Beskrivelse af undervisningsforløbet (2 Ps-1-CB)

Retur til forside

Titel 5. Barndom med udfordringer
Materiale
1.
Ole Schultz Larsen: ”Psykologiens veje”, Systime 2008 s. 80-95 + kap. 5 + kap. 8 + s. 151-153 + s. 323-334/ 1. spalte
-Sterns lagdelte model og selvets udvikling
-Medfødte forskelle: temperamentsforskelle
- Barnet i den semoderne familie og dobbeltsocialisering. Kendetegn ved den senmoderne familie: symmetrisk, netværksfamilie, forhandlingsfamilie, grænseløs, børnecentreret. Familietyper: teamfamilie, patriarkalsk familie, svingdørsfamilie, det sociale akvarium.
- Bowlbys separationsreaktioner, Harlows aber, Bpwlbys spædbarnsdepression og Spitz: hospitalisme. Observationer over udviklingsforløb hos rumænske børnehjemsbørn, forskellige former for omsorgssvigt og reaktioner på herpå. Resiliens

2.
Karl Johan Rump: ”Skilsmisse”
(I: Pernille Reumert: ”Familiens psykologi”, Gyldendal 2001) s. 141-153
- skilsmisse som processer

3.
Charlotte Tieka Jensen & Katrine Quorning: ”Undersøgelser i psykologi” (Systime 2018) s. 107-110 + s. 118-121
- ”Er tidlige adskillelser godt eller skidt?”
- ”Hvordan gik det de rumænske børnehjemsbørn”

Bilagsmateriale:
- ”Prinsessedyrkelse er dårlig opdragelse” (Asterisk nr. 37, 2007)
- ”Når de blå mærker mangler (Politiken 2/10-2008)
- ”Bardommens familieliv påvirker det voksne parforhold” (Psykologinyt 19/2003)

Læste sider: ca. 60 sider

Pensum fra 1. kursusklasse: ca. 37.5 sider)
1.
Ravn & Wolf: ”Psykologi fra celle til selfie”, Columbus 2015 s.24-27 (3.5 sider)
-Winnicott og Harlows abeforsøg

2.
Ole Schultz Larsen: ”Psykologiens veje”, Systime 2008) s. 73-80 + 96-101+ 147-150 ø + 309-316 + 318-322 (27 sider)
- Erikson, Mahler, Bowlby & Ainsworth, Baumrinds opdragelsesstile, kommunikation og
konflikt
3.
Peder B. Nielsen: ”Grundlæggende psykologi og socialpsykologi”, Øknom 2013 s. 253 - 259 (7 sider)
- Omsorgssvigt, resiliens

4.
Film: ”Daginstitutioner bag facaden” ( TV2 28.05.19)
I alt ca. 37,5 sider
Omfang 21,67 timers uddannelsestid.
Beskrivelse I forløbet arbejdes med udviklingspsykologiske teorier med fokus på tilknytning og grundlæggende omsorg samt betydningen heraf for specielt den den emotionelle udvikling. Der tages afsæt i familiens vilkår i senmoderniteten, herunder behovet for socialisering af børn i daginstitutioner. Ligeledes indgår ændringer i forældrefunktionen som følge af skilsmisse. I forlængelse heraf arbejdes med separationens betydning, omsorgssvigt og udviklingsmæssige følger af omsorgssvigt.
Der arbejdes med psykologisk forskning og kritisk vurdering heraf.
Der udarbejdes et innovativt projekt i forbindelse med forløbet
Væsentligste arbejdsformer
Virtuelt arbejde over Teams, hvorunder klasseundervisning og projektarbejde med feltarbejde inddrages


Retur til forside