Undervisningsbeskrivelse - da-0A2-d

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser

Termin Maj-juni 2022
Institution Aalborg City Gymnasium
Uddannelse hf
Fag og niveau da, Niveau: A
Lærer(e) Laura Salomonsen (LAS)
Hold da-0A2-d

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb

Forløb 1 (da) intro til litterær tekstanalyse
Forløb 2 (da) Fra Middelalder til Oplysningstid
Forløb 3 (da) skriftlighed med fokus på den anlyserende artikel
Forløb 4 (da) Utroværdige jegfortællere
Forløb 5 (da) dokumentar
Forløb 6 (da) Filmanalyse
Forløb 7 (da) Retorik og argumentation
Forløb 8 (da) noveller fra 70'erne
Forløb 9 (da) Skriftlighed med fokus på den debatterende artikel
Forløb 10 (da) Michael Strunge - Lyrik fra 1980'erne
Forløb 11 (da) selvvalgte værker
Forløb 12 (da) Avisjournalistik
Forløb 13 (da) Litteraturhistorie Romantik til Det moderne gennembrud
Forløb 14 (da) realisme og modernisme 1900tallet op til nyere tid
Forløb 15 (da) Dybe links til mundtlig og skriftlig eksamen


Titel intro til litterær tekstanalyse
Materiale Pia Juul, novelle "Opgang" 2001
Helle Helle, "Tirsdag nat"
Herman Bang, Den sidste balkjole"
Jan Sonnerggard, "Polterabend"
Lærernoter: Ordernes betydning
Lærernoter minimalisme og Helle Helle
Peter Seeberg "Biografi af en snegl"

klip: https://www.youtube.com/watch?v=m61jyIea2TU (interview DR2 Autograf Helle Helle)

Som teoretisk baggrund har kursisterne læst i grundbogen "Håndbog til dansk" (2017) af Ole Schultz Larsen, 3 udgave, 1 oplag.Her har eleverne læst om motiv, fremstillingsformer, fortæller, tema, sprog, tekstens stil og tone, komposition, billedsprog

Værklæsning: Jan Sonnergaard, " Radiator"
[ https://litteratursiden.dk/forfattere/jan-sonnergaard ]https://litteratursiden.dk/forfattere/jan-sonnergaard
[ https://www.information.dk/kultur/2016/11/frysende-budskab ]Jan Sonnergaard er død: Det frysende budskab | Information

Supplerende teoretisk materiale:
•Kjær-Hansen, Barbara og Bertelsen, Tinne Serup (2016): Litteraturhistorien - på langs og på tværs (2. udgave, 5 oplag): s. 138-141 (Modernistiske og realistiske stilretninger)
Omfang 0,00 timers uddannelsestid.
Beskrivelse Forløbet giver både en grundlæggende introduktion til danskfagets tre hovedområder (Litteratur, sprog og medier) og en introduktion til, hvordan en tekstanalyse bygges op med fokus på at bringe centrale danskfaglige begreber i spil i analysen. Forholdet mellem citat, analyse og pointe er et væsentligt element ved det metodiske arbejde, som er centralt for forløbet. Eleverne bliver ligeledes introduceret for tekstens indhold (hvad) og form (hvordan) i analysearbejdet. Af begreber arbejder vi særligt med fremstillingsformen (fortællertyper, synsvinkler bl.a.) og billedsprog.
Væsentligste arbejdsformer


Titel Fra Middelalder til Oplysningstid
Materiale Som grundbog har kursisterne brugt "Litteraturhistorien - på langs og på tværs" (2016) af Barbara Kjær-Hansen og Tinne Serup Bertelsen (2. udgave, 5 oplag)

Middelalder, folkeviser og folkeeventyr (side 19-21 og 34-42 i grundbogen):
German Gladensvend

