Undervisningsbeskrivelse - 2b da

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser

Termin Maj-juni 2022
Institution Aalborg City Gymnasium
Uddannelse stx
Fag og niveau da, Niveau: A
Lærer(e) Laura Salomonsen (LAS),Lise Houkjær (LH)
Hold 2b da

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb

Forløb 1 (da) Introduktion til dansk og litterær tekstanalyse
Forløb 2 (da) Sprog og kommunikation (AP)
Forløb 3 (da) Litteraturhistorie 1 - Fra Middelalder til Oplysningstid
Forløb 4 (da) Retorik og argumentation
Forløb 5 (da) Romantikken
Forløb 6 (da) Det moderne gennembrud
Forløb 7 (da) Medieanalyse
Forløb 8 (da) noveller fra 70'erne
Forløb 9 (da) Michael Strunge - Lyrik fra 1980'erne
Forløb 10 (da) Avisjournalistik
Forløb 11 (da) kanonforfattere og opsamling
Forløb 12 (da) Dybe links til mundtlig og skriftlig eksamen


Titel Introduktion til dansk og litterær tekstanalyse
Materiale Som teoretisk baggrund har kursisterne læst i grundbogen "Håndbog til dansk" (2017) af Ole Schultz Larsen, 3 udgave, 1 oplag.

Oversigt over læst materiale i grundbogen:
•Kapitel 1: Intro til faget. s. 7-14
Kapitel 2: Fakta og fiktion samt læserforventninger. s. 19-36
•Kapitel 3: Litteratur. s. 37-87
•Litterære metoder: (biografisk metode og nykritikken) s. 87-90
•Ordenes betydninger, semantiske felter, sproglige billeder og figurer. s. 101-123

Supplerende teoretisk materiale:
•Kjær-Hansen, Barbara og Bertelsen, Tinne Serup (2016): Litteraturhistorien - på langs og på tværs (2. udgave, 5 oplag): s. 138-141 (Modernistiske og realistiske stilretninger)

•Nielsen, Anette Hauge, Lindequist, Maria Katrine Staugaard og Korch-Frandsen, Julie (2014): Dansk på ny, Systime, s. 91-93 om novellen samt s. 101-103 om digte.

•Bødtcher-Hansen, Maja og Mose, Susan (2019): Skriftlig eksamen i dansk, Gyldendal, 2. udgave, 2 oplag: s. 11-15 (skriftlig eksamen i dansk), s. 19-32 (den analyserende artikel) og s. 55-59 (ret din artikel)

•Petersen, Jan Aasbjerg: Nykritikken – gymdansk.dk: https://www.gymdansk.dk/nykritikken.html

•Christensen, Søren Vrist: Billedsprog: https://www.youtube.com/watch?v=JaR8eBfYDjs

Lyrikporten - Olga Ravn: https://www.youtube.com/watch?v=rVHMrbV8joU

Yahya Hassan performance video: https://www.youtube.com/watch?v=N839DlASGkA

Lyrikporten - Jørgen Leth: https://www.youtube.com/watch?v=X8oN123sKK0

Gennemgået tekster:
•Mette Moestrup: ”På Halmtorvet” (2006) (HF)
•Olga Ravn: ”Jeg ælder mig selv som lyng” (2012)
•Tom Kristensen: ”Det blomstrende slagsmål” (1920)
•Lone Hørslev: ”Giftige blomster og bær” (2009)
•Charlotte Strandgaard: "Alderdommen, rollatoren og mig" samt "Hvor mange gange" fra digtsamlingen Ingenmandsland (2015)

•Jan Sonnergaard: ”Polterabend” (1997)

•Klaus Rifbjerg ”Joker” (1979), (uddrag af roman) – den analyserende artikel (aflevering)



Omfang 0,00 timers uddannelsestid.
Beskrivelse Forløbet giver både en grundlæggende introduktion til danskfagets tre hovedområder (Litteratur, sprog og medier) og en introduktion til, hvordan en tekstanalyse bygges op med fokus på at bringe centrale danskfaglige begreber i spil i analysen. Forholdet mellem citat, analyse og pointe er et væsentligt element ved det metodiske arbejde, som er centralt for forløbet. Eleverne bliver ligeledes introduceret for tekstens indhold (hvad) og form (hvordan) i analysearbejdet. Af begreber arbejder vi særligt med fremstillingsformen (fortællertyper, synsvinkler bl.a.) og billedsprog.
Væsentligste arbejdsformer Gruppearbejde
Individuelt arbejde
Klasseundervisning
Pararbejde


