Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin | Parkeringstermin 2105 |
Institution | Aalborg City Gymnasium |
Uddannelse | vaf |
Fag og niveau | Ps, Niveau: B |
Lærer(e) | Ann Laursen (AL) |
Hold | 2 Ps-1-CB |
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Forløb 1 (ps) | 1. Psykologiske retninger og metoder |
Forløb 2 (ps) | 2. Ungdom i senmoderniteten |
Forløb 3 (ps) | 3. Intellektets betydning for succes i livet |
Forløb 4 (ps) | 4. Arbejdsliv på godt og ondt |
Forløb 5 (ps) | 5. Barndom med udfordringer |
Forløb 6 (ps) | 6. Individet i spændingsfeltet mellem os og dem |
Titel | 1. Psykologiske retninger og metoder |
Materiale |
1. Charlotte Tieka Jensen & Katrine Quorning: "Undersøgelser i psykologi" (Systime 2018) s. 7-16 - de videnskabelige forskningsmetoder og kritiske overvejelser 2. Ole Schultz Larsen: "Psykologiens veje" kap. 1 s. 19-24 3. "Hvorfor ryger Nille?" (udg. af Kræftens Bekæmpelse, 2000) I alt ca. 17.5 sider |
Omfang | 5,00 timers uddannelsestid. |
Beskrivelse | Formålet er at få viden om de væsentligste psykologiske hovedretninger og de forskningsmetoder, der ligger bag videnskabelig psykologi. Vi arbejder med nøglebegreberne: kvantitative og kvalitative metoder, reliabilitet og validitet. Herunder opnår eleverne evne til at forholde sig kritisk til psykologiske teorier og undersøgelser. |
Væsentligste arbejdsformer |
Titel | 2. Ungdom i senmoderniteten |
Materiale |
Undervisningsmateriale: 1. Ole Schultz Larsen: ”Psykologiens veje” (Systime 2008), s. 236-238 (2 sider) + s. 255-264 (9 sider) + kap. 17 (22 sider) + s. 399-409 (9 sider) - Hjernens straf- og belønningssystem - Eksistentialisme: Sartre, Frankl, Buber - Ungdom og identitet i senmoderniteten - Stress (akut og kronisk stress, livsforandringer. Krav/kontrolmodellen) 2. Peder Nielsen: ”Grundlæggende psykologi og socialpsykologi” (Forlaget Øknom 2013) s. 121-140 (19 sider)+ s. 262-264 (2 sider) - Goffmann og hverdagens rollespil - Erikson & Marcias identitetsmodeller 3. Leif Vind: ”Unge og risikoadfærd” (I: stof, 11) s. 51-54 (4 sider) https://psy.au.dk/fileadmin/CRF/STOF/STOF_pdf_er/STOF_nr._11/Unge_og_risikoadfaerd._Stof_11.pdf 4. "De perfekte unge" (DRtv 2018, 1. episode) Bilagsmateriale: 1. ”Vild ungdom – lykkecenteret kan være farligt” (Psykolog Nyt 18/2007) 2. ”Et stresset pigeliv” I alt ca. 69 sider. Hertil kommer pensum fra c niveau 1. Ole Schultz Larsen: ”Psykologiens veje” (Systime 2008) s . 37-46 + 275-278 - Medfødt temperament: risikovillig eller forsigtig? - Carl Rogers – det kongruente og inkongruente selv 2. Martin Levander: ”Anvendt psykologi”, Systime 2008 s. 182-186 ø - Eriksons stadieteori 3. Charlotte Tieka Jensen& Katrine Quorning: ”Undersøgelser i psykologi” (Systime 2018) s. 151-155 - The Big Five (femfaktormodellen) i alt ca. 21,5 sider |
Omfang | 15,00 timers uddannelsestid. |
Beskrivelse |
I forløbet tilegner eleverne sig viden om ungdomstiden med fokus på identitetsdannelsen. Spørgsmålet om en fast kerneidenitet eller mange identiteter diskuteres, hvorunder også Goffmanns teori om hverdagens rollespil i forskellige arenaer inddrages. Der arbejdes med Ziehe ogden kulturelle frisættelse med mange muligheder som enten befrielse eller belastning. I forlængelse heraf perspektiveres til Bourdieu og betydning af social arv samt Giddens teori om betydningen af ontologisk sikkerhed opbygget gennem den tidlige barndom. Ungdommen som en periode med udfordringer pga eksistentielle valg og ansvar for disse belyses. Gennem cases diskuteres og problematiseres tendensen og konsekvenserne af forsøget på at efterstræbe perfektionisme høje idealer belyst via Rogers teori om det inkongruente selv samt stress |
Væsentligste arbejdsformer |
Gruppearbejde Klasseundervisning Pararbejde Projektarbejde |
Titel | 3. Intellektets betydning for succes i livet |
Materiale |
