Undervisningsbeskrivelse - da-0A-d

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser

Termin Generalprøve 1 2102
Institution Aalborg City Gymnasium
Uddannelse hf
Fag og niveau da, Niveau: A
Lærer(e) Signe Paludan Melson (SPM)
Hold da-0A-d

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb

Forløb 1 (da) Introduktion til dansk og litterær tekstanalyse
Forløb 2 (da) Sprog og kommunikation
Forløb 3 (da) Litteraturhistorie 1 - Fra Middelalder til Oplysningstid
Forløb 4 (da) Retorik og argumentation
Forløb 5 (da) Litteraturhistorie 2 - Fra Romantikken til Det moderne gennembrud
Forløb 6 (da) Medier
Forløb 7 (da) Litteraturhistorie 3 - 1900-tallets litteratur (Realisme og modernisme)
Forløb 8 (da) Ny tid - Postmodernisme, autofiktion og interaktion


Titel Introduktion til dansk og litterær tekstanalyse
Materiale Som teoretisk baggrund har kursisterne læst i grundbogen "Håndbog til dansk" (2017) af Ole Schultz Larsen, 3 udgave, 1 oplag.

Oversigt over læst materiale i grundbogen:
•Kapitel 1: Intro til faget. s. 7-14
Kapitel 2: Fakta og fiktion samt læserforventninger. s. 19-36
•Kapitel 3: Litteratur. s. 37-87
•Litterære metoder: (biografisk metode og nykritikken) s. 87-90
•Ordenes betydninger, semantiske felter, sproglige billeder og figurer. s. 101-123

Supplerende teoretisk materiale:
•Kjær-Hansen, Barbara og Bertelsen, Tinne Serup (2016): Litteraturhistorien - på langs og på tværs (2. udgave, 5 oplag): s. 138-141 (Modernistiske og realistiske stilretninger)

•Nielsen, Anette Hauge, Lindequist, Maria Katrine Staugaard og Korch-Frandsen, Julie (2014): Dansk på ny, Systime, s. 91-93 om novellen samt s. 101-103 om digte.

•Bødtcher-Hansen, Maja og Mose, Susan (2019): Skriftlig eksamen i dansk, Gyldendal, 2. udgave, 2 oplag: s. 11-15 (skriftlig eksamen i dansk), s. 19-32 (den analyserende artikel) og s. 55-59 (ret din artikel)

•Petersen, Jan Aasbjerg: Nykritikken – gymdansk.dk: https://www.gymdansk.dk/nykritikken.html

•Christensen, Søren Vrist: Billedsprog: https://www.youtube.com/watch?v=JaR8eBfYDjs

Lyrikporten - Olga Ravn: https://www.youtube.com/watch?v=rVHMrbV8joU

Yahya Hassan performance video: https://www.youtube.com/watch?v=N839DlASGkA

Lyrikporten - Jørgen Leth: https://www.youtube.com/watch?v=X8oN123sKK0

Gennemgået tekster:
•Mette Moestrup: ”På Halmtorvet” (2006) (HF)
•Olga Ravn: ”Jeg ælder mig selv som lyng” (2012)
•Tom Kristensen: ”Det blomstrende slagsmål” (1920)
•Lone Hørslev: ”Giftige blomster og bær” (2009)
•Charlotte Strandgaard: "Alderdommen, rollatoren og mig" samt "Hvor mange gange" fra digtsamlingen Ingenmandsland (2015)

•Jan Sonnergaard: ”Polterabend” (1997)
Omfang 0,00 timers uddannelsestid.
Beskrivelse Forløbet giver både en grundlæggende introduktion til danskfagets tre hovedområder (Litteratur, sprog og medier) og en introduktion til, hvordan en tekstanalyse bygges op med fokus på at bringe centrale danskfaglige begreber i spil i analysen. Forholdet mellem citat, analyse og pointe er et væsentligt element ved det metodiske arbejde, som er centralt for forløbet. Eleverne bliver ligeledes introduceret for tekstens indhold (hvad) og form (hvordan) i analysearbejdet. Af begreber arbejder vi særligt med fremstillingsformen (fortællertyper, synsvinkler bl.a.) og billedsprog.
Væsentligste arbejdsformer Gruppearbejde
Individuelt arbejde
Klasseundervisning
Pararbejde


