaleregler og kommunikationsstrategier indgår
Faglige mål:
- forstå talt tysk standardsprog
- anvende lytte- og læsestrategier samt mundtlige kommunikationsstrategier
- læse og forstå forskellige typer af nyere ubearbejdede tekster og enkelte ældre tekster
- at udtrykke sig forståeligt på mundtligt tysk om et kendt emne med anvendelse af et enkelt ordforråd
- forstå og anvende regler for elementær syntaks
Væsentligste arbejdsformer Individuelt arbejde
Gruppearbejde
Pararbejde
Klasseundervisning


Titel 3. Verbrechen, Schuld und Strafe (prøvegrundlag
Materiale 1.
Ferdinand von Schirach: Einsam” (I: Helle Egendal:”Gattungen” Gyldendal) - IBog (3.1 s)
https://gattungen.systime.dk/?id=161

2.
Ferdinand von Schirach: ”Anatomie” (I: Kate Fuchs & Mathilde Sinding: “Auf uns”, Gyldendal(IBog)(1.5 s)
https://aufuns.systime.dk/index.php?id=187

3.
Die Ärzte: “Zu spät” (I: Heino Aggedam & Jens Peter Jensen: “Aspekte”, Tyskforlaget 2014) (1.2 s)
https://www.youtube.com/watch?v=YkHP0661TiA

4.
Milena Moser: ”Mein fünfter Mord” (I: Rikke Taber & Martin Zickert Graverholt: ”Dein Deutschland”, Systime IBog) (4.1 s)
https://dd.systime.dk/?id=122

5.
”Marthas kleine Reise (I: Vita Braagaard: ”Alle Woche wieder”, Haase & Søn 1981) (9.3 s)

6.
Film: Fatih Akin: “Aus dem Nichts” (2017) (106 min = 15 s)
Omfang 38,33 timers uddannelsestid.
Beskrivelse Forløbets tematiske fokus er belysning af forskellige former for forbrydelser, hvori spørgsmålet om skyld og straf er flertydigt. Der introduceres til krimi-genren, men materialets fokus er på skildringen af sociale og samfundsmæssige problematikker, herunder også problematikker omkring kønsrolleproblematikker samt højreekstremisme set i forhold temaet forbrydelse, skyld og straf.
Tekstmaterialet består overvejende af nyere fiktionstekster fra det tysksprogede område, men også filmisk materiale indgår.

Faglige mål:
- læse og forstå nyere tyske tekster
- anvende både global og analytisk læsning
- strukturering af tekster og opbygning af ordforråd
- at udtrykke sig forståeligt på mundtligt tysk om et kendt emne med anvendelse af emnespecifikke gloser
- anvende grammatisk viden om verbernes bøjning og ordstilling
Væsentligste arbejdsformer Gruppearbejde
Individuelt arbejde
Klasseundervisning
Pararbejde


Titel 4. Das Dritte Reich (prøvegrundlag)
Materiale "Das Dritte Reich 1933-1945", heri afsnit 5.1 (2 sider) in: Ingeborg Zint-Dyhr "Deutschland und die Deutschen 1871-2004. Geshcichte in der Gegenwart".

"Über Jugenderziehung", in "Deutsche Wunder" (2009) (1 side)
"Nationalheld oder Kriegsverbrecher" in "Ein neuer Anfang" Lindhardt og Ringhof, 2 s.
"Der Mann, der Hitlers Jugend führte", in "Deutsche Wunder" (2009) (2 sider)
"Unsre Fahne flattert uns voran", in "Deutsche Wunder" (2009) (1 side)
"Fazit - Mein Weg in der Hitler-Jugend", in "Deutsche Wunder" (2009) (3 sider)

"Der Giftpilz" (6 sider), in "Niederschläge" Modtryk, Aarhus 1999.

"Napola - Elite für den Führer, Tyskforlaget 2006, spillefilmen.
Omfang 0,00 timers uddannelsestid.
Beskrivelse
Væsentligste arbejdsformer


Titel 5. Deutschland - ein multikulturelles Land (prøvegrundlag)
Materiale 1. Gast oder Arbeiter? (1.4 s)
https://www.zeitklicks.de/brd2/zeitklicks/zeit/politik/was-kam-nach-adenauer/gast-oder-arbeiter/

2. Nevfel Cumart: “Zwei Welten” (0.6 s)
I: Kirsten Blume m.fl: ”Hier ist meine Heimat” (Tyskforlaget 2010)

3. Grafik: ”Ein Land – zwei Welten”
I: Kirsten Blume m.fl: ”Hier ist meine Heimat” (Tyskforlaget 2010)

4. Grafik: ”Bevölkerung in Privathaushalten nach Geschlecht, Migrationsstatus und Alter 2020”
https://www.destatis.de/DE/Themen/Gesellschaft-Umwelt/Bevoelkerung/Migration-Integration/_inhalt.html#sprg229092

