Titel | Retorik og argumentation |
Materiale |
Som teoretisk baggrund har kursisterne læst i grundbogen "Forløb i sprog" (2014) af Marianne Odgaard, Ole Ravn og Marie Borregaard Vinter. Oversigt over læst materiale i grundbogen: Retoriske virkemidler: side 108-110 Appelformer: side 114-117 Toulmins argumentationsmodel: side 121-124 Argumenttyper: side 127-129 Diskursanalyse: side 133-135 Forskellen på tale- og skriftsprog: side 65-70 Supplerende teoretisk materiale: Christensen, Søren Vrist: Retorik og argumentation – Toulmins argumentationsmodel: https://www.youtube.com/watch?v=35bqJ90khEA Christensen, Søren Vrist: Retorik og argumentation – Argumenttyper: https://www.youtube.com/watch?v=B-El22WMr_Q Christensen, Søren Vrist: Retorik og argumentation - Retoriske virkemidler: https://www.youtube.com/watch?v=Vlgpe6h6jNc&t=1s Petersen, Jan Aasbjerg & Larsen, Johanne Katrine (2018): Dig og digital dannelse i dansk, s. 46-50 (performerede kropsidentitet) Supplerende materiale: Helle Thorning-Schmidt ved Socialdemokratiets kongrestale 2005 Johanne Schmidt-Nielsens tale ved Enhedslistens landsmøde 2010 Pia Kjærsgaards tale ved Dansk Folkepartis landsmøde 2007 Johanne Schmidt-Nielsens 1-maj tale 2016 Lars Løkke forklarer regeringens skattepolitik: https://www.youtube.com/watch?v=pRFuhQQnjXM Wolf of Venstre: https://www.youtube.com/watch?v=83EZPUkbsE8 Øvelse: Performerede kropsidentiteter på Instagram. Fokus på Josephine Skriver, Tobias Sørensen, Carla Mickelborg. |
Omfang | 0,00 timers uddannelsestid. |
Beskrivelse |
Forløbet sætter fokus på argumentationen, herunder begreber knyttet til argumentation (Toulmins argumentationsmodel, udvidede model, argumenttyper og retoriske virkemidler) og de grundlæggende appelformer (logos, etos og patos). Samtidig bliver begreberne medialisering og spin undervejs diskuteret. Vi arbejder med tekster af forskellige typer, der alle indeholder argumentation i en eller anden form. Forløbets fokusområder: Retoriske virkemidler Appelformer Toulmins argumentationsmodel og udvidet model Argumenttyper Diskursanalyse (Med udgangspunkt i Ernesto Laclaus overordnede forståelse: Nodalpunkt, ækvivalens- og differenskæde) - Fokus var "Diskursen om sundhed" |
Væsentligste arbejdsformer |
Projektarbejde Pararbejde Klasseundervisning Individuelt arbejde Gruppearbejde |