Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin | Maj-juni 2021 2106 |
Institution | Aalborg City Gymnasium |
Uddannelse | stx |
Fag og niveau | Fy, Niveau: B |
Lærer(e) | Helene Pilgaard Hejlskov (HPH) |
Hold | 2 Fy-1-CB |
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Forløb 1 (fy) | Energi -repetition af C-niveau mm |
Forløb 2 (fy) | Bølger - repetition c-niveau mm. |
Forløb 3 (fy) | Radioaktivitet |
Forløb 4 (fy) | Lys og atomer |
Forløb 5 (fy) | Ellære |
Forløb 6 (fy) | Kernefysik - grundstoffernes dannelse-universet |
Forløb 7 (fy) | Mekanik |
Forløb 8 (fy) | Selvstændigt projekt |
Titel | Energi -repetition af C-niveau mm |
Materiale |
I "Vejen til Fysik AB1" af Knud Nielsen og Esper Fogh, Forlaget HAX, 1. udgave 4, oplæg 2011 er følgende sider gennemgået: s. 38-40+41-44+48-52+57-60, 65-67 Arbejdsark: "Opgaver i varmelære 1" "Opgaver i varmelære 2" "Opvarmning af 1 kg is" |
Omfang | 8,33 timers uddannelsestid. |
Beskrivelse |
I forløbet har vi gennemgået følgende: - effekt -specifik varmekapacitet = varmefylde -varmeformlen - kelvin og grader celsius. -specifik fordampningsvarme -specifik smeltevarme -nyttevirkning Følgende forsøg er lavet: - Bestemmelse af forskellige lodders varmefylde, s. 91 "3. varmefylde" i AB1 bogen. (Journal) -Nyttevirkningen af forskellige husholdningsapparater (Rapport) -Bestemmelse af den specifikke fordampningsvarme for vand ved 100 grader celsius. (Journal) |
Væsentligste arbejdsformer |
Eksperimentielt arbejde Klasseundervisning |
Titel | Bølger - repetition c-niveau mm. |
Materiale |
I "Vejen til Fysik AB1" af Knud Nielsen og Esper Fogh, Forlaget HAX, 1. udgave 4, oplæg 2011 er følgende sider gennemgået: s. 102-109, 112, 116-118, 139 I "Orbit C", 2. udg. Brydensholt mf, Systime, 2011 er følgende sider gennemgået: s. 108-113. Arbejdsark: "Lydens hastighed". App: Ripple Tank simulation med interferens. (demonstration) |
Omfang | 8,33 timers uddannelsestid. |
Beskrivelse |
Følgende er gennemgået: - grundlæggende bølgebegreber: amplitude, bølgelængde, frekvens, svingningstid, hastighed, tværbølger, længdebølger, diffraktion og interferens. - mekaniske bølger og elektromagnetiske bølger. -gitterligningen - med udledning samt det maksimale antal ordener. -lydens hastighed -stående bølger på snor - guitar som strengeinstrument. Øvelser: - stående bølger på snor (journal) - bestemmelse af lydens hastighed - demonstrationsforsøg. -bestemmelse af bølgelængden for laserlys samt tykkelsen af et hår (rapport) - højtaler med interferensmønster -demonstrationsforsøg - mobiltelefon i vakuumklokke (demonstrationsforsøg) |
Væsentligste arbejdsformer |
Eksperimentielt arbejde Klasseundervisning |
Titel | Radioaktivitet |
Materiale |
I "Vejen til Fysik B2", Nielsen og Fogh, HAX, 1. udg, 3.oplag, 2011 er følgende sider gennemgået: s. 34-37 + 38 + 58-67 + 73-75 Noter: "Sådan virker et GM-rør" "Usikkerhed på tælletallet" "Leptoner og kvarker" Videoen fra Youtube, der omhandler afstandskvadratloven: https://www.youtube.com/watch?v=FIZKrcStcfU |
Omfang | 13,33 timers uddannelsestid. |
Beskrivelse |
I forløbet er følgende gennemgået: - atomets opbygning samt skalmodellen. - henfald: alfa, beta (minus og plus) samt gamma -bevarelseslovene ved henfald. -henfaldsloven og halveringstid. -aktivitet -usikkerhed på tælletal -geigermullerrør -afstandskvadratloven -halveringstykkelse Øvelser: -Halveringstiden for barium (journal) -Terningemodel (journal) elevdemonstrationsforsøg -Halveringstykkelse af gammastråling i bly (journal). - afstandskvadratloven for gammastråling (journal) |
Væsentligste arbejdsformer |
Eksperimentielt arbejde Individuelt arbejde Pararbejde |
Titel | Lys og atomer |
Materiale |
I "Vejen til Fysik B2", Nielsen og Fogh, HAX, 1. udg, 3.oplag, 2011 er følgende sider gennemgået: s. 48-55. |
Omfang | 8,33 timers uddannelsestid. |
Beskrivelse |