5. Die Toten Hosen: Sascha – ein aufrechter Deutscher (1.3 s)
https://www.youtube.com/watch?v=WtmSJ5V7NDw

6. ”Migrantenliteratur” I: Rikke Taber & Martin Zickert Graverholt: “Dein Deutschland” (IBog) (1.2 s) https://dd.systime.dk/?id=131

7. ”Identitätstheorie” I: Rikke Taber & Martin Zickert Graverholt: “Dein Deutschland” (IBog) (1. s)
https://dd.systime.dk/?id=134

8. Iris Alanyali: ”Mir ist heut so trkisch zumute” (2.8 s)
I: Kirsten Blume m.fl: Hier ist meine Heimat” (Tyskforlaget 2010)

9. ”Integrationstheorie” I: Rikke Taber & Martin Zickert Graverholt: “Dein Deutschland” (IBog) (0.7 s) https://dd.systime.dk/?id=135

10. Özlem Topcu: “Eine Familie – zwei Welten i: Hamburger Abendblatt »Eine Familie – Zwei Welten« (3.8 s)
I: Kirsten Blume m.fl: ”Hier ist meine Heimat” (Tyskforlaget 2010)

11. Yasemin Samdereli: ”Almanya – willkommen in Deutschland” (14 s)

12. Ferdinand von Schirach: "Justiz" (I: Uffe Hartvig Larsen; "Schuld", Tyskforlaget 2013)(3.2 s)
Omfang 31,67 timers uddannelsestid.
Beskrivelse Formålet med forløbet er give give indsigt i baggrunden for, at Tyskland i dag er et multikulturelt samfund. Der lægges vægt på de særlige problemstillinger omkring kultur og kulturforskelle og identitet, som kan opstå i forbindelse med migration.
Gennem undervisningsforløbet gives der indblik i, hvilke forhold der har henholdsvis fremmet og hæmmet en vellykket integration af udenlandske borgere i Tyskland, og i forlængelse heraf perspektiveres til, hvordan fordomme og fremmedfjendtlighed kan komme til udtryk.
Der inddrages overvejende med non-fiktivt materiale, men forskellige genrer indgår i undervisningsmaterialet.

Faglige mål:
- opbygning af ordforråd
- læse, forstå og analysere forskellige nyere teksttyper og -genrer
- indøvelse af kommunikative strategier til at redegøre for, præsentere, diskutere og
perspektivere tekster på tysk med anvendelse af relevant ordforråd
- indsigt i nyere tyske samfundsmæssige forhold
- søge og anvende tysksproget materiale på internettet

Væsentligste arbejdsformer Gruppearbejde
Individuelt arbejde
Klasseundervisning
Pararbejde


Titel 6. Die DDR - Stubenarrest für das ganze Volk (prøvegrundlag)
Materiale 1. David Ensikat: “Der Anfang oder: Warum die DDR nur ein halbes Land war” (Ove Rimi Andersen & Poul Husum: ”Es war einmal ein Land”, Tyskforlaget 2015) (3.5 s)

2. Karin H. Koplev: ”Die Mauer – und 10 Jahre danach”, Kaleidoscope 1999 p. 10 + 17-18+21-26-29+40-42 (4.0 s)

3. Peter Leibling: ”Der springende Soldat” (I: Helle Egendal: ”Gattungen”, Gyldendal 2017) s. 190-192 (2.5 s)

4. ”Das Ministerium für Staatssicherheit” (1.0 s)

5. Rainer Kunze: ”Das Ende der Kunst” (Begge I: Literatur um die Jahrtausendwende”, Kaleidoscope 1999 p. 28-31) (0.3 s)

6. ”Die Gedanken sind frei” (I: Bo Lillesøe: ”Schöne Literatur”, Munksgaard 1998) (0.8 s)

7. Marianne Steen Larsen & Ruth Eidseth Ebernik: “Das Leben der anderen” (Tyskforlaget 2007) (19 s. film) + Szene 16 +79+119-124+139-142+159-169 + 189-192 (12.4 s)

8. Sigrid Weber: Ehemaliger Stasi-Häftling” (I: Marianne S. Larsen: ”Das Leben der anderen”, Tyskforlaget 2007 s. 136-139)(4.2 s)
Omfang 0,00 timers uddannelsestid.
Beskrivelse Formået med forløbet er gennem forskellige tekstgenrer at give indblik i Tysklands samfundsforhold efter 1945 med fokus på DDR, herunder forståelse for de almene vilkår for borgere i det tidligere DDR som grundlag for massedemonstrationer og senere murens fald. Særlige problematikker omkring overvågning, almindelig og kunstnerisk ytringsfrihed og Stasis magt belyses.
Der arbejdes med tekstlæsning og forståelse samt bevidsthed om forskellige genrer.