Oplysningstiden og Ludvig Holberg (side 73-75 og 81-90 i grundbogen,

Værklæsning "Jeppe på bjerget" Ludvig Holberg samt filmatisering fra 1981
pp med lærernoter om middelalder
pp med lærernoter om renæsancen og barokken (med fokus iscenesættelse af magt, mode, kunst mm)
Klip fra kronprinsen og kronprinsessen bryllup for at illustrere baroktiden: http://www.youtube.com/watch?v=iL9ZlVwgnUU&feature=related

[ https://litthist.systime.dk/index.php?id=238 ]https://litthist.systime.dk/index.php?id=238
[ https://www.youtube.com/watch?v=yFvwvB1iOAI ]https://www.youtube.com/watch?v=yFvwvB1iOAI
pp med lærernoter oplysningstid og udvalgte filmklip fra https://rundtomholberg.dk/

Kingo, "Keed af verden"
Grundtvig, "De levendes land"

Omfang 0,00 timers uddannelsestid.
Beskrivelse I dette forløb får kursisterne kendskab til store litteraturhistoriske perioder: Middelalderen op til oplysningstiden. Kursisterne har læst tekster af kanonforfatterne, der hver knytter sig til den litteraturhistoriske periode (jfr. materialeoversigten).

Forløbet har primært fokuseret på periodernes kendetegn og på, hvordan kursisterne kan analysere tekster med henblik på at indplacere teksten i en større litteraturhistorisk sammenhæng.
Væsentligste arbejdsformer Gruppearbejde
Individuelt arbejde
Klasseundervisning
Pararbejde


Titel skriftlighed med fokus på den anlyserende artikel
Materiale pp med fokus på citatburger
lærerkompendium fokus på citatteknik, skriftlighed, og skriftlig eksamen
kommaregler
sproghandlinger
sproggenre
ordklasser
forskel på talesprog/skriftsprog
dialekt, etnolekt mm
ordernes betydning
Omfang 0,00 timers uddannelsestid.
Beskrivelse Elerverne har udarbejdet en skriftlig aflevering
Væsentligste arbejdsformer Gruppearbejde
Pararbejde
Klasseundervisning
Individuelt arbejde


Titel Utroværdige jegfortællere
Materiale Et tekstkompendium med titlen "Jegfortælleren og realisme i dansk og udenlandsk prosa"
heraf:
Sildig Opvaagnen" (værk) med fokus på den utroværdige fortæller og den blicjerske novelle og ak hvor forandret -motivet
s 158-161 i "Litteraturens veje" Kapitlerne "Steen Steensen Blicher" og " Den Blicherske novelle"
Film: "American Psyko" og lærernoter hertil
lærernoter om det groteske og det særligt Sonnergaarske
artikel: Moralister i blodrus over American Psyko"
"Jeg er stadig bange for Caspar Michael Petersen s. 22-41 i tekstkompendiet "Utroværdige jeg-fortællere" Jan Sonnergaard
teori om utroværdig fortæller med fokus på at "Fortælleren kan udtale sig i strid med sandheden. Dette kommer til udtryk ved, at fortælleren er inkonsistent i den måde, hvorpå han skildrer begivenheder eller personer, eller ved at begivenheder eller karakterer modsiger det, fortælleren fortæller.
Fortælleren kan udvise en tvivlsom moral. Dette kan komme til udtryk ved, at fortælleren værdimæssigt handler, eller anskuer verden, i uoverensstemmelse med normalt værdikodeks
samt:
Begivenhedsaksen
Videns- og perceptionsaksen
Den etiske akse
Fejlfortolkning
underfortolkning
Fejlrapportering
Underrapportering
fejlbetragtning
underbetragtning

Klip med Jan Sonnergaard:
https://www.youtube.com/watch?v=_S1XJrwRoUU
Omfang 0,00 timers uddannelsestid.
Beskrivelse Et forløb med fokus på Jegfortælleren og nærmere bestemt den utroværdige jegfortæller og de forskellige måder at være utroværdig på.
Fokus på individet i det senmoderne samfund.
fokus på det groteske i Jan Sonnergaard
fokus på den utroværdige fortæller i den blicherske novelle
Væsentligste arbejdsformer Gruppearbejde
Individuelt arbejde
Klasseundervisning
Pararbejde


