Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin | Maj-juni 2022 |
Institution | Aalborg City Gymnasium |
Uddannelse | stx |
Fag og niveau | Ty, Niveau: B |
Lærer(e) | Trine Øster (TOE) |
Hold | 1s Ty |
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Forløb 1 (ty) | Intro - Opgives ikke til eksamen |
Forløb 2 (ty) | Familie - Opgives til eksamen |
Forløb 3 (ty) | Das dritte Reich - Opgives til eksamen |
Forløb 4 (ty) | Die DDR und die Stasi - Opgives til eksamen |
Forløb 5 (ty) | Gewalt und Verbrechen - Opgives til eksamen |
Forløb 6 (ty) | Die Stadt - Opgives ikke til eksamen |
Titel | Intro - Opgives ikke til eksamen |
Materiale |
Fakten über Deutschland Typisch dänisch – typisch deutsch Siezen und Duzen Das deutsche Schulsystem (I: Rikke Taber & Martin Zickert Graverholdt: ”Dein Deutschland” (Systime) Hoffmann von Fallersleben: "Das Deutschlandlied" https://deutsche-schutzgebiete.de/wordpress/deutschlandlied/ Samlet antal sider inklusiv opgaveark: Ca 20 sider Grammatik: Ca 6 sider Lone Häckert & Birgit Lohse: Alles in allem: I-bog Sætningsanalyse + Artikler: https://allesinallem.systime.dk/?id=131 https://allesinallem.systime.dk/?L=0 |
Omfang | 9,17 timers uddannelsestid. |
Beskrivelse |
Forløbet betragtes som en indgangvinkel til faget tysk på gymnasielt niveau. Eleverne får et kort indblik i "Landeskunde", herunder forestillinger om Tyskland, kendetegn ved det tyske skolesystem og tysk praksis for kommunikation. Der lægges vægt på at lytte til talt tysk og selv at kunne udtrykke sig på tysk |
Væsentligste arbejdsformer |
Gruppearbejde Individuelt arbejde Klasseundervisning Pararbejde Virtuelt arbejde |
Titel | Familie - Opgives til eksamen |
Materiale |
1. Die moderne Familie – ”Einführung” (I-bog: Rikke Taber & Martin Zickert Graverholt: ”Dein Deutschland”) (Systime) https://dd.systime.dk/?id=120 2. Julia Franck: ”Streuselschnecke” (I-bog: Rikke Taber & Martin Zickert Graverholt: ”Dein Deutschland”) (Systime) https://dd.systime.dk/?id=160 3. Oliver Gehrs: ”So leben wir” (I-bog: Rikke Taber & Martin Zickert Graverholt: ”Dein Deutschland”) (Systime) https://dd.systime.dk/?id=195 4. Henning Suebach:”Ich will wissen, wer er ist” (I-bog: Rikke Taber & Martin Zickert Graverholt: ”Dein Deutschland”) (Systime) https://dd.systime.dk/?id=159 5. Doris Dörrie: ”Bist du eine Hexe” (I: Vita Braagaard; ”Weitblick”, Gyldendal 1991) 6. Martin Suter: ”Ferienplanung” (I-bog: Mette Hermann: ”Los geht´s”, Gyldendal 2018) https://losgehts.systime.dk/?id=157 7. Brüder Grimm: ”Die drei Brüder” (I-bog: Mette Hermann: ”Los geht´s”, Gyldendal 2018) https://losgehts.systime.dk/?id=151 Antal sider inklusiv opgaveark: ca 35 sider Grammatik: 8 sider Hjælpeverber + svage verber: https://allesinallem.systime.dk/?id=158 https://allesinallem.systime.dk/?id=161 |
Omfang | 20,00 timers uddannelsestid. |
Beskrivelse |
Der arbejdes med: Tekstlæsning af forskellige genrer, ældre og yngre tekster, lytte- og læseforståelse - analyse og fortolkning - samtale på tysk - mundtlig fremlæggelse - mundtligt referat - skriftlig træning. Dette tema har familie og familiestrukturer i fokus. Udvilkingen gennem tiden belyses. Hovedvægten lægges på de moderne familiestrukturer og de dertilhørende problemstillinger. |
Væsentligste arbejdsformer |
Gruppearbejde Individuelt arbejde Klasseundervisning Pararbejde Virtuelt arbejde |
Titel | Das dritte Reich - Opgives til eksamen |
Materiale |
