Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin | Maj-juni 2023 |
Institution | Aalborg City Gymnasium |
Uddannelse | stx |
Fag og niveau | SP, Niveau: A |
Lærer(e) | Helle Vibeke Jensen Visfeldt (HJ) |
Hold | 2 SP-0A |
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Forløb 1 (sp) | Caminando, begynderundervisning |
Forløb 2 (sp) | Fiestas españolas |
Forløb 3 (sp) | Jóvenes hispanohablantes |
Forløb 4 (sp) | España en crisis ( Eksamen) |
Forløb 5 (sp) | Narcocultura ( Eksamen ) |
Forløb 6 (sp) | Cuba - ( Eksamen ) |
Forløb 7 (sp) | La familia española ( Eksamen) |
Titel | Caminando, begynderundervisning |
Materiale |
Kernestof: I.M. Clausen m. fl. Caminando, Gyldendal 2011. Grundbog og øvebog inklusiv bogens onlineøvelser. Supplerende stof: Sange: Guantanamera con Celia Cruz Film: Coco. Disney tegnefilm. Dokumentar: Den forbudte ø . MitCFU Blokdag: Sin nombre, 2009. Karrierelæring og innovation. Videoklip med Anne Jensen Sand PP om "Karrierelæring og innovation" (emu.dk) Links: Diverse videoer med urskola.se og videoele.com Hjælpemidler anvendt på klassen: www.restudy.dk https//:.www. ordbogen.com Uddannelsestid: 66 lektioner ud af et samlet antal på 300 lektioner. |
Omfang | 55,00 timers uddannelsestid. |
Beskrivelse | Begynderundervisning, arbejde med digitale hjælpemidler og samtale om karriererlæring. |
Væsentligste arbejdsformer |
Titel | Fiestas españolas |
Materiale |
Kernestof: "El alcohol", "Fiestas" og " Otras fiestas" fra Vamos a los temas, Anny Holmgaard, Sabina Dafcik, Forlaget EA, 2007. p. 10 + 14-16. " Estrella de Sevilla". Uddrag om " La Feria de abril " fra La buena vida, Eva Rosenkilde, Gyldendal, 2008 " Las fiestas de San Fermín" fra fra Fiestas, Grethe A. Christensen & Lone Madsen, Systime, 2007 Supplerende stof: Oplæs med youtube-videoer om diverse fester. San Fermin-sangen Uno de enero.... fra Youtube. Youtube: Colacho, San Fermín, La tomatina. Sang: Los peces en el río. Diverse online øvelser fra Spansklærerforeningen http://www.navidaddigital.com/ Uddannelsestid: 54 lektioner ud af et samlet antal på 300 lektioner. |
Omfang | 45,00 timers uddannelsestid. |
Beskrivelse | Et indblik i det kulturelle Spanien via forskellige typer fester. Fokus har været på såvel nationale som regionale fester og af mere eller mindre formel art. |
Væsentligste arbejdsformer |
Titel | Jóvenes hispanohablantes |
Materiale |
Kernestof: " Estrella de Sevilla" fra La buena vida, Eva Rosenkilde, Gyldendal 2008 " Aby: contra las convenciones" & " Héctor: de la calle a los volcanes" fra La identidad contrastada, Jóvenes en O. Mikkelsen & P Riismøller, Gyldendal 2013 Supplerende stof: Dvd " Estrella de Sevilla" fra La buena vida, Eva Rosenkilde, Gyldendal 2008 Sang fra Youtube : Taka, TakaTa med Paco, Paco, 1972. DVD: "Spanien: s tabte generation" DR1, 2011. Horisont. DVD" "Kampen for overlevelse", Horisont , DR 1, 2013 Om karriererlærning med undgangspunkt i video med journalist Anne Jensen Sand. Hjælpemidler anvendt på klassen: www.restudy.dk https//www.ordbogen.com http://www.spanishdict.com/dictionary Uddannelsestid: 51 lektioner ud af et samlet antal på 300 lektioner. |
Omfang | 42,50 timers uddannelsestid. |
Beskrivelse | Fokus på de unges levevilkår og selvforståelse i det moderne Spanien. |
Væsentligste arbejdsformer |
Virtuelt arbejde Gruppearbejde |
Titel | España en crisis ( Eksamen) |
Materiale |
Kernestof: "Acampada en Sol, Una noticia de Andalucía: Manos arriba, ¿ Esto es un atraco ? Ocupar era mi única alternativa..., La crisis empieza, Mi vida como ocupa, Hay que luchar" , fra Voces de protesta, A.P. Iglesias og A . Wilkens, Gyldendal 2013. "La generación de los mil euros" fra O. Loumann. Nuevos retratos, 2008 Supplerende stof: " Pablo no sabé qué hacer" fra Voces de protesta, A.P. Iglesias og A . Wilkens, Gyldendal 2013. " Jóvenes españoles emigran al extranjero " fra Eksamensopgave fra Min læring. dk "Introduktion" " Rumba de protesta" fra Voces de protesta, A.P. Iglesias og A . Wilkens, Gyldendal 2013 Rumba en el Santander Youtube: https://www.youtube.com/watch?v=NdwUULzQdeI Dvd: "Spaniens tabte generation" DR1, 2011. Horisont. Dvd: "Kampen for overlevelse - Horisont DR 1 2013. Film: " Princesas" Fernando León de Aranea, 2005. Links til España en crisis La burbuja: https://www.youtube.com/watch?v=9bJ8WeOXHmM La depresión: https://www.youtube.com/watch?v=cqwFr-r7sCw&t=34s La reacción: https://www.youtube.com/watch?v=xzFNo6P0Xng"https://www.youtube.com/watch?v=xzFNo6P0Xng__ Løft fra B-A niveau.. 30 lektioner og 25 % af den samlede undervisningtid. Ca. 25 sider. |