Titel Sprog og kommunikation (AP)
Materiale Teoretisk materiale:

Larsen, Ole Schultz (2017): Håndbog til dansk, Systime, 3 udgave, 1 oplag: s. 101-111 (Dennotation og konnotation, homonymen, semantiske skemaer og værdiladning), s. 145-146 (tale- og skriftsprog), s. 176-182 (Kommunikationsanalyse og sproghandlinger) og s. 20-35 (Kontrakter, fakta- og fiktionskoder og genrer).

Sprogenes verden AP: Grundbog til almen sprogforståelse (2013): s. 90-97 om elementær sociolingvistik (særligt fokus på lekter)

www.gymdansk.dk: Ciceros pentagram, Laswells kommunikationsmodel og Den udvidet model

Petersen, Jan Aasbjerg og Larsen, Johanne Katrine (2018): Dig og digital dannelse i dansk, Gyldendal, 1 oplag, 1 udgave. S. 120-122 (Roman Jacobsens sprogfunktioner)

Odgaard, Marianne, Ravn, Ole og Vinter, Marie Borregaard (2014): Forløb i sprog. Det ny forlag. 1 udgave, 1 oplag. S. 65-70 om talesprog og skriftsprog samt s. 81-93 om sproget i chats og på sociale medier

Supplerende materiale:

Anne Grethe Riis går amok i Go’ Morgen Danmark: https://www.youtube.com/watch?v=aBuWeC-YAVg

Video på Facebook om dialekter: En bajs? // Sønderjysk for begyndere 2:3 fra DR1
Omfang 0,00 timers uddannelsestid.
Beskrivelse Forløbet giver en introduktion til den basale teori omkring vores danske sprog. Forløbet danner samtidig en introducerende baggrund for de vigtigste analyseværktøjer i arbejdet med analyse af kommunikationssituationer i forskellige sammenhænge i både tekst og medier. Forløbet er ligeledes danskfagets bidrag til almen sprogforståelse (AP) for 1. årgang.
Væsentligste arbejdsformer Gruppearbejde
Individuelt arbejde
Klasseundervisning
Pararbejde


Titel Litteraturhistorie 1 - Fra Middelalder til Oplysningstid
Materiale Som grundbog har eleverne brugt "Litteraturhistorien - på langs og på tværs" (2016) af Barbara Kjær-Hansen og Tinne Serup Bertelsen (2. udgave, 5 oplag):

1) Middelalder, folkeviser og folkeeventyr (side 19-21 og 34-42 i grundbogen):
Ebbe Skammelsen
German Gladensvend
Esben Askepuster og Klods-Hans (1855) af H.C. Andersen (komparativ analyse)

Supplerende materiale til middelalderen:

Rather Homemade Productions: Ebbe Skammelsen – Hvad fanden skal det nu betyde?: https://www.youtube.com/watch?v=-QujVaDO8A0

Christensen, Søren Vrist: Folkeviser - dansk litteratur
https://www.youtube.com/watch?v=_mdo-GB29g8&t=1s


2) Oplysningstiden og Ludvig Holberg (side 73-75 og 81-90 i grundbogen)
Epistel nr. 371 ”Fornuft og religion” af Ludvig Holberg
Epistel nr. 395 ”Censur” af Ludvig Holberg
Epistel nr. 99 ”Hvorfor jeg helst er sammen med Fruentimmer” af Ludvig Holberg
Værk: Holberg, Ludvig: Jeppe på Bjerget (1722)

Supplerende materiale til oplysningstiden:

Håndbog til dansk: side 84-86 om drama

Historien om Danmark, DR, afsnit 7: Enevælde og oplysningstid (Sendt første gang d. 20 september 2017)

Rather Homemade Productions: Oplysningstiden – Hvad fanden skete der lige der?: https://www.youtube.com/watch?v=BeNuTibYyLw

Omfang 0,00 timers uddannelsestid.
Beskrivelse I dette forløb har eleverne fået kendskab til de to store litteraturhistoriske perioder: Middelalderen og Oplysningstiden. Eleverne har læst tekster af kanonforfatterne, der hver knytter sig til den litteraturhistoriske periode (jfr. materialeoversigten).

