Undervisningsbeskrivelse - 1s Ty

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser

Termin Maj-juni 2022
Institution Aalborg City Gymnasium
Uddannelse stx
Fag og niveau Ty, Niveau: B
Lærer(e) Trine Øster (TOE)
Hold 1s Ty

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb

Forløb 1 (ty) Intro - Opgives ikke til eksamen
Forløb 2 (ty) Familie - Opgives til eksamen
Forløb 3 (ty) Das dritte Reich - Opgives til eksamen
Forløb 4 (ty) Die DDR und die Stasi - Opgives til eksamen
Forløb 5 (ty) Gewalt und Verbrechen - Opgives til eksamen
Forløb 6 (ty) Die Stadt - Opgives ikke til eksamen


Titel Intro - Opgives ikke til eksamen
Materiale Fakten über Deutschland
Typisch dänisch – typisch deutsch
Siezen und Duzen
Das deutsche Schulsystem
(I: Rikke Taber & Martin Zickert Graverholdt: ”Dein Deutschland” (Systime)

Hoffmann von Fallersleben: "Das Deutschlandlied"
https://deutsche-schutzgebiete.de/wordpress/deutschlandlied/


Samlet antal sider inklusiv opgaveark: Ca 20 sider

Grammatik: Ca 6 sider
Lone Häckert & Birgit Lohse: Alles in allem: I-bog
Sætningsanalyse + Artikler:
https://allesinallem.systime.dk/?id=131
https://allesinallem.systime.dk/?L=0




Omfang 9,17 timers uddannelsestid.
Beskrivelse Forløbet betragtes som en indgangvinkel til faget tysk på gymnasielt niveau.
Eleverne får et kort indblik i "Landeskunde", herunder forestillinger om Tyskland, kendetegn ved det tyske skolesystem og tysk praksis for kommunikation. Der lægges vægt på at lytte til talt tysk og selv at kunne udtrykke sig på tysk
Væsentligste arbejdsformer Gruppearbejde
Individuelt arbejde
Klasseundervisning
Pararbejde
Virtuelt arbejde


Titel Familie - Opgives til eksamen
Materiale 1. Die moderne Familie – ”Einführung”
(I-bog: Rikke Taber & Martin Zickert Graverholt: ”Dein Deutschland”) (Systime)
https://dd.systime.dk/?id=120

2. Julia Franck: ”Streuselschnecke”
(I-bog: Rikke Taber & Martin Zickert Graverholt: ”Dein Deutschland”) (Systime)
https://dd.systime.dk/?id=160

3. Oliver Gehrs: ”So leben wir” (I-bog: Rikke Taber & Martin Zickert Graverholt: ”Dein Deutschland”) (Systime)
https://dd.systime.dk/?id=195

4. Henning Suebach:”Ich will wissen, wer er ist”
(I-bog: Rikke Taber & Martin Zickert Graverholt: ”Dein Deutschland”) (Systime)
https://dd.systime.dk/?id=159

5. Doris Dörrie: ”Bist du eine Hexe” (I: Vita Braagaard; ”Weitblick”, Gyldendal 1991)

6. Martin Suter: ”Ferienplanung” (I-bog: Mette Hermann: ”Los geht´s”, Gyldendal 2018)
https://losgehts.systime.dk/?id=157

7. Brüder Grimm: ”Die drei Brüder” (I-bog: Mette Hermann: ”Los geht´s”, Gyldendal 2018)
https://losgehts.systime.dk/?id=151

Antal sider inklusiv opgaveark: ca 35 sider

Grammatik: 8 sider
Hjælpeverber + svage verber:
https://allesinallem.systime.dk/?id=158
https://allesinallem.systime.dk/?id=161

Omfang 20,00 timers uddannelsestid.
Beskrivelse Der arbejdes med: Tekstlæsning af forskellige genrer, ældre og yngre tekster, lytte- og læseforståelse - analyse og fortolkning - samtale på tysk - mundtlig fremlæggelse - mundtligt referat - skriftlig træning.