Titel Sprog og kommunikation
Materiale Teoretisk materiale:

Larsen, Ole Schultz (2017): Håndbog til dansk, Systime, 3 udgave, 1 oplag: s. 101-111 (Dennotation og konnotation, homonymen, semantiske skemaer og værdiladning), s. 145-146 (tale- og skriftsprog), s. 176-182 (Kommunikationsanalyse og sproghandlinger) og s. 20-35 (Kontrakter, fakta- og fiktionskoder og genrer).

www.gymdansk.dk: Ciceros pentagram, Laswells kommunikationsmodel og Den udvidet model

Petersen, Jan Aasbjerg og Larsen, Johanne Katrine (2018): Dig og digital dannelse i dansk, Gyldendal, 1 oplag, 1 udgave. S. 120-122 (Roman Jacobsens sprogfunktioner)

Odgaard, Marianne, Ravn, Ole og Vinter, Marie Borregaard (2014): Forløb i sprog. Det ny forlag. 1 udgave, 1 oplag. S. 65-70 om talesprog og skriftsprog samt s. 81-93 om sproget i chats og på sociale medier

Supplerende materiale:

Anne Grethe Riis går amok i Go’ Morgen Danmark: https://www.youtube.com/watch?v=aBuWeC-YAVg
Omfang 0,00 timers uddannelsestid.
Beskrivelse Forløbet giver en introduktion til den basale teori omkring vores danske sprog. Forløbet danner samtidig en introducerende baggrund for de vigtigste analyseværktøjer i arbejdet med analyse af sproglige kommunikationssituationer i forskellige sammenhænge i både tekst og medier.
Væsentligste arbejdsformer Gruppearbejde
Individuelt arbejde
Klasseundervisning
Pararbejde


Titel Litteraturhistorie 1 - Fra Middelalder til Oplysningstid
Materiale Som grundbog har eleverne brugt "Litteraturhistorien - på langs og på tværs" (2016) af Barbara Kjær-Hansen og Tinne Serup Bertelsen (2. udgave, 5 oplag):

1) Middelalder, folkeviser og folkeeventyr (side 19-21 og 34-42 i grundbogen):
Ebbe Skammelsen
German Gladensvend
Esben Askepuster og Klods-Hans (1855) af H.C. Andersen (komparativ analyse)

Supplerende materiale til middelalderen:

Rather Homemade Productions: Ebbe Skammelsen – Hvad fanden skal det nu betyde?: https://www.youtube.com/watch?v=-QujVaDO8A0

Christensen, Søren Vrist: Folkeviser - dansk litteratur
https://www.youtube.com/watch?v=_mdo-GB29g8&t=1s


2) Oplysningstiden og Ludvig Holberg (side 73-75 og 81-90 i grundbogen)
Epistel nr. 371 ”Fornuft og religion” af Ludvig Holberg
Epistel nr. 395 ”Censur” af Ludvig Holberg
Epistel nr. 99 ”Hvorfor jeg helst er sammen med Fruentimmer” af Ludvig Holberg
Værk: Holberg, Ludvig: Jeppe på Bjerget (1722)

Supplerende materiale til oplysningstiden:

Håndbog til dansk: side 84-86 om drama

Historien om Danmark, DR, afsnit 7: Enevælde og oplysningstid (Sendt første gang d. 20 september 2017)

Rather Homemade Productions: Oplysningstiden – Hvad fanden skete der lige der?: https://www.youtube.com/watch?v=BeNuTibYyLw

Omfang 0,00 timers uddannelsestid.
Beskrivelse I dette forløb har eleverne fået kendskab til de to store litteraturhistoriske perioder: Middelalderen og Oplysningstiden. Eleverne har læst tekster af kanonforfatterne, der hver knytter sig til den litteraturhistoriske periode (jfr. materialeoversigten).