Undervisningsmateriale: 1. Ole Schultz Larsen: "Psykologiens veje", (Systime 2008) kap. 11, Kap. 14 siderne: 217-222 spalte m + 226/2. spalte – 235; kap. 15 - Kognitiv psykologi: Bartletts hukommelsesforskning, gestaltpsykologi, opmærksomhed, perception, hukommelsessystemet med korttidshukommelse og langtidshukommelse, falske erindringer, automatiske tanker og kognitiv terapi - Nerveceller, synapser og neurotransmittere, myelinisering, menneskets tredelte hjerne, den emotionelle hjerne og frygtens 2 veje - Intelligensformer: klassisk intelligens, Gardners mange intelligens, Golemans følelsesmæssige intelligens 2. Martin Seligman: Undersøgelse – ”Indlært hjælpeløshed” https://psykologiensveje.systime.dk/index.php?id=5717 3. ”Intelligente børn” https://psykveje.systime.dk/?id=5339 4. ”Undersøgelse: Dunedin-studiet om selvkontrol” https://psykologiensveje.systime.dk/index.php?id=5088 5. ”Tanker om intelligens påvirker resultatet af en intelligenstestning (Forskningsnyt nr. 20/2008) Bilagsmateriale til synopsis: 1. ”Eleverne er så bange for at fejle, at de ikke lærer noget” (Information 10.05.$6) 2. ”12 tals piger knækker” (Politiken 20.05.15) 3. ”At kunne eller ikke kunne – det er måske spørgsmålet” https://psykologiensveje.systime.dk/index.php?id=5264 Læste sider: ca. 75 sider Pensum fra c-niveau: Ole Schultz Larsen: "Psykologiens veje" (Systime 2008) kap. 9 + s. 270-275 + s. 209-216 - Behaviorisme: Pavlovs klassiske betingning, Watson: klassisk betingning og fobier; Thorndikes teori om Trial and error; Skinners operante betingning: positive og negative forstærkninger; Köhlers teori om indsigtsfuld problemløsning, Banduras sociale indlæringsteori. - Maslows behovspyramide og Csikszentmihalyis flowteori - Vygotsky og ZNU, indre og ydre kilder til motivation Peder Nielsen: "Grundlæggende psykologi og socialpsykologi" (Forlaget Øknom, 3. udgave 2013) s. 233-238: - Piaget: kognitive skemaer, assimilation, akkommodation; de 4 kognitive stadier: senso-motorisk stadie, præ-operationelt stadie, konkret operationelt stadie, formelt / abstrakt operationelt stadie. I alt ca. 28 sider |
Omfang | 21,67 timers uddannelsestid. |
Beskrivelse |
Formålet med forløbet er at få indsigt i, hvorledes menneskets kognitive processer fungerer, og hvilke faktorer, der har betydning for, om der foregår læring. Fra tidligere undervisning på c-niveau har eleverne viden om behaviorisme, motivation og Piagets kogntive stadieteori. Der suppleres i dette forløb med teorier om, hvordan opmærksomheden og hukommelsessystemet fungerer, ligesom eleverne erhverver indsigt i basal neuropsykologi - herunder teoriien om den tredelte hjerne samt hjernens belønningssystem. Der arbejdes med de 3 intelligensteorier: teorien om den medfødte g-faktor, Gardners teori om de 7 intelligenser samt Golemans teori om følelsesmæssig intelligens. I forlængelse heraf diskuteres, hvorvidt intelligens er en målbar størrelse. De intellektuelle samt psykologiske barrierer for intelligensudvikling diskuteres. Psykologisk forskning samt kritisk vurdering heraf indgår |
Væsentligste arbejdsformer |
Gruppearbejde Individuelt arbejde Klasseundervisning Projektarbejde |
Titel | 4. Arbejdsliv på godt og ondt |
Materiale |
Undervisningsmateriale: 1. Ole Schultz Larsen: ”Psykologiens veje” Systime 2008 kap. 20 + s. 106-108/1. spalte +409-413 - Voksenlivet som udviklingsperiode - Prosocial adfærd og spejlneuroner og deres særlige rolle i proffessionelt relationsarbejde - arbejdspsykologi: fra industriarbejde til service- og vidensarbejde. Udbrændthed. 2. Martin Levander: ”Anvendt psykologi”, Systime 2008 kap. 12 s. 160-170 - Stress og coping. Den positive og den negative stress. Egenkontrollens betydning. Frankenhaeusers forsøg om kvinders stress. Problemfokuseret eller følelsesfokuseret coping 3. Peder Nielsen: ”Grundlæggende psykologi og socialpsykologi”, Økonom 2013 s. 50-52 - Fem faktormodellen. The Big Five. Kan personlighedstype have indflydelse på følsomhed overfor stress? 