Undervisningsbeskrivelse - 1 Ty-0B

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser

Termin Maj-juni 2021
Institution Aalborg City Gymnasium
Uddannelse stx
Fag og niveau Ty, Niveau: B
Lærer(e) Ann Laursen (AL)
Hold 1 Ty-0B

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb

Forløb 1 (ty) 1. Deutschland - unser Nachbarland (ikke prøvegrundlag)
Forløb 2 (ty) 2. Die Familie (ikke prøvegrundlag)
Forløb 3 (ty) 3. Verbrechen, Schuld und Strafe
Forløb 4 (ty) 4. Judenverfolgung im 3. Reich
Forløb 5 (ty) 5. Deutschland - ein multikulturelles Land
Forløb 6 (ty) 6. Die DDR - Stubenarrest für das ganze Volk
Forløb 7 (ty) grammatik og sproglige øvelser


Titel 1. Deutschland - unser Nachbarland (ikke prøvegrundlag)
Materiale Undervisningsmateriale:

1. Fallersleben: ”Das Lied der Deutschen” (I: Bo Lillesøe m.fl: "Neue Zeiten - neue Töne", Gyldendal 1999)

2. ”Fakten über Deutschland” (I: Rikke Taber & Martin Zickert Graverholt: ”Dein Deutschland”, Systime)

3. ”Typisch dänisch – typisch deutsch” (I: Rikke Taber & Martin Zickert Graverholt: ”Dein Deutschland”, Systime)

4. ”Siezen und Duzen” (I: Rikke Taber & Martin Zickert Graverholt: ”Dein Deutschland”, Systime)

5. ”Das deutsche Schulsystem” (I: Rikke Taber & Martin Zickert Graverholt: ”Dein Deutschland”, Systime)

Læste sider i alt: 9 sider + ca. 7 sider opg.
Omfang 10,00 timers uddannelsestid.
Beskrivelse Formålet med forløbet er at der gennem arbejdet med tekster erhverves et grundlæggende indblik i tyske forhold og tysk identitet, herunder kendetegn ved det tyske skolesystem og tysk praksis for kommunikation.
Der lægges vægt på at blive fortrolig med tyskfaget og det tyske sprog ved at lytte til talt tysk og selv at kunne udtrykke sig på tysk.
Væsentligste arbejdsformer Virtuelt arbejde
Pararbejde


Titel 2. Die Familie (ikke prøvegrundlag)
Materiale Undervisningsmateriale:

1.
Die moderne Familie – ”Einführung” (i: Rikke Taber & Martin Zickert Graverholt: ”Dein Deutschland”; Systime)

2.
Oliver Gehrs: ”So leben wir” (I: Rikke Taber & Martin Zickert Graverholt: ”Dein Deutschland”; Systime)

3.
Henning SuBebach:”Ich will wissen, wer er ist” "I: Rikke Taber & Martin Zickert Graverholt: ”Dein Deutschland”; Systime)

4.
Martin Suter: ”Ferienplanung” (I: Mette Hermann: ”Los geht´s”, Gyldendal 2018)

5.
Julia Franck: ”Streuselschnecke” (I: Rikke Taber & Martin Zickert Graverholt: ”Dein Deutschland”; Systime)

6.
Brüder Grimm: ”Die drei Brüder" (I: Mette Hermann: ”Los geht´s”, Gyldendal 2018)

7.
Film: ”Jenseits der Stille” (Caroline Link)

Sider i alt: ca. 9 sider + film + ca 21 s. opgaver
Omfang 28,33 timers uddannelsestid.
Beskrivelse I forløbet arbejdes der med såvel ældre som nyere tekster og forskellige tekstgenrer, der belyser forskellige familievilkår og familiestrukturer gennem tiden, idet hovedvægten lægges på samtiden. Herunder arbejdes der med familierelationer, som enten kan udvikles og styrkes eller skabe relations- samt identitetsproblemer.
Der trænes i at lytte til talt tysk, udvikling af ordforråd. Udtaleregler og kommunikationsstrategier indgår
Væsentligste arbejdsformer Pararbejde
Gruppearbejde
Klasseundervisning
Klasseundervisning
Individuelt arbejde
Gruppearbejde


Titel 3. Verbrechen, Schuld und Strafe
Materiale Undervisningsmateriale:
1.
”Rudolf” (I: Peter Sichrovsky: ”Täter und Opfer. Kinder von Nazis und Juden berichten”, Gyldendal 1988)

2.
”Mauer, Opfer und Täter” (I: Ove Rimi Andersen & Poul Husum; ”Berlin – Hauptstadt und Metropole”, Munksgaard 1995)

3.
”Marthas kleine Reise (I: Vita Braagaard: ”Alle Woche wieder”, Haase & Søn 1981)

4.
Ferdinand von Schirach: Einsam” (I: “Schuld”, red. Uffe Hartvig Larsen; Tyskforlaget 2013) incl. film

5.
”3096 Tage – Natascha Kampusch, 2010 (I: Mathilde Nygaard Beck & Christina Hove: ”Ein neuer Anfang”, L&R Uddannelse 2013)

