Undervisningsbeskrivelse - Hi-0B-d

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser

Termin Maj-juni 2022
Institution Aalborg City Gymnasium
Uddannelse hfe
Fag og niveau Hi, Niveau: B
Lærer(e) Christian Nørgaard (CN)
Hold Hi-0B-d

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb

Forløb 1 (hi) Tema 1: Danmark og "Krigen mod terror"
Forløb 2 (hi) Tema 2: Dansk kolonihistorie - med Grønland som eksempel
Forløb 3 (hi) Tema 3: Dansk kolonihistorie - med Dansk Vestindien som eksempel
Forløb 4 (hi) Tema 4: Tyskerne og nazismen. Folkefællesskab og forbrydelse
Forløb 5 (hi) Tema 5: Kina ca.1945-89. Fra Mao til Deng og Oprøret på den Himmelske Fredsplads
Forløb 6 (hi) Tema 6: Ruslands angreb på Ukraine - på vej mod en ny kold krig?


Titel Tema 1: Danmark og "Krigen mod terror"
Materiale Kompendium:
H.B. Larsen m.fl.: Verden i nyeste tid, s. 8-13: Den Nye Verdensorden 1989-2001
O. Søndberg: Danmark i krig, s. 144-154: Krigen mod terror
O. Søndberg: Danmark i krig, s. 152-157: For og imod dansk aktivisme
B. Hansen m.fl.: Terrorisme på tværs,
Side 26-32: Hvad er terrorisme
Side 83-86: Forklaringer på terrorisme
Side 108-111: Antiterrorpolitik
H. Branner: I krig igen, s. 77: Hvem er Taleban?
H. Branner: I krig igen, s. 81-84: Hvorfor er krigen så vanskelig at vinde?
H. Branner: I krig igen, s. 86: De danske partier og Afghanistan-krigen
H. Branner: I krig igen, s. 90, 94: Sårede og døde, Krigsmålene og deres opfyldelse

Dokumentar: Vi går i krig i Afghanistan (30 min.)
Dokumentar: ”Armadillo” (60 min.)
Dokumentar: ”Collateral Murder”. Optagelserne var ikke beregnet til offentliggørelse. https://www.youtube.com/watch?v=HfvFpT-iypw
Uddrag af Anders Behring Breiviks såkaldte manifest

Du har fået udleveret metode-bogen "Fra fortid til historie"
Hassing m.fl.: Fra fortid til historie s. 28-35: Forskellige tilgange til historiefaget.
Sammesteds s. 36-37: Kildekritik
Sammesteds s. 10-11 (Sagen om Kaj Liljegren)

Kildekritisk øvelser
Berlingske Tidende den 26.03. 2003: Anders Fogh Rasmussen: Hvad skal det nytte?
Sammesteds den 21.05. 2003: Mogens Lykketoft: Fogh dyrker falsk aktivisme

Kilde: Flykaprernes efterladte brev (3. fase)
Kilde S Huntington: Ikke civilisationernes kamp, - endnu 22.09. 2001

ØVELSE I AKADEMISK SKRIVNING (SSO-øvelse)
Case 1: Kildemateriale om Victor
Set på klassen: Dokumentar TV 2: Victors hellige krig. Fra højskoleelev til hellig kriger. Kan tilgås på følgende link: https://hval.dk/mitCFU/mm/player/?copydan=011205102200
OVERBLIK: Victors i hellig krig - en syrienkrigers vej til martyrdom - TV 2 (også vedhæftet i denne papirudgave)
Victors store forvandling: Fra stille dreng til selvmordbomber for Islamisk Stat | BT Danmark - www.bt.dk (også vedhæftet i denne papirudgave)
Politiken 28.02. 2015: Søren Fauli: Manglen på fællesskab gør mennesker til terrorister
Teori:
Tanja Andersen: Socialisering og identitet (vedhæftet i denne papirudgave)

Case 2: Kildemateriale om Anders
Set på klassen: Breivik – den norske terrorist. Kan tilgås på følgende link: https://hval.dk/mitCFU/mm/player/?copydan=011205102200
Teori:
UTØYA tilbageblik. En grusom masakre på uskyldige. | Ny viden 24|7 (abc247.dk) (også vedhæftet i denne papirudgave)
Information den 11.12. 2013: Breivik var et svigtet barn. - Breivik var et svigtet barn | Information (også vedhæftet i denne papirudgave)

