Beskrivelse af undervisningsforløbet (Hi-0B-d)

Retur til forside

Titel Tema 3: Dansk kolonihistorie - med Dansk Vestindien som eksempel
Materiale
Kompendium:
K. Iversen og U. Nedergård Pedersen: Danmarks historie – mellem erindring og glemsel. Columbus 2020, side 63-73, 74-75
Sammesteds: Dansk angerpolitik - eller mangel på samme side 84-86 (def. af gerningsmand- og offer).

M.H. Munk: Afrikas historie. Møde mellem sorte og hvide. Systmie 2016: "Danskere på Guldkysten" side 32-37, 41-43.

TV: Slavenation Danmark, afsnit 1,2,3 Incl. opgaveark (3 x 30 min.)

TV: Kampen om historien - historiebrug: Hvem var helten - Peter von Scholten eller general Budhoe? (deabt 15 min.)

Prøveeksamen:
Bilag:
1. Trekantshandlen
2. Annonce
3. Deres sorte hud
4. Ernst Schimmelmanns syn på slaverne
5. Forordning om Neger-Handlen (1792)
6. Peter Von Scholten: "I er frie" (1848)
7: Kåre Lauring: Undskyldning eller ej?


Omfang 0,00 timers uddannelsestid.
Beskrivelse Hvorfor ville Danmark have handelspladser på den afrikanske vestkyst?
Hvad ligger der i begreberne: national stat, konglomeratstat, merkantilisme, trekantshandel, racisme,
grundfortælling, imperialisme, eurocentrisme, slavegjort?
Hvad var danskernes syn på de sorte?
Hvad ligger der i udtrykket "den uskyldige kolonialisme"
Hvad gik "Forodrningen om Neger-handlen 1792" ud på?
Hvorfor blev slaveriet i Dansk Vestindien ophævet i 1848 - hvem er helten: Generalguvernør Peter Von Scholten eller general Buddhoe?
Skal Danmark sige undskyld? - Snæver eller bred definition af skyldsspørgsmålet?
Væsentligste arbejdsformer Gruppearbejde
Pararbejde
Klasseundervisning
Foredrag.


Retur til forside