Forløbet har primært fokuseret på periodernes kendetegn og på, hvordan eleverne kan analysere tekster med henblik på at indplacere teksten i en større litteraturhistorisk sammenhæng.
Væsentligste arbejdsformer Gruppearbejde
Individuelt arbejde
Klasseundervisning
Pararbejde


Titel Retorik og argumentation
Materiale Som teoretisk baggrund har kursisterne læst i grundbogen "Forløb i sprog" (2014) af Marianne Odgaard, Ole Ravn og Marie Borregaard Vinter.

Oversigt over læst materiale i grundbogen:
Retoriske virkemidler: side 108-110
Appelformer: side 114-117
Toulmins argumentationsmodel: side 121-124
Argumenttyper: side 127-129
Diskursanalyse: side 133-135
Forskellen på tale- og skriftsprog: side 65-70

Supplerende teoretisk materiale:

Christensen, Søren Vrist: Retorik og argumentation – Toulmins argumentationsmodel: https://www.youtube.com/watch?v=35bqJ90khEA

Christensen, Søren Vrist: Retorik og argumentation – Argumenttyper: https://www.youtube.com/watch?v=B-El22WMr_Q

Christensen, Søren Vrist: Retorik og argumentation - Retoriske virkemidler:
https://www.youtube.com/watch?v=Vlgpe6h6jNc&t=1s

Petersen, Jan Aasbjerg & Larsen, Johanne Katrine (2018): Dig og digital dannelse i dansk, s. 46-50 (performerede kropsidentitet)

Supplerende materiale:

Helle Thorning-Schmidt ved Socialdemokratiets kongrestale 2005
Johanne Schmidt-Nielsens tale ved Enhedslistens landsmøde 2010
Pia Kjærsgaards tale ved Dansk Folkepartis landsmøde 2007
Johanne Schmidt-Nielsens 1-maj tale 2016

Lars Løkke forklarer regeringens skattepolitik: https://www.youtube.com/watch?v=pRFuhQQnjXM
Wolf of Venstre: https://www.youtube.com/watch?v=83EZPUkbsE8

Artikel, Politikken (2017): Chris McDonalds opråb til danskerne

Øvelse: Performerede kropsidentiteter på Instagram. Fokus på Josephine Skriver, Tobias Sørensen, Carla Mickelborg.
Omfang 0,00 timers uddannelsestid.
Beskrivelse Forløbet sætter fokus på argumentationen, herunder begreber knyttet til argumentation (Toulmins argumentationsmodel, udvidede model, argumenttyper og retoriske virkemidler) og de grundlæggende appelformer (logos, etos og patos). Samtidig bliver begreberne medialisering og spin undervejs diskuteret. Vi arbejder med tekster af forskellige typer, der alle indeholder argumentation i en eller anden form.

Forløbets fokusområder:
Retoriske virkemidler
Appelformer
Toulmins argumentationsmodel og udvidet model
Argumenttyper
Diskursanalyse (Med udgangspunkt i Ernesto Laclaus overordnede forståelse: Nodalpunkt, ækvivalens- og differenskæde) - Fokus var "Diskursen om sundhed"

Væsentligste arbejdsformer Projektarbejde
Pararbejde
Klasseundervisning
Individuelt arbejde
Gruppearbejde


Titel Romantikken
Materiale Som grundbog har eleverne brugt "Litteraturhistorien - på langs og på tværs" (2016) af Barbara Kjær-Hansen og Tinne Serup Bertelsen (2. udgave, 5 oplag):

Romantikken og periodens hovedstrømninger (side 91-114 i grundbogen):
H. C. Andersen: "Den lille pige med svovlstikkerne (1845)", "Skyggen" (1847) og ”Danmark mit fædreland” (1850).
N.F.S. Grundtvig: "De levendes land" (1883), ”Danmarks trøst” (1820)
Adam Oehlenschläger: "Der er et yndigt land (1819)", ”Guldhornene” (1802)
Schack von Staffeldt: ”Indvielsen” (1804)
Emil Aarestrup: ”Paa Sneen” (1938)

Rather Homemade Productions: Romantikken – Hvad skete der lige der?: https://www.youtube.com/watch?v=bMeBVNkgBmM&t=1s

Christensen, Søren Vrist: Romantikken og universalromantikken: https://www.youtube.com/watch?v=Dc0lD6CxFnc&t=1s

