Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin | Maj-juni 2022 |
Institution | Aalborg City Gymnasium |
Uddannelse | hf |
Fag og niveau | da, Niveau: A |
Lærer(e) | Laura Salomonsen (LAS) |
Hold | da-0A2-d |
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Forløb 1 (da) | intro til litterær tekstanalyse |
Forløb 2 (da) | Fra Middelalder til Oplysningstid |
Forløb 3 (da) | skriftlighed med fokus på den anlyserende artikel |
Forløb 4 (da) | Utroværdige jegfortællere |
Forløb 5 (da) | dokumentar |
Forløb 6 (da) | Filmanalyse |
Forløb 7 (da) | Retorik og argumentation |
Forløb 8 (da) | noveller fra 70'erne |
Forløb 9 (da) | Skriftlighed med fokus på den debatterende artikel |
Forløb 10 (da) | Michael Strunge - Lyrik fra 1980'erne |
Forløb 11 (da) | selvvalgte værker |
Forløb 12 (da) | Avisjournalistik |
Forløb 13 (da) | Litteraturhistorie Romantik til Det moderne gennembrud |
Forløb 14 (da) | realisme og modernisme 1900tallet op til nyere tid |
Forløb 15 (da) | Dybe links til mundtlig og skriftlig eksamen |
Titel | intro til litterær tekstanalyse |
Materiale |
Pia Juul, novelle "Opgang" 2001 Helle Helle, "Tirsdag nat" Herman Bang, Den sidste balkjole" Jan Sonnerggard, "Polterabend" Lærernoter: Ordernes betydning Lærernoter minimalisme og Helle Helle Peter Seeberg "Biografi af en snegl" klip: https://www.youtube.com/watch?v=m61jyIea2TU (interview DR2 Autograf Helle Helle) Som teoretisk baggrund har kursisterne læst i grundbogen "Håndbog til dansk" (2017) af Ole Schultz Larsen, 3 udgave, 1 oplag.Her har eleverne læst om motiv, fremstillingsformer, fortæller, tema, sprog, tekstens stil og tone, komposition, billedsprog Værklæsning: Jan Sonnergaard, " Radiator" [ https://litteratursiden.dk/forfattere/jan-sonnergaard ]https://litteratursiden.dk/forfattere/jan-sonnergaard [ https://www.information.dk/kultur/2016/11/frysende-budskab ]Jan Sonnergaard er død: Det frysende budskab | Information Supplerende teoretisk materiale: •Kjær-Hansen, Barbara og Bertelsen, Tinne Serup (2016): Litteraturhistorien - på langs og på tværs (2. udgave, 5 oplag): s. 138-141 (Modernistiske og realistiske stilretninger) |
Omfang | 0,00 timers uddannelsestid. |
Beskrivelse | Forløbet giver både en grundlæggende introduktion til danskfagets tre hovedområder (Litteratur, sprog og medier) og en introduktion til, hvordan en tekstanalyse bygges op med fokus på at bringe centrale danskfaglige begreber i spil i analysen. Forholdet mellem citat, analyse og pointe er et væsentligt element ved det metodiske arbejde, som er centralt for forløbet. Eleverne bliver ligeledes introduceret for tekstens indhold (hvad) og form (hvordan) i analysearbejdet. Af begreber arbejder vi særligt med fremstillingsformen (fortællertyper, synsvinkler bl.a.) og billedsprog. |
Væsentligste arbejdsformer |
Titel | Fra Middelalder til Oplysningstid |
Materiale |
