Beskrivelse af undervisningsforløbet (2 Ps-1-CB)

Retur til forside

Titel 3. Intellektets betydning for succes i livet
Materiale Undervisningsmateriale:

1.
Ole Schultz Larsen: "Psykologiens veje", (Systime 2008) kap. 11, Kap. 14 siderne: 217-222 spalte m + 226/2. spalte – 235; kap. 15
- Kognitiv psykologi: Bartletts hukommelsesforskning, gestaltpsykologi, opmærksomhed,
perception, hukommelsessystemet med korttidshukommelse og langtidshukommelse, falske erindringer, automatiske tanker og kognitiv terapi
- Nerveceller, synapser og neurotransmittere, myelinisering, menneskets tredelte hjerne, den emotionelle hjerne og frygtens 2 veje
- Intelligensformer: klassisk intelligens, Gardners mange intelligens, Golemans følelsesmæssige intelligens

2.
Martin Seligman: Undersøgelse – ”Indlært hjælpeløshed”
https://psykologiensveje.systime.dk/index.php?id=5717

3.
”Intelligente børn”
https://psykveje.systime.dk/?id=5339

4.
”Undersøgelse: Dunedin-studiet om selvkontrol”
https://psykologiensveje.systime.dk/index.php?id=5088

5.
”Tanker om intelligens påvirker resultatet af en intelligenstestning (Forskningsnyt nr. 20/2008)

Bilagsmateriale til synopsis:
1.
”Eleverne er så bange for at fejle, at de ikke lærer noget” (Information 10.05.$6)
2.
”12 tals piger knækker” (Politiken 20.05.15)
3.
”At kunne eller ikke kunne – det er måske spørgsmålet”
https://psykologiensveje.systime.dk/index.php?id=5264

Læste sider: ca. 75 sider

Pensum fra c-niveau:
Ole Schultz Larsen: "Psykologiens veje" (Systime 2008) kap. 9 + s. 270-275 + s. 209-216
- Behaviorisme: Pavlovs klassiske betingning, Watson: klassisk betingning og fobier; Thorndikes teori om Trial and error; Skinners operante betingning: positive og negative forstærkninger; Köhlers teori om indsigtsfuld problemløsning, Banduras sociale indlæringsteori.
- Maslows behovspyramide og Csikszentmihalyis flowteori
- Vygotsky og ZNU, indre og ydre kilder til motivation

Peder Nielsen: "Grundlæggende psykologi og socialpsykologi" (Forlaget Øknom, 3. udgave 2013) s. 233-238:
- Piaget: kognitive skemaer, assimilation, akkommodation; de 4 kognitive stadier: senso-motorisk stadie, præ-operationelt stadie, konkret operationelt stadie, formelt / abstrakt operationelt stadie.

I alt ca. 28 sider



Omfang 21,67 timers uddannelsestid.
Beskrivelse Formålet med forløbet er at få indsigt i, hvorledes menneskets kognitive processer fungerer, og hvilke faktorer, der har betydning for, om der foregår læring.
Fra tidligere undervisning på c-niveau har eleverne viden om behaviorisme, motivation og Piagets kogntive stadieteori.
Der suppleres i dette forløb med teorier om, hvordan opmærksomheden og hukommelsessystemet fungerer, ligesom eleverne erhverver indsigt i basal neuropsykologi - herunder teoriien om den tredelte hjerne samt hjernens belønningssystem.
Der arbejdes med de 3 intelligensteorier: teorien om den medfødte g-faktor, Gardners teori om de 7 intelligenser samt Golemans teori om følelsesmæssig intelligens. I forlængelse heraf diskuteres, hvorvidt intelligens er en målbar størrelse.
De intellektuelle samt psykologiske barrierer for intelligensudvikling diskuteres.
Psykologisk forskning samt kritisk vurdering heraf indgår
Væsentligste arbejdsformer Gruppearbejde
Individuelt arbejde
Klasseundervisning
Projektarbejde


Retur til forside