Christensen, Søren Vrist: Nyplatonismen: https://www.youtube.com/watch?v=PKRHpeFuCCc

Christensen, Søren Vrist: Nationalromantikken: https://www.youtube.com/watch?v=OB4tZm7hIp0&t=205s

Christensen, Søren Vrist: Biedermeier: https://www.youtube.com/watch?v=XDFb3R7U714&t=313s

Christensen, Søren Vrist: Romantisme: https://www.youtube.com/watch?v=1iVxpqKSObs&t=3s

Nik og Jay, musikvideo: Vi vandt i dag: https://www.youtube.com/watch?v=2bijAZDGIb0

Pocahontas: Vindens farver (Colors of The Wind): https://www.youtube.com/watch?v=BEedBuld76E
Omfang 0,00 timers uddannelsestid.
Beskrivelse I dette forløb har eleverne fået kendskab til den store litteraturhistoriske periode: Romantikken. Eleverne har læst tekster af kanonforfatterne, der hver knytter sig til denne litteraturhistoriske periode (jfr. materialeoversigten).

Forløbet har primært fokuseret på periodens/hovedstrømningernes kendetegn, og på hvordan eleverne kan analysere tekster med henblik på at indplacere teksten i en større litteraturhistorisk sammenhæng.

Gennemgået hovedstrømninger i Romantikken: Universalromantikken, nyplatonismen, nationalromantikken, biedermeier, poetisk realisme og romantismen.
Væsentligste arbejdsformer Individuelt arbejde
Virtuelt arbejde


Titel Det moderne gennembrud
Materiale Henrik Ibsen: Et Dukkehjem (1879) (uddrag)
Herman Bang: Foran Alteret (1880)
Herman Bang: Den sidste Balkjole (1887) (- læst i forløbet 'Intro til epik')
Henrik Pontoppidan: Naadsensbrød (1887)
J.P. Jacobsen: To Verdener (1879)
Helle Helle: "Rester" (Værk)
T.S. Bertelsen, P. Kennebo og B. Kjær-Hansen: Litteraturhistorien - på langs og på tværs. Systime.
M. Sørensen og M. Rangvid: Brug litteraturhistorien Systime.

Supplerende materiale:
DR Drama (Palle Kjærulff-Schmidt, 1973): Et Dukkehjem
Søren Vrist Christensen: Det moderne gennembrud (2017):
https://www.youtube.com/watch?v=Uy29WdY7TYE&list=UUaxWgQ2Zxt9Kpj7xgCTbjBg&index=24

Malerier fra perioden:
Erik Henningsen: Barnemordet (1886)
H.A. Brendekilde: Udslidt (1889)
Erik Henningsen: Sat ud (1892)
Omfang 0,00 timers uddannelsestid.
Beskrivelse Hvordan påvirker de moderne tanker fra Brandes og Darwin litteraturen og billedkunsten i det moderne gennembrud.
Litteraturen skal sætte problemer under debat.
Fokus på novelleanalyse - sproglig vinkel
Fokus på impressionisme i skrivestilen samt i billedkunsten.
Væsentligste arbejdsformer


Titel Medieanalyse
Materiale Grundbog: Håndbog til dansk især med fokus på dokumentartyper. autencitetsmarkør, fakta/fiktionskoder

3 artikler om Ambassadøren:
[ https://www.ekkofilm.dk/artikler/med-livet-som-indsats-i-korrupt-afrika/ ]Med livet som indsats i korrupt Afrika - Filmmagasinet Ekko (ekkofilm.dk)
[ https://www.ekkofilm.dk/artikler/ambassadoren-forarger-og-forbloffer/ ]Ambassadøren forarger og forbløffer - Filmmagasinet Ekko (ekkofilm.dk)
[ https://politiken.dk/kultur/film_og_tv/art5401507/Mads-Br%C3%BCgger-Nogle-har-helt-misforst%C3%A5et-Ambassad%C3%B8ren ]Mads Brügger: Nogle har helt misforstået 'Ambassadøren' - politiken.dk
Formålet med læsningen er at give et indblik i både modtagelsen og tanker bag dokumentarfilmen og ligeledes skabe et bedre overblik over filmen. Eleverne er blevet bedt om at læse artiklerne mens de funderer over begrebet etik.