Som grundbog har kursisterne brugt "Litteraturhistorien - på langs og på tværs" (2016) af Barbara Kjær-Hansen og Tinne Serup Bertelsen (2. udgave, 5 oplag) Middelalder, folkeviser og folkeeventyr (side 19-21 og 34-42 i grundbogen): German Gladensvend Oplysningstiden og Ludvig Holberg (side 73-75 og 81-90 i grundbogen, Værklæsning "Jeppe på bjerget" Ludvig Holberg samt filmatisering fra 1981 pp med lærernoter om middelalder pp med lærernoter om renæsancen og barokken (med fokus iscenesættelse af magt, mode, kunst mm) Klip fra kronprinsen og kronprinsessen bryllup for at illustrere baroktiden: http://www.youtube.com/watch?v=iL9ZlVwgnUU&feature=related [ https://litthist.systime.dk/index.php?id=238 ]https://litthist.systime.dk/index.php?id=238 [ https://www.youtube.com/watch?v=yFvwvB1iOAI ]https://www.youtube.com/watch?v=yFvwvB1iOAI pp med lærernoter oplysningstid og udvalgte filmklip fra https://rundtomholberg.dk/ Kingo, "Keed af verden" Grundtvig, "De levendes land" |
Omfang | 0,00 timers uddannelsestid. |
Beskrivelse |
I dette forløb får kursisterne kendskab til store litteraturhistoriske perioder: Middelalderen op til oplysningstiden. Kursisterne har læst tekster af kanonforfatterne, der hver knytter sig til den litteraturhistoriske periode (jfr. materialeoversigten). Forløbet har primært fokuseret på periodernes kendetegn og på, hvordan kursisterne kan analysere tekster med henblik på at indplacere teksten i en større litteraturhistorisk sammenhæng. |
Væsentligste arbejdsformer |
Gruppearbejde Individuelt arbejde Klasseundervisning Pararbejde |
Titel | skriftlighed med fokus på den anlyserende artikel |
Materiale |
pp med fokus på citatburger lærerkompendium fokus på citatteknik, skriftlighed, og skriftlig eksamen kommaregler sproghandlinger sproggenre ordklasser forskel på talesprog/skriftsprog dialekt, etnolekt mm ordernes betydning |
Omfang | 0,00 timers uddannelsestid. |
Beskrivelse | Elerverne har udarbejdet en skriftlig aflevering |
Væsentligste arbejdsformer |
Gruppearbejde Pararbejde Klasseundervisning Individuelt arbejde |
Titel | Utroværdige jegfortællere |
Materiale |
Et tekstkompendium med titlen "Jegfortælleren og realisme i dansk og udenlandsk prosa" heraf: Sildig Opvaagnen" (værk) med fokus på den utroværdige fortæller og den blicjerske novelle og ak hvor forandret -motivet s 158-161 i "Litteraturens veje" Kapitlerne "Steen Steensen Blicher" og " Den Blicherske novelle" Film: "American Psyko" og lærernoter hertil lærernoter om det groteske og det særligt Sonnergaarske artikel: Moralister i blodrus over American Psyko" "Jeg er stadig bange for Caspar Michael Petersen s. 22-41 i tekstkompendiet "Utroværdige jeg-fortællere" Jan Sonnergaard teori om utroværdig fortæller med fokus på at "Fortælleren kan udtale sig i strid med sandheden. Dette kommer til udtryk ved, at fortælleren er inkonsistent i den måde, hvorpå han skildrer begivenheder eller personer, eller ved at begivenheder eller karakterer modsiger det, fortælleren fortæller. Fortælleren kan udvise en tvivlsom moral. Dette kan komme til udtryk ved, at fortælleren værdimæssigt handler, eller anskuer verden, i uoverensstemmelse med normalt værdikodeks samt: Begivenhedsaksen Videns- og perceptionsaksen Den etiske akse Fejlfortolkning underfortolkning Fejlrapportering Underrapportering fejlbetragtning underbetragtning Klip med Jan Sonnergaard: https://www.youtube.com/watch?v=_S1XJrwRoUU |
Omfang | 0,00 timers uddannelsestid. |
Beskrivelse |