Faglige mål:
- opbygning af ordforråd
- læse, forstå og analysere forskellige nyere teksttyper og -genrer
- træning af "Redemittel" i forbindelse med præsentationer på tysk, hvor der indgår redegørelse,
analyse, vurdering, diskussion og perspektivering
- indblik i centrale samfundsmæssige, historiske og kulturelle forhold i Tyskland
- anvendelse af tysksproget materiale på internettet
Væsentligste arbejdsformer Gruppearbejde
Pararbejde
Klasseundervisning
Individuelt arbejde


Titel Grammatik og sprog
Materiale Grammatik: Alles in allem
1.
sætningsanalyse.
https://allesinallem.systime.dk/?id=131
https://allesinallem.systime.dk/?id=150
Opgaver til sætningsanalyse: opg. 1-6 + opg. 10
https://allesinallem.systime.dk/?id=151
I alt ca. 4 sider

2.
Artikler: bestemt og ubestemt artikel
https://allesinallem.systime.dk/?id=132
https://allesinallem.systime.dk/?id=152
https://allesinallem.systime.dk/?id=153
Opgaver til artikler: opg. 1-6
https://allesinallem.systime.dk/?id=154
I alt ca. 1.8 sider

Genitiv
https://allesinallem.systime.dk/?id=155
https://allesinallem.systime.dk/?id=156
opgaver til genitiv: opg. 1-3
https://allesinallem.systime.dk/?id=157
i alt ca. 1.1 side

Regelmæssige verber:
https://allesinallem.systime.dk/?id=161
Opgaver til regelmæssige verber: opg. 1-9
https://allesinallem.systime.dk/?id=162
I alt ca. 3.4 sider

sætningstyper og konjunktioner
https://allesinallem.systime.dk/?id=134
https://allesinallem.systime.dk/?id=163
https://allesinallem.systime.dk/?id=164
https://allesinallem.systime.dk/?id=165
https://allesinallem.systime.dk/?id=166
I alt ca. 0.6 s

Modalverber
https://allesinallem.systime.dk/?id=137
opgaverne 1-6
https://allesinallem.systime.dk/?id=178
i alt ca. 1 s.

Ureglmæssige verber
https://allesinallem.systime.dk/?id=138
https://allesinallem.systime.dk/?id=179
https://allesinallem.systime.dk/?id=180
https://allesinallem.systime.dk/?id=181
Opgaver 1-5
https://allesinallem.systime.dk/?id=184
i alt ca. 0.8 s

Sammensatte verber
https://allesinallem.systime.dk/?id=139
https://allesinallem.systime.dk/?id=185
https://allesinallem.systime.dk/?id=186
Opgaver 1-6
https://allesinallem.systime.dk/?id=187
Ialt ca. 1.1 s

Relative probnominer
https://allesinallem.systime.dk/?id=140
https://allesinallem.systime.dk/?id=188
https://allesinallem.systime.dk/?id=190
opgaver 1-4
https://allesinallem.systime.dk/?id=191
I alt ca. 1.2 s

Desuden supplerende opgaver fra Mette Hermann: "Wie geht´s", Gyldendal 2016


Kirsten Blume & Mette Hermann: "Eins, zwei, drei"
Gyldendal IBog
- Hvad skal jeg fokusere på, når jeg træner min udtale? (ca. 2 sider)
https://einszweidrei.systime.dk/?id=135
- hvordan kan jeg blive bedre til tysk? (1.4 sider)
https://einszweidrei.systime.dk/?id=135
- hvordan kan jeg udvikde mit ordforråd? (2.8 sider)
https://einszweidrei.systime.dk/?id=141
- Hvordan kan jeg lære ord i sammenhæng? (1,9 sider)
https://einszweidrei.systime.dk/?id=142
- Hvordan kan gættestrategier hjælpe mig med at forstå en tekst? (2 sider)
https://einszweidrei.systime.dk/?id=143
- Hvordan analyserer og præsenterer jeg ikke-fiktive tekster (0.3 s)
https://einszweidrei.systime.dk/?id=148
- Hvordan analyserer og præsenterer jeg fiktive tekster (0.2 s)

Eleverne har haft adgang til følgende online-materiale: Systimes tysk fagpakke, ordbogen.com samt Edaptio
Omfang 0,00 timers uddannelsestid.
Beskrivelse sproglige og grammatiske emner er inddraget løbende i de enkelte forløb og integreret i tekstarbejdet. Både induktive og deduktive metoder er anvendt
Væsentligste arbejdsformer