Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin | Generalprøve 1 2102 |
Institution | Aalborg City Gymnasium |
Uddannelse | hf |
Fag og niveau | da, Niveau: A |
Lærer(e) | Signe Paludan Melson (SPM) |
Hold | da-0A-d |
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Forløb 1 (da) | Introduktion til dansk og litterær tekstanalyse |
Forløb 2 (da) | Sprog og kommunikation |
Forløb 3 (da) | Litteraturhistorie 1 - Fra Middelalder til Oplysningstid |
Forløb 4 (da) | Retorik og argumentation |
Forløb 5 (da) | Litteraturhistorie 2 - Fra Romantikken til Det moderne gennembrud |
Forløb 6 (da) | Medier |
Forløb 7 (da) | Litteraturhistorie 3 - 1900-tallets litteratur (Realisme og modernisme) |
Forløb 8 (da) | Ny tid - Postmodernisme, autofiktion og interaktion |
Titel | Introduktion til dansk og litterær tekstanalyse |
Materiale |
Som teoretisk baggrund har kursisterne læst i grundbogen "Håndbog til dansk" (2017) af Ole Schultz Larsen, 3 udgave, 1 oplag. Oversigt over læst materiale i grundbogen: •Kapitel 1: Intro til faget. s. 7-14 Kapitel 2: Fakta og fiktion samt læserforventninger. s. 19-36 •Kapitel 3: Litteratur. s. 37-87 •Litterære metoder: (biografisk metode og nykritikken) s. 87-90 •Ordenes betydninger, semantiske felter, sproglige billeder og figurer. s. 101-123 Supplerende teoretisk materiale: •Kjær-Hansen, Barbara og Bertelsen, Tinne Serup (2016): Litteraturhistorien - på langs og på tværs (2. udgave, 5 oplag): s. 138-141 (Modernistiske og realistiske stilretninger) •Nielsen, Anette Hauge, Lindequist, Maria Katrine Staugaard og Korch-Frandsen, Julie (2014): Dansk på ny, Systime, s. 91-93 om novellen samt s. 101-103 om digte. •Bødtcher-Hansen, Maja og Mose, Susan (2019): Skriftlig eksamen i dansk, Gyldendal, 2. udgave, 2 oplag: s. 11-15 (skriftlig eksamen i dansk), s. 19-32 (den analyserende artikel) og s. 55-59 (ret din artikel) •Petersen, Jan Aasbjerg: Nykritikken – gymdansk.dk: https://www.gymdansk.dk/nykritikken.html •Christensen, Søren Vrist: Billedsprog: https://www.youtube.com/watch?v=JaR8eBfYDjs Lyrikporten - Olga Ravn: https://www.youtube.com/watch?v=rVHMrbV8joU Yahya Hassan performance video: https://www.youtube.com/watch?v=N839DlASGkA Lyrikporten - Jørgen Leth: https://www.youtube.com/watch?v=X8oN123sKK0 Gennemgået tekster: •Mette Moestrup: ”På Halmtorvet” (2006) (HF) •Olga Ravn: ”Jeg ælder mig selv som lyng” (2012) •Tom Kristensen: ”Det blomstrende slagsmål” (1920) •Lone Hørslev: ”Giftige blomster og bær” (2009) •Charlotte Strandgaard: "Alderdommen, rollatoren og mig" samt "Hvor mange gange" fra digtsamlingen Ingenmandsland (2015) •Jan Sonnergaard: ”Polterabend” (1997) |
Omfang | 0,00 timers uddannelsestid. |
Beskrivelse | Forløbet giver både en grundlæggende introduktion til danskfagets tre hovedområder (Litteratur, sprog og medier) og en introduktion til, hvordan en tekstanalyse bygges op med fokus på at bringe centrale danskfaglige begreber i spil i analysen. Forholdet mellem citat, analyse og pointe er et væsentligt element ved det metodiske arbejde, som er centralt for forløbet. Eleverne bliver ligeledes introduceret for tekstens indhold (hvad) og form (hvordan) i analysearbejdet. Af begreber arbejder vi særligt med fremstillingsformen (fortællertyper, synsvinkler bl.a.) og billedsprog. |