Et forløb med fokus på Jegfortælleren og nærmere bestemt den utroværdige jegfortæller og de forskellige måder at være utroværdig på. Fokus på individet i det senmoderne samfund. fokus på det groteske i Jan Sonnergaard fokus på den utroværdige fortæller i den blicherske novelle |
Væsentligste arbejdsformer |
Gruppearbejde Individuelt arbejde Klasseundervisning Pararbejde |
Titel | dokumentar |
Materiale |
Grundbog: Håndbog til dansk især med fokus på dokumentartyper. autencitetsmarkør, filmiske virkemidler, fakta/fiktionskoder 3 artikler om Ambassadøren: [ https://www.ekkofilm.dk/artikler/med-livet-som-indsats-i-korrupt-afrika/ ]Med livet som indsats i korrupt Afrika - Filmmagasinet Ekko (ekkofilm.dk) [ https://www.ekkofilm.dk/artikler/ambassadoren-forarger-og-forbloffer/ ]Ambassadøren forarger og forbløffer - Filmmagasinet Ekko (ekkofilm.dk) [ https://politiken.dk/kultur/film_og_tv/art5401507/Mads-Br%C3%BCgger-Nogle-har-helt-misforst%C3%A5et-Ambassad%C3%B8ren ]Mads Brügger: Nogle har helt misforstået 'Ambassadøren' - politiken.dk Formålet med læsningen er at give et indblik i både modtagelsen og tanker bag dokumentarfilmen og ligeledes skabe et bedre overblik over filmen. Eleverne er blevet bedt om at læse artiklerne mens de funderer over begrebet etik. Dokumentar: Ambassadøren, Mads Brugger, 2011 Armadillo, forkortet udgave fra CFU (værk) Lærerkompendiet med fokus på teori om filmiske virkemidler og opbygning fra Håndbog til dansk og Analysemodel til dokumentarfilm |
Omfang | 0,00 timers uddannelsestid. |
Beskrivelse |
Analyse og bestemmelse af genren - forskellige dokumentarformer smat blandingsformer Fakta og fiktionskoder - hvad fylder mest? Auttencitetsmarkører |
Væsentligste arbejdsformer |
Gruppearbejde Individuelt arbejde Klasseundervisning Pararbejde |
Titel | Filmanalyse |
Materiale |
Kortfilm: "Under bæltestedet" og "Speeddating" Fiktionsfilm/genrefilm: Windriver, Taylor Sheridan, 2017 anmeldelsen af "Windriver" med fokus på Informerende, opfordrene og vurderende sproggenre samt sproghandlinger Film: "Druk", Thomas Vinterberg, 2020 Artikel om Druk, Zetland, 18/3/2021: "Her er tre grunde til, at Thomas Vinterbergs oscarkandidat har fanget den danske folkesjæl", Marie Carsten Pedersen Lærernoter om Søren Kierkegaards stadielærer og et eksistentialisk blik på karakterene i filmen Druk Grundbog: Håndbog til dansk især med fokus på filmiske virkemidler pp spillefilm som genre Kortfilm: strangers |
Omfang | 0,00 timers uddannelsestid. |
Beskrivelse |
Filmforvisning af "Windriver" fra 2017. Analyse af filmen med henblik på filmiske virkemidler, symbolik i filmsproget Teori om filmanalyse Kortfilm |
Væsentligste arbejdsformer |
Titel | Retorik og argumentation |
Materiale |
Grundbog: Håndbog til dansk argumentation og retorik kommaøvelser fra kompendiet "komma" s. 3.4.5 lærernoter om retorikog argumentation Toulmins model og udvidede model med rygdækning. styrkemarkør og gendrivels, argumentation, belæg. påstande, hjemmel, argumenttyper,fejltyper, argumentationskneb, ordvalgsargument, sproglige billeder, sproglige figurer artiklen "Juridisk kønsskifte er det rene nonsens" pp om appelformer Kennedy tale i Berlin 1961 Ander Fogh mindetale 2004 Sofie Lindes tale ved Zulu Comedy Galla 2020. Martin Luther King "I have a dream" (elevfremlæggelse) Jens Stoltenberg fra Ytøy(elevfremlæggelse) Kronprinsesse