Nicht alle waren Mörder: Scene 1-10, 29-37, 50-56, 64, 69-72, 78 Filmen Rolf D. Erbst og Marianne Mortensen, Tyskforlaget 1. udgave 2010 http://www.erbst.dk/laerebog-til-tysk/einfuhrung/: Einführung Der Nachbar, Bertolt Brecht Fra: Gattungen; Helle Egendal, Gyldendal 1. udgave 2017 Hitler und die NSDAP in Jahreszahlen, Hans Jürgen Hansen Fra: Die Themenkiste; Stefan Polke; Gyldendal 2007 Anhang Napola: Eine Einführung von Andreas Springer Fra: Napola – Elite für den Führer; Tyskforlaget 2006 Filmen Napola Antal sider inklusiv opgaveark: ca 55 sider Grammatik: Alles in allem; Lone Häckert og Birgit Lohse: Sætninger + præpositioner: https://allesinallem.systime.dk/?id=134 https://allesinallem.systime.dk/?id=135 Ca 9 sider |
Omfang | 28,33 timers uddannelsestid. |
Beskrivelse |
Her arbejder vi med forskellige problemstillinger i forbindelse med det tredje rige. Vi har fokus på nazisternes jødeforfølgelser og forfatteren Michael Degens og morens kamp for overlevelse.Yderligere erfarer vi, at der i alle samfundslag var tyskere, som også var parate til at løbe en stor risiko for at hjælpe jøderne. Derudover arbejdes der med filmen Napola (Der læses også en kort introduktion til den nationalsocialistiske opdragelse). Her er fokus på den nationalsocialistiske opdragelse af Friedrich, der først fascineres af nazismen for senere at vende den ryggen. Vi ser her på, hvorfor en ung person som Friedrich lader sig begejstre af nazismen? Her fokuseres også på den opdragelse og indoktrinering, som de unge mennesker blev udsat for på Hitlers eliteskoler. Hvordan skabte lærerne enfællesskabsfølelse blandt de unge? Hvilke konflikter havnede både elever og lærere i? Yderligere arbejdes med forskellige genrer/tekstyper:Film, drejebog, lyrik, sagprosa, herunder tekster fra nettet.. Der arbejdes med: Tekstlæsning, lytte- og læseforståelse - analyse og fortolkning - samtale på tysk - mundtlig fremlæggelse - mundtligt referat - skriftlig træning |
Væsentligste arbejdsformer |
Gruppearbejde Individuelt arbejde Klasseundervisning Pararbejde Virtuelt arbejde |
Titel | Die DDR und die Stasi - Opgives til eksamen |
Materiale |
Die Mauer und 10 Jahre danach; Karin H. Koplev;Kaleidoscope 1999: 13. August 1961. Sonntag – Aber warum? - Fakten zur Mauer – Ausbürgerung – Die ersten und die letzten Schüsse – Peter Fechter – Flucht-aber wie? -Das Loch im Eisernen Vorhang – Die DDR wird 40 – Wir sind das Volk Das Ministerium für Staatssicherheit (Die Stasi) Die Bespitzelungsmethoden der Stasi Das Ende der Kunst (Reiner Kunze) Fra: Litteratur um die Jahrtausendwende, Lone Häckert og Lise Hansen; Kaleidoscope 1999 Das Leben der Anderen; Drehbuch – Uddrag + Film: Scene 11-14, 17-28, Scene 51-56, Scene 79-86, Szene 89-95, Scene 140-141, Scene 167 Anhang: Sigrid Weber - Ehemaliger Stasi-Häftling Tyskforlaget 2007; af Florian Henckel von Donnersmarck; Udgivet af Marianne Steen Larsen og Ruth Eidseth Rebernik Der Tunnel: Filmen Tyskforlaget Antal sider inklusiv opgaveark: ca 40 sider Grammatik: Alles in allem: Pronominer + modalverber + stærke verber Antal sider: ca 12 sider |
Omfang | 30,00 timers uddannelsestid. |
Beskrivelse |
Der arbejdes med at nå frem til en forståelse af de historiske forudsætninger for baggrunden for de to tyske stater samt med at opnå et indblik i livsvilkårene i en overvågningsstat. Via diverse små ikke-fiktive tekster gives et billede af, hvilke omstændigheder der førte til bygningen af muren samt hvilke konsekvenser det havde for befolkningen. Yderligere arbejdes med tekster, der belyser Stasiapparatet. Via de fiktive tekster og film gives et yderligere indblik i livsvilkårene i en overvågningsstat, hvor man hele tiden skal tilpasse sig systemet, hvis man skal undgå yderligere forfølgelser. Der arbejdes med: Tekstlæsning, lytte- og læseforståelse - analyse og fortolkning - samtale på tysk - mundtlig fremlæggelse - mundtligt referat - skriftlig træning |
Væsentligste arbejdsformer |
Gruppearbejde Individuelt arbejde Klasseundervisning Pararbejde Virtuelt arbejde |
Titel | Gewalt und Verbrechen - Opgives til eksamen |
Materiale |
Ferdinand von Schirach: Einsam Fra: Gattungen, Helle Egendal, Gyldendal 2017 - film (ZDF) Kinder Fra: Schuld, Uffe Hartvig Larsen, Tyskforlaget 2013 + film (ZDF) Milena Moser: Mein fünfter Mord Fra: I-bog: Dein Deutschland; Rikke Taber og Martin Zickert Graverholt; Systime https://dd.systime.dk/?id=122 Film: Aus dem nichts Fatih Akin 2017 Supplerende informationer: •Überblick: Mutmassliche Straftaten des NSU, Frankfurter Allgemeine, 06.05.2013 http://www.faz.net/aktuell/politik/nsu-prozess/ueberblick-mutmassliche-straftaten-des-nsu-12174338.html •Noch viele Fragen ungeklärt, Frankfurter Allgemeine, 04.11.2014 http://www.faz.net/aktuell/politik/nsu-prozess/3-jahre-aufdeckung-des-nsu-terrors-ein-faktencheck-13246031/uebersicht-jahrelang-13245626.html •https://www.dr.dk/nyheder/udland/dyb-undren-i-tyskland-hvordan-kunne-hoejreekstreme-terrorister-undslippe-i-13-aar Antal sider inklusiv opgaveark: ca 42 sider Grammatik: Sammensatte verber+Relativ pronomen Antal sider: Ca 12 sider |
Omfang | 16,67 timers uddannelsestid. |
Beskrivelse |
Der arbejdes med små krimi-tekster, hvorunder der fokuseres på tekstforståelse, tekstanalyse samt genrekendskab. Yderligere arbejdes der med en film, der belyser et terrorangreb samt de medfølgende konsekvenser for omgivelserne Opbygning af relevant ordforråd til samtale på tysk indgår. Materialet lægger op til diskussion og problematisering af temaer som motiv, gerningsmand og / eller offer samt skyld og ønske om hævn. Der er fokus på at tale sammenhængende i lidt længere tid på tysk om teksterne/emnerne. |
Væsentligste arbejdsformer |
Virtuelt arbejde Gruppearbejde Individuelt arbejde Klasseundervisning Pararbejde |
Titel | Die Stadt - Opgives ikke til eksamen |
Materiale |
Blokdag 8 lektioner: Eleverne laver en film Præsentation af selvvalgt tysk by Tekster: Berlin (2000); Die Prinzen https://www.youtube.com/watch?v=PvFxEjAoUGg Tag in Berlin (November) (2002); Rosenstolz Fra: Berlin von Wort zu Ort; Ove Rimi Andersen og Poul Husum, Gyldendal 2007 Stadt, Land, Flucht; Anna Lang (2011) https://aufuns.systime.dk/?id=175 Besuch vom Lande; Erich Kästner (1928) Das Gemälde "Grossstadt", Otto Dix (1928) https://aufuns.systime.dk/?id=197 Berlin, Paris, New York; Jörg Fauser (1979) https://aufuns.systime.dk/?id=177 Stadt ohne Meer; OK KID (2013) https://aufuns.systime.dk/?id=176 https://www.youtube.com/watch?v=4Fvxi0IKJno Fra: I-bog: Auf uns, Kate Fuchs og Mathilde Sinding, Gyldendal Ca 15 sider I alt ca 25 sider Grammatik: Tidsangivelser + adjektiver:10 sider |
Omfang | 16,67 timers uddannelsestid. |
Beskrivelse |
Fælles for 2. fremmedsprog: Årlig blokdag 8 lektioner: Eleverne laver en film, hvor de præsenterer vores by Aalborg på tysk. Efterfølgende visse filmene for eleverne. Dernæst vælger eleverne en tysk by, som de laver en præsentation af. I forlængelse af film og præsentation af byer læses sange/digte, der på forskellig vis omhandler livet i byen. |
Væsentligste arbejdsformer |
Feltarbejde. Foredrag. Gruppearbejde Individuelt arbejde Klasseundervisning Pararbejde Virtuelt arbejde |