Beskrivelse af undervisningsforløbet (da-0A-d)

Retur til forside

Titel Litteraturhistorie 3 - 1900-tallets litteratur (Realisme og modernisme)
Materiale Som grundbog har eleverne brugt "Litteraturhistorien - på langs og på tværs" (2016) af Barbara Kjær-Hansen og Tinne Serup Bertelsen (2. udgave, 5 oplag): side 138-188

Sørensen, Mimi og Rangvid, Mads (2014): Brug litteraturhistorien, Systime, 1 udgave, 1 oplag: s. 161-178 om efterkrigstiden og eksistentialisme og s. 179-187 om 60’er modernisme og konfrontationsmodernisme

Suspekt, Proletar (Hvor jeg står): https://www.youtube.com/watch?v=51qjXzNi3BE

Christensen, Søren Vrist: Det folkelige gennembrud og Jeppe Aakjær: https://www.youtube.com/watch?v=ngxjEWEwD0w&t=56s

Christensen, Søren Vrist: Konfrontationsmodernisme: https://www.youtube.com/watch?v=U1o90alSOeM&t=2s

Christensen, Søren Vrist: Minimalisme og Helle Helle: https://www.youtube.com/watch?v=P-zosnKjMUo&t=1s

Øgendahl og de store forfattere (2018): Johannes V. Jensen, DR1
Øgendahl og de store forfattere (2018): Karen Blixen, DR1

Helt lyrisk (2019), Sæson 1, afsnit 1: Poul Krebs og Bro om Livets hastighed

Fly, Per (2000): Bænken, Zentropa Entertainments (Værk)

Uddrag af filmen "Pelle Erobreren" (1987), instruktør Bille August (tid: 00:00-07:37)

Gennemgået kanonforfattere:

Sophus Clausen: I en frugthave (1899)
Johannes V. Jensen: "Paa Memphis Station" (1906) og ”Interferens” (1906)
Tom Kristensen: "Henrettelsen" (1922) og ”Det blomstrende slagsmål” (1920)
Martin Andersen Nexø: "Lønningsdag (En idyl)" (1900)
Martin A Hansen: "Paradisæblerne" (1948) og ”Roden” (1955)
Karen Blixen: ”Babettes Gæstebud” (uddrag) (1952)
Klaus Rifbjerg: "Teknik" (1960) og ”Det er blevet os pålagt” (1960)
Peter Seeberg: "Patienten" (1962) og ”Støvsuger” (1997)
Michael Strunge (1978): "Livets hastighed"
Helle Helle: ”Globryllup” (1996) og "En stol for lidt" (1996)



Omfang 0,00 timers uddannelsestid.
Beskrivelse Forløbet har fokuseret på 1900-tallets litteratur og på de forskellige stilretninger / ismer, der opstod i perioden. Der har specielt været fokus på stilretningernes kendetegn ligesom en diskussion af begreberne ”realisme” og ”modernisme” er gået igen i forløbet. Eleverne har læst tekster af kanonforfatterne, der hver knytter sig til den litteraturhistoriske stilretning i perioden (jfr. materialeoversigten).

Forløbet har primært fokuseret på stilretningernes kendetegn, og på, hvordan eleverne kan analysere tekster med henblik på at indplacere teksten i en større litteraturhistorisk sammenhæng.

Gennemgået teori:

Realismens stiltræk
Modernismens stiltræk

Ismer:
Symbolisme
Tidlig modernisme
Ekspressionisme
Det folkelige gennembrud og socialrealisme
Efterkrigsmodernisme og Heretica
Eksistentialisme
60’er modernisme
Konfrontationsmodernisme
Absurdisme
Ny realisme
Storbymodernisme
Minimalisme
Væsentligste arbejdsformer Gruppearbejde
Individuelt arbejde
Klasseundervisning
Virtuelt arbejde
Pararbejde
Projektarbejde


Retur til forside