Titel | Litteraturhistorie 1 - Fra Middelalder til Oplysningstid |
Materiale |
Som grundbog har eleverne brugt "Litteraturhistorien - på langs og på tværs" (2016) af Barbara Kjær-Hansen og Tinne Serup Bertelsen (2. udgave, 5 oplag): 1) Middelalder, folkeviser og folkeeventyr (side 19-21 og 34-42 i grundbogen): Ebbe Skammelsen German Gladensvend Esben Askepuster og Klods-Hans (1855) af H.C. Andersen (komparativ analyse) Supplerende materiale til middelalderen: Rather Homemade Productions: Ebbe Skammelsen – Hvad fanden skal det nu betyde?: https://www.youtube.com/watch?v=-QujVaDO8A0 Christensen, Søren Vrist: Folkeviser - dansk litteratur https://www.youtube.com/watch?v=_mdo-GB29g8&t=1s 2) Oplysningstiden og Ludvig Holberg (side 73-75 og 81-90 i grundbogen) Epistel nr. 371 ”Fornuft og religion” af Ludvig Holberg Epistel nr. 395 ”Censur” af Ludvig Holberg Epistel nr. 99 ”Hvorfor jeg helst er sammen med Fruentimmer” af Ludvig Holberg Værk: Holberg, Ludvig: Jeppe på Bjerget (1722) Supplerende materiale til oplysningstiden: Håndbog til dansk: side 84-86 om drama Historien om Danmark, DR, afsnit 7: Enevælde og oplysningstid (Sendt første gang d. 20 september 2017) Rather Homemade Productions: Oplysningstiden – Hvad fanden skete der lige der?: https://www.youtube.com/watch?v=BeNuTibYyLw |
Omfang | 0,00 timers uddannelsestid. |
Beskrivelse |
I dette forløb har eleverne fået kendskab til de to store litteraturhistoriske perioder: Middelalderen og Oplysningstiden. Eleverne har læst tekster af kanonforfatterne, der hver knytter sig til den litteraturhistoriske periode (jfr. materialeoversigten). Forløbet har primært fokuseret på periodernes kendetegn og på, hvordan eleverne kan analysere tekster med henblik på at indplacere teksten i en større litteraturhistorisk sammenhæng. |
Væsentligste arbejdsformer |
Gruppearbejde Individuelt arbejde Klasseundervisning Pararbejde |