Titel | 3. Intellektets betydning for succes i livet |
Materiale |
Undervisningsmateriale: 1. Ole Schultz Larsen: "Psykologiens veje", (Systime 2008) kap. 11, Kap. 14 siderne: 217-222 spalte m + 226/2. spalte – 235; kap. 15 - Kognitiv psykologi: Bartletts hukommelsesforskning, gestaltpsykologi, opmærksomhed, perception, hukommelsessystemet med korttidshukommelse og langtidshukommelse, falske erindringer, automatiske tanker og kognitiv terapi - Nerveceller, synapser og neurotransmittere, myelinisering, menneskets tredelte hjerne, den emotionelle hjerne og frygtens 2 veje - Intelligensformer: klassisk intelligens, Gardners mange intelligens, Golemans følelsesmæssige intelligens 2. Martin Seligman: Undersøgelse – ”Indlært hjælpeløshed” https://psykologiensveje.systime.dk/index.php?id=5717 3. ”Intelligente børn” https://psykveje.systime.dk/?id=5339 4. ”Undersøgelse: Dunedin-studiet om selvkontrol” https://psykologiensveje.systime.dk/index.php?id=5088 5. ”Tanker om intelligens påvirker resultatet af en intelligenstestning (Forskningsnyt nr. 20/2008) Bilagsmateriale til synopsis: 1. ”Eleverne er så bange for at fejle, at de ikke lærer noget” (Information 10.05.$6) 2. ”12 tals piger knækker” (Politiken 20.05.15) 3. ”At kunne eller ikke kunne – det er måske spørgsmålet” https://psykologiensveje.systime.dk/index.php?id=5264 Læste sider: ca. 75 sider Pensum fra c-niveau: Ole Schultz Larsen: "Psykologiens veje" (Systime 2008) kap. 9 + s. 270-275 + s. 209-216 - Behaviorisme: Pavlovs klassiske betingning, Watson: klassisk betingning og fobier; Thorndikes teori om Trial and error; Skinners operante betingning: positive og negative forstærkninger; Köhlers teori om indsigtsfuld problemløsning, Banduras sociale indlæringsteori. - Maslows behovspyramide og Csikszentmihalyis flowteori - Vygotsky og ZNU, indre og ydre kilder til motivation Peder Nielsen: "Grundlæggende psykologi og socialpsykologi" (Forlaget Øknom, 3. udgave 2013) s. 233-238: - Piaget: kognitive skemaer, assimilation, akkommodation; de 4 kognitive stadier: senso-motorisk stadie, præ-operationelt stadie, konkret operationelt stadie, formelt / abstrakt operationelt stadie. I alt ca. 28 sider |
Omfang | 21,67 timers uddannelsestid. |
Beskrivelse |
Formålet med forløbet er at få indsigt i, hvorledes menneskets kognitive processer fungerer, og hvilke faktorer, der har betydning for, om der foregår læring. Fra tidligere undervisning på c-niveau har eleverne viden om behaviorisme, motivation og Piagets kogntive stadieteori. Der suppleres i dette forløb med teorier om, hvordan opmærksomheden og hukommelsessystemet fungerer, ligesom eleverne erhverver indsigt i basal neuropsykologi - herunder teoriien om den tredelte hjerne samt hjernens belønningssystem. Der arbejdes med de 3 intelligensteorier: teorien om den medfødte g-faktor, Gardners teori om de 7 intelligenser samt Golemans teori om følelsesmæssig intelligens. I forlængelse heraf diskuteres, hvorvidt intelligens er en målbar størrelse. De intellektuelle samt psykologiske barrierer for intelligensudvikling diskuteres. Psykologisk forskning samt kritisk vurdering heraf indgår |
Væsentligste arbejdsformer |
Gruppearbejde Individuelt arbejde Klasseundervisning Projektarbejde |