Forløbet har primært fokuseret på periodernes kendetegn og på, hvordan eleverne kan analysere tekster med henblik på at indplacere teksten i en større litteraturhistorisk sammenhæng.
Væsentligste arbejdsformer Gruppearbejde
Individuelt arbejde
Klasseundervisning
Pararbejde


Titel Retorik og argumentation
Materiale Som teoretisk baggrund har kursisterne læst i grundbogen "Forløb i sprog" (2014) af Marianne Odgaard, Ole Ravn og Marie Borregaard Vinter.

Oversigt over læst materiale i grundbogen:
Retoriske virkemidler: side 108-110
Appelformer: side 114-117
Toulmins argumentationsmodel: side 121-124
Argumenttyper: side 127-129
Diskursanalyse: side 133-135
Forskellen på tale- og skriftsprog: side 65-70

Supplerende teoretisk materiale:

Christensen, Søren Vrist: Retorik og argumentation – Toulmins argumentationsmodel: https://www.youtube.com/watch?v=35bqJ90khEA

Christensen, Søren Vrist: Retorik og argumentation – Argumenttyper: https://www.youtube.com/watch?v=B-El22WMr_Q

Christensen, Søren Vrist: Retorik og argumentation - Retoriske virkemidler:
https://www.youtube.com/watch?v=Vlgpe6h6jNc&t=1s

Petersen, Jan Aasbjerg & Larsen, Johanne Katrine (2018): Dig og digital dannelse i dansk, s. 46-50 (performerede kropsidentitet)

Supplerende materiale:

Helle Thorning-Schmidt ved Socialdemokratiets kongrestale 2005
Johanne Schmidt-Nielsens tale ved Enhedslistens landsmøde 2010
Pia Kjærsgaards tale ved Dansk Folkepartis landsmøde 2007
Johanne Schmidt-Nielsens 1-maj tale 2016

Lars Løkke forklarer regeringens skattepolitik: https://www.youtube.com/watch?v=pRFuhQQnjXM
Wolf of Venstre: https://www.youtube.com/watch?v=83EZPUkbsE8

Øvelse: Performerede kropsidentiteter på Instagram. Fokus på Josephine Skriver, Tobias Sørensen, Carla Mickelborg.
Omfang 0,00 timers uddannelsestid.
Beskrivelse Forløbet sætter fokus på argumentationen, herunder begreber knyttet til argumentation (Toulmins argumentationsmodel, udvidede model, argumenttyper og retoriske virkemidler) og de grundlæggende appelformer (logos, etos og patos). Samtidig bliver begreberne medialisering og spin undervejs diskuteret. Vi arbejder med tekster af forskellige typer, der alle indeholder argumentation i en eller anden form.

Forløbets fokusområder:
Retoriske virkemidler
Appelformer
Toulmins argumentationsmodel og udvidet model
Argumenttyper
Diskursanalyse (Med udgangspunkt i Ernesto Laclaus overordnede forståelse: Nodalpunkt, ækvivalens- og differenskæde) - Fokus var "Diskursen om sundhed"

Væsentligste arbejdsformer Projektarbejde
Pararbejde
Klasseundervisning
Individuelt arbejde
Gruppearbejde


Titel Litteraturhistorie 2 - Fra Romantikken til Det moderne gennembrud
Materiale Som grundbog har eleverne brugt "Litteraturhistorien - på langs og på tværs" (2016) af Barbara Kjær-Hansen og Tinne Serup Bertelsen (2. udgave, 5 oplag):

1) Romantikken og periodens hovedstrømninger (side 91-114 i grundbogen)
H. C. Andersen: "Den lille pige med svovlstikkerne (1845)", ”Danmark mit fædreland” (1850)
N.F.S. Grundtvig: "De levendes land" (1883), ”Danmarks trøst” (1820)
Adam Oehlenschläger: "Der er et yndigt land (1819)", ”Guldhornene” (1802)
Schack von Staffeldt: ”Indvielsen” (1804)
Emil Aarestrup: ”En middag” (1838), ”Angst” (1838), ”Paa Sneen” (1938)

