Beskrivelse af undervisningsforløbet (da-0A-d)

Retur til forside

Titel Medier
Materiale Journalistisk og nyheder:

Som baggrund for forløbet har kursisterne læst teori fra grundbogen "Håndbog til dansk" af Ole Schultz Larsen fra 2017 (3 udgave, 1 oplag): s. 198-221.

Petersen, Jan Aasbjerg og Larsen, Johanne Katrine (2018): Dig og digital dannelse i dansk, Gyldendal, 1 udgave, 1 oplag: Kapitel 1 og 2: ”Digital kommunikation - Web 2.0” samt ”Journalistik på sociale medier og internettet” (s. 8-40)

www.gymdansk.dk om de tre journalistiske genre (klassisk nyhedsartikel, reportagen og den fortællende nyhed)

Supplerende materiale:
Herman Bang's "Branden" (1884)
Artiklen "Som om solen kom for tæt på" (2004) fra Jyllandsposten af Søren Flott, Thomas Laursen og Ole Sønnichsen.

Reklamer og reklamefilm:

Side 254-262 i grundbogen "Håndbog til dansk"
Powerpoint med forskellige reklamer

Dokumentarfilm:

Side 223-227 i grundbogen ”Håndbog til dansk
Jan Aasbjerg Petersen: ”Dokumentarfilm" (Bill Nichols) www.gymdansk.dk
Jan Aasbjerg Petersen: "Typer af dokumentarfilm": www.gymdansk.dk
Jan Aasbjerg Petersen: Fakta og fiktionskoder – www.gymdansk.dk
Christian Sønderby Jepsen: Testamentet (2011) (Værk)

Omfang 0,00 timers uddannelsestid.
Beskrivelse I dette forløb har eleverne arbejdet med et bredt spektre af forskellige mediegenre og en diskussion af forholdet mellem fakta og fiktion kom til at præge forløbet.

Følgende er en oversigt over gennemgået emner:

1) Avisjournalistik og det journalistiske sprog (s. 198-221 i grundbogen):
- Avistyper og avisernes stofområder
- De fem nyhedskriterier
- Avisens ydre komposition (layout) og tekst-layout
- Kilder
- Vinkling
- Journalistikkens genre (Den klassiske nyhedsjournalistik, reportagen og den fortællende nyhedsjournalistik)
- Nyheder på sociale medier (clickbait - og falsumartikler)

2) Reklamer - både reklamefilm og de trykte reklamer (s. 254-262 i grundbogen).
- Kommunikationsmodeller og reklamegenrer
- Laswells kommunikationsmodel
- AIDA-modellen
- De forskellige reklametyper
- Modtager og Gallups kompasmodel
- Reklamers effekt
- Appelformer (etos, logos, patos)
- Reklamefilm
- Marketing på sociale medier

3) Dokumentarfilm:
Emnet om dokumentarfilm sætter fokus på dokumentarfilmen som genre ud fra Bill Nichols genreteori og definition af typer. Desuden arbejder vi med filmiske virkemidler og deres samspil i en film i fht. fakta og fiktionskoder.
Væsentligste arbejdsformer Gruppearbejde
Individuelt arbejde
Klasseundervisning
Pararbejde
Projektarbejde


Retur til forside