Væsentligste arbejdsformer |
Gruppearbejde Individuelt arbejde Klasseundervisning Pararbejde |
Titel | Sprog og kommunikation |
Materiale |
Teoretisk materiale: Larsen, Ole Schultz (2017): Håndbog til dansk, Systime, 3 udgave, 1 oplag: s. 101-111 (Dennotation og konnotation, homonymen, semantiske skemaer og værdiladning), s. 145-146 (tale- og skriftsprog), s. 176-182 (Kommunikationsanalyse og sproghandlinger) og s. 20-35 (Kontrakter, fakta- og fiktionskoder og genrer). www.gymdansk.dk: Ciceros pentagram, Laswells kommunikationsmodel og Den udvidet model Petersen, Jan Aasbjerg og Larsen, Johanne Katrine (2018): Dig og digital dannelse i dansk, Gyldendal, 1 oplag, 1 udgave. S. 120-122 (Roman Jacobsens sprogfunktioner) Odgaard, Marianne, Ravn, Ole og Vinter, Marie Borregaard (2014): Forløb i sprog. Det ny forlag. 1 udgave, 1 oplag. S. 65-70 om talesprog og skriftsprog samt s. 81-93 om sproget i chats og på sociale medier Supplerende materiale: Anne Grethe Riis går amok i Go’ Morgen Danmark: https://www.youtube.com/watch?v=aBuWeC-YAVg |
Omfang | 0,00 timers uddannelsestid. |
Beskrivelse | Forløbet giver en introduktion til den basale teori omkring vores danske sprog. Forløbet danner samtidig en introducerende baggrund for de vigtigste analyseværktøjer i arbejdet med analyse af sproglige kommunikationssituationer i forskellige sammenhænge i både tekst og medier. |
Væsentligste arbejdsformer |
Gruppearbejde Individuelt arbejde Klasseundervisning Pararbejde |
Titel | Litteraturhistorie 1 - Fra Middelalder til Oplysningstid |
Materiale |
Som grundbog har eleverne brugt "Litteraturhistorien - på langs og på tværs" (2016) af Barbara Kjær-Hansen og Tinne Serup Bertelsen (2. udgave, 5 oplag): 1) Middelalder, folkeviser og folkeeventyr (side 19-21 og 34-42 i grundbogen): Ebbe Skammelsen German Gladensvend Esben Askepuster og Klods-Hans (1855) af H.C. Andersen (komparativ analyse) Supplerende materiale til middelalderen: Rather Homemade Productions: Ebbe Skammelsen – Hvad fanden skal det nu betyde?: https://www.youtube.com/watch?v=-QujVaDO8A0 Christensen, Søren Vrist: Folkeviser - dansk litteratur https://www.youtube.com/watch?v=_mdo-GB29g8&t=1s 2) Oplysningstiden og Ludvig Holberg (side 73-75 og 81-90 i grundbogen) Epistel nr. 371 ”Fornuft og religion” af Ludvig Holberg Epistel nr. 395 ”Censur” af Ludvig Holberg Epistel nr. 99 ”Hvorfor jeg helst er sammen med Fruentimmer” af Ludvig Holberg Værk: Holberg, Ludvig: Jeppe på Bjerget (1722) Supplerende materiale til oplysningstiden: Håndbog til dansk: side 84-86 om drama Historien om Danmark, DR, afsnit 7: Enevælde og oplysningstid (Sendt første gang d. 20 september 2017) Rather Homemade Productions: Oplysningstiden – Hvad fanden skete der lige der?: https://www.youtube.com/watch?v=BeNuTibYyLw |
Omfang | 0,00 timers uddannelsestid. |
Beskrivelse |