Rather Homemade Productions: Romantikken – Hvad skete der lige der?: https://www.youtube.com/watch?v=bMeBVNkgBmM&t=1s

Christensen, Søren Vrist: Romantikken og universalromantikken: https://www.youtube.com/watch?v=Dc0lD6CxFnc&t=1s

Christensen, Søren Vrist: Nyplatonismen: https://www.youtube.com/watch?v=PKRHpeFuCCc

Christensen, Søren Vrist: Nationalromantikken: https://www.youtube.com/watch?v=OB4tZm7hIp0&t=205s

Christensen, Søren Vrist: Biedermeier: https://www.youtube.com/watch?v=XDFb3R7U714&t=313s

Christensen, Søren Vrist: Romantisme: https://www.youtube.com/watch?v=1iVxpqKSObs&t=3s

Nik og Jay: Vi vandt i dag: https://www.youtube.com/watch?v=2bijAZDGIb0

Pocahontas: Vindens farver: https://www.youtube.com/watch?v=BEedBuld76E


2) Det moderne gennembrud (side 116-135 i grundbogen)

Bødtcher-Hansen, Maja og Morse, Susan (2019): Det moderne gennembrud og #MeToo:
•S. 13-19 om perioden
•S. 23-28 om den naturalistiske skrivestil og impressionismen
•s. 37-40 om Sædelighedsfejden
•s. 71-76 om feminismen og #Metoo

George Brandes: ”Hovedstrømninger i 1800-tallets litteratur”, 1871 (Uddrag)
Amalie Skram: ”Det røde gardin” (1899)
Herman Bang: ”Franz Pander” (1885), ”Den sidste balkjole” (1887), ”Impressionismen – En lille replik” (Uddrag)
Henrik Pontoppidan (1886): ”Ane-Mette”

August, Bille (2018): Lykke-Per, Nordisk Film Distribution. (Værk)

1800-tallet på vrangen fra DR.dk (Afsnit 6 ”Kulturkamp, kapitalisme og bordelromaner 1864-1880” og afsnit 7 ”Revolutionsdrømme, realisme og dobbeltmoral 1880-1890”).

Christensen, Søren Vrist: Det moderne gennembrud: https://www.youtube.com/watch?v=Uy29WdY7TYE&t=373s
Omfang 0,00 timers uddannelsestid.
Beskrivelse I dette forløb har eleverne fået kendskab til de to store litteraturhistoriske perioder: Romantikken og Det moderne gennembrud. Eleverne har læst tekster af kanonforfatterne, der hver knytter sig til den litteraturhistoriske periode (jfr. materialeoversigten).

Forløbet har primært fokuseret på periodernes kendetegn, og på hvordan eleverne kan analysere tekster med henblik på at indplacere teksten i en større litteraturhistorisk sammenhæng.

Gennemgået hovedstrømninger i Romantikken: Universalromantikken, nyplatonismen, nationalromantikken, biedermeier, poetisk realisme og romantismen.

Vi arbejdede værkanalytisk med filmen "Lykke-Per" (2018) af Bille August under Det moderne gennembrud
Væsentligste arbejdsformer Gruppearbejde
Individuelt arbejde
Klasseundervisning
Pararbejde


Titel Medier
Materiale Journalistisk og nyheder:

Som baggrund for forløbet har kursisterne læst teori fra grundbogen "Håndbog til dansk" af Ole Schultz Larsen fra 2017 (3 udgave, 1 oplag): s. 198-221.

