Beskrivelse af undervisningsforløbet (da-0A-d)

Retur til forside

Titel Retorik og argumentation
Materiale Som teoretisk baggrund har kursisterne læst i grundbogen "Forløb i sprog" (2014) af Marianne Odgaard, Ole Ravn og Marie Borregaard Vinter.

Oversigt over læst materiale i grundbogen:
Retoriske virkemidler: side 108-110
Appelformer: side 114-117
Toulmins argumentationsmodel: side 121-124
Argumenttyper: side 127-129
Diskursanalyse: side 133-135
Forskellen på tale- og skriftsprog: side 65-70

Supplerende teoretisk materiale:

Christensen, Søren Vrist: Retorik og argumentation – Toulmins argumentationsmodel: https://www.youtube.com/watch?v=35bqJ90khEA

Christensen, Søren Vrist: Retorik og argumentation – Argumenttyper: https://www.youtube.com/watch?v=B-El22WMr_Q

Christensen, Søren Vrist: Retorik og argumentation - Retoriske virkemidler:
https://www.youtube.com/watch?v=Vlgpe6h6jNc&t=1s

Petersen, Jan Aasbjerg & Larsen, Johanne Katrine (2018): Dig og digital dannelse i dansk, s. 46-50 (performerede kropsidentitet)

Supplerende materiale:

Helle Thorning-Schmidt ved Socialdemokratiets kongrestale 2005
Johanne Schmidt-Nielsens tale ved Enhedslistens landsmøde 2010
Pia Kjærsgaards tale ved Dansk Folkepartis landsmøde 2007
Johanne Schmidt-Nielsens 1-maj tale 2016

Lars Løkke forklarer regeringens skattepolitik: https://www.youtube.com/watch?v=pRFuhQQnjXM
Wolf of Venstre: https://www.youtube.com/watch?v=83EZPUkbsE8

Øvelse: Performerede kropsidentiteter på Instagram. Fokus på Josephine Skriver, Tobias Sørensen, Carla Mickelborg.
Omfang 0,00 timers uddannelsestid.
Beskrivelse Forløbet sætter fokus på argumentationen, herunder begreber knyttet til argumentation (Toulmins argumentationsmodel, udvidede model, argumenttyper og retoriske virkemidler) og de grundlæggende appelformer (logos, etos og patos). Samtidig bliver begreberne medialisering og spin undervejs diskuteret. Vi arbejder med tekster af forskellige typer, der alle indeholder argumentation i en eller anden form.

Forløbets fokusområder:
Retoriske virkemidler
Appelformer
Toulmins argumentationsmodel og udvidet model
Argumenttyper
Diskursanalyse (Med udgangspunkt i Ernesto Laclaus overordnede forståelse: Nodalpunkt, ækvivalens- og differenskæde) - Fokus var "Diskursen om sundhed"

Væsentligste arbejdsformer Projektarbejde
Pararbejde
Klasseundervisning
Individuelt arbejde
Gruppearbejde


Retur til forside