Titel | 6. Individet i spændingsfeltet mellem os og dem |
Materiale |
Undervisningsmateriale 1. Ole Schultz Larsen: "Psykologiens veje", Systime 2008, kap. 22 + 24 - etnocentrisme og kulturrelativisme, kulturmøder: integration, segregation og assimilation. kulturforskelle og konflikter i homogene kulturer. Allports kontaktteori. Ishiyamas konfliktmodel. Forskelle mellem individualistiske og kollektivistiske kulturer. etnicitet, ungdom og køn - kriser: udviklingskriser, traumatiske kriser: chokfase, reaktionsfase, bearbejdningsfase, nyorientering. Overlevelsesskyld.PTSD 2. Elsie Söderlindh: "Om at miste sin identitet" (Fra: Martin Levander: "Anvendt psykologi. Tekster. Gad 1995). - de identitetsmæssige konsekvenser af at skifte til en ny kultur. 3. Ravn & Wolf: "Psykologi fra celle til selfie", Columbus 2015 kap. 5.2 - radikalisering og terrorisme, hvervning, gruppedynamik, BITE-modellen, personlige faktorers betydning for terror cross over, en terrorists profil 4. Ole Schultz larsen: "Psykologiens veje", 3. udgave, 1. oplag 2018 s. 462-470 + 477-487 - Lorenz og aggressionens natur, Goldbergs teori om opvækstens betydning for ondskab, Baron-Cohens teori om fravær af empati og empatiens pauseknap. Gotfredson & Hirshis teori om betydningen af manglende selvkontrol. Banduras teori om onskab, der er relateret til moralsk frakobling. Svensens forskellige typer ondskab: sadistisk ondskab, instrumentel ondskab, idealistisk ondskab, dum ondskab. Bilag: - Charlotte Tieka Jensen & Katrine Quorning: "Undersøgelser i psykologi" (Systime 2018 kap. 2.9: "Ville du misbruge din magt?" - "Vidne om Kundbypigen fik billedet af en ensom pige, der savnede sin mor og sine venner" (TV2 21.04.12) - "Det syge og det anderledes" (PsykologNyt nr. 15, 2013) Læste sider: ca. 66 sider Pensum fra 1. kursusklasse: ca. 49 sider 1. Ravn & Wolf: "Psykologi fra celle til selfie", Columbus 2015 s. 156-165 + 190-193 - sociale koder, sociale markører, social kognition, stereotyper, fordomme, diskrimination, halo- og rosenthaleffekten; tilskuereffekten, pluralistisk ignorans, "den barmhjertige samaritaner" 2. Ole Schultz Larsen: "Psykologiens veje", Systime 2008 s. 347-369/1. spalte + 373-379 + 309-316/2. spalte + 318-322 - Social psykologi: massehypnose, gruppetyper: primære grupper, sekundære grupper, egengrupper og fremmedgrupper, medlemsgrupper og referencegrupper, formelle og uformelle grupper. Asch og ekspemintet omkring konformitet. gruppetænkning og gruppepolarisering. Individualpsykologiske og gruppepsykologiske forklaringer på mobning, roller. Milgrams eksperiment om lydighedens dilemma, Festinger og kognitiv dissonans - kommunikation og konflikter. Konvergerende og divergerende konflikter. Konfliktoptrapining og konfliktnedtrapning |
Omfang | 23,33 timers uddannelsestid. |
Beskrivelse |
I forløbet tages der udgangspunkt i traumatiske kriser og PTSD. I forlængelse heraf opnår eleverne indblik i, hvad det betyder for et menneske at skifte til en kultur, der er markant anderledes end den kultur, man er født og opvokset i. Herunder perspektiveres til de identitetsmæssige problemer, der kan være forbundet med et kulturskifte. Stereotyper, fordomme og diskrimination indgår. Der diskuteres, hvilke væsentlige faktorer, der kan gøre et individ sårbar overfor radikalisering og endvidere inddrages teorier om ondskab og forskellige perspektiver på, hvad der kan motivere et menneske til at begå onde handlinger. I forløbet arbejdes der kritisk med psykologisk forskning. Synopsisarbejde indgår. |
Væsentligste arbejdsformer |
Pararbejde Projektarbejde Klasseundervisning Individuelt arbejde Virtuelt arbejde |