Petersen, Jan Aasbjerg og Larsen, Johanne Katrine (2018): Dig og digital dannelse i dansk, Gyldendal, 1 udgave, 1 oplag: Kapitel 1 og 2: ”Digital kommunikation - Web 2.0” samt ”Journalistik på sociale medier og internettet” (s. 8-40)

www.gymdansk.dk om de tre journalistiske genre (klassisk nyhedsartikel, reportagen og den fortællende nyhed)

Supplerende materiale:
Herman Bang's "Branden" (1884)
Artiklen "Som om solen kom for tæt på" (2004) fra Jyllandsposten af Søren Flott, Thomas Laursen og Ole Sønnichsen.

Reklamer og reklamefilm:

Side 254-262 i grundbogen "Håndbog til dansk"
Powerpoint med forskellige reklamer

Dokumentarfilm:

Side 223-227 i grundbogen ”Håndbog til dansk
Jan Aasbjerg Petersen: ”Dokumentarfilm" (Bill Nichols) www.gymdansk.dk
Jan Aasbjerg Petersen: "Typer af dokumentarfilm": www.gymdansk.dk
Jan Aasbjerg Petersen: Fakta og fiktionskoder – www.gymdansk.dk
Christian Sønderby Jepsen: Testamentet (2011) (Værk)

Omfang 0,00 timers uddannelsestid.
Beskrivelse I dette forløb har eleverne arbejdet med et bredt spektre af forskellige mediegenre og en diskussion af forholdet mellem fakta og fiktion kom til at præge forløbet.

Følgende er en oversigt over gennemgået emner:

1) Avisjournalistik og det journalistiske sprog (s. 198-221 i grundbogen):
- Avistyper og avisernes stofområder
- De fem nyhedskriterier
- Avisens ydre komposition (layout) og tekst-layout
- Kilder
- Vinkling
- Journalistikkens genre (Den klassiske nyhedsjournalistik, reportagen og den fortællende nyhedsjournalistik)
- Nyheder på sociale medier (clickbait - og falsumartikler)

2) Reklamer - både reklamefilm og de trykte reklamer (s. 254-262 i grundbogen).
- Kommunikationsmodeller og reklamegenrer
- Laswells kommunikationsmodel
- AIDA-modellen
- De forskellige reklametyper
- Modtager og Gallups kompasmodel
- Reklamers effekt
- Appelformer (etos, logos, patos)
- Reklamefilm
- Marketing på sociale medier

3) Dokumentarfilm:
Emnet om dokumentarfilm sætter fokus på dokumentarfilmen som genre ud fra Bill Nichols genreteori og definition af typer. Desuden arbejder vi med filmiske virkemidler og deres samspil i en film i fht. fakta og fiktionskoder.
Væsentligste arbejdsformer Gruppearbejde
Individuelt arbejde
Klasseundervisning
Pararbejde
Projektarbejde


Titel Litteraturhistorie 3 - 1900-tallets litteratur (Realisme og modernisme)
Materiale Som grundbog har eleverne brugt "Litteraturhistorien - på langs og på tværs" (2016) af Barbara Kjær-Hansen og Tinne Serup Bertelsen (2. udgave, 5 oplag): side 138-188

Sørensen, Mimi og Rangvid, Mads (2014): Brug litteraturhistorien, Systime, 1 udgave, 1 oplag: s. 161-178 om efterkrigstiden og eksistentialisme og s. 179-187 om 60’er modernisme og konfrontationsmodernisme

Suspekt, Proletar (Hvor jeg står): https://www.youtube.com/watch?v=51qjXzNi3BE

Christensen, Søren Vrist: Det folkelige gennembrud og Jeppe Aakjær: https://www.youtube.com/watch?v=ngxjEWEwD0w&t=56s

Christensen, Søren Vrist: Konfrontationsmodernisme: https://www.youtube.com/watch?v=U1o90alSOeM&t=2s

Christensen, Søren Vrist: Minimalisme og Helle Helle: https://www.youtube.com/watch?v=P-zosnKjMUo&t=1s

Øgendahl og de store forfattere (2018): Johannes V. Jensen, DR1
Øgendahl og de store forfattere (2018): Karen Blixen, DR1