Titel dokumentar
Materiale Grundbog: Håndbog til dansk især med fokus på dokumentartyper. autencitetsmarkør, filmiske virkemidler, fakta/fiktionskoder

3 artikler om Ambassadøren:
[ https://www.ekkofilm.dk/artikler/med-livet-som-indsats-i-korrupt-afrika/ ]Med livet som indsats i korrupt Afrika - Filmmagasinet Ekko (ekkofilm.dk)
[ https://www.ekkofilm.dk/artikler/ambassadoren-forarger-og-forbloffer/ ]Ambassadøren forarger og forbløffer - Filmmagasinet Ekko (ekkofilm.dk)
[ https://politiken.dk/kultur/film_og_tv/art5401507/Mads-Br%C3%BCgger-Nogle-har-helt-misforst%C3%A5et-Ambassad%C3%B8ren ]Mads Brügger: Nogle har helt misforstået 'Ambassadøren' - politiken.dk
Formålet med læsningen er at give et indblik i både modtagelsen og tanker bag dokumentarfilmen og ligeledes skabe et bedre overblik over filmen. Eleverne er blevet bedt om at læse artiklerne mens de funderer over begrebet etik.

Dokumentar: Ambassadøren, Mads Brugger, 2011
Armadillo, forkortet udgave fra CFU (værk)
Lærerkompendiet med fokus på teori om filmiske virkemidler og opbygning fra Håndbog til dansk og Analysemodel til dokumentarfilm


Omfang 0,00 timers uddannelsestid.
Beskrivelse Analyse og bestemmelse af genren - forskellige dokumentarformer smat blandingsformer
Fakta og fiktionskoder - hvad fylder mest?
Auttencitetsmarkører
Væsentligste arbejdsformer Gruppearbejde
Individuelt arbejde
Klasseundervisning
Pararbejde


Titel Filmanalyse
Materiale Kortfilm: "Under bæltestedet" og "Speeddating"

Fiktionsfilm/genrefilm: Windriver, Taylor Sheridan, 2017

anmeldelsen af "Windriver" med fokus på Informerende, opfordrene og vurderende sproggenre samt sproghandlinger

Film: "Druk", Thomas Vinterberg, 2020
Artikel om Druk, Zetland, 18/3/2021: "Her er tre grunde til, at Thomas Vinterbergs oscarkandidat har fanget den danske folkesjæl", Marie Carsten Pedersen

Lærernoter om Søren Kierkegaards stadielærer og et eksistentialisk blik på karakterene i filmen Druk

Grundbog: Håndbog til dansk især med fokus på filmiske virkemidler

pp spillefilm som genre

Kortfilm: strangers
Omfang 0,00 timers uddannelsestid.
Beskrivelse Filmforvisning af "Windriver" fra 2017. Analyse af filmen med henblik på filmiske virkemidler, symbolik i filmsproget

Teori om filmanalyse

Kortfilm
Væsentligste arbejdsformer


Titel Retorik og argumentation
Materiale Grundbog: Håndbog til dansk argumentation og retorik

kommaøvelser fra kompendiet "komma" s. 3.4.5
lærernoter om retorikog argumentation

Toulmins model og udvidede model med rygdækning. styrkemarkør og gendrivels, argumentation, belæg. påstande, hjemmel, argumenttyper,fejltyper, argumentationskneb, ordvalgsargument, sproglige billeder, sproglige figurer

artiklen "Juridisk kønsskifte er det rene nonsens"
pp om appelformer
Kennedy tale i Berlin 1961
Ander Fogh mindetale 2004
Sofie Lindes tale ved Zulu Comedy Galla 2020.
Martin Luther King "I have a dream" (elevfremlæggelse)
Jens Stoltenberg fra Ytøy(elevfremlæggelse)
Kronprinsesse Mary tale (elev fremlæggelse)
Dronningens nytårstale : [ https://www.kongehuset.dk/nyheder/laes-hm-dronningens-nytaarstale-2019
https://dansketaler.dk/tale/pernille-vermunds-tale-paa-nye-borgerliges-aarsmoede-2019/