Prøveeksmaen:
Bilag:
1) Osama Bin Laden udtaler sig den 07.10. 2001
2) Samuel P. Huntington: Civilisationernes sammenstød (uddrag 1993)
3) Hvorfor bliver en ung mand terrorist? Uddrag avisartikel i Information den 08.09. 2007
4) Anders Fogh Rasmussen: Hvad kan det nytte? Uddrag af aviskronik 26.03. 2003
5) Mogens Lykketoft: Fogh dyrker falsk aktivisme Uddrag af aviskronik 24. 04. 2003




Omfang 0,00 timers uddannelsestid.
Beskrivelse Fokus:
Hvordan defineres terror og fundamentalisme?
Hvorfor er det vigtigt at skelne mellem analystiske og politiske definitioner på terror?
Hvorfor blev USA udsat for terrorangreb den 11.09. 2001?
Hvordan fortolker Francis Fukuyama hhv. Samuel P. Huntington den nye verdensorden efter 1989/91?
Hvordan fortolker Samuel P. Huntington den nye verdensorden efter 2001?
Hvordan blev terrorangrebet i 2001 fortolket i det danske folketing (Nyrup, Fogh R. og Pia Kjærsgaard)?
Hvilke holdninger (A. Fogh vs. M. Lykketoft) kom til at præge debatten omkring Danmarks deltagelse i krigen i Irak 2003?
Hvem / hvad er Taleban?
Hvilke forklaringer kan der gives på terrorisme / på radikalisering?
Hvordan kan terroren bekæmpes – herunder hvilke dilemmaer repræsenterer kampen mod terror?
Hvad er Muhammed-krisen - herunder hvilke dilemmaer repræsenterer krisen i forhold til sikkerhed og ytringsfrihed?
Terror - mennesket bag handlingen - politik eller / og socialpsykologi?
Væsentligste arbejdsformer Pararbejde
Virtuelt arbejde
Gruppearbejde
Klasseundervisning
Projektarbejde


Titel Tema 2: Dansk kolonihistorie - med Grønland som eksempel
Materiale Kompendium:
Historie – Koloniseringen af Grønland s.128-137. Fra: A.M. Finderup m.fl. Danske kolonihistorier – fra sukkefør til skipper mix. Dansklærerforeningens forlag 2020

Grønlands nye selvbevidsthed, kampen om Arktis og Ilulissaterklæringen s.53-57. Fra: W. Færk: Undskyld? Kampen om Danmark og Grønlands fælles fortid. Columbus 2018

Forsoningskommissionen - og debatten omkring den s.16-19. Fra: som ovenfor
Historiebrug - når historien bruges til noget s.26-27. Fra: som ovenfor
Eksperimentet - de historiske begivenheder s.80-81, 85. Fra: som ovenfor

Kilder:
Artikel: Seksualitet og ægteskab i Grønland i 1721-1800
https://danmarkshistorien.dk/leksikon-og-kilder/vis/materiale/seksualitet-og-aegteskab-i-groenland-1721-1800/

Uddrag af "Instrux for Grønland": Om Giftermaal! 19.april 1782
[ https://danmarkshistorien.dk/leksikon-og-kilder/vis/materiale/uddrag-af-instrux-for-groenland-om-giftemaal-19-april-1782/ ]

Christian Rosing: Om lampeslukning, konebytning, flerkoneri og hyppige skilsmisser (1906)
William Thalbitzer: Inuitfolkets myter og fester (1926)
Knud Rasmussen: Kvindens stilling hos Polar eskimoerne (1905)
Fra folketingsdebatten 1950: Indlæg: Victor Gram (S), Kirstine Ladefoged Jensen (V), Kristen Amby (C), Elin Appel (V)
Spillefilmen "Eksperimentet" (2010) (100 min.)
Uddrag af Helene Thiesens selvbiografi: For flid og god opførsel (2012)
Juliane Henningsens krav om dansk undskylding for "Ekesperimentet"
Statsminister Lars Løkke Rasmussens svar på spørgsmål stillet af Juliane Henningsen
Dokumentar filmen "Kampen om Grønland" (2020)
YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=5cU_I34VN3Q : Helene Thiesen, Gabriel Schmidt og Kristine Heinesen om Red Barnets undskyldning