Dette tema har familie og familiestrukturer i fokus. Udvilkingen gennem tiden belyses. Hovedvægten lægges på de moderne familiestrukturer og de dertilhørende problemstillinger.
Væsentligste arbejdsformer Gruppearbejde
Individuelt arbejde
Klasseundervisning
Pararbejde
Virtuelt arbejde


Titel Das dritte Reich - Opgives til eksamen
Materiale Nicht alle waren Mörder: Scene 1-10, 29-37, 50-56, 64, 69-72, 78
Filmen
Rolf D. Erbst og Marianne Mortensen, Tyskforlaget 1. udgave 2010

http://www.erbst.dk/laerebog-til-tysk/einfuhrung/:
Einführung

Der Nachbar, Bertolt Brecht
Fra: Gattungen; Helle Egendal, Gyldendal 1. udgave 2017

Hitler und die NSDAP in Jahreszahlen, Hans Jürgen Hansen
Fra: Die Themenkiste; Stefan Polke; Gyldendal 2007

Anhang Napola: Eine Einführung von Andreas Springer
Fra: Napola – Elite für den Führer; Tyskforlaget 2006
Filmen Napola

Antal sider inklusiv opgaveark: ca 55 sider

Grammatik:
Alles in allem; Lone Häckert og Birgit Lohse:
Sætninger + præpositioner:
https://allesinallem.systime.dk/?id=134
https://allesinallem.systime.dk/?id=135
Ca 9 sider
Omfang 28,33 timers uddannelsestid.
Beskrivelse Her arbejder vi med forskellige problemstillinger i forbindelse med det tredje rige.

Vi har fokus på nazisternes jødeforfølgelser og forfatteren Michael Degens og morens kamp for overlevelse.Yderligere erfarer vi, at der i alle samfundslag var tyskere, som også var parate til at løbe en stor risiko for at hjælpe jøderne.
Derudover arbejdes der med filmen Napola (Der læses også en kort introduktion til den nationalsocialistiske opdragelse). Her er fokus på den nationalsocialistiske opdragelse af Friedrich, der først fascineres af nazismen for senere at vende den ryggen. Vi ser her på, hvorfor en ung person som Friedrich lader sig begejstre af nazismen? Her fokuseres også på den opdragelse og indoktrinering, som de unge mennesker blev udsat for på Hitlers eliteskoler. Hvordan skabte lærerne enfællesskabsfølelse blandt de unge? Hvilke konflikter havnede både elever og lærere i?

Yderligere arbejdes med forskellige genrer/tekstyper:Film, drejebog, lyrik, sagprosa, herunder tekster fra nettet..

Der arbejdes med: Tekstlæsning, lytte- og læseforståelse - analyse og fortolkning - samtale på tysk - mundtlig fremlæggelse - mundtligt referat - skriftlig træning
Væsentligste arbejdsformer Gruppearbejde
Individuelt arbejde
Klasseundervisning
Pararbejde
Virtuelt arbejde


Titel Die DDR und die Stasi - Opgives til eksamen
Materiale Die Mauer und 10 Jahre danach; Karin H. Koplev;Kaleidoscope 1999:
13. August 1961. Sonntag – Aber warum? - Fakten zur Mauer – Ausbürgerung – Die ersten und die letzten Schüsse – Peter Fechter – Flucht-aber wie? -Das Loch im Eisernen Vorhang – Die DDR wird 40 – Wir sind das Volk

Das Ministerium für Staatssicherheit (Die Stasi)
Die Bespitzelungsmethoden der Stasi
Das Ende der Kunst (Reiner Kunze)
Fra: Litteratur um die Jahrtausendwende, Lone Häckert og Lise Hansen; Kaleidoscope 1999

Das Leben der Anderen; Drehbuch – Uddrag + Film: Scene 11-14, 17-28, Scene 51-56, Scene 79-86, Szene 89-95, Scene 140-141, Scene 167
Anhang: Sigrid Weber - Ehemaliger Stasi-Häftling
Tyskforlaget 2007; af Florian Henckel von Donnersmarck; Udgivet af Marianne Steen Larsen og Ruth Eidseth Rebernik

Der Tunnel: Filmen
Tyskforlaget

Antal sider inklusiv opgaveark: ca 40 sider

Grammatik: Alles in allem:
Pronominer + modalverber + stærke verber
Antal sider: ca 12 sider
Omfang 30,00 timers uddannelsestid.
Beskrivelse Der arbejdes med at nå frem til en forståelse af de historiske forudsætninger for baggrunden for de to tyske stater samt med at opnå et indblik i livsvilkårene i en overvågningsstat.

Via diverse små ikke-fiktive tekster gives et billede af, hvilke omstændigheder der førte til bygningen af muren samt hvilke konsekvenser det havde for befolkningen. Yderligere arbejdes med tekster, der belyser Stasiapparatet. Via de fiktive tekster og film gives et yderligere indblik i livsvilkårene i en overvågningsstat, hvor man hele tiden skal tilpasse sig systemet, hvis man skal undgå yderligere forfølgelser.


