Beskrivelse af undervisningsforløbet (2b hi)

Retur til forside

Titel De store opdagelser
Materiale Peter Frederiksen: Vores Verdenshistorie 2, Columbus 2019 s. 14-60 (herunder diverse kilder)

Grubb, U. o. a.: Overblik, Gyldendal 2005. Kapitel 6. Om renæssancen

Carstensen og Olsen: Middelalderliv, Gyldendal 1986 s. 7-13, 21, 24-25

Hassing og Vollmond: Fra fortid til historie (Columbus) s. 130-135. Om naturgrundlaget og historie - herunder økohistorie.

The Columbian exchange: https://en.wikipedia.org/wiki/Columbian_exchange

Artikel: "De amerikanske folkemord", Politiken den 03.08.2012

https://www.youtube.com/watch?v=Vufba_ZcoR0

Yderligere kilder:
Lars Peter Visti Hansen: Korstogene - Idé og virkelighed (Systime 2004), "Pave Urban IIs tale i Clermont" s. 55-56

Essinger og Grubb: Amerika, Amerika. To verdner (Munksgaard 1998), "Columbus' brev til den spanske konge og dronning med gode råd om hvordan man bør koloniserer de indiske lande, 1494

Holten: Fra kolonistyre til afhængighed (Gyldendal 2002) "Bernardino de Sahagün - Aztekernes beretning om europæernes indtog i Tenochtitlan"
Omfang 0,00 timers uddannelsestid.
Beskrivelse Forløbet har handlet om de store opdagelser. Hvad var motiver og forudsætninger for opdagelserne? Hvordan forløb kulturmødet mellem spanierne og den indfødte befolkning i Amerika herunder spaniernes syn på de indfødte. Den spanske erobring af Aztekerriget. Hvad var konsekvenserne af koloniseringen af Amerika? Opdagelserne som udtryk for den tidlige globalisering og hvilken betydning de nye kolonier fik i form af trekantshandel og den tidlige industrialisering.


Væsentligste arbejdsformer Gruppearbejde
Individuelt arbejde
Klasseundervisning
Projektarbejde


Retur til forside