Beskrivelse af undervisningsforløbet (2 Ps-1-CB)

Retur til forside

Titel 2. Ungdom i senmoderniteten
Materiale Undervisningsmateriale:
1.
Ole Schultz Larsen: ”Psykologiens veje” (Systime 2008), s. 236-238 (2 sider) + s. 255-264 (9 sider) + kap. 17 (22 sider) + s. 399-409 (9 sider)
- Hjernens straf- og belønningssystem
- Eksistentialisme: Sartre, Frankl, Buber
- Ungdom og identitet i senmoderniteten
- Stress (akut og kronisk stress, livsforandringer. Krav/kontrolmodellen)

2.
Peder Nielsen: ”Grundlæggende psykologi og socialpsykologi” (Forlaget Øknom 2013) s. 121-140 (19 sider)+ s. 262-264 (2 sider)
- Goffmann og hverdagens rollespil
- Erikson & Marcias identitetsmodeller

3.
Leif Vind: ”Unge og risikoadfærd” (I: stof, 11) s. 51-54 (4 sider)
https://psy.au.dk/fileadmin/CRF/STOF/STOF_pdf_er/STOF_nr._11/Unge_og_risikoadfaerd._Stof_11.pdf

4.
"De perfekte unge" (DRtv 2018, 1. episode)

Bilagsmateriale:
1. ”Vild ungdom – lykkecenteret kan være farligt” (Psykolog Nyt 18/2007)
2. ”Et stresset pigeliv”

I alt ca. 69 sider.

Hertil kommer pensum fra c niveau
1.
Ole Schultz Larsen: ”Psykologiens veje” (Systime 2008) s . 37-46 + 275-278
- Medfødt temperament: risikovillig eller forsigtig?
- Carl Rogers – det kongruente og inkongruente selv

2.
Martin Levander: ”Anvendt psykologi”, Systime 2008 s. 182-186 ø
- Eriksons stadieteori

3.
Charlotte Tieka Jensen& Katrine Quorning: ”Undersøgelser i psykologi” (Systime 2018) s. 151-155
- The Big Five (femfaktormodellen)
i alt ca. 21,5 sider
Omfang 15,00 timers uddannelsestid.
Beskrivelse I forløbet tilegner eleverne sig viden om ungdomstiden med fokus på identitetsdannelsen. Spørgsmålet om en fast kerneidenitet eller mange identiteter diskuteres, hvorunder også Goffmanns teori om hverdagens rollespil i forskellige arenaer inddrages.
Der arbejdes med Ziehe ogden kulturelle frisættelse med mange muligheder som enten befrielse eller belastning. I forlængelse heraf perspektiveres til Bourdieu og betydning af social arv samt Giddens teori om betydningen af ontologisk sikkerhed opbygget gennem den tidlige barndom.
Ungdommen som en periode med udfordringer pga eksistentielle valg og ansvar for disse belyses.
Gennem cases diskuteres og problematiseres tendensen og konsekvenserne af forsøget på at efterstræbe perfektionisme høje idealer belyst via Rogers teori om det inkongruente selv samt stress
Væsentligste arbejdsformer Gruppearbejde
Klasseundervisning
Pararbejde
Projektarbejde


Retur til forside