Eleverne har desuden lavet en aflevering med fokus på argumentation:
Opgaveformulering:
Du skal skrive en kort fortælling - om det er fiktion eller virkelighed, må du selv bestemme.
Du skal skrive om, hvordan du møder et menneske med en anden overbevisning/holdning end din egen. Det kan f.eks. være for/imod dyrevelfærd, lavere/højere benzinpriser, retten til at bære burka, lavere/højere skatter, højere/lavere SU eller andet.
I din argumentation skal du gøre brug af både patos-, etos- og logos-appel. Brug også gerne andre argumentionsredskaber og retoriske virkemidler i forhold til at overbevise din modtager





Omfang 0,00 timers uddannelsestid.
Beskrivelse Der gives en intro til analyse af argumentation.
Påstand/belæg/hjemmel
Styrkemarkører, gendrivelse, rykdækning
Logos, pathos, etos
Toulmins kommunikationsmodel
Rollespil om argumentation
Skriftlig øvelse om argumentaion og diskussion
Argumenttyper og argumentkneb
Skriftlige øvelser i argumentation
Væsentligste arbejdsformer Gruppearbejde
Individuelt arbejde
Klasseundervisning
Pararbejde


Titel noveller fra 70'erne
Materiale Noveller fra 1970'erne:
Kopier fra Litteraturens veje s. 511: Hvad er en novelle?

Martha Christensen: Dragen

Vita Andersen: Iagttagelser

Steen Kaalø: Kære Ole

Powerpoint om Martha Christensen og Vita Andersen

Analyse af Bjørn Nørgaard: "Hesteofringen", 1970.

Uro i forstæderne, Leif Panduro (1962)

Klip fra "Divaer, digtere og dogmebrødre", DR2.
Omfang 6,67 timers uddannelsestid.
Beskrivelse Introduktion til danskfagets hovedområder - medier, litteratur og sprog.
Fokus på analyse af prosa og lyrik - hvad er forskellen mellem de to genrer? Aktivering af elevernes forforståelse af tekstanalyse.

Introduktion til litteratur og novelleanalyse:
Litteraturhistorie om 1970'erne - fokus på temaerne i 70'er litteraturen (sociale forhold, realisme, børns vilkår, arbejdernes vilkår, kvinders vilkår, boligforhold, politisk litteratur, fremmedgørelse, angst, virkeliglighedsflugt).

Emnet var tidligere i brug i forbindelse med DHO.
Væsentligste arbejdsformer Individuelt arbejde
Gruppearbejde
Klasseundervisning
Pararbejde


Titel Skriftlighed med fokus på den debatterende artikel
Materiale Lærerkompendium om skriftlig eksamen og skriveskabelon mm til den debatterende artikel
Omfang 0,00 timers uddannelsestid.
Beskrivelse
Væsentligste arbejdsformer


Titel Michael Strunge - Lyrik fra 1980'erne
Materiale Michael Strunge - Lyrik fra 1980'erne:

Model til lyrikanalyse fra "Håndbog til dansk" (e-bog)

Litteraturens veje side 411-418

Litteraturens veje: 1980'erne Storby, modernitet og stil (side 419-420)

Powerpoint om 1980'er lyrik

Klip fra Divaer, digtere og dogmebrødre (1980-1990)

Øgendahl og de store forfattere:https://www.dr.dk/skole/michael-strunge

Dokumentar: Væbnet med ord og vinger:https://filmcentralen.dk/grundskolen/film/vaebnet-med-ord-vinger

Opslag på forfatterweb

Michael Strunge:
Nat i Electri-city, 1980
Livets hastighed (1978)
Cancercola, Coma, Plasticsolen (1981) - "Vi folder drømmenes faner ud" (Værk 1)
Natmaskinen (1983)

Modeller for digtlæsning (kompendium)

Film: Øgendahl om de store forfattere, afsnit om Strunge, DR, 2019
Omfang 16,67 timers uddannelsestid.
Beskrivelse Introduktion til danskfagets hovedområder - medier, litteratur og sprog.
Fokus på analyse af prosa og lyrik - hvad er forskellen mellem de to genrer? Aktivering af elevernes forforståelse af tekstanalyse.