Helt lyrisk (2019), Sæson 1, afsnit 1: Poul Krebs og Bro om Livets hastighed

Fly, Per (2000): Bænken, Zentropa Entertainments (Værk)

Uddrag af filmen "Pelle Erobreren" (1987), instruktør Bille August (tid: 00:00-07:37)

Gennemgået kanonforfattere:

Sophus Clausen: I en frugthave (1899)
Johannes V. Jensen: "Paa Memphis Station" (1906) og ”Interferens” (1906)
Tom Kristensen: "Henrettelsen" (1922) og ”Det blomstrende slagsmål” (1920)
Martin Andersen Nexø: "Lønningsdag (En idyl)" (1900)
Martin A Hansen: "Paradisæblerne" (1948) og ”Roden” (1955)
Karen Blixen: ”Babettes Gæstebud” (uddrag) (1952)
Klaus Rifbjerg: "Teknik" (1960) og ”Det er blevet os pålagt” (1960)
Peter Seeberg: "Patienten" (1962) og ”Støvsuger” (1997)
Michael Strunge (1978): "Livets hastighed"
Helle Helle: ”Globryllup” (1996) og "En stol for lidt" (1996)



Omfang 0,00 timers uddannelsestid.
Beskrivelse Forløbet har fokuseret på 1900-tallets litteratur og på de forskellige stilretninger / ismer, der opstod i perioden. Der har specielt været fokus på stilretningernes kendetegn ligesom en diskussion af begreberne ”realisme” og ”modernisme” er gået igen i forløbet. Eleverne har læst tekster af kanonforfatterne, der hver knytter sig til den litteraturhistoriske stilretning i perioden (jfr. materialeoversigten).

Forløbet har primært fokuseret på stilretningernes kendetegn, og på, hvordan eleverne kan analysere tekster med henblik på at indplacere teksten i en større litteraturhistorisk sammenhæng.

Gennemgået teori:

Realismens stiltræk
Modernismens stiltræk

Ismer:
Symbolisme
Tidlig modernisme
Ekspressionisme
Det folkelige gennembrud og socialrealisme
Efterkrigsmodernisme og Heretica
Eksistentialisme
60’er modernisme
Konfrontationsmodernisme
Absurdisme
Ny realisme
Storbymodernisme
Minimalisme
Væsentligste arbejdsformer Gruppearbejde
Individuelt arbejde
Klasseundervisning
Virtuelt arbejde
Pararbejde
Projektarbejde


Titel Ny tid - Postmodernisme, autofiktion og interaktion
Materiale Steen Steensen Blicher: Sildig Opvaagen
Naja Marie Aidt: Udklip fra ”Har døden taget noget fra dig så giv det tilbage (2017). Gyldendahl, Litteraturportalen
Theis Ørntoft: ”Det er forvirrende tider”, ”Jeg drømte at vi ikke længere fastholdt hinanden” og ”Vandet i hanerne smager af klor”. Digte 2014, Gyldendal, 2014.
Christina Hagen: Korrekthedsbibel (2019)
Lone Hørslev: Udklip fra ”Dage er data” (2018)
Jonas Eika: Alvin (2018)
Central- og interaktionslyrik: https://www.gymdansk.dk/central--og-interaktionslyrik.html
Autofiktion: https://www.gymdansk.dk/autofiktion.html
Metamodernisme: https://www.gymdansk.dk/metamodernisme.html
Omfang 0,00 timers uddannelsestid.
Beskrivelse Forløbet arbejder med tendenser i nyeste litteratur:
- Postmodernismen (Introduceret ved Steen Steensen Blicher: Sildig Opvaagen (værk))
- Autofiktion ved Naja Marie Aidt
- Metamodernismen: Theis Ørntoft: ”Digte” (2014)
- Interaktionslyrik

Forløbet sætter et skarpt blik på tekstanalysen ligesom arbejdet med relevante begreber vil blive repiteret.

Forløbet afsluttes med et selvvalgt værk fra de seneste fem år. (Note)
Væsentligste arbejdsformer
Individuelt arbejde