6:
Film: Fatih Akin: “Aus dem Nichts” (2017) eller Dennis Gansel: "Die Welle" (2008)

Sider i alt: ca. 27.5 sider + film + ca. 18 s. opgaver
Omfang 36,67 timers uddannelsestid.
Beskrivelse I forløbet arbejdet der overordnet med temaerne forbrydelse og skyld, som anskues fra forskellige perspektiver, idet der indgår såvel individuelle, historiske samt samfundsmæssige perspektiver. Ligeledes diskuteres spørgsmål som ansvar og straf i forlængelse heraf. I forløbet indgår såvel fiktive som non-fiktive tekster, herunder også digitale medier.
Der lægges vægt på at udvikle evnen til at forstå talt og skrevet tysk, at formulere sig redegørende, analyserende og vurderende i forhold til de læste materialer. Der trænes i brug af adjektiver til personkarakteristik. Der arbejdes fortsat med udvikling af ordforråd. mundtlig og skriftlig formidling med særligt fokus på kommunikationsstrategier.
Eleverne vælger én af filmene: "Aus dem Nichts" eller "Die Welle" som grundlag for uddybende samtale på tysk.
Væsentligste arbejdsformer Gruppearbejde
Individuelt arbejde
Klasseundervisning
Pararbejde
Virtuelt arbejde


Titel 4. Judenverfolgung im 3. Reich
Materiale Undervisningsmateriale:
1.
Hans Jürgen Hansen: “Hitler und die NSDAP in Jahreszahlen” (I: Stefan Polke: ”Die Themenkiste”, Gyldendal 2007)

2.
Propagandabilleder fra ”Der Giftpilz”
https://www.jewishvirtuallibrary.org/der-giftpilz
https://research.calvin.edu/german-propaganda-archive/thumb.htm

3
”Herr Doktor – Lassen Sie mich bitte in Ruhe” (I: Gorm Christensen & Sten Rasmussen: ”Wie war´s – Ein Jahrhundert wird besichtigt”, Gads Forlag 1997)

4.
Text 21: ”Der 9. November 1938. Was braucht der Jud ein Klavier” (I: Ove Rimi Andersen & Poul Husum: ”Berlin – Hauptstadt und Metropole”, Munksgaard 1992)

5.
Isaak Behar: ”Versprich mir, dass du am Leben bleibst” (I: Kathe Fuchs & Mathilde Sinding: ”Auf Uns. Grundbog til tysk i gymnasiet”, Gyldendal 2016)

6.
Film: Jo Baier: ”Nicht alle waren Mörder” (2008)

læste sider: ca. 15 sider + film + Ca. 13 sider opgaver
Omfang 23,33 timers uddannelsestid.
Beskrivelse Eleverne arbejder indledningsvist med analyse af propagandabilleder med henblik på at forstå antisemitismen i Tyskland under nazismen. Dernæst arbejdes der med forskellige tekstgenrer, der belyser jødeforfølgelserne under 2. verdenskrig, hvorunder der fokuseres på tilværelsen som U-Boot og "die stillen Helfer".
Der arbejdes fortsat med opbygning af ordforråd, redegørelse, tekstanalyse inklusiv personkarakteristik samt fortolkning. Billedbeskrivelse inddrages. Mundtlige præsentationer på tysk indgår
Væsentligste arbejdsformer
Virtuelt arbejde, som har inkluderet gruppearbejde samt klasseundervisning på Teams



Titel 5. Deutschland - ein multikulturelles Land
Materiale Undervisningsmateriale:
1.
Abdulhalik Zeytunlu: ”Ausländer” (I: Annette Flyckt Damkjær m.fl.: ”Deutsche Wunder”, L&R Uddannelse, 2009)

2.
Nevfel Cumart: ”Zwei Welten” (I: Kirsten Blume m.fl.: “Hier ist meine Heimat”, Tyskforlaget 2010)

3.
Die Toten Hosen: "Sascha – ein aufrechter Deutscher"
https://www.youtube.com/watch?v=ea9-UE28l04

4.
Ozlem Topcu: ”Eine Familie – zwei Welten” (i: ”Hamburger Abendblatt” fra: Kirsten Blume m.fl.: “Hier ist meine Heimat”, Tyskforlaget 2010 s. 82-85)

5.
Angela Merkel: ”Rede zur Verleihung der goldenen Victoria für Integration an Miroslav Klose (I: Kirsten Blume & Mette Hermann: ”Angekommen” (Gyldendal 2017)+ filmklip fra tiden ca. 11:00-18:00
https://www.youtube.com/watch?v=LbZJzF1XpEI

