Beskrivelse af undervisningsforløbet (2b hi)

Retur til forside

Titel Enevælde, oplysning og revolution
Materiale Demokratikanon, Undervisningsministeriet 2008, s. 28-29 + 32-35

Adriansen, Inge o. a.: Fokus 2, Gyldendal, s. 34-46, 61-75 (Om oplysningstiden samt den franske revolution)

Mikkel Thorup. Modoplysningen. Fra "1700-tallet sort på hvidt", s. 4-7

Forelæsning om modoplysningen: https://vimeo.com/38361214

Dokumentarfilm: "Historien om Danmark - Enevælde og oplysning" (DR 2017)

Kilder:
- "Konge af Guds nåde - Den danske kongelov (uddrag)" Fra Johnny Thiedecke "Magtens ansigter"
- "Klager over Enevælden i Frankrig"
- "Den franske forfatning af 1791" fra Inge Adriensen m.fl. Fokus 2. s. 79-80
- Søren Krarup "Nej til utopien" fra K.B Danielsen En bedre verden (Gyldendal 2013) s. 25
- "John Locke: Om styreformen" fra Jørgen Olsen "Oplysningstiden - Da det moderne tog form", Systime 2008, s. 85-87
Omfang 0,00 timers uddannelsestid.
Beskrivelse Fokus har været på:
Enevældens (primært den franske) opbygning og ideologi sat i forhold til den oplyste enevælde. Oplysningstidens idealer med fokus på John Locke, Montesquieu, Rousseau samt Adam Smith. Den franske revolution og hvordan oplysningstidens idealer afspejles i disse. Modoplysningen som kritik af oplysningstiden.

Væsentligste arbejdsformer Gruppearbejde
Individuelt arbejde
Klasseundervisning
Pararbejde


Retur til forside