Teori (opgives ikke)
Integrationstyper
Socialiseringstyper
Identitetsdannelse

Prøveeksamen:
Bilag:
1: Billeder: Hans Egede statuen påført rød maling (maj 2012) (Undskyld? s.72)
2: Hans Egede: Om grønlænderne (1741) (Inuit s.59)
3: Uddrag af ”Instrux for Grønland” fra 1782: Om giftermål
4: Uddrag af Kirstine Ladefoged Jensens (Venstre) indlæg i folketingsdebatten om Grønlandskommissionens betænkning fra1950
5: Grønland stiller krav om en undskyldning for eksperimentet (spørgsmål og svar til statsministeren)
6: Uddrag af Aleqa Hammonds nytårstale 2013-14 (Undskyld s.16)

TV-dokumentar om "Danmarks og Grønlands Historie" - Del 1-2
Omfang 0,00 timers uddannelsestid.
Beskrivelse Hvorfor ville præsten Hans Egede til Grønland i starten af 1700-tallet?
Hvad kendetegnede grønlændernes seksualitet og ægteskab i 1700-tallet?
Hvad var danskernes syn på grønlænderne?
Hvad gik Instrux for Grønland fra 1782 ud på?
Hvorfor ville KGH ikke være med til at sætte gang i en modernisering af Grønalnd i 1920-erne, som andre ellers pegede på ville være en god idé?
Hvilke tendenser til modernisering af Grønland ses i perioden ca. 1845-1945?
Hvad gik "Eksperimentet" i 1950 ud på?
Hvad gik lynmoderniserings-processen i 1950-erne ud på?
Hvad var formålet med den grønlandske forsoningskommission, som blev nedsat i 2014 og afgav betænkning i 2017?
Hvad er årsagen til den stigende grønlandske selvbevidsthed?
I hvilket omfang er Grønland et selvstændigt land i dag?
Skal Danmark sige undskyld (bl.a. for "Eksperimentet")?
Væsentligste arbejdsformer Klasseundervisning
Individuelt arbejde
Pararbejde


Titel Tema 3: Dansk kolonihistorie - med Dansk Vestindien som eksempel
Materiale
Kompendium:
K. Iversen og U. Nedergård Pedersen: Danmarks historie – mellem erindring og glemsel. Columbus 2020, side 63-73, 74-75
Sammesteds: Dansk angerpolitik - eller mangel på samme side 84-86 (def. af gerningsmand- og offer).

M.H. Munk: Afrikas historie. Møde mellem sorte og hvide. Systmie 2016: "Danskere på Guldkysten" side 32-37, 41-43.

TV: Slavenation Danmark, afsnit 1,2,3 Incl. opgaveark (3 x 30 min.)

TV: Kampen om historien - historiebrug: Hvem var helten - Peter von Scholten eller general Budhoe? (deabt 15 min.)

Prøveeksamen:
Bilag:
1. Trekantshandlen
2. Annonce
3. Deres sorte hud
4. Ernst Schimmelmanns syn på slaverne
5. Forordning om Neger-Handlen (1792)
6. Peter Von Scholten: "I er frie" (1848)
7: Kåre Lauring: Undskyldning eller ej?


Omfang 0,00 timers uddannelsestid.
Beskrivelse Hvorfor ville Danmark have handelspladser på den afrikanske vestkyst?
Hvad ligger der i begreberne: national stat, konglomeratstat, merkantilisme, trekantshandel, racisme,
grundfortælling, imperialisme, eurocentrisme, slavegjort?
Hvad var danskernes syn på de sorte?
Hvad ligger der i udtrykket "den uskyldige kolonialisme"
Hvad gik "Forodrningen om Neger-handlen 1792" ud på?
Hvorfor blev slaveriet i Dansk Vestindien ophævet i 1848 - hvem er helten: Generalguvernør Peter Von Scholten eller general Buddhoe?
Skal Danmark sige undskyld? - Snæver eller bred definition af skyldsspørgsmålet?
Væsentligste arbejdsformer Gruppearbejde
Pararbejde
Klasseundervisning
Foredrag.