Der arbejdes med: Tekstlæsning, lytte- og læseforståelse - analyse og fortolkning - samtale på tysk - mundtlig fremlæggelse - mundtligt referat - skriftlig træning
Væsentligste arbejdsformer Gruppearbejde
Individuelt arbejde
Klasseundervisning
Pararbejde
Virtuelt arbejde


Titel Gewalt und Verbrechen - Opgives til eksamen
Materiale Ferdinand von Schirach:
Einsam
Fra: Gattungen, Helle Egendal, Gyldendal 2017 - film (ZDF)
Kinder
Fra: Schuld, Uffe Hartvig Larsen, Tyskforlaget 2013 + film (ZDF)

Milena Moser:
Mein fünfter Mord
Fra: I-bog: Dein Deutschland; Rikke Taber og Martin Zickert Graverholt; Systime
https://dd.systime.dk/?id=122


Film: Aus dem nichts
Fatih Akin 2017

Supplerende informationer:
•Überblick: Mutmassliche Straftaten des NSU, Frankfurter Allgemeine, 06.05.2013
http://www.faz.net/aktuell/politik/nsu-prozess/ueberblick-mutmassliche-straftaten-des-nsu-12174338.html
•Noch viele Fragen ungeklärt, Frankfurter Allgemeine, 04.11.2014
http://www.faz.net/aktuell/politik/nsu-prozess/3-jahre-aufdeckung-des-nsu-terrors-ein-faktencheck-13246031/uebersicht-jahrelang-13245626.html
•https://www.dr.dk/nyheder/udland/dyb-undren-i-tyskland-hvordan-kunne-hoejreekstreme-terrorister-undslippe-i-13-aar

Antal sider inklusiv opgaveark: ca 42 sider

Grammatik:
Sammensatte verber+Relativ pronomen
Antal sider: Ca 12 sider
Omfang 16,67 timers uddannelsestid.
Beskrivelse Der arbejdes med små krimi-tekster, hvorunder der fokuseres på tekstforståelse, tekstanalyse samt genrekendskab.

Yderligere arbejdes der med en film, der belyser et terrorangreb samt de medfølgende konsekvenser for omgivelserne

Opbygning af relevant ordforråd til samtale på tysk indgår.

Materialet lægger op til diskussion og problematisering af temaer som motiv, gerningsmand og / eller offer samt skyld og ønske om hævn.

Der er fokus på at tale sammenhængende i lidt længere tid på tysk om teksterne/emnerne.
Væsentligste arbejdsformer Virtuelt arbejde
Gruppearbejde
Individuelt arbejde
Klasseundervisning
Pararbejde


Titel Die Stadt - Opgives ikke til eksamen
Materiale Blokdag 8 lektioner: Eleverne laver en film

Præsentation af selvvalgt tysk by

Tekster:
Berlin (2000); Die Prinzen
https://www.youtube.com/watch?v=PvFxEjAoUGg
Tag in Berlin (November) (2002); Rosenstolz
Fra: Berlin von Wort zu Ort; Ove Rimi Andersen og Poul Husum, Gyldendal 2007

Stadt, Land, Flucht; Anna Lang (2011)
https://aufuns.systime.dk/?id=175

Besuch vom Lande; Erich Kästner (1928)
Das Gemälde "Grossstadt", Otto Dix (1928)
https://aufuns.systime.dk/?id=197

Berlin, Paris, New York; Jörg Fauser (1979)
https://aufuns.systime.dk/?id=177

Stadt ohne Meer; OK KID (2013)
https://aufuns.systime.dk/?id=176
https://www.youtube.com/watch?v=4Fvxi0IKJno
Fra: I-bog: Auf uns, Kate Fuchs og Mathilde Sinding, Gyldendal

Ca 15 sider

I alt ca 25 sider

Grammatik:
Tidsangivelser + adjektiver:10 sider

Omfang 16,67 timers uddannelsestid.
Beskrivelse Fælles for 2. fremmedsprog: Årlig blokdag 8 lektioner: Eleverne laver en film, hvor de præsenterer vores by Aalborg på tysk. Efterfølgende visse filmene for eleverne.

Dernæst vælger eleverne en tysk by, som de laver en præsentation af.

I forlængelse af film og præsentation af byer læses sange/digte, der på forskellig vis omhandler livet i byen.
Væsentligste arbejdsformer Feltarbejde.
Foredrag.
Gruppearbejde
Individuelt arbejde
Klasseundervisning
Pararbejde
Virtuelt arbejde