I dette forløb har eleverne fået kendskab til de to store litteraturhistoriske perioder: Middelalderen og Oplysningstiden. Eleverne har læst tekster af kanonforfatterne, der hver knytter sig til den litteraturhistoriske periode (jfr. materialeoversigten). Forløbet har primært fokuseret på periodernes kendetegn og på, hvordan eleverne kan analysere tekster med henblik på at indplacere teksten i en større litteraturhistorisk sammenhæng. |
Væsentligste arbejdsformer |
Gruppearbejde Individuelt arbejde Klasseundervisning Pararbejde |
Titel | Retorik og argumentation |
Materiale |
Som teoretisk baggrund har kursisterne læst i grundbogen "Forløb i sprog" (2014) af Marianne Odgaard, Ole Ravn og Marie Borregaard Vinter. Oversigt over læst materiale i grundbogen: Retoriske virkemidler: side 108-110 Appelformer: side 114-117 Toulmins argumentationsmodel: side 121-124 Argumenttyper: side 127-129 Diskursanalyse: side 133-135 Forskellen på tale- og skriftsprog: side 65-70 Supplerende teoretisk materiale: Christensen, Søren Vrist: Retorik og argumentation – Toulmins argumentationsmodel: https://www.youtube.com/watch?v=35bqJ90khEA Christensen, Søren Vrist: Retorik og argumentation – Argumenttyper: https://www.youtube.com/watch?v=B-El22WMr_Q Christensen, Søren Vrist: Retorik og argumentation - Retoriske virkemidler: https://www.youtube.com/watch?v=Vlgpe6h6jNc&t=1s Petersen, Jan Aasbjerg & Larsen, Johanne Katrine (2018): Dig og digital dannelse i dansk, s. 46-50 (performerede kropsidentitet) Supplerende materiale: Helle Thorning-Schmidt ved Socialdemokratiets kongrestale 2005 Johanne Schmidt-Nielsens tale ved Enhedslistens landsmøde 2010 Pia Kjærsgaards tale ved Dansk Folkepartis landsmøde 2007 Johanne Schmidt-Nielsens 1-maj tale 2016 Lars Løkke forklarer regeringens skattepolitik: https://www.youtube.com/watch?v=pRFuhQQnjXM Wolf of Venstre: https://www.youtube.com/watch?v=83EZPUkbsE8 Øvelse: Performerede kropsidentiteter på Instagram. Fokus på Josephine Skriver, Tobias Sørensen, Carla Mickelborg. |
Omfang | 0,00 timers uddannelsestid. |
Beskrivelse |
Forløbet sætter fokus på argumentationen, herunder begreber knyttet til argumentation (Toulmins argumentationsmodel, udvidede model, argumenttyper og retoriske virkemidler) og de grundlæggende appelformer (logos, etos og patos). Samtidig bliver begreberne medialisering og spin undervejs diskuteret. Vi arbejder med tekster af forskellige typer, der alle indeholder argumentation i en eller anden form. Forløbets fokusområder: Retoriske virkemidler Appelformer Toulmins argumentationsmodel og udvidet model Argumenttyper Diskursanalyse (Med udgangspunkt i Ernesto Laclaus overordnede forståelse: Nodalpunkt, ækvivalens- og differenskæde) - Fokus var "Diskursen om sundhed" |
Væsentligste arbejdsformer |
Projektarbejde Pararbejde Klasseundervisning Individuelt arbejde Gruppearbejde |
Titel | Litteraturhistorie 2 - Fra Romantikken til Det moderne gennembrud |
Materiale |