Mary tale (elev fremlæggelse) Dronningens nytårstale : [ https://www.kongehuset.dk/nyheder/laes-hm-dronningens-nytaarstale-2019 https://dansketaler.dk/tale/pernille-vermunds-tale-paa-nye-borgerliges-aarsmoede-2019/ Eleverne har desuden lavet en aflevering med fokus på argumentation: Opgaveformulering: Du skal skrive en kort fortælling - om det er fiktion eller virkelighed, må du selv bestemme. Du skal skrive om, hvordan du møder et menneske med en anden overbevisning/holdning end din egen. Det kan f.eks. være for/imod dyrevelfærd, lavere/højere benzinpriser, retten til at bære burka, lavere/højere skatter, højere/lavere SU eller andet. I din argumentation skal du gøre brug af både patos-, etos- og logos-appel. Brug også gerne andre argumentionsredskaber og retoriske virkemidler i forhold til at overbevise din modtager |
Omfang | 0,00 timers uddannelsestid. |
Beskrivelse |
Der gives en intro til analyse af argumentation. Påstand/belæg/hjemmel Styrkemarkører, gendrivelse, rykdækning Logos, pathos, etos Toulmins kommunikationsmodel Rollespil om argumentation Skriftlig øvelse om argumentaion og diskussion Argumenttyper og argumentkneb Skriftlige øvelser i argumentation |
Væsentligste arbejdsformer |
Gruppearbejde Individuelt arbejde Klasseundervisning Pararbejde |
Titel | noveller fra 70'erne |
Materiale |
Noveller fra 1970'erne: Kopier fra Litteraturens veje s. 511: Hvad er en novelle? Martha Christensen: Dragen Vita Andersen: Iagttagelser Steen Kaalø: Kære Ole Powerpoint om Martha Christensen og Vita Andersen Analyse af Bjørn Nørgaard: "Hesteofringen", 1970. Uro i forstæderne, Leif Panduro (1962) Klip fra "Divaer, digtere og dogmebrødre", DR2. |
Omfang | 6,67 timers uddannelsestid. |
Beskrivelse |
Introduktion til danskfagets hovedområder - medier, litteratur og sprog. Fokus på analyse af prosa og lyrik - hvad er forskellen mellem de to genrer? Aktivering af elevernes forforståelse af tekstanalyse. Introduktion til litteratur og novelleanalyse: Litteraturhistorie om 1970'erne - fokus på temaerne i 70'er litteraturen (sociale forhold, realisme, børns vilkår, arbejdernes vilkår, kvinders vilkår, boligforhold, politisk litteratur, fremmedgørelse, angst, virkeliglighedsflugt). Emnet var tidligere i brug i forbindelse med DHO. |
Væsentligste arbejdsformer |
Individuelt arbejde Gruppearbejde Klasseundervisning Pararbejde |
Titel | Skriftlighed med fokus på den debatterende artikel |
Materiale |
Lærerkompendium om skriftlig eksamen og skriveskabelon mm til den debatterende artikel |
Omfang | 0,00 timers uddannelsestid. |
Beskrivelse | |
Væsentligste arbejdsformer |
Titel | Michael Strunge - Lyrik fra 1980'erne |
Materiale |
Michael Strunge - Lyrik fra 1980'erne: Model til lyrikanalyse fra "Håndbog til dansk" (e-bog) Litteraturens veje side 411-418 Litteraturens veje: 1980'erne Storby, modernitet og stil (side 419-420) Powerpoint om 1980'er lyrik Klip fra Divaer, digtere og dogmebrødre (1980-1990) Øgendahl og de store forfattere:https://www.dr.dk/skole/michael-strunge Dokumentar: Væbnet med ord og vinger:https://filmcentralen.dk/grundskolen/film/vaebnet-med-ord-vinger Opslag på forfatterweb Michael Strunge: Nat i Electri-city, 1980 Livets hastighed (1978) Cancercola, Coma, Plasticsolen (1981) - "Vi folder drømmenes faner ud" (Værk 1) Natmaskinen (1983) Modeller for digtlæsning (kompendium) Film: Øgendahl om de store forfattere, afsnit om Strunge, DR, 2019 |