Titel Tema 4: Tyskerne og nazismen. Folkefællesskab og forbrydelse
Materiale Kompendium:
J.B. Meier og R.T. Østergaard: Tyskerne og nazismen. Columbus 2021
FOLKEFÆLLESSKABET
• Den metodiske tilgang til Tyskerne og nazismen, s.6-13
• Det nazistiske folkefællesskab, s. 72-87

P. Frederisken: Det tredje Rige. Systime 2012
UDELUKKELSE FRA FOLKEFÆLLESSKABET
• Jødeforfølgelse 1933-1939, s. 75-79
• Holocaust 1942-1945, s. 109-111
RETSOPOGØRET
• Maskerne falder i Nürnberg, s. 119-121

T. Thurén: Videnskabsteori for begyndere. Rosinante 2008
ONDSKAB – TO UNDERSØGELSER
• At adlyde magthaverne – to undersøgelser, s. 40-45

Kildetekster til "Den endelige løsning af jødespørgsmålet"
Hemmelig rigssag. Uddrag af forhandlingsprotokol fra den 20.01. 1942 Am Grossen Wannsee
Hemmelig rigssag. Berlin den 05.06 1942: Vedrørende ændringer på speicialkøretøjer

TV-debat: Skal nazisterne forbydes? Debat imellem Jonni Hansen og Per Stig Møller (30 min.)
Dokumentar: Nat og Tåge. (30 min.)
Dokumentar: Lydighedens dilemma. Milgram-forsøget udført på Danmarks lærerhjskole (40 min.)

Prøveeksamen:
Bilag:
1: Plakat: Nazistisk hverveplakat
2: Brev til Adolf Hitler fra J. Elisabeth, 20 juni 1938
3: Lov til beskyttelse af det tyske blod og ære (Fra: T. Schmidt: Nazisme og nynazisme s. 60)
4: Beretning om massakren ved Babij Jar af Kurt Werne, Medlem af særkommando 4A
5: Hitlers villige drabsmænd – ganske almindelige tyskere

Omfang 0,00 timers uddannelsestid.
Beskrivelse
Billedanalyse / Visual History
Hvad ligger der i begreberne "den fraværende fortælling" og "den tilstedeværende fortælling"?

Den nazistiske stat:
Hvad forstod nazisterne ved førerprincippet?
På hvilken måde giver det mening at tale om det nazistiske Tyskland som en totalitær stat?
Hvad dækker betegnelserne "tilslutningsdiktatur" og "karismatisk herredømme" over?

Folkefællesskabet:
Hvordan definerede nazisterne begrebet folkefællesskab?
Hvordan bidrog organiseringen af arbejdsliv, fritid og ungdommen til skabelsen af folkefællesskabet?
Hvilken funktion havde de nazistiske ritualer og symboler i forbindelse med folkefællesskabet?

Jødeforfølgelsen:
Hvilke midler blevet taget i brug i forfølgelsen af jøderne (forfølgelsens fire faser)?
Hvordan forklarer psykologen Stanley Milgram ondskaben hos "almindelige mænd"?
Hvordan forklarer historikeren Christopher Browning ondskaben hos "almindelige mænd"?
Hvordan retfærdiggjorde (forsvarede) nazisterne selv ders handlinger ved Nürnberg Domstolen?
Væsentligste arbejdsformer Gruppearbejde
Pararbejde
Klasseundervisning


Titel Tema 5: Kina ca.1945-89. Fra Mao til Deng og Oprøret på den Himmelske Fredsplads
Materiale Kompendium:
P. Frederiksen: Vores Verdenshistorie 3, Columbus 2020, side 234-252: Rød stjerne over Kina & Grundlæggelsen af det moderne Kina

H.B. Larsen m.fl.: Verden i nyeste tid, side 140-145: Den politiske udvikling & Menneskerettighederne

Folkerepublikken Kina 1949-1977. - P. Nedergaard: Kina. Politik, økonomi og samfund. Systime 2015, s. 5,6 og 7: Kinesiske idésystmer: Konfucianisme og Klassisk kinesisk tankegang og klassiske europæisk tankegang

"Folkets Dagblad" juni 1958: Spurvejagt (og "Det store Spring fremad")
Mao: Rød og ekspert

