Beskrivelse af undervisningsforløbet (da-0A2-d)

Retur til forside

Titel intro til litterær tekstanalyse
Materiale Pia Juul, novelle "Opgang" 2001
Helle Helle, "Tirsdag nat"
Herman Bang, Den sidste balkjole"
Jan Sonnerggard, "Polterabend"
Lærernoter: Ordernes betydning
Lærernoter minimalisme og Helle Helle
Peter Seeberg "Biografi af en snegl"

klip: https://www.youtube.com/watch?v=m61jyIea2TU (interview DR2 Autograf Helle Helle)

Som teoretisk baggrund har kursisterne læst i grundbogen "Håndbog til dansk" (2017) af Ole Schultz Larsen, 3 udgave, 1 oplag.Her har eleverne læst om motiv, fremstillingsformer, fortæller, tema, sprog, tekstens stil og tone, komposition, billedsprog

Værklæsning: Jan Sonnergaard, " Radiator"
[ https://litteratursiden.dk/forfattere/jan-sonnergaard ]https://litteratursiden.dk/forfattere/jan-sonnergaard
[ https://www.information.dk/kultur/2016/11/frysende-budskab ]Jan Sonnergaard er død: Det frysende budskab | Information

Supplerende teoretisk materiale:
•Kjær-Hansen, Barbara og Bertelsen, Tinne Serup (2016): Litteraturhistorien - på langs og på tværs (2. udgave, 5 oplag): s. 138-141 (Modernistiske og realistiske stilretninger)
Omfang 0,00 timers uddannelsestid.
Beskrivelse Forløbet giver både en grundlæggende introduktion til danskfagets tre hovedområder (Litteratur, sprog og medier) og en introduktion til, hvordan en tekstanalyse bygges op med fokus på at bringe centrale danskfaglige begreber i spil i analysen. Forholdet mellem citat, analyse og pointe er et væsentligt element ved det metodiske arbejde, som er centralt for forløbet. Eleverne bliver ligeledes introduceret for tekstens indhold (hvad) og form (hvordan) i analysearbejdet. Af begreber arbejder vi særligt med fremstillingsformen (fortællertyper, synsvinkler bl.a.) og billedsprog.
Væsentligste arbejdsformer


Retur til forside