Beskrivelse af undervisningsforløbet (da-0A-d)

Retur til forside

Titel Sprog og kommunikation
Materiale Teoretisk materiale:

Larsen, Ole Schultz (2017): Håndbog til dansk, Systime, 3 udgave, 1 oplag: s. 101-111 (Dennotation og konnotation, homonymen, semantiske skemaer og værdiladning), s. 145-146 (tale- og skriftsprog), s. 176-182 (Kommunikationsanalyse og sproghandlinger) og s. 20-35 (Kontrakter, fakta- og fiktionskoder og genrer).

www.gymdansk.dk: Ciceros pentagram, Laswells kommunikationsmodel og Den udvidet model

Petersen, Jan Aasbjerg og Larsen, Johanne Katrine (2018): Dig og digital dannelse i dansk, Gyldendal, 1 oplag, 1 udgave. S. 120-122 (Roman Jacobsens sprogfunktioner)

Odgaard, Marianne, Ravn, Ole og Vinter, Marie Borregaard (2014): Forløb i sprog. Det ny forlag. 1 udgave, 1 oplag. S. 65-70 om talesprog og skriftsprog samt s. 81-93 om sproget i chats og på sociale medier

Supplerende materiale:

Anne Grethe Riis går amok i Go’ Morgen Danmark: https://www.youtube.com/watch?v=aBuWeC-YAVg
Omfang 0,00 timers uddannelsestid.
Beskrivelse Forløbet giver en introduktion til den basale teori omkring vores danske sprog. Forløbet danner samtidig en introducerende baggrund for de vigtigste analyseværktøjer i arbejdet med analyse af sproglige kommunikationssituationer i forskellige sammenhænge i både tekst og medier.
Væsentligste arbejdsformer Gruppearbejde
Individuelt arbejde
Klasseundervisning
Pararbejde


Retur til forside