Dokumentar: Ambassadøren, Mads Brugger, 2011

Lærerkompendiet med fokus på teori om filmiske virkemidler og opbygning fra Håndbog til dansk og Analysemodel til dokumentarfilm

artiklen: "Socialpornografi og mediealfonser"
dokumentaren "Testamentet". Christian Sønderby Jepsen

Kortfilm: "Under bæltestedet" og "Speeddating"

Fiktionsfilm/genrefilm: Windriver, Taylor Sheridan, 2017
"Druk" ThomasVinterberg, 2020

"Her er tre grunde til, at Thomas Vinterbergs oscarkandidat har fanget den danske folkesjæl" Zetland, 2020

anmeldelsen af "Windriver" med fokus på Informerende, opfordrene og vurderende sproggenre samt sproghandlinger

Ekstra litteratur: Tom Kristensens anmeldelse af "Den kroniske uskyld" samt syndefaldsmyten.

Værklæsning "Den kronikse uskyld" med fokus på
Personkarakteristikker
Giv en beskrivelse af Janus og den udvikling han gennemgår i romanen.
Hvordan er Helle beskrevet.
Fru Junkersen
Hvordan beskriver Janus fru Junkersen?
Hvorfor kan han ikke lide hende?
Hvilke dyr bliver Fru Junkersen sammenlignet med?
Hvilken symbols betydning ligger der i de dyr hun bliver sammenlignet med?
Syndefaldet
Romanen kan læses som en moderne syndefaldsmyte
Trapper og fester..
Sammenlign de to fester
Hvordan har Janus det med Tore til de to fester.
Janus og Ellen
Symboler

[ https://www.youtube.com/watch?v=Z0rIXISV9qA ]Forfatternes farvel til Klaus Rifbjerg | Louisiana Museum of Modern Art | Del 2 af 2 - YouTube

[ https://www.youtube.com/watch?v=N57IRmCb_pI ]Forfatternes farvel til Klaus Rifbjerg | Louisiana Museum of Modern Art | Del 1 af 2 - YouTube

Lærernoter om teori om den reflekterende artikel
Omfang 0,00 timers uddannelsestid.
Beskrivelse Analyse og bestemmelse af genren - Både dokumentar og fiktionfilm. Herunder både genrefilm og kortfilm
forskellige dokumentarformer smat blandingsformer
Fakta og fiktionskoder - hvad fylder mest?
Autencitetsmarkører
Holdet har desuden arbejdet med værklæsning af "Den kroniske uskyld" Klaus Rifbjerg i perioden
Og været til foredrag med Christian Sønderby Jepsen, "Testamentet"
Væsentligste arbejdsformer Projektarbejde
Pararbejde
Klasseundervisning
Individuelt arbejde
Gruppearbejde
Foredrag.


Titel noveller fra 70'erne
Materiale Noveller fra 1970'erne:
Kopier fra Litteraturens veje s. 511: Hvad er en novelle?

Martha Christensen: Dragen

Vita Andersen: Iagttagelser

Steen Kaalø: Kære Ole

Powerpoint om Martha Christensen og Vita Andersen

Analyse af Bjørn Nørgaard: "Hesteofringen", 1970.

Klip fra "Divaer, digtere og dogmebrødre", DR2.
Omfang 6,67 timers uddannelsestid.
Beskrivelse Introduktion til danskfagets hovedområder - medier, litteratur og sprog.
Fokus på analyse af prosa og lyrik - hvad er forskellen mellem de to genrer? Aktivering af elevernes forforståelse af tekstanalyse.

Introduktion til litteratur og novelleanalyse:
Litteraturhistorie om 1970'erne - fokus på temaerne i 70'er litteraturen (sociale forhold, realisme, børns vilkår, arbejdernes vilkår, kvinders vilkår, boligforhold, politisk litteratur, fremmedgørelse, angst, virkeliglighedsflugt).