Som grundbog har eleverne brugt "Litteraturhistorien - på langs og på tværs" (2016) af Barbara Kjær-Hansen og Tinne Serup Bertelsen (2. udgave, 5 oplag): 1) Romantikken og periodens hovedstrømninger (side 91-114 i grundbogen) H. C. Andersen: "Den lille pige med svovlstikkerne (1845)", ”Danmark mit fædreland” (1850) N.F.S. Grundtvig: "De levendes land" (1883), ”Danmarks trøst” (1820) Adam Oehlenschläger: "Der er et yndigt land (1819)", ”Guldhornene” (1802) Schack von Staffeldt: ”Indvielsen” (1804) Emil Aarestrup: ”En middag” (1838), ”Angst” (1838), ”Paa Sneen” (1938) Rather Homemade Productions: Romantikken – Hvad skete der lige der?: https://www.youtube.com/watch?v=bMeBVNkgBmM&t=1s Christensen, Søren Vrist: Romantikken og universalromantikken: https://www.youtube.com/watch?v=Dc0lD6CxFnc&t=1s Christensen, Søren Vrist: Nyplatonismen: https://www.youtube.com/watch?v=PKRHpeFuCCc Christensen, Søren Vrist: Nationalromantikken: https://www.youtube.com/watch?v=OB4tZm7hIp0&t=205s Christensen, Søren Vrist: Biedermeier: https://www.youtube.com/watch?v=XDFb3R7U714&t=313s Christensen, Søren Vrist: Romantisme: https://www.youtube.com/watch?v=1iVxpqKSObs&t=3s Nik og Jay: Vi vandt i dag: https://www.youtube.com/watch?v=2bijAZDGIb0 Pocahontas: Vindens farver: https://www.youtube.com/watch?v=BEedBuld76E 2) Det moderne gennembrud (side 116-135 i grundbogen) Bødtcher-Hansen, Maja og Morse, Susan (2019): Det moderne gennembrud og #MeToo: •S. 13-19 om perioden •S. 23-28 om den naturalistiske skrivestil og impressionismen •s. 37-40 om Sædelighedsfejden •s. 71-76 om feminismen og #Metoo George Brandes: ”Hovedstrømninger i 1800-tallets litteratur”, 1871 (Uddrag) Amalie Skram: ”Det røde gardin” (1899) Herman Bang: ”Franz Pander” (1885), ”Den sidste balkjole” (1887), ”Impressionismen – En lille replik” (Uddrag) Henrik Pontoppidan (1886): ”Ane-Mette” August, Bille (2018): Lykke-Per, Nordisk Film Distribution. (Værk) 1800-tallet på vrangen fra DR.dk (Afsnit 6 ”Kulturkamp, kapitalisme og bordelromaner 1864-1880” og afsnit 7 ”Revolutionsdrømme, realisme og dobbeltmoral 1880-1890”). Christensen, Søren Vrist: Det moderne gennembrud: https://www.youtube.com/watch?v=Uy29WdY7TYE&t=373s |
Omfang | 0,00 timers uddannelsestid. |
Beskrivelse |
I dette forløb har eleverne fået kendskab til de to store litteraturhistoriske perioder: Romantikken og Det moderne gennembrud. Eleverne har læst tekster af kanonforfatterne, der hver knytter sig til den litteraturhistoriske periode (jfr. materialeoversigten). Forløbet har primært fokuseret på periodernes kendetegn, og på hvordan eleverne kan analysere tekster med henblik på at indplacere teksten i en større litteraturhistorisk sammenhæng. Gennemgået hovedstrømninger i Romantikken: Universalromantikken, nyplatonismen, nationalromantikken, biedermeier, poetisk realisme og romantismen. Vi arbejdede værkanalytisk med filmen "Lykke-Per" (2018) af Bille August under Det moderne gennembrud |
Væsentligste arbejdsformer |
Gruppearbejde Individuelt arbejde Klasseundervisning Pararbejde |
Titel | Medier |
Materiale |
