Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin | Vinter 2021/22 |
Institution | Aalborg City Gymnasium |
Uddannelse | stx |
Fag og niveau | bi, Niveau: C |
Lærer(e) | Heidi Hvarregaard Thorsøe (HH) |
Hold | 1a bi/e |
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Forløb 1 (bi) | Introduktion til biologi - Celler |
Forløb 2 (bi) | Skovens økologi |
Forløb 3 (bi) | Kost og sundhed |
Forløb 4 (bi) | Fertilitet og hormoner |
Forløb 5 (bi) | På opdagelse i generne |
Titel | Introduktion til biologi - Celler |
Materiale |
Biologi i Udvikling, c-niveau, 2. udgave e-bog: side 9-18, 21-27 Eksperimenter: Mikroskopi af forskellige celler |
Omfang | 3,33 timers uddannelsestid. |
Beskrivelse |
Biologi som fag introduceres og sættes i.f.t. øvrige naturvidenskabelige fag. Fokuspunkter: hvad er liv, prokaryote og eukaryote celler, vira, transport over en cellemembran. |
Væsentligste arbejdsformer |
Laboratoriearbejde. Klasseundervisning Gruppearbejde |
Titel | Skovens økologi |
Materiale |
Biologi i udvikling c-niveau, 2. udgave, ebog side 215-233 og 251-263 Frykman & Vire (2015): Undersøg naturen s. 22-24 og 88-95 Folder om Lundby Krat og Lundby Bakker, Aalborg Kommune TV-udsendelse: Biodiversitet - hvaŽ R - 'et - Skov, DK4 18/6/2017 Fotosynteseforsøg med flydende blade Bestemmelse af jordbundstype i skov vha. indsamling af dyr i skovbunden Bestemmelse af skovtype Bestemmelse af biomasse |
Omfang | 13,33 timers uddannelsestid. |
Beskrivelse |
Med udgangspunkt i skoven, arbejdes med økologiske grundbegreber herunder fotosyntese, respiration, kulstofkredsløb, drivhuseffekt, nedbryderkredsløb og biodiversitet. Særligt fokus på skoven, herunder skovens økologi og stofkredsløb, biodiversitet i skoven, skovens dyr og planter og skovens rolle i kulstofkredsløbet. Der udføres eksperimentelt arbejde om fotosyntese, og foretages undersøgelser af insekter i skovbunden og vegetation i skoven med henblik på bestemmelse af jordbund og skovtype. |
Væsentligste arbejdsformer |
Feltarbejde Eksperimentelt arbejde Gruppearbejde Klasseundervisning |
Titel | Kost og sundhed |
Materiale |
Biologi i Udvikling, 2. udgave: side 19-21, 28-33, 36-41, 55-67, 72-84 TV-udsendelse: Madmagasinet: Kulhydrater Øvelsesvejledninger til forsøg: Mikrobiologi: Bakterier i omgivelserne Glykæmisk indeks, undersøgelser af blodsukker |
Omfang | 13,33 timers uddannelsestid. |
Beskrivelse |
Der fokuseres især på kostens energiindhold og -fordeling samt fordøjelse og optagelse i tarmen. Desuden fokuseres der på kostens makronæringsstoffer samt enzymer i fordøjelsen og mikrobiologi med henblik på bakterier i maden. Eleverne har udført forsøg med måling af blodsukker og beregning af glykæmisk index for forskellige fødevarer, samt et forsøg med bakteriel vækst på agarplader (bakterier i omgivelserne). Der skrives rapport om blodsukkerforsøget. |
Væsentligste arbejdsformer |
Laboratoriearbejde. Gruppearbejde Klasseundervisning Pararbejde |
Titel | Fertilitet og hormoner |
Materiale |
Biologi i Udvikling, 2. udgave: s. 153-182 DR Sundhedsmagasinet: Fertitlitet (om ufrivillig barnløshed) Eksperimentelt arbejde Mikroskopi af sædceller Forsøg med smittespredning |
Omfang | 6,67 timers uddannelsestid. |
Beskrivelse |
Der arbejdes med generelle karakteristika om hormoner og feedbackmekanismer, med fokus på kvindens menstruationscyklus og sædproduktion. Forløbet fokuserer derudover på præventionsformer, fertilitet og fertilitetsbehandling. Der laves forsøg med smittespredning ift kønssygdomme, samt mikroskopi af sædceller. |
Væsentligste arbejdsformer |
Gruppearbejde Pararbejde Klasseundervisning Eksperimentielt arbejde |
Titel | På opdagelse i generne |
Materiale |
Biologi i udvikling, 2. udgave, s. 117-142, 144-146, 191-192, 195-202 Opgaver med krydsningsskemaer og stamtræer. Momondo: The DNA Journey (reklamefilm) DR2 Undersøger: Har Malou det dødelige gen? Forsøg: Blodtypebestemmelse Forsøg: DNA fra jordbær |
Omfang | 15,00 timers uddannelsestid. |
Beskrivelse |
Forøbet tager udgangspunkt i personlig stillingtagen til genetik og mulighederne for at kende til egne gener - oprindelse, sygdomme. Herigennem fokuseres på mitose og meiose, proteinsyntese og klassisk genetik. Der udføres eksperimentelt arbejde med blodtypebestemmelse samt med DNA fra jordbær. Der diskuteres gentests med udgangspunkt i udsendelsen "Har Malou det dødelige gen", der introduceres kort til PCR og gelektroforese som metoder. Til slut i forløbet arbejdes med evolution, livets udvikling og naturlig selektion. |
Væsentligste arbejdsformer |
Gruppearbejde Klasseundervisning Eksperimentelt arbejde |