4. Ole Schultz Larsen: ”Psykologiske perspektiver”, Systime 1998 s. 89-97 - Jungs analytiske teori. Persona - jeg - skygge 5. ”Den hjælpeløse hjælper” https://classic.samvirke.dk/magasin-artikel/den-hjaelpelose-hjaelper 6. ”Plejehjem bag facaden” (TV2 dok. 30.07.20) 7. - Eksperimentet: ”den barmhjertige samaritaner” (I: Flemming Andrë Phillip Ravn & Troels Wolf: ”Psykologi fra celle til selfie”, Columbus 2015) s. 192-193 Bilagsmateriale - Ole Schouenborg: ”Skumgumminærvær” https://psykologiensveje.systime.dk/index.php?id=1203 - ”Positiv psykologi: en psykologi i balance og ”et helt liv” https://psykveje.systime.dk/index.php?id=5373#c11929 - "Stress gør os triste og gamle" (Forskningsnyt nr. 1/2006) - "Er rige mennesker lykkelige?" https://psykveje.systime.dk/index.php?id=5373#c11929 Læste sider i alt: ca. 45. 5 sider |
Omfang | 16,67 timers uddannelsestid. |
Beskrivelse |
Eleverne får gennem forløbet indblik i menneskets livslange udvikling, hvorunder forskellige former for livskriser indgår. Der lægges særlig vægt på arbejdets betydning for det voksne menneske, hvorunder forskellige former for organisering af arbejdslivet indgår. Forskellige stressfaktorer og hvordan disse kan håndteres. Der lægges særligt vægt på diskussion af proffessionelt relationsarbejde og de problematikker, som dette kan relateres til. Emnet udbrændthed indgår, hvorunder personlighedstyper og spejlneuroner som mulige risikofaktorer diskuteres. |
Væsentligste arbejdsformer | Virtuelt arbejde på Teams, hvorunder gruppearbejde og klassediskussioner inddrages |
Titel | 5. Barndom med udfordringer |
Materiale |
1. Ole Schultz Larsen: ”Psykologiens veje”, Systime 2008 s. 80-95 + kap. 5 + kap. 8 + s. 151-153 + s. 323-334/ 1. spalte -Sterns lagdelte model og selvets udvikling -Medfødte forskelle: temperamentsforskelle - Barnet i den semoderne familie og dobbeltsocialisering. Kendetegn ved den senmoderne familie: symmetrisk, netværksfamilie, forhandlingsfamilie, grænseløs, børnecentreret. Familietyper: teamfamilie, patriarkalsk familie, svingdørsfamilie, det sociale akvarium. - Bowlbys separationsreaktioner, Harlows aber, Bpwlbys spædbarnsdepression og Spitz: hospitalisme. Observationer over udviklingsforløb hos rumænske børnehjemsbørn, forskellige former for omsorgssvigt og reaktioner på herpå. Resiliens 2. Karl Johan Rump: ”Skilsmisse” (I: Pernille Reumert: ”Familiens psykologi”, Gyldendal 2001) s. 141-153 - skilsmisse som processer 3. Charlotte Tieka Jensen & Katrine Quorning: ”Undersøgelser i psykologi” (Systime 2018) s. 107-110 + s. 118-121 - ”Er tidlige adskillelser godt eller skidt?” - ”Hvordan gik det de rumænske børnehjemsbørn” Bilagsmateriale: - ”Prinsessedyrkelse er dårlig opdragelse” (Asterisk nr. 37, 2007) - ”Når de blå mærker mangler (Politiken 2/10-2008) - ”Bardommens familieliv påvirker det voksne parforhold” (Psykologinyt 19/2003) Læste sider: ca. 60 sider Pensum fra 1. kursusklasse: ca. 37.5 sider) 1. Ravn & Wolf: ”Psykologi fra celle til selfie”, Columbus 2015 s.24-27 (3.5 sider) -Winnicott og Harlows abeforsøg 2. Ole Schultz Larsen: ”Psykologiens veje”, Systime 2008) s. 73-80 + 96-101+ 147-150 ø + 309-316 + 318-322 (27 sider) - Erikson, Mahler, Bowlby & Ainsworth, Baumrinds opdragelsesstile, kommunikation og konflikt 3. Peder B. Nielsen: ”Grundlæggende psykologi og socialpsykologi”, Øknom 2013 s. 253 - 259 (7 sider) - Omsorgssvigt, resiliens 4. Film: ”Daginstitutioner bag facaden” ( TV2 28.05.19) I alt ca. 37,5 sider |
Omfang | 21,67 timers uddannelsestid. |
Beskrivelse |
I forløbet arbejdes med udviklingspsykologiske teorier med fokus på tilknytning og grundlæggende omsorg samt betydningen heraf for specielt den den emotionelle udvikling. Der tages afsæt i familiens vilkår i senmoderniteten, herunder behovet for socialisering af børn i daginstitutioner. Ligeledes indgår ændringer i forældrefunktionen som følge af skilsmisse. I forlængelse heraf arbejdes med separationens betydning, omsorgssvigt og udviklingsmæssige følger af omsorgssvigt. Der arbejdes med psykologisk forskning og kritisk vurdering heraf. Der udarbejdes et innovativt projekt i forbindelse med forløbet |