Journalistisk og nyheder: Som baggrund for forløbet har kursisterne læst teori fra grundbogen "Håndbog til dansk" af Ole Schultz Larsen fra 2017 (3 udgave, 1 oplag): s. 198-221. Petersen, Jan Aasbjerg og Larsen, Johanne Katrine (2018): Dig og digital dannelse i dansk, Gyldendal, 1 udgave, 1 oplag: Kapitel 1 og 2: ”Digital kommunikation - Web 2.0” samt ”Journalistik på sociale medier og internettet” (s. 8-40) www.gymdansk.dk om de tre journalistiske genre (klassisk nyhedsartikel, reportagen og den fortællende nyhed) Supplerende materiale: Herman Bang's "Branden" (1884) Artiklen "Som om solen kom for tæt på" (2004) fra Jyllandsposten af Søren Flott, Thomas Laursen og Ole Sønnichsen. Reklamer og reklamefilm: Side 254-262 i grundbogen "Håndbog til dansk" Powerpoint med forskellige reklamer Dokumentarfilm: Side 223-227 i grundbogen ”Håndbog til dansk Jan Aasbjerg Petersen: ”Dokumentarfilm" (Bill Nichols) www.gymdansk.dk Jan Aasbjerg Petersen: "Typer af dokumentarfilm": www.gymdansk.dk Jan Aasbjerg Petersen: Fakta og fiktionskoder – www.gymdansk.dk Christian Sønderby Jepsen: Testamentet (2011) (Værk) |
Omfang | 0,00 timers uddannelsestid. |
Beskrivelse |
I dette forløb har eleverne arbejdet med et bredt spektre af forskellige mediegenre og en diskussion af forholdet mellem fakta og fiktion kom til at præge forløbet. Følgende er en oversigt over gennemgået emner: 1) Avisjournalistik og det journalistiske sprog (s. 198-221 i grundbogen): - Avistyper og avisernes stofområder - De fem nyhedskriterier - Avisens ydre komposition (layout) og tekst-layout - Kilder - Vinkling - Journalistikkens genre (Den klassiske nyhedsjournalistik, reportagen og den fortællende nyhedsjournalistik) - Nyheder på sociale medier (clickbait - og falsumartikler) 2) Reklamer - både reklamefilm og de trykte reklamer (s. 254-262 i grundbogen). - Kommunikationsmodeller og reklamegenrer - Laswells kommunikationsmodel - AIDA-modellen - De forskellige reklametyper - Modtager og Gallups kompasmodel - Reklamers effekt - Appelformer (etos, logos, patos) - Reklamefilm - Marketing på sociale medier 3) Dokumentarfilm: Emnet om dokumentarfilm sætter fokus på dokumentarfilmen som genre ud fra Bill Nichols genreteori og definition af typer. Desuden arbejder vi med filmiske virkemidler og deres samspil i en film i fht. fakta og fiktionskoder. |
Væsentligste arbejdsformer |
Gruppearbejde Individuelt arbejde Klasseundervisning Pararbejde Projektarbejde |
Titel | Litteraturhistorie 3 - 1900-tallets litteratur (Realisme og modernisme) |
Materiale |
Som grundbog har eleverne brugt "Litteraturhistorien - på langs og på tværs" (2016) af Barbara Kjær-Hansen og Tinne Serup Bertelsen (2. udgave, 5 oplag): side 138-188 Sørensen, Mimi og Rangvid, Mads (2014): Brug litteraturhistorien, Systime, 1 udgave, 1 oplag: s. 161-178 om efterkrigstiden og eksistentialisme og s. 179-187 om 60’er modernisme og konfrontationsmodernisme Suspekt, Proletar (Hvor jeg står): https://www.youtube.com/watch?v=51qjXzNi3BE Christensen, Søren Vrist: Det folkelige gennembrud og Jeppe Aakjær: https://www.youtube.com/watch?v=ngxjEWEwD0w&t=56s Christensen, Søren Vrist: Konfrontationsmodernisme: https://www.youtube.com/watch?v=U1o90alSOeM&t=2s Christensen, Søren Vrist: Minimalisme og Helle Helle: https://www.youtube.com/watch?v=P-zosnKjMUo&t=1s Øgendahl og de store forfattere (2018): Johannes V. Jensen, DR1 Øgendahl og de store forfattere (2018): Karen Blixen, DR1 Helt lyrisk (2019), Sæson 