Omfang | 16,67 timers uddannelsestid. |
Beskrivelse |
Introduktion til danskfagets hovedområder - medier, litteratur og sprog. Fokus på analyse af prosa og lyrik - hvad er forskellen mellem de to genrer? Aktivering af elevernes forforståelse af tekstanalyse. Temaer i 80'er lyrikken: Jeg'et i centrum - problemer med at opleve et jeg - selviscenesættelse Meningsløshed, øjebæliksbilleder, byens rum, sansninger med kroppen. Jeg'et oplevelse af krav, angreb, muligheder? Punk havde indflydelse på lyrikken (især hos Strunge), som hadede "yuppierne", Grease og popkultur Flere samfundstabere (især unge i 80'erne) Postmoderne tilstand - tab af værdier Kroppen og sansningerne er omdrejningspunkt i digtigningen, hvor døden også er et tema 80'erne som periode: Narcissime - den nye social karakter - problemer med identitetsdannelse Kropsbevidsthed Leg med kønsrolle Introduktion og kendskab til dokumentargenren. |
Væsentligste arbejdsformer |
Gruppearbejde Individuelt arbejde Klasseundervisning |
Titel | selvvalgte værker |
Materiale | Selvvalgte værker er læst i forb.m. de forskellige emner og perioder. Mange udenlandske værker i oversættelse og romanform |
Omfang | 0,00 timers uddannelsestid. |
Beskrivelse | |
Væsentligste arbejdsformer |
Titel | Avisjournalistik |
Materiale |
Den klassiske nyhedsartikel: Håndbog til dansk, Systime (iBog). Kapitel 5.1 Udvalgte nyhedsartikler i dagens avis (omnibusaviser) artikel: For 50 år siden advarede han verden mod konflikter og sensationer Voldsom brand i fyrværkerifabrik i Kolding” (Ritzau, 2004) Fortællende journalistik: Herman Bang: "Branden". Aftenbladet, 1897. "Som om SOlen kom for tæt på", Meningsjournalistik: Et liv uden facebook Dokumentarfilm med tilhørende opgaver og elevinddraglese i form af spørgsmål: "Ekstrabladet uden for citat" "Ryd forsiden" Supplerende: PowerPoint og oversigter udleveret af læreren Lærerkompendie med fokus på nyhedsartikel, fortællende journalistik og meningsjournalisk |
Omfang | 0,00 timers uddannelsestid. |
Beskrivelse |
Med udgangspunkt i et overblik over de klassiske journalistiske avisgenrer og den afgørende sondring mellem information og oppinion, har forløbet haft fokus på nyhedsartiklen, fortællende journalistik og bagsider ved de 5 nyhedskriterier (begreber: ydre komposition, nyhedstrekanten, de fem klassiske nyhedskriterier, vinkling, kilder) |
Væsentligste arbejdsformer |
Foredrag. Gruppearbejde Individuelt arbejde Klasseundervisning Pararbejde |
Titel | Litteraturhistorie Romantik til Det moderne gennembrud |
Materiale |
Powerpoint om dualisme/nyplatonisme, universalromantik Powerpoint om nationalromantik Powerpoint om Blicher,, poetisk realisme og biedermeier Powerpoint om Kierkegaard og romantisme Litteraturens veje - afsnit om romantikken 1800 tallet på vrangen afsnit 1+2+3 Tekster: "Guldhornene" - Adam öehenschlager (1802) - billedsprog, komposition, forløb universalromantik, national romatiske træk, budskab "De levendes land" N. F. S. Grundtvig (1824) - fokus på billedsprog, nationalromatiske