6.
Yasemin Samdereli: ”Almanya – Willkommen in Deutschland”

Sider i alt: ca. 10 + film + ca. 12 sider opgaver
Omfang 25,83 timers uddannelsestid.
Beskrivelse Gennem arbejdet med forskellige tekstgenrer stifter eleverne bekendtskab med baggrunden for, at Tyskland i dag er et mulitkulturelt samfund. De særlige problemstillinger omkring identitet i forbindelse med migration belyses. Gennem arbejdet med tekstmaterialet opnår eleverne indsigt i,hvilke vilkår der henholdsvis har fremmet og hæmmet vellykket integration af udenlandske borgere i Tyskland, og i forlængelse heraf perspektiveres til, hvordan fordomme og fremmedfjendtlighed er kommet til udtryk.
Der arbejdes med læse og lytteforståelse, redegørelse, analyse og fortolkning. Bevidsthed om forskellige tekstgenrer og metoder til at bearbejde disse indgår.
Væsentligste arbejdsformer Virtuelt arbejde, hvorunder klasseundervisning og gruppearbejde på Teams har indgået


Titel 6. Die DDR - Stubenarrest für das ganze Volk
Materiale Undervisningsmateriale:
1.
Informationsmateriale:
Elva Stenestad: “Hüben und drüben. Deutschland geteilt und vereinigt”
- Die Besatzungszonen in Deutschland 1945 und die Sektoren in Berlin 1945” p. 10-11
- ”Durchschnittsalter am 31.12.2006 in Deutschland” p. 83
Ove Rimi Andersen & Poul Husum: ”Es war einmal ein Land” p. 5

2.
Karin H. Koplev: ”Die Mauer – und 10 Jahre danach”, Kaleidoscope 1999 p. 8-10 + 17-18+21+26-29+40-42

3.
Peter Leibling: ”Der springende Soldat” (I: Helle Egendal: ”Gattungen”, Gyldendal 2017)

4.
”Die Gedanken sind frei” (I: Bo Lillesøe: ”Schöne Literatur”, Munksgaard 1998)

5.
”Das Ministerium für Staatssicherheit” (I: Literatur um die Jahrtausendwende”, Kaleidoscope 1999 p. 28-31)

6.
Reiner Kunze: "Das Ende der Kunst" (I: Literatur um die Jahrtausendwende”, Kaleidoscope 1999 p. 31)

7.
Michael G. Fritz: “Der Besuch” (I: Vita Braagaard: ”Weitblick. Moderne Kurzprosa”, Gyldendal 1991)

8.
Sigrid Weber: Ehemaliger Stasi-Häftling” (I: Marianne S. Larsen: ”Das Leben der anderen” p. 136-139)

8.
Film: Florian Henckel Donnersmarck: “Das Leben der Anderen” (2006)

læste sider i alt: ca. 22.5 sider + film + ca. 14 sider opg
Omfang 21,67 timers uddannelsestid.
Beskrivelse Formålet med forløbet er gennem forskellige tekstgenrer at give indblik i Tysklands samfundsforhold efter 1945 med fokus på DDR, herunder forståelse for de almene vilkår for borgere i det tidligere DDR som grundlag for massedemonstrationer og murens fald. Særlige problematikker omkring Stasi belyses.
Der arbejdes med tekstlæsning og -forståelse samt bevidsthed om forskellige genrer. Der trænes i redegørelse, analyse og fortolkning på tysk. Mundtlige præsentationer indgår i arbejdet.
Væsentligste arbejdsformer Virtuelt arbejde
Pararbejde
Klasseundervisning
Gruppearbejde


Titel grammatik og sproglige øvelser
Materiale Som grundbog er gennemgået:

Mette Hermann: "Wie geht´s". (Gyldendal 2016)
- sætningsanalyse og artikler (+ genitiv) : 10 sider
- hjælpeverber: 5 sider
- regelmæssige verber: 6 sider
- modalverber: 5 sider
- sætningstyper og ordstilling: 7 sider
- pronominer (personlige, possessive, relative): 9 sider
- uregelmæssige verber og sammensatte verber: 6 sider
- præpositioner: 2 sider

supplerende øvelser fra Lone Häckert & Birgit Lohse: "Alles in allem" (Gyldendal 2008) er inddraget: ca. 17 sider

Kirsten Blume & Mette Hermann: "Eins, zwei, drei" (Gyldendal 2019)
- "Hvordan kan jeg udvide mit ordforråd": ca. 4 sider
- "Hvordan kan gættestrategier hjælpe mig med at forstå en tekst?" ( ca. 4 sider)
- "Hvilke strategier hjælper mig, når jeg mundtligt mangler ord?" (ca. 3 sider)
- "Hvilke Redemittel bør jeg kende" (ca. 2 sider)
- "Hvordan laver jeg en personkarakteristik?" (ca. 4 sider)
- "Hvordan analyserer og præsenterer jeg fiktive tekster?" (ca. 2 sider)
- "Hvordan analyserer og præsenterer jeg ikke-fiktive tekster?" (ca. 1.5 sider)
- "Hvad skal jeg fokusere på, når jeg træner min udtale?" (ca. 5 sider)

andet materiale:
eleverne har haft tilgang til ordbog.gyldendal.dk
desuden har eleverne tilgang til materiale tilknyttet undervisningen i Edaptio
Omfang 0,00 timers uddannelsestid.
Beskrivelse
Væsentligste arbejdsformer