Emnet var tidligere i brug i forbindelse med DHO.
Væsentligste arbejdsformer Individuelt arbejde
Gruppearbejde
Klasseundervisning
Pararbejde


Titel Michael Strunge - Lyrik fra 1980'erne
Materiale Michael Strunge - Lyrik fra 1980'erne:

Model til lyrikanalyse fra "Håndbog til dansk" (e-bog)

Litteraturens veje side 411-418

Litteraturens veje: 1980'erne Storby, modernitet og stil (side 419-420)

Powerpoint om 1980'er lyrik

Klip fra Divaer, digtere og dogmebrødre (1980-1990)

Opslag på forfatterweb

Michael Strunge:
Nat i Electri-city, 1980
Livets hastighed (1978)
Cancercola, Coma, Plasticsolen (1981) - "Vi folder drømmenes faner ud" (Værk 1)
Natmaskinen (1983)

Modeller for digtlæsning (kompendium)

Film: Øgendahl om de store forfattere, afsnit om Strunge, DR, 2019
Omfang 16,67 timers uddannelsestid.
Beskrivelse Introduktion til danskfagets hovedområder - medier, litteratur og sprog.
Fokus på analyse af prosa og lyrik - hvad er forskellen mellem de to genrer? Aktivering af elevernes forforståelse af tekstanalyse.

Temaer i 80'er lyrikken:
Jeg'et i centrum - problemer med at opleve et jeg - selviscenesættelse
Meningsløshed, øjebæliksbilleder, byens rum, sansninger med kroppen.
Jeg'et oplevelse af krav, angreb, muligheder?
Punk havde indflydelse på lyrikken (især hos Strunge), som hadede "yuppierne", Grease og popkultur
Flere samfundstabere (især unge i 80'erne)
Postmoderne tilstand - tab af værdier
Kroppen og sansningerne er omdrejningspunkt i digtigningen, hvor døden også er et tema

80'erne som periode:
Narcissime - den nye social karakter - problemer med identitetsdannelse
Kropsbevidsthed
Leg med kønsrolle

Introduktion og kendskab til dokumentargenren.
Væsentligste arbejdsformer Gruppearbejde
Individuelt arbejde
Klasseundervisning


Titel Avisjournalistik
Materiale Den klassiske nyhedsartikel:
Håndbog til dansk, Systime (iBog). Kapitel 5.1
Udvalgte nyhedsartikler i dagens avis (omnibusaviser)
artikel: For 50 år siden advarede han verden mod konflikter og sensationer
Voldsom brand i fyrværkerifabrik i Kolding” (Ritzau, 2004)

Fortællende journalistik:
Herman Bang: "Branden". Aftenbladet, 1897.
"Som om SOlen kom for tæt på",

Meningsjournalistik: Et liv uden facebook
Dokumentarfilm med tilhørende opgaver og elevinddraglese i form af spørgsmål: "Ekstrabladet uden for citat" "Ryd forsiden"

Supplerende:
PowerPoint og oversigter udleveret af læreren
Lærerkompendie med fokus på nyhedsartikel, fortællende journalistik og meningsjournalisk



Omfang 0,00 timers uddannelsestid.
Beskrivelse Med udgangspunkt i et overblik over de klassiske journalistiske avisgenrer og den afgørende sondring mellem information og oppinion, har forløbet haft fokus på nyhedsartiklen, fortællende journalistik og bagsider ved de 5 nyhedskriterier

(begreber: ydre komposition, nyhedstrekanten, de fem klassiske nyhedskriterier, vinkling, kilder)
Væsentligste arbejdsformer Foredrag.
Gruppearbejde
Individuelt arbejde
Klasseundervisning
Pararbejde


Titel kanonforfattere og opsamling
Materiale Tekster: "Agerhønen" af Martin A. Hansen, "Hjulet" af Peter Seeberg
og pp om eksistentialisme med fokus på at Agerhønen har et kristent islæt, hvor Hjulet er ren ateistisk eksistentialisme.

Uddrag, "Peller Eroberen" Martin Andersen Nexø
Johannes V Jensen "Paa Memphis Station"
Jeppe Aakjær "Jens Vejmand, Tyendesang
Omfang 0,00 timers uddannelsestid.
Beskrivelse Et opsamlingsforløb med fokus på kanonforfattere og italesættelse af kanonbegrebet. Eleverne har desuden modtaget undervisning i mundtlig og skriftlig eksamen og har selv udarbejdet noter til alle forløb med fokus på mundtlig eksamen.

Elerverne er blevet bekendt med "Det grønne bord"
Væsentligste arbejdsformer


Titel Dybe links til mundtlig og skriftlig eksamen
Materiale https://forfatterweb.dk

https://hbdansk.systime.dk

https://sproget.dk/nyheder/dansk-synonymordbog-pa-sproget.dk

https://ordnet.dk/ddo