Omfang | 25,00 timers uddannelsestid. |
Beskrivelse | Den aktuelle krise i Spanien. Fokus på levevilkår, konsekvenser af krisen samt almindelige menneskers reaktion på de vanskelige forhold med særlig henblik på de unges situation. |
Væsentligste arbejdsformer |
Gruppearbejde Individuelt arbejde Klasseundervisning Pararbejde |
Titel | Narcocultura ( Eksamen ) |
Materiale |
Kernestof: "Libro de autoayuda" &" Maldita drogadicción"& María, llena eres de gracia" & "Colombia: 10 años sin Escobar" fra Narcocultura, Berenice Lara Laursen, Frank Elnegaard Knudsen, Gyldendal, 2009. Supplerende stof: "El cartel de Sinaloa " Eksamenssæt fra Min læring. dk " Pintura: Fernando Botero" fra La Violencia: I. Agostoni, C.B. Jakobsen, J.S. Martinsen, Gyldendal 2007. Film: "María, llena eres de gracia" Joshua Marston, 2004 "Min far-narkobaronen Pablo Escobar", Dokumania, DR2 2011 Eksamensopgave om " Juan Pablo Escobar- el hijo de un narco " , Generalprøve 2019. Hjælpemidler anvendt på klassen: www.restudy.dk https//:.ordbogen. com Minlæring.dk Uddannelsestid: 30 lektioner ud af et samlet antal på 300 lektioner. |
Omfang | 25,00 timers uddannelsestid. |
Beskrivelse | Fokus på narkokulturen i Columbia. Der er arbejdet med narkoens omfang og konsekvenserne af narko for det enkelte individ. |
Væsentligste arbejdsformer |
Titel | Cuba - ( Eksamen ) |
Materiale |
Kernestof: " El período especial & Macetas, jineteras y mantenidas & Entrevista con una madre soltera, Adela fra Cuba en cambio, R. Gazón López og Bente Dalsgaard Frederiksen, Gyldendal 2016 "Miguel - el cubano" fra Undervisningsministeriets typeopgave 2 august 2014. (1 delprøve.) Supplerende stof: " Cuba, Unidad 6c" fra Caminando, I.M. Clausen m. fl. Gyldendal 2011. "Cuba- den forbudte ø" , DR2, 2017. fra MitCfu. " La famiilia en Cuba " SVT2, 2017 "Forord" fra Cuba en cambio . p. 4 l. 2 - l. 24, R. Gazón López og Bente Dalsgaard Frederiksen, Gyldendal, 2016. Film: Habana blues, Benito Zambrano, 2005. Sang: Guantanamera de Jose Marti, YouTube med Celia Cruz. Hjælpemidler anvendt på klassen: www.restudy.dk https//:.ordbogen. com Minlæring.dk Uddannelsestid: 35 lektioner ud af et samlet antal på 300 lektioner. |
Omfang | 25,00 timers uddannelsestid. |
Beskrivelse | Fokus på livsbetingelser og kultur. Herunder de nye socialkarakterer der opstod i Cuba efter 1991 samt problematikken om, hvorvidt man skal blive i eller rejse fra Cuba, hvis muligheden byder sig. |
Væsentligste arbejdsformer |
Titel | La familia española ( Eksamen) |
Materiale |
Kernestof: " La época de Franco( 1939-1975) " fra !Vamos a los temas!, Forlaget EA, 2012. "El Bola", Juan Antón Mañas mfl., Gyldendal 2010. "Ocupar" fra Voces de protesta, Gyldendal 2013 Supplerende stof: " Guernica de Picasso " ( 3d ) https://www.youtube.com/watch?v=jc1Nfx4c5LQFra drejebogen Tacones Lejanos v/ Lisbeth Thorup, Systime 1995: "Lidt historie" pp. 15-18. Film: " El Bola ", Achero Mañas, 2001. Film: "Volver", Pedro Almódovar, 2006. "Kampen for overlevelse", Horisont , DR 1, 2013 ( fra Center for undervisningsmidler ) " Den røde Jord" ( fra Center for undervisningsmidler ) Hjælpemidler anvendt på klassen: www.restudy.dk https//:.ordbogen. com Minlæring.dk Uddannelsestid: 30 lektioner ud af et samlet antal på 300 lektioner. |
Omfang | 25,00 timers uddannelsestid. |
Beskrivelse |
Fokus på familien i det moderne Spanien. Der er fokuseret på kontrasten mellem den traditionelle patriarkalske familie og den moderne og mere demokratiske familie. Vi har arbejdet med miljøbeskrivelser samt kønsrollemønstre med specielt fokus på kvindens rolle. Vi har desuden perspektiveret til nye famileformer, der er opstået i kølvandet på krisen i 2008. |
Væsentligste arbejdsformer |