Væsentligste arbejdsformer |
Virtuelt arbejde over Teams, hvorunder klasseundervisning og projektarbejde med feltarbejde inddrages |
Titel | 6. Individet i spændingsfeltet mellem os og dem |
Materiale |
Undervisningsmateriale 1. Ole Schultz Larsen: "Psykologiens veje", Systime 2008, kap. 22 + 24 - etnocentrisme og kulturrelativisme, kulturmøder: integration, segregation og assimilation. kulturforskelle og konflikter i homogene kulturer. Allports kontaktteori. Ishiyamas konfliktmodel. Forskelle mellem individualistiske og kollektivistiske kulturer. etnicitet, ungdom og køn - kriser: udviklingskriser, traumatiske kriser: chokfase, reaktionsfase, bearbejdningsfase, nyorientering. Overlevelsesskyld.PTSD 2. Elsie Söderlindh: "Om at miste sin identitet" (Fra: Martin Levander: "Anvendt psykologi. Tekster. Gad 1995). - de identitetsmæssige konsekvenser af at skifte til en ny kultur. 3. Ravn & Wolf: "Psykologi fra celle til selfie", Columbus 2015 kap. 5.2 - radikalisering og terrorisme, hvervning, gruppedynamik, BITE-modellen, personlige faktorers betydning for terror cross over, en terrorists profil 4. Ole Schultz larsen: "Psykologiens veje", 3. udgave, 1. oplag 2018 s. 462-470 + 477-487 - Lorenz og aggressionens natur, Goldbergs teori om opvækstens betydning for ondskab, Baron-Cohens teori om fravær af empati og empatiens pauseknap. Gotfredson & Hirshis teori om betydningen af manglende selvkontrol. Banduras teori om onskab, der er relateret til moralsk frakobling. Svensens forskellige typer ondskab: sadistisk ondskab, instrumentel ondskab, idealistisk ondskab, dum ondskab. Bilag: - Charlotte Tieka Jensen & Katrine Quorning: "Undersøgelser i psykologi" (Systime 2018 kap. 2.9: "Ville du misbruge din magt?" - "Vidne om Kundbypigen fik billedet af en ensom pige, der savnede sin mor og sine venner" (TV2 21.04.12) - "Det syge og det anderledes" (PsykologNyt nr. 15, 2013) Læste sider: ca. 66 sider Pensum fra 1. kursusklasse: ca. 49 sider 1. Ravn & Wolf: "Psykologi fra celle til selfie", Columbus 2015 s. 156-165 + 190-193 - sociale koder, sociale markører, social kognition, stereotyper, fordomme, diskrimination, halo- og rosenthaleffekten; tilskuereffekten, pluralistisk ignorans, "den barmhjertige samaritaner" 2. Ole Schultz Larsen: "Psykologiens veje", Systime 2008 s. 347-369/1. spalte + 373-379 + 309-316/2. spalte + 318-322 - Social psykologi: massehypnose, gruppetyper: primære grupper, sekundære grupper, egengrupper og fremmedgrupper, medlemsgrupper og referencegrupper, formelle og uformelle grupper. Asch og ekspemintet omkring konformitet. gruppetænkning og gruppepolarisering. Individualpsykologiske og gruppepsykologiske forklaringer på mobning, roller. Milgrams eksperiment om lydighedens dilemma, Festinger og kognitiv dissonans - kommunikation og konflikter. Konvergerende og divergerende konflikter. Konfliktoptrapining og konfliktnedtrapning |
Omfang | 23,33 timers uddannelsestid. |
Beskrivelse |
I forløbet tages der udgangspunkt i traumatiske kriser og PTSD. I forlængelse heraf opnår eleverne indblik i, hvad det betyder for et menneske at skifte til en kultur, der er markant anderledes end den kultur, man er født og opvokset i. Herunder perspektiveres til de identitetsmæssige problemer, der kan være forbundet med et kulturskifte. Stereotyper, fordomme og diskrimination indgår. Der diskuteres, hvilke væsentlige faktorer, der kan gøre et individ sårbar overfor radikalisering og endvidere inddrages teorier om ondskab og forskellige perspektiver på, hvad der kan motivere et menneske til at begå onde handlinger. I forløbet arbejdes der kritisk med psykologisk forskning. Synopsisarbejde indgår. |
Væsentligste arbejdsformer |
Pararbejde Projektarbejde Klasseundervisning Individuelt arbejde Virtuelt arbejde |