træk, kristendommen og troen på Gud - sammenligning med Kingo (læst i forbindelse med forløb om middlalder til oplysningstid) "Danmark, mit fædreland", H. C. Andersen (1850) - fokus på rim, sprog, komposition, besjælinger af naturen, budskab, kan teksten læses biografisk "Danmark" Shubidua og "Fladt land" Pato med fokus på nyere nationalsange og om vi har det? Peters jul" oplæst af Jens Okking med fokus på oplæsning, den fortalte historie, fortælleren, beidermeiertræk Det er så yndigt at følges af" Grundtvig Romantisme: H. C. Andersen: "Skyggen" (1847) - romantistiske træk, særligt fokus på H. C. Andersens sproglige stil (udleverede kopier), dobbeltgængermotivet podcast om Skyggen: [ https://www.hcapodcast.dk/podcast/7-skyggen/ ]7: Skyggen – Ind i sjælen – ud i verden (hcapodcast.dk) Emil Aarestrup: "Angst" og "Paa sneen" (1838) - den lille og den store død, seksualitet som tema På sneen perspektiveret til "Kinky fætter"med suspekt i forhold til digterjeget som betragter og "Pariserinde" af Sophus Clausen Det moderne gennembrud: Film: 1800-tallet på vrangen - med fokus på Georg Brandes og det moderne gennembrud Powerpoint om det moderne gennembrud Litteraturens veje om det moderne gennembrud Tekster: Georg Brandes: Af: "Indledning til Hovedstrømninger i det 19de Aarhundredes Litteratur" (1871) Charles Darwin: Af "Menneskets afstamning" (1871-74) J. P. Jacobsen: uddrag af "Fru Marie Grubbe" (1876) Henrik Pontoppidan: "Naadsensbrød" og "Ane-Mette" (1887) Herman Bang: "Foran alteret" (1880) Amalie Skram: "Det røde gardin" (1899) Prøveeksamen Ane Mette, Henrik Pontoppidan Uddrag "Et dukkehjem" 1. akt Filmatisering "Et dukkehjem" fra 1971 lærernoter om impressionisme/naturalisme Dokumentar: Øgendahl og de store forfattere - med Herman Bang https://www.dr.dk/skole/dansk/herman-bang Uddrag af "Lykke-Per", Henrik Pontoppidan samt visning af filmatisering fra 2018, Bille August visning af en række impressionistiske malerier: Berthe Morisot: "En sommerdag", 1879 Claude Monet: Kvionde med parasol, 1875 og "Gare St. Lazare, 1877 Pierre Auguste Renoir: På terassen, 1881 og "Le Moulin de la Galette", 1876 Edgar Degas: Danseprøve på scene, 1878-79 og "Absint", 1876 |
Omfang | 0,00 timers uddannelsestid. |
Beskrivelse |
I dette forløb har eleverne fået kendskab til de store litteraturhistoriske perioder: Romantikken og det moderne gennembrud. Eleverne har læst tekster af kanonforfatterne, der hver knytter sig til denne litteraturhistoriske periode (jfr. materialeoversigten). Forløbet har primært fokuseret på periodens/hovedstrømningernes kendetegn, og på hvordan eleverne kan analysere tekster med henblik på at indplacere teksten i en større litteraturhistorisk sammenhæng. Gennemgået hovedstrømninger i Romantikken: Universalromantikken, nyplatonismen, nationalromantikken, biedermeier, poetisk realisme og romantismen. Hvordan påvirker de moderne tanker fra Brandes og Darwin litteraturen og billedkunsten i det moderne gennembrud. Litteraturen skal sætte problemer under debat. Fokus på kvindelitteraturen. Fokus på novelleanalyse - sproglig vinkel Fokus på impressionisme i skrivestilen samt i billedkunsten. |
Væsentligste arbejdsformer |
Foredrag. Gruppearbejde Individuelt arbejde Klasseundervisning Pararbejde |
