Undervisningsbeskrivelse - 2 SP-0A

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser

Termin Maj-juni 2023
Institution Aalborg City Gymnasium
Uddannelse stx
Fag og niveau SP, Niveau: A
Lærer(e) Helle Vibeke Jensen Visfeldt (HJ)
Hold 2 SP-0A

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb

Forløb 1 (sp) Caminando, begynderundervisning
Forløb 2 (sp) Fiestas españolas
Forløb 3 (sp) Jóvenes hispanohablantes
Forløb 4 (sp) España en crisis ( Eksamen)
Forløb 5 (sp) Narcocultura ( Eksamen )
Forløb 6 (sp) Cuba - ( Eksamen )
Forløb 7 (sp) La familia española ( Eksamen)


Titel Caminando, begynderundervisning
Materiale Kernestof:
I.M. Clausen m. fl. Caminando, Gyldendal 2011. Grundbog og øvebog inklusiv bogens onlineøvelser.

Supplerende stof:
Sange: Guantanamera con Celia Cruz
Film: Coco. Disney tegnefilm.
Dokumentar: Den forbudte ø . MitCFU
Blokdag: Sin nombre, 2009.
Karrierelæring og innovation.
Videoklip med Anne Jensen Sand
PP om "Karrierelæring og innovation" (emu.dk)

Links:
Diverse videoer med urskola.se og videoele.com
Hjælpemidler anvendt på klassen:
www.restudy.dk
https//:.www. ordbogen.com
Uddannelsestid: 66 lektioner ud af et samlet antal på 300 lektioner.








Omfang 55,00 timers uddannelsestid.
Beskrivelse Begynderundervisning, arbejde med digitale hjælpemidler og samtale om karriererlæring.
Væsentligste arbejdsformer


Titel Fiestas españolas
Materiale Kernestof:
"El alcohol", "Fiestas" og " Otras fiestas" fra Vamos a los temas, Anny Holmgaard, Sabina Dafcik, Forlaget EA, 2007. p. 10 + 14-16.
" Estrella de Sevilla". Uddrag om " La Feria de abril " fra La buena vida, Eva Rosenkilde, Gyldendal, 2008
" Las fiestas de San Fermín" fra fra Fiestas, Grethe A. Christensen & Lone Madsen, Systime, 2007

Supplerende stof:
Oplæs med youtube-videoer om diverse fester.
San Fermin-sangen Uno de enero.... fra Youtube.
Youtube: Colacho, San Fermín, La tomatina.
Sang: Los peces en el río.
Diverse online øvelser fra Spansklærerforeningen
http://www.navidaddigital.com/


Uddannelsestid: 54 lektioner ud af et samlet antal på 300 lektioner.
Omfang 45,00 timers uddannelsestid.
Beskrivelse Et indblik i det kulturelle Spanien via forskellige typer fester. Fokus har været på såvel nationale som regionale fester og af mere eller mindre formel art.
Væsentligste arbejdsformer


Titel Jóvenes hispanohablantes
Materiale Kernestof:
" Estrella de Sevilla" fra La buena vida, Eva Rosenkilde, Gyldendal 2008
" Aby: contra las convenciones" & " Héctor: de la calle a los volcanes" fra La identidad contrastada, Jóvenes en O. Mikkelsen & P Riismøller, Gyldendal 2013


Supplerende stof:

Dvd " Estrella de Sevilla" fra La buena vida, Eva Rosenkilde, Gyldendal 2008
Sang fra Youtube : Taka, TakaTa med Paco, Paco, 1972.
DVD: "Spanien: s tabte generation" DR1, 2011. Horisont.
DVD" "Kampen for overlevelse", Horisont , DR 1, 2013
Om karriererlærning med undgangspunkt i video med journalist Anne Jensen Sand.

Hjælpemidler anvendt på klassen:
www.restudy.dk
https//www.ordbogen.com
http://www.spanishdict.com/dictionary
Uddannelsestid: 51 lektioner ud af et samlet antal på 300 lektioner.
Omfang 42,50 timers uddannelsestid.
Beskrivelse Fokus på de unges levevilkår og selvforståelse i det moderne Spanien.
Væsentligste arbejdsformer Virtuelt arbejde
Gruppearbejde



Titel España en crisis ( Eksamen)
Materiale Kernestof:
"Acampada en Sol, Una noticia de Andalucía: Manos arriba, ¿ Esto es un atraco ? Ocupar era mi única alternativa..., La crisis empieza, Mi vida como ocupa, Hay que luchar" ,
fra Voces de protesta, A.P. Iglesias og A . Wilkens, Gyldendal 2013.
"La generación de los mil euros" fra O. Loumann. Nuevos retratos, 2008


Supplerende stof:
" Pablo no sabé qué hacer" fra Voces de protesta, A.P. Iglesias og A . Wilkens, Gyldendal 2013.
" Jóvenes españoles emigran al extranjero " fra Eksamensopgave fra Min læring. dk