1, afsnit 1: Poul Krebs og Bro om Livets hastighed Fly, Per (2000): Bænken, Zentropa Entertainments (Værk) Uddrag af filmen "Pelle Erobreren" (1987), instruktør Bille August (tid: 00:00-07:37) Gennemgået kanonforfattere: Sophus Clausen: I en frugthave (1899) Johannes V. Jensen: "Paa Memphis Station" (1906) og ”Interferens” (1906) Tom Kristensen: "Henrettelsen" (1922) og ”Det blomstrende slagsmål” (1920) Martin Andersen Nexø: "Lønningsdag (En idyl)" (1900) Martin A Hansen: "Paradisæblerne" (1948) og ”Roden” (1955) Karen Blixen: ”Babettes Gæstebud” (uddrag) (1952) Klaus Rifbjerg: "Teknik" (1960) og ”Det er blevet os pålagt” (1960) Peter Seeberg: "Patienten" (1962) og ”Støvsuger” (1997) Michael Strunge (1978): "Livets hastighed" Helle Helle: ”Globryllup” (1996) og "En stol for lidt" (1996) |
Omfang | 0,00 timers uddannelsestid. |
Beskrivelse |
Forløbet har fokuseret på 1900-tallets litteratur og på de forskellige stilretninger / ismer, der opstod i perioden. Der har specielt været fokus på stilretningernes kendetegn ligesom en diskussion af begreberne ”realisme” og ”modernisme” er gået igen i forløbet. Eleverne har læst tekster af kanonforfatterne, der hver knytter sig til den litteraturhistoriske stilretning i perioden (jfr. materialeoversigten). Forløbet har primært fokuseret på stilretningernes kendetegn, og på, hvordan eleverne kan analysere tekster med henblik på at indplacere teksten i en større litteraturhistorisk sammenhæng. Gennemgået teori: Realismens stiltræk Modernismens stiltræk Ismer: Symbolisme Tidlig modernisme Ekspressionisme Det folkelige gennembrud og socialrealisme Efterkrigsmodernisme og Heretica Eksistentialisme 60’er modernisme Konfrontationsmodernisme Absurdisme Ny realisme Storbymodernisme Minimalisme |
Væsentligste arbejdsformer |
Gruppearbejde Individuelt arbejde Klasseundervisning Virtuelt arbejde Pararbejde Projektarbejde |
Titel | Ny tid - Postmodernisme, autofiktion og interaktion |
Materiale |
Steen Steensen Blicher: Sildig Opvaagen Naja Marie Aidt: Udklip fra ”Har døden taget noget fra dig så giv det tilbage (2017). Gyldendahl, Litteraturportalen Theis Ørntoft: ”Det er forvirrende tider”, ”Jeg drømte at vi ikke længere fastholdt hinanden” og ”Vandet i hanerne smager af klor”. Digte 2014, Gyldendal, 2014. Christina Hagen: Korrekthedsbibel (2019) Lone Hørslev: Udklip fra ”Dage er data” (2018) Jonas Eika: Alvin (2018) Central- og interaktionslyrik: https://www.gymdansk.dk/central--og-interaktionslyrik.html Autofiktion: https://www.gymdansk.dk/autofiktion.html Metamodernisme: https://www.gymdansk.dk/metamodernisme.html |
Omfang | 0,00 timers uddannelsestid. |
Beskrivelse |
Forløbet arbejder med tendenser i nyeste litteratur: - Postmodernismen (Introduceret ved Steen Steensen Blicher: Sildig Opvaagen (værk)) - Autofiktion ved Naja Marie Aidt - Metamodernismen: Theis Ørntoft: ”Digte” (2014) - Interaktionslyrik Forløbet sætter et skarpt blik på tekstanalysen ligesom arbejdet med relevante begreber vil blive repiteret. Forløbet afsluttes med et selvvalgt værk fra de seneste fem år. (Note) |
Væsentligste arbejdsformer |
Individuelt arbejde |