Titel | 4. Arbejdsliv på godt og ondt |
Materiale |
Undervisningsmateriale: 1. Ole Schultz Larsen: ”Psykologiens veje” Systime 2008 kap. 20 + s. 106-108/1. spalte +409-413 - Voksenlivet som udviklingsperiode - Prosocial adfærd og spejlneuroner og deres særlige rolle i proffessionelt relationsarbejde - arbejdspsykologi: fra industriarbejde til service- og vidensarbejde. Udbrændthed. 2. Martin Levander: ”Anvendt psykologi”, Systime 2008 kap. 12 s. 160-170 - Stress og coping. Den positive og den negative stress. Egenkontrollens betydning. Frankenhaeusers forsøg om kvinders stress. Problemfokuseret eller følelsesfokuseret coping 3. Peder Nielsen: ”Grundlæggende psykologi og socialpsykologi”, Økonom 2013 s. 50-52 - Fem faktormodellen. The Big Five. Kan personlighedstype have indflydelse på følsomhed overfor stress? 4. Ole Schultz Larsen: ”Psykologiske perspektiver”, Systime 1998 s. 89-97 - Jungs analytiske teori. Persona - jeg - skygge 5. ”Den hjælpeløse hjælper” https://classic.samvirke.dk/magasin-artikel/den-hjaelpelose-hjaelper 6. ”Plejehjem bag facaden” (TV2 dok. 30.07.20) 7. - Eksperimentet: ”den barmhjertige samaritaner” (I: Flemming Andrë Phillip Ravn & Troels Wolf: ”Psykologi fra celle til selfie”, Columbus 2015) s. 192-193 Bilagsmateriale - Ole Schouenborg: ”Skumgumminærvær” https://psykologiensveje.systime.dk/index.php?id=1203 - ”Positiv psykologi: en psykologi i balance og ”et helt liv” https://psykveje.systime.dk/index.php?id=5373#c11929 - "Stress gør os triste og gamle" (Forskningsnyt nr. 1/2006) - "Er rige mennesker lykkelige?" https://psykveje.systime.dk/index.php?id=5373#c11929 Læste sider i alt: ca. 45. 5 sider |
Omfang | 16,67 timers uddannelsestid. |
Beskrivelse |
Eleverne får gennem forløbet indblik i menneskets livslange udvikling, hvorunder forskellige former for livskriser indgår. Der lægges særlig vægt på arbejdets betydning for det voksne menneske, hvorunder forskellige former for organisering af arbejdslivet indgår. Forskellige stressfaktorer og hvordan disse kan håndteres. Der lægges særligt vægt på diskussion af proffessionelt relationsarbejde og de problematikker, som dette kan relateres til. Emnet udbrændthed indgår, hvorunder personlighedstyper og spejlneuroner som mulige risikofaktorer diskuteres. |
Væsentligste arbejdsformer | Virtuelt arbejde på Teams, hvorunder gruppearbejde og klassediskussioner inddrages |