Titel | 5. Barndom med udfordringer |
Materiale |
1. Ole Schultz Larsen: ”Psykologiens veje”, Systime 2008 s. 80-95 + kap. 5 + kap. 8 + s. 151-153 + s. 323-334/ 1. spalte -Sterns lagdelte model og selvets udvikling -Medfødte forskelle: temperamentsforskelle - Barnet i den semoderne familie og dobbeltsocialisering. Kendetegn ved den senmoderne familie: symmetrisk, netværksfamilie, forhandlingsfamilie, grænseløs, børnecentreret. Familietyper: teamfamilie, patriarkalsk familie, svingdørsfamilie, det sociale akvarium. - Bowlbys separationsreaktioner, Harlows aber, Bpwlbys spædbarnsdepression og Spitz: hospitalisme. Observationer over udviklingsforløb hos rumænske børnehjemsbørn, forskellige former for omsorgssvigt og reaktioner på herpå. Resiliens 2. Karl Johan Rump: ”Skilsmisse” (I: Pernille Reumert: ”Familiens psykologi”, Gyldendal 2001) s. 141-153 - skilsmisse som processer 3. Charlotte Tieka Jensen & Katrine Quorning: ”Undersøgelser i psykologi” (Systime 2018) s. 107-110 + s. 118-121 - ”Er tidlige adskillelser godt eller skidt?” - ”Hvordan gik det de rumænske børnehjemsbørn” Bilagsmateriale: - ”Prinsessedyrkelse er dårlig opdragelse” (Asterisk nr. 37, 2007) - ”Når de blå mærker mangler (Politiken 2/10-2008) - ”Bardommens familieliv påvirker det voksne parforhold” (Psykologinyt 19/2003) Læste sider: ca. 60 sider Pensum fra 1. kursusklasse: ca. 37.5 sider) 1. Ravn & Wolf: ”Psykologi fra celle til selfie”, Columbus 2015 s.24-27 (3.5 sider) -Winnicott og Harlows abeforsøg 2. Ole Schultz Larsen: ”Psykologiens veje”, Systime 2008) s. 73-80 + 96-101+ 147-150 ø + 309-316 + 318-322 (27 sider) - Erikson, Mahler, Bowlby & Ainsworth, Baumrinds opdragelsesstile, kommunikation og konflikt 3. Peder B. Nielsen: ”Grundlæggende psykologi og socialpsykologi”, Øknom 2013 s. 253 - 259 (7 sider) - Omsorgssvigt, resiliens 4. Film: ”Daginstitutioner bag facaden” ( TV2 28.05.19) I alt ca. 37,5 sider |
Omfang | 21,67 timers uddannelsestid. |
Beskrivelse |
I forløbet arbejdes med udviklingspsykologiske teorier med fokus på tilknytning og grundlæggende omsorg samt betydningen heraf for specielt den den emotionelle udvikling. Der tages afsæt i familiens vilkår i senmoderniteten, herunder behovet for socialisering af børn i daginstitutioner. Ligeledes indgår ændringer i forældrefunktionen som følge af skilsmisse. I forlængelse heraf arbejdes med separationens betydning, omsorgssvigt og udviklingsmæssige følger af omsorgssvigt. Der arbejdes med psykologisk forskning og kritisk vurdering heraf. Der udarbejdes et innovativt projekt i forbindelse med forløbet |
Væsentligste arbejdsformer |
Virtuelt arbejde over Teams, hvorunder klasseundervisning og projektarbejde med feltarbejde inddrages |