Følgende er gennemgået: - Bohrs atommodel - lys som fotoner - emission og absorption - balmerserien - udledning af Rydbergformlen. Eksperimenter: - bestemmelse af linjesprektra for forskellige grundstoffer med fokus på brint (journal) |
Væsentligste arbejdsformer |
Eksperimentielt arbejde Klasseundervisning Individuelt arbejde |
Titel | Ellære |
Materiale |
I "Vejen til Fysik AB1" af Knud Nielsen og Esper Fogh, Forlaget HAX, 1. udgave 4, oplæg 2011 er følgende sider gennemgået: s. 187-203 s. 204-205 Afsnit 3 og 4 om hhv serie- og parallelforbindelser. s. 206 s. 210-211 Kopiark fra "Orbit B" af Brydensholt m.fl. Systime, 1.udg. 1. oplæg 2017 er følgende sider gennemgået: s. 206-207 s.240-243. |
Omfang | 10,00 timers uddannelsestid. |
Beskrivelse |
Følgende er gennemgået: -strømstyrke, spændingsforskel samt resistans - udledning af formlen for elektrisk effekt P=U*I -Kirchhoffs 1. lov (strømforgreninger) -Ohms 1. lov -resistivitet -erstatningsresistans for hhv. serie- og parallelforbindelse herunder teoretisk udledning af formlerne. -temperatursensorer Følgende eksperimenter er udført: -elektroskop-ladning (demonstrationsforsøg) - måling af I-U karakteristikker for resistorer og en glødepære vha. elektronisk dataopsamling i Capstone samt manuelle målinger vha. amperemeter og voltmeter. (journal) -måling af erstatningsresistans i hhv. serie- og parallelforbindelser - måling af en leders modstand mht. resistivitet, længde og tværsnitsareal (journal). -måling af temperaturkoefficienten af en kobbertråd (journal). -konstruktion af et elektronisk termometer (rapport for manges vedkommende) Der har været valgfrihed mht. hvilken af øvelserne, som man ville aflevere som rapport. |
Væsentligste arbejdsformer |
Pga. nedlukning af Nordjylland i forbindelse med Covid19 var en del elever med virtuelt. Eksperimentielt arbejde Gruppearbejde Klasseundervisning |
Titel | Kernefysik - grundstoffernes dannelse-universet |
Materiale |
I "Vejen til Fysik B2", Nielsen og Fogh, HAX, 1. udg, 3.oplag, 2011 er følgende sider gennemgået: s. 108-122. s.129-136. s. s. 148-165 |
Omfang | 45,83 timers uddannelsestid. |
Beskrivelse |
Følgende er gennemgået: -massedekt og bindingsenergi. -Einsteins masse-energi relation -Q-værdi -Bevarelsessætninger i kerneprocesser (fraregnet impusbevarelse) -fusion og fission - Stjerner: pp-proces, tripel-alfa-proces samt supernovaer med dannelse af de tungere grundstoffer. - Big bang - og de firee søjler -Det kosmologiske princip -rødforskydning -Hubbles lov |
Væsentligste arbejdsformer |
Gruppearbejde Individuelt arbejde Forløbet var udelukkende virtuelt grundet situationen med Covid-19. |
Titel | Mekanik |
Materiale |
I "Vejen til Fysik B2", Nielsen og Fogh, HAX, 1. udg, 3.oplag, 2011 er følgende sider gennemgået: s. 166-175 + s. 182-189 +192-198. s. 7-17 Youtube film om kartesisk dykker: https://www.youtube.com/watch?v=i0Goh3u2KhU |
Omfang | 28,33 timers uddannelsestid. |
Beskrivelse |
Følgende er gennemgået: - stedfunktion, hastighedsfunktion samt acceleration -frit fald -bevægelsesligninger for bevægelse med konstant acceleration. - kræfter og kræfternes parallellogram -gravitationsloven -Newtons tre love -arbejde - udledning af formler for kinetisk og potentiel energi. - trykket i en væskesøjle -archimedes lov Eksperimenter: "Det skrå kast" - videorapport "Trykket i en væskesøjle" - journal "Archimedes' lov" - journal |
Væsentligste arbejdsformer | Forløbet var 50% fysisk fremøde og 50% virtuel undervisning. |
Titel | Selvstændigt projekt |
Materiale | Individuelt tilpasset efter valgt eksperiment |
Omfang | 8,33 timers uddannelsestid. |
Beskrivelse | Eleverne vælger selvstændigt en problemstilling i grupper, hvor de tilrettelægger og gennemføre et eksperiment, som afslutningsvist fremlægges på klassen. |
Væsentligste arbejdsformer |
Eksperimentielt arbejde Projektarbejde |