Undervisningsbeskrivelse - 1a bi/e

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser

Termin Vinter 2021/22
Institution Aalborg City Gymnasium
Uddannelse stx
Fag og niveau bi, Niveau: C
Lærer(e) Heidi Hvarregaard Thorsøe (HH)
Hold 1a bi/e

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb

Forløb 1 (bi) Introduktion til biologi - Celler
Forløb 2 (bi) Skovens økologi
Forløb 3 (bi) Kost og sundhed
Forløb 4 (bi) Fertilitet og hormoner
Forløb 5 (bi) På opdagelse i generne


Titel Introduktion til biologi - Celler
Materiale Biologi i Udvikling, c-niveau, 2. udgave e-bog: side 9-18, 21-27

Eksperimenter:
Mikroskopi af forskellige celler

Omfang 3,33 timers uddannelsestid.
Beskrivelse Biologi som fag introduceres og sættes i.f.t. øvrige naturvidenskabelige fag. Fokuspunkter: hvad er liv, prokaryote og eukaryote celler, vira, transport over en cellemembran.



Væsentligste arbejdsformer Laboratoriearbejde.
Klasseundervisning
Gruppearbejde


Titel Skovens økologi
Materiale Biologi i udvikling c-niveau, 2. udgave, ebog side 215-233 og 251-263
Frykman & Vire (2015): Undersøg naturen s. 22-24 og 88-95
Folder om Lundby Krat og Lundby Bakker, Aalborg Kommune

TV-udsendelse: Biodiversitet - hvaŽ R - 'et - Skov, DK4 18/6/2017

Fotosynteseforsøg med flydende blade
Bestemmelse af jordbundstype i skov vha. indsamling af dyr i skovbunden
Bestemmelse af skovtype
Bestemmelse af biomasse
Omfang 13,33 timers uddannelsestid.
Beskrivelse Med udgangspunkt i skoven, arbejdes med økologiske grundbegreber herunder fotosyntese, respiration, kulstofkredsløb, drivhuseffekt, nedbryderkredsløb og biodiversitet. Særligt fokus på skoven, herunder skovens økologi og stofkredsløb, biodiversitet i skoven, skovens dyr og planter og skovens rolle i kulstofkredsløbet.
Der udføres eksperimentelt arbejde om fotosyntese, og foretages undersøgelser af insekter i skovbunden og vegetation i skoven med henblik på bestemmelse af jordbund og skovtype.
Væsentligste arbejdsformer Feltarbejde
Eksperimentelt arbejde
Gruppearbejde
Klasseundervisning


Titel Kost og sundhed
Materiale Biologi i Udvikling, 2. udgave: side 19-21, 28-33, 36-41, 55-67, 72-84

TV-udsendelse:
Madmagasinet: Kulhydrater

Øvelsesvejledninger til forsøg:
Mikrobiologi: Bakterier i omgivelserne
Glykæmisk indeks, undersøgelser af blodsukker

Omfang 13,33 timers uddannelsestid.
Beskrivelse Der fokuseres især på kostens energiindhold og -fordeling samt fordøjelse og optagelse i tarmen. Desuden fokuseres der på kostens makronæringsstoffer samt enzymer i fordøjelsen og mikrobiologi med henblik på bakterier i maden.

Eleverne har udført forsøg med måling af blodsukker og beregning af glykæmisk index for forskellige fødevarer, samt et forsøg med bakteriel vækst på agarplader (bakterier i omgivelserne). Der skrives rapport om blodsukkerforsøget.
Væsentligste arbejdsformer Laboratoriearbejde.
Gruppearbejde
Klasseundervisning
Pararbejde


Titel Fertilitet og hormoner
Materiale Biologi i Udvikling, 2. udgave: s. 153-182
DR Sundhedsmagasinet: Fertitlitet (om ufrivillig barnløshed)

Eksperimentelt arbejde
Mikroskopi af sædceller
Forsøg med smittespredning
Omfang 6,67 timers uddannelsestid.
Beskrivelse Der arbejdes med generelle karakteristika om hormoner og feedbackmekanismer, med fokus på kvindens menstruationscyklus og sædproduktion.
Forløbet fokuserer derudover på præventionsformer, fertilitet og fertilitetsbehandling. Der laves forsøg med smittespredning ift kønssygdomme, samt mikroskopi af sædceller.

Væsentligste arbejdsformer Gruppearbejde
Pararbejde
Klasseundervisning
Eksperimentielt arbejde


Titel På opdagelse i generne
Materiale Biologi i udvikling, 2. udgave, s. 117-142, 144-146, 191-192, 195-202

Opgaver med krydsningsskemaer og stamtræer.
Momondo: The DNA Journey (reklamefilm)
DR2 Undersøger: Har Malou det dødelige gen?

Forsøg: Blodtypebestemmelse
Forsøg: DNA fra jordbær
Omfang 15,00 timers uddannelsestid.
Beskrivelse Forøbet tager udgangspunkt i personlig stillingtagen til genetik og mulighederne for at kende til egne gener - oprindelse, sygdomme.
Herigennem fokuseres på mitose og meiose, proteinsyntese og klassisk genetik. Der udføres eksperimentelt arbejde med blodtypebestemmelse samt med DNA fra jordbær.
Der diskuteres gentests med udgangspunkt i udsendelsen "Har Malou det dødelige gen", der introduceres kort til PCR og gelektroforese som metoder.
Til slut i forløbet arbejdes med evolution, livets udvikling og naturlig selektion.
Væsentligste arbejdsformer Gruppearbejde
Klasseundervisning
Eksperimentelt arbejde