Titel | realisme og modernisme 1900tallet op til nyere tid |
Materiale |
Jeppe Aakjær "Tyendesang" Jeppe Aakjær "Jens Vejmand Uddrag "Pelle Eroberen" Martin Andersen Nexø "Paa Memphis station" Johannes V Jensen "Interferens" Johannes V Jensen Øgendahl og de store forfattere:https://www.dr.dk/skole/dansk/johannes-v-jensen Afsnit 1 af digtere, divaer og dogmebrødre [ https://www.dr.dk/bonanza/serie/421/digtere-divaer-og-do/21191/digtere-divaer-og-dogmebroedre-18-dansk-kultur-i-100-aar-(1900-1918) ]Bonanza | Digtere divaer og do | Digtere, Divaer og Dogmebrødre, 1:8. Dansk Kultur i 100 år (1900-1918). Litteraturen på langs og på tværs - afsnit om modernisme og realisme s. 138-191 "Litteraturens veje" om ekspressionisme 274-285) "Nat i Berlin" Tom Kristensen pp om mellemkrigstid og ekspressionisme [ https://www.dr.dk/bonanza/serie/421/digtere-divaer-og-do/65720/digtere-divaer-og-dogmebroedre-28-dansk-kultur-i-100-aar-(1918-1930) ]Bonanza | Digtere divaer og do | Digtere, Divaer og Dogmebrødre, 2:8. Dansk Kultur i 100 år (1918-1930). "Det er Knud som er død" Tom Kristensen "Det er Knud som er død" Minds of 99 "Middag" Tom Kristensen "Nat i Berlin" Tom Kristensen "Forår kommer til Cafeen" Broby Johansen fra " 7 fantastiske analyser" Leif Sønderby har holdet arbejdet med: en maxitisk/ideologikritisk analyse, en psykoanlytisk analyse, en syndefaldsmyte af novellen "Ringen" af Karen Blixen pp om efterkrigstid og eksistentialisme "RIngen" Karen Blixen "Paradisæbler" Martin A Hansen "Agerhønen" Martin A Hansen "Drivhuset"Anders Bodelsen "Hjulet" Peter Seeberg "Livet i badeværelset" Klaus Rifbjerg Lærernoter om konfrotationsmodernisme/modernisme "Globryllup" Helle Helle lærernoter om minimalisme uddrag af digtsamlingen "White girl 2", 2017 artikel: https://www.information.dk/kultur/2017/02/infantil-overfladisk-racistiske-tanker-foretraekker-maend-store-pikke (Interview med Christina Hagen) Klip hvor Christina Hagen fortæller om Whitegirl: https://www.youtube.com/watch?v=yr-5unkVxuI&t=50s Uddrag "7/11" Caspar Eric Caspar Eriv fortæller om sin digtning: https://www.youtube.com/watch?v=DskyzPJvasM Uddrag "Meter i sekundet" Stine Pilgaard Uddrag "Rampen" Jesper Stein Uddrag "Har døden har taget noget fra dig så giv det tilbage" Naja Marie Aidt Om autofiktion https://www.gymdansk.dk/autofiktion.html Om dobbeltkontrakten https://www.gymdansk.dk/dobbeltkontrakten.html |
Omfang | 0,00 timers uddannelsestid. |
Beskrivelse |
Forløbet arbejder med tendenser i litteraturen fra 1900 og det folkelige gennembrud til nyeste litteratur Det flkelige gennembrud De brølende 20ere Ekspressionisme Efkrigstid EKsistentialisme modernisme Konfrontationsmodernisme minimalisme autofiktion Forløbet stiller skarpt på forskellen mellem modernisme/realisme og form overfor indhold |
Væsentligste arbejdsformer |
Gruppearbejde Individuelt arbejde Klasseundervisning Pararbejde |
Titel | Dybe links til mundtlig og skriftlig eksamen |
Materiale |
https://forfatterweb.dk https://hbdansk.systime.dk https://sproget.dk/nyheder/dansk-synonymordbog-pa-sproget.dk https://ordnet.dk/ddo https://www.gymdansk.dk/ |
Omfang | 0,00 timers uddannelsestid. |
Beskrivelse | |
Væsentligste arbejdsformer |