Beskrivelse af undervisningsforløbet (da-0A-d)

Retur til forside

Titel Introduktion til dansk og litterær tekstanalyse
Materiale Som teoretisk baggrund har kursisterne læst i grundbogen "Håndbog til dansk" (2017) af Ole Schultz Larsen, 3 udgave, 1 oplag.

Oversigt over læst materiale i grundbogen:
•Kapitel 1: Intro til faget. s. 7-14
Kapitel 2: Fakta og fiktion samt læserforventninger. s. 19-36
•Kapitel 3: Litteratur. s. 37-87
•Litterære metoder: (biografisk metode og nykritikken) s. 87-90
•Ordenes betydninger, semantiske felter, sproglige billeder og figurer. s. 101-123

Supplerende teoretisk materiale:
•Kjær-Hansen, Barbara og Bertelsen, Tinne Serup (2016): Litteraturhistorien - på langs og på tværs (2. udgave, 5 oplag): s. 138-141 (Modernistiske og realistiske stilretninger)

•Nielsen, Anette Hauge, Lindequist, Maria Katrine Staugaard og Korch-Frandsen, Julie (2014): Dansk på ny, Systime, s. 91-93 om novellen samt s. 101-103 om digte.

•Bødtcher-Hansen, Maja og Mose, Susan (2019): Skriftlig eksamen i dansk, Gyldendal, 2. udgave, 2 oplag: s. 11-15 (skriftlig eksamen i dansk), s. 19-32 (den analyserende artikel) og s. 55-59 (ret din artikel)

•Petersen, Jan Aasbjerg: Nykritikken – gymdansk.dk: https://www.gymdansk.dk/nykritikken.html

•Christensen, Søren Vrist: Billedsprog: https://www.youtube.com/watch?v=JaR8eBfYDjs

Lyrikporten - Olga Ravn: https://www.youtube.com/watch?v=rVHMrbV8joU

Yahya Hassan performance video: https://www.youtube.com/watch?v=N839DlASGkA

Lyrikporten - Jørgen Leth: https://www.youtube.com/watch?v=X8oN123sKK0

Gennemgået tekster:
•Mette Moestrup: ”På Halmtorvet” (2006) (HF)
•Olga Ravn: ”Jeg ælder mig selv som lyng” (2012)
•Tom Kristensen: ”Det blomstrende slagsmål” (1920)
•Lone Hørslev: ”Giftige blomster og bær” (2009)
•Charlotte Strandgaard: "Alderdommen, rollatoren og mig" samt "Hvor mange gange" fra digtsamlingen Ingenmandsland (2015)

•Jan Sonnergaard: ”Polterabend” (1997)
Omfang 0,00 timers uddannelsestid.
Beskrivelse Forløbet giver både en grundlæggende introduktion til danskfagets tre hovedområder (Litteratur, sprog og medier) og en introduktion til, hvordan en tekstanalyse bygges op med fokus på at bringe centrale danskfaglige begreber i spil i analysen. Forholdet mellem citat, analyse og pointe er et væsentligt element ved det metodiske arbejde, som er centralt for forløbet. Eleverne bliver ligeledes introduceret for tekstens indhold (hvad) og form (hvordan) i analysearbejdet. Af begreber arbejder vi særligt med fremstillingsformen (fortællertyper, synsvinkler bl.a.) og billedsprog.
Væsentligste arbejdsformer Gruppearbejde
Individuelt arbejde
Klasseundervisning
Pararbejde


Retur til forside