Titel | Tema 3: Dansk kolonihistorie - med Dansk Vestindien som eksempel |
Materiale |
Kompendium: K. Iversen og U. Nedergård Pedersen: Danmarks historie – mellem erindring og glemsel. Columbus 2020, side 63-73, 74-75 Sammesteds: Dansk angerpolitik - eller mangel på samme side 84-86 (def. af gerningsmand- og offer). M.H. Munk: Afrikas historie. Møde mellem sorte og hvide. Systmie 2016: "Danskere på Guldkysten" side 32-37, 41-43. TV: Slavenation Danmark, afsnit 1,2,3 Incl. opgaveark (3 x 30 min.) TV: Kampen om historien - historiebrug: Hvem var helten - Peter von Scholten eller general Budhoe? (deabt 15 min.) Prøveeksamen: Bilag: 1. Trekantshandlen 2. Annonce 3. Deres sorte hud 4. Ernst Schimmelmanns syn på slaverne 5. Forordning om Neger-Handlen (1792) 6. Peter Von Scholten: "I er frie" (1848) 7: Kåre Lauring: Undskyldning eller ej? |
Omfang | 0,00 timers uddannelsestid. |
Beskrivelse |
Hvorfor ville Danmark have handelspladser på den afrikanske vestkyst? Hvad ligger der i begreberne: national stat, konglomeratstat, merkantilisme, trekantshandel, racisme, grundfortælling, imperialisme, eurocentrisme, slavegjort? Hvad var danskernes syn på de sorte? Hvad ligger der i udtrykket "den uskyldige kolonialisme" Hvad gik "Forodrningen om Neger-handlen 1792" ud på? Hvorfor blev slaveriet i Dansk Vestindien ophævet i 1848 - hvem er helten: Generalguvernør Peter Von Scholten eller general Buddhoe? Skal Danmark sige undskyld? - Snæver eller bred definition af skyldsspørgsmålet? |
Væsentligste arbejdsformer |
Gruppearbejde Pararbejde Klasseundervisning Foredrag. |