"Introduktion" " Rumba de protesta"
fra Voces de protesta, A.P. Iglesias og A . Wilkens, Gyldendal 2013
Rumba en el Santander
Youtube: https://www.youtube.com/watch?v=NdwUULzQdeI
Dvd: "Spaniens tabte generation" DR1, 2011. Horisont.
Dvd: "Kampen for overlevelse - Horisont DR 1 2013.
Film: " Princesas" Fernando León de Aranea, 2005.
Links til España en crisis
La burbuja:
https://www.youtube.com/watch?v=9bJ8WeOXHmM
La depresión:
https://www.youtube.com/watch?v=cqwFr-r7sCw&t=34s
La reacción:
https://www.youtube.com/watch?v=xzFNo6P0Xng"https://www.youtube.com/watch?v=xzFNo6P0Xng__

Løft fra B-A niveau.. 30 lektioner og 25 % af den samlede undervisningtid. Ca. 25 sider.
Omfang 25,00 timers uddannelsestid.
Beskrivelse Den aktuelle krise i Spanien. Fokus på levevilkår, konsekvenser af krisen samt almindelige menneskers reaktion på de vanskelige forhold med særlig henblik på de unges situation.
Væsentligste arbejdsformer Gruppearbejde
Individuelt arbejde
Klasseundervisning
Pararbejde


Titel Narcocultura ( Eksamen )
Materiale Kernestof:
"Libro de autoayuda" &" Maldita drogadicción"& María, llena eres de gracia" & "Colombia: 10 años sin Escobar" fra Narcocultura, Berenice Lara Laursen, Frank Elnegaard Knudsen, Gyldendal, 2009.


Supplerende stof:
"El cartel de Sinaloa " Eksamenssæt fra Min læring. dk
" Pintura: Fernando Botero" fra La Violencia: I. Agostoni, C.B. Jakobsen, J.S. Martinsen, Gyldendal 2007.
Film: "María, llena eres de gracia" Joshua Marston, 2004
"Min far-narkobaronen Pablo Escobar", Dokumania, DR2 2011
Eksamensopgave om " Juan Pablo Escobar- el hijo de un narco " , Generalprøve 2019.

Hjælpemidler anvendt på klassen:
www.restudy.dk
https//:.ordbogen. com
Minlæring.dk
Uddannelsestid: 30 lektioner ud af et samlet antal på 300 lektioner.
Omfang 25,00 timers uddannelsestid.
Beskrivelse Fokus på narkokulturen i Columbia. Der er arbejdet med narkoens omfang og konsekvenserne af narko for det enkelte individ.
Væsentligste arbejdsformer


Titel Cuba - ( Eksamen )
Materiale Kernestof:
" El período especial & Macetas, jineteras y mantenidas & Entrevista con una madre soltera, Adela
fra Cuba en cambio, R. Gazón López og Bente Dalsgaard Frederiksen, Gyldendal 2016
"Miguel - el cubano" fra Undervisningsministeriets typeopgave 2 august 2014. (1 delprøve.)

Supplerende stof:
" Cuba, Unidad 6c" fra Caminando, I.M. Clausen m. fl. Gyldendal 2011.
"Cuba- den forbudte ø" , DR2, 2017. fra MitCfu.
" La famiilia en Cuba " SVT2, 2017
"Forord" fra Cuba en cambio . p. 4 l. 2 - l. 24, R. Gazón López og Bente Dalsgaard Frederiksen, Gyldendal, 2016.
Film: Habana blues, Benito Zambrano, 2005.
Sang: Guantanamera de Jose Marti, YouTube med Celia Cruz.
Hjælpemidler anvendt på klassen:
www.restudy.dk
https//:.ordbogen. com
Minlæring.dk
Uddannelsestid: 35 lektioner ud af et samlet antal på 300 lektioner.
Omfang 25,00 timers uddannelsestid.
Beskrivelse Fokus på livsbetingelser og kultur. Herunder de nye socialkarakterer der opstod i Cuba efter 1991 samt problematikken om, hvorvidt man skal blive i eller rejse fra Cuba, hvis muligheden byder sig.
Væsentligste arbejdsformer


Titel La familia española ( Eksamen)
Materiale Kernestof:

" La época de Franco( 1939-1975) " fra !Vamos a los temas!, Forlaget EA, 2012.
"El Bola", Juan Antón Mañas mfl., Gyldendal 2010.
"Ocupar" fra Voces de protesta, Gyldendal 2013

Supplerende stof:
" Guernica de Picasso " ( 3d ) https://www.youtube.com/watch?v=jc1Nfx4c5LQFra drejebogen
Tacones Lejanos v/ Lisbeth Thorup, Systime 1995: "Lidt historie" pp. 15-18.
Film: " El Bola ", Achero Mañas, 2001.
Film: "Volver", Pedro Almódovar, 2006.
"Kampen for overlevelse", Horisont , DR 1, 2013 ( fra Center for undervisningsmidler )
" Den røde Jord" ( fra Center for undervisningsmidler )

Hjælpemidler anvendt på klassen:
www.restudy.dk
https//:.ordbogen. com
Minlæring.dk
Uddannelsestid: 30 lektioner ud af et samlet antal på 300 lektioner.


Omfang 25,00 timers uddannelsestid.
Beskrivelse Fokus på familien i det moderne Spanien.
Der er fokuseret på kontrasten mellem den traditionelle patriarkalske familie og den moderne og mere demokratiske familie. Vi har arbejdet med miljøbeskrivelser samt kønsrollemønstre med specielt fokus på kvindens rolle.
Vi har desuden perspektiveret til nye famileformer, der er opstået i kølvandet på krisen i 2008.
Væsentligste arbejdsformer