Dokumentar: Revolutionen er ikke noget teselskab
Dokumentar: Kina mellem triuf og kaos del 1 og 2

KIldekritisk øvelse:
Bilag:
Hvad skete der på den Himmeske Freds Plads i juni 1989?
Kilde: Studenterleder Chai Ling fortæller om de voldsomme begivnehder på Den Himmelske Freds Plads
Kilde: "Folkets Dagblad" giver den officeller version af begivenhederne på Den Himmelske Freds Plads
https://www.youtube.com/watch?v=lXJ6gHFME0w 2.20 min (BBCs dækning)
https://www.youtube.com/watch?v=kMKvxJ-Js3A 3.30 min. (BBSs dækning)
https://www.youtube.com/watch?v=YeFzeNAHEhU 3 min. (manden vs. kampvogn - CNNs dækning)

Prøveeksamen:
Bilag:
1: Mao Zedong om ”Demokratisk centralisme” (1962)
2: Hungersnød (1997)
3: De 23 forbud (1966)
4: Nedkæmpelsen af oprøret på Den Himmelske Freds Plads (1989)
5: To propagandaplakater



Omfang 0,00 timers uddannelsestid.
Beskrivelse
Hvad kendetegner i korte træk konfucianismen som idésystem (ca. 550-480 f.Kr.)?
Hvad er i korte træk forskellen på klassisk kinesisk tankegang og klassisk europæisk tankegang?
Hvad var idéen bag og konsekvenserne af Det Store Spring Fremad 1958-1961?
Hvad var idéen bag og konsekvenserne af Kulturrevolutionen 1966-1969?
Hvordan skulle Kinas økonomi styres set ud fra hhv. Maos og Dengs synspunkter / idéer?
Hvad er i korte træk forskellen på en planøkonomi og en markedsøkonomi?
Hvilke økonomiske og politiske mål kom til at præge Kina efter Mao-årene, dvs. efter 1978?
Hvad var baggrunden for oprøret på Den Himmelske Fredsplads i 1989?
Hvad er Kinas syn på Menneskerettigheder - universelle eller relative?
Hvorfor er Kina mon aldrig blevet demokratisk?
Hvorved adskiller kinesisk kultur sig fra Vestlig kultur vurderet ud fra f.eks. G. Hofstedes Kulturdimensioner?
Væsentligste arbejdsformer Klasseundervisning
Individuelt arbejde
Gruppearbejde
Pararbejde


Titel Tema 6: Ruslands angreb på Ukraine - på vej mod en ny kold krig?
Materiale Kompendium:
Fakta Link (uddrag): Fra Den kolde Krig til ... Ruslands angreb på Ukraine side 1-12
Fakta Link (uddrag): Hvorfor er Putin så popuær i Rusland? s.1-6
Kilde: Centrale uddrag fra Putins krigserklæring mod Ukraine s. 1-5
Politiken den 31.03. 2022: Kort over invasionen af Ukraine
5 kilder fra P. Frederisken: Vores Verdens Historie 3:
kilde 28: 06.03. 1946: Jerntæppet i Europa
kilde 29: 16.03. 1946: Sovjetunionens sikkerhed
kilde 30: 12.03. 1947: Truman-doktrinen
kilde 31: 05.06. 1947: Marshall om genopretningen af Europa
kilde 32: 09.09. 1947: USAs politiske pression
Diverse kort (Den kolde krig) og PR-billeder (Putin)

Video: Hvorfor er Ukraine så ekstrem vigtig for Rusland? (feb. 2022 - 15 min.)
https://www.youtube.com/watch?v=j5O0tNeqdUM
Video: Om baggrunden for krigen i Ukraine (marts 2022 - 8 min.)


Omfang 0,00 timers uddannelsestid.
Beskrivelse Hvad var i korte træk kendetegnende for Den kolde Krig?
Hvad er der sket i Europa med NATO og EU efter sammenbruddet af Sovjetunionen i 1991
Hvorfor er Ukraine så vigtig for Rusland?
Hvorfor angreb Rusland Ukraine?
Hvorfor er Putin så populær i Rusland
Mon vi får en ny kold / varm krig?
Væsentligste arbejdsformer Gruppearbejde
Klasseundervisning
Pararbejde
Foredrag.