Temaer i 80'er lyrikken:
Jeg'et i centrum - problemer med at opleve et jeg - selviscenesættelse
Meningsløshed, øjebæliksbilleder, byens rum, sansninger med kroppen.
Jeg'et oplevelse af krav, angreb, muligheder?
Punk havde indflydelse på lyrikken (især hos Strunge), som hadede "yuppierne", Grease og popkultur
Flere samfundstabere (især unge i 80'erne)
Postmoderne tilstand - tab af værdier
Kroppen og sansningerne er omdrejningspunkt i digtigningen, hvor døden også er et tema

80'erne som periode:
Narcissime - den nye social karakter - problemer med identitetsdannelse
Kropsbevidsthed
Leg med kønsrolle

Introduktion og kendskab til dokumentargenren.
Væsentligste arbejdsformer Gruppearbejde
Individuelt arbejde
Klasseundervisning


Titel selvvalgte værker
Materiale Selvvalgte værker er læst i forb.m. de forskellige emner og perioder. Mange udenlandske værker i oversættelse og romanform
Omfang 0,00 timers uddannelsestid.
Beskrivelse
Væsentligste arbejdsformer


Titel Avisjournalistik
Materiale Den klassiske nyhedsartikel:
Håndbog til dansk, Systime (iBog). Kapitel 5.1
Udvalgte nyhedsartikler i dagens avis (omnibusaviser)
artikel: For 50 år siden advarede han verden mod konflikter og sensationer
Voldsom brand i fyrværkerifabrik i Kolding” (Ritzau, 2004)

Fortællende journalistik:
Herman Bang: "Branden". Aftenbladet, 1897.
"Som om SOlen kom for tæt på",

Meningsjournalistik: Et liv uden facebook
Dokumentarfilm med tilhørende opgaver og elevinddraglese i form af spørgsmål: "Ekstrabladet uden for citat" "Ryd forsiden"

Supplerende:
PowerPoint og oversigter udleveret af læreren
Lærerkompendie med fokus på nyhedsartikel, fortællende journalistik og meningsjournalisk



Omfang 0,00 timers uddannelsestid.
Beskrivelse Med udgangspunkt i et overblik over de klassiske journalistiske avisgenrer og den afgørende sondring mellem information og oppinion, har forløbet haft fokus på nyhedsartiklen, fortællende journalistik og bagsider ved de 5 nyhedskriterier

(begreber: ydre komposition, nyhedstrekanten, de fem klassiske nyhedskriterier, vinkling, kilder)
Væsentligste arbejdsformer Foredrag.
Gruppearbejde
Individuelt arbejde
Klasseundervisning
Pararbejde


Titel Litteraturhistorie Romantik til Det moderne gennembrud
Materiale
Powerpoint om dualisme/nyplatonisme, universalromantik
Powerpoint om nationalromantik
Powerpoint om Blicher,, poetisk realisme og biedermeier
Powerpoint om Kierkegaard og romantisme


Litteraturens veje - afsnit om romantikken
1800 tallet på vrangen afsnit 1+2+3

Tekster:
"Guldhornene" - Adam öehenschlager (1802) - billedsprog, komposition, forløb universalromantik, national romatiske træk, budskab
"De levendes land" N. F. S. Grundtvig (1824) - fokus på billedsprog, nationalromatiske træk, kristendommen og troen på Gud - sammenligning med Kingo (læst i forbindelse med forløb om middlalder til oplysningstid)
"Danmark, mit fædreland", H. C. Andersen (1850) - fokus på rim, sprog, komposition, besjælinger af naturen, budskab, kan teksten læses biografisk
"Danmark" Shubidua og "Fladt land" Pato med fokus på nyere nationalsange og om vi har det?
Peters jul" oplæst af Jens Okking med fokus på oplæsning, den fortalte historie, fortælleren, beidermeiertræk
Det er så yndigt at følges af" Grundtvig



Romantisme:

H. C. Andersen: "Skyggen" (1847) - romantistiske træk, særligt fokus på H. C. Andersens sproglige stil (udleverede kopier), dobbeltgængermotivet

podcast om Skyggen:
[ https://www.hcapodcast.dk/podcast/7-skyggen/ ]7: Skyggen – Ind i sjælen – ud i verden (hcapodcast.dk)
Emil Aarestrup: "Angst" og "Paa sneen" (1838) - den lille og den store død, seksualitet som tema
På sneen perspektiveret til "Kinky fætter"med suspekt i forhold til digterjeget som betragter og "Pariserinde" af Sophus Clausen

Det moderne gennembrud:
Film: 1800-tallet på vrangen - med fokus på Georg Brandes og det moderne gennembrud
Powerpoint om det moderne gennembrud
Litteraturens veje om det moderne gennembrud

Tekster:
Georg Brandes: Af: "Indledning til Hovedstrømninger i det 19de Aarhundredes Litteratur" (1871)
Charles Darwin: Af "Menneskets afstamning" (1871-74)
J. P. Jacobsen: uddrag af "Fru Marie Grubbe" (1876)
Henrik Pontoppidan: "Naadsensbrød" og "Ane-Mette" (1887)
Herman Bang: "Foran alteret" (1880)
Amalie Skram: "Det røde gardin" (1899)
Prøveeksamen Ane Mette, Henrik Pontoppidan
Uddrag "Et dukkehjem" 1. akt
Filmatisering "Et dukkehjem" fra 1971
lærernoter om impressionisme/naturalisme
Dokumentar: Øgendahl og de store forfattere - med Herman Bang
https://www.dr.dk/skole/dansk/herman-bang

Uddrag af "Lykke-Per", Henrik Pontoppidan samt visning af filmatisering fra 2018, Bille August

visning af en række impressionistiske malerier:
Berthe Morisot: "En sommerdag", 1879
Claude Monet: Kvionde med parasol, 1875 og "Gare St. Lazare, 1877
Pierre Auguste Renoir: På terassen, 1881 og "Le Moulin de la Galette", 1876
Edgar Degas: Danseprøve på scene, 1878-79 og "Absint", 1876

Omfang 0,00 timers uddannelsestid.
Beskrivelse I dette forløb har eleverne fået kendskab til de store litteraturhistoriske perioder: Romantikken og det moderne gennembrud. Eleverne har læst tekster af kanonforfatterne, der hver knytter sig til denne litteraturhistoriske periode (jfr. materialeoversigten).

Forløbet har primært fokuseret på periodens/hovedstrømningernes kendetegn, og på hvordan eleverne kan analysere tekster med henblik på at indplacere teksten i en større litteraturhistorisk sammenhæng.

Gennemgået hovedstrømninger i Romantikken: Universalromantikken, nyplatonismen, nationalromantikken, biedermeier, poetisk realisme og romantismen.

Hvordan påvirker de moderne tanker fra Brandes og Darwin litteraturen og billedkunsten i det moderne gennembrud.
Litteraturen skal sætte problemer under debat.
Fokus på kvindelitteraturen.
Fokus på novelleanalyse - sproglig vinkel
Fokus på impressionisme i skrivestilen samt i billedkunsten.
Væsentligste arbejdsformer Foredrag.
Gruppearbejde
Individuelt arbejde
Klasseundervisning
Pararbejde


Titel realisme og modernisme 1900tallet op til nyere tid
Materiale Jeppe Aakjær "Tyendesang"
Jeppe Aakjær "Jens Vejmand
Uddrag "Pelle Eroberen" Martin Andersen Nexø
"Paa Memphis station" Johannes V Jensen
"Interferens" Johannes V Jensen
Øgendahl og de store forfattere:https://www.dr.dk/skole/dansk/johannes-v-jensen

Afsnit 1 af digtere, divaer og dogmebrødre
[ https://www.dr.dk/bonanza/serie/421/digtere-divaer-og-do/21191/digtere-divaer-og-dogmebroedre-18-dansk-kultur-i-100-aar-(1900-1918) ]Bonanza | Digtere divaer og do | Digtere, Divaer og Dogmebrødre, 1:8. Dansk Kultur i 100 år (1900-1918).

Litteraturen på langs og på tværs - afsnit om modernisme og realisme s. 138-191
"Litteraturens veje" om ekspressionisme 274-285)
"Nat i Berlin" Tom Kristensen
pp om mellemkrigstid og ekspressionisme

[ https://www.dr.dk/bonanza/serie/421/digtere-divaer-og-do/65720/digtere-divaer-og-dogmebroedre-28-dansk-kultur-i-100-aar-(1918-1930) ]Bonanza | Digtere divaer og do | Digtere, Divaer og Dogmebrødre, 2:8. Dansk Kultur i 100 år (1918-1930).

"Det er Knud som er død" Tom Kristensen
"Det er Knud som er død" Minds of 99
"Middag" Tom Kristensen
"Nat i Berlin" Tom Kristensen
"Forår kommer til Cafeen" Broby Johansen

fra " 7 fantastiske analyser" Leif Sønderby har holdet arbejdet med: en maxitisk/ideologikritisk analyse, en psykoanlytisk analyse, en syndefaldsmyte af novellen "Ringen" af Karen Blixen
pp om efterkrigstid og eksistentialisme
"RIngen" Karen Blixen
"Paradisæbler" Martin A Hansen
"Agerhønen" Martin A Hansen
"Drivhuset"Anders Bodelsen
"Hjulet" Peter Seeberg
"Livet i badeværelset" Klaus Rifbjerg
Lærernoter om konfrotationsmodernisme/modernisme
"Globryllup" Helle Helle
lærernoter om minimalisme

uddrag af digtsamlingen "White girl 2", 2017
artikel: https://www.information.dk/kultur/2017/02/infantil-overfladisk-racistiske-tanker-foretraekker-maend-store-pikke (Interview med Christina Hagen)

Klip hvor Christina Hagen fortæller om Whitegirl: https://www.youtube.com/watch?v=yr-5unkVxuI&t=50s

Uddrag "7/11" Caspar Eric
Caspar Eriv fortæller om sin digtning: https://www.youtube.com/watch?v=DskyzPJvasM
Uddrag "Meter i sekundet" Stine Pilgaard
Uddrag "Rampen" Jesper Stein
Uddrag "Har døden har taget noget fra dig så giv det tilbage" Naja Marie Aidt
Om autofiktion https://www.gymdansk.dk/autofiktion.html
Om dobbeltkontrakten https://www.gymdansk.dk/dobbeltkontrakten.html
Omfang 0,00 timers uddannelsestid.
Beskrivelse Forløbet arbejder med tendenser i litteraturen fra 1900 og det folkelige gennembrud til nyeste litteratur
Det flkelige gennembrud
De brølende 20ere
Ekspressionisme
Efkrigstid
EKsistentialisme
modernisme
Konfrontationsmodernisme
minimalisme
autofiktion

Forløbet stiller skarpt på forskellen mellem modernisme/realisme og form overfor indhold
Væsentligste arbejdsformer Gruppearbejde
Individuelt arbejde
Klasseundervisning
Pararbejde


Titel Dybe links til mundtlig og skriftlig eksamen
Materiale https://forfatterweb.dk

https://hbdansk.systime.dk

https://sproget.dk/nyheder/dansk-synonymordbog-pa-sproget.dk

https://ordnet.dk/ddo

https://www.gymdansk.dk/
Omfang 0,00 timers uddannelsestid.
Beskrivelse
Væsentligste arbejdsformer