Beskrivelse af undervisningsforløbet (Hi-0B-d)

Retur til forside

Titel Tema 1: Danmark og "Krigen mod terror"
Materiale Kompendium:
H.B. Larsen m.fl.: Verden i nyeste tid, s. 8-13: Den Nye Verdensorden 1989-2001
O. Søndberg: Danmark i krig, s. 144-154: Krigen mod terror
O. Søndberg: Danmark i krig, s. 152-157: For og imod dansk aktivisme
B. Hansen m.fl.: Terrorisme på tværs,
Side 26-32: Hvad er terrorisme
Side 83-86: Forklaringer på terrorisme
Side 108-111: Antiterrorpolitik
H. Branner: I krig igen, s. 77: Hvem er Taleban?
H. Branner: I krig igen, s. 81-84: Hvorfor er krigen så vanskelig at vinde?
H. Branner: I krig igen, s. 86: De danske partier og Afghanistan-krigen
H. Branner: I krig igen, s. 90, 94: Sårede og døde, Krigsmålene og deres opfyldelse

Dokumentar: Vi går i krig i Afghanistan (30 min.)
Dokumentar: ”Armadillo” (60 min.)
Dokumentar: ”Collateral Murder”. Optagelserne var ikke beregnet til offentliggørelse. https://www.youtube.com/watch?v=HfvFpT-iypw
Uddrag af Anders Behring Breiviks såkaldte manifest

Du har fået udleveret metode-bogen "Fra fortid til historie"
Hassing m.fl.: Fra fortid til historie s. 28-35: Forskellige tilgange til historiefaget.
Sammesteds s. 36-37: Kildekritik
Sammesteds s. 10-11 (Sagen om Kaj Liljegren)

Kildekritisk øvelser
Berlingske Tidende den 26.03. 2003: Anders Fogh Rasmussen: Hvad skal det nytte?
Sammesteds den 21.05. 2003: Mogens Lykketoft: Fogh dyrker falsk aktivisme

Kilde: Flykaprernes efterladte brev (3. fase)
Kilde S Huntington: Ikke civilisationernes kamp, - endnu 22.09. 2001

ØVELSE I AKADEMISK SKRIVNING (SSO-øvelse)
Case 1: Kildemateriale om Victor
Set på klassen: Dokumentar TV 2: Victors hellige krig. Fra højskoleelev til hellig kriger. Kan tilgås på følgende link: https://hval.dk/mitCFU/mm/player/?copydan=011205102200
OVERBLIK: Victors i hellig krig - en syrienkrigers vej til martyrdom - TV 2 (også vedhæftet i denne papirudgave)
Victors store forvandling: Fra stille dreng til selvmordbomber for Islamisk Stat | BT Danmark - www.bt.dk (også vedhæftet i denne papirudgave)
Politiken 28.02. 2015: Søren Fauli: Manglen på fællesskab gør mennesker til terrorister
Teori:
Tanja Andersen: Socialisering og identitet (vedhæftet i denne papirudgave)

Case 2: Kildemateriale om Anders
Set på klassen: Breivik – den norske terrorist. Kan tilgås på følgende link: https://hval.dk/mitCFU/mm/player/?copydan=011205102200
Teori:
UTØYA tilbageblik. En grusom masakre på uskyldige. | Ny viden 24|7 (abc247.dk) (også vedhæftet i denne papirudgave)
Information den 11.12. 2013: Breivik var et svigtet barn. - Breivik var et svigtet barn | Information (også vedhæftet i denne papirudgave)

Prøveeksmaen:
Bilag:
1) Osama Bin Laden udtaler sig den 07.10. 2001
2) Samuel P. Huntington: Civilisationernes sammenstød (uddrag 1993)
3) Hvorfor bliver en ung mand terrorist? Uddrag avisartikel i Information den 08.09. 2007
4) Anders Fogh Rasmussen: Hvad kan det nytte? Uddrag af aviskronik 26.03. 2003
5) Mogens Lykketoft: Fogh dyrker falsk aktivisme Uddrag af aviskronik 24. 04. 2003




Omfang 0,00 timers uddannelsestid.
Beskrivelse Fokus:
Hvordan defineres terror og fundamentalisme?
Hvorfor er det vigtigt at skelne mellem analystiske og politiske definitioner på terror?
Hvorfor blev USA udsat for terrorangreb den 11.09. 2001?
Hvordan fortolker Francis Fukuyama hhv. Samuel P. Huntington den nye verdensorden efter 1989/91?
Hvordan fortolker Samuel P. Huntington den nye verdensorden efter 2001?
Hvordan blev terrorangrebet i 2001 fortolket i det danske folketing (Nyrup, Fogh R. og Pia Kjærsgaard)?
Hvilke holdninger (A. Fogh vs. M. Lykketoft) kom til at præge debatten omkring Danmarks deltagelse i krigen i Irak 2003?
Hvem / hvad er Taleban?
Hvilke forklaringer kan der gives på terrorisme / på radikalisering?
Hvordan kan terroren bekæmpes – herunder hvilke dilemmaer repræsenterer kampen mod terror?
Hvad er Muhammed-krisen - herunder hvilke dilemmaer repræsenterer krisen i forhold til sikkerhed og ytringsfrihed?
Terror - mennesket bag handlingen - politik eller / og socialpsykologi?
Væsentligste arbejdsformer Pararbejde
Virtuelt arbejde
Gruppearbejde
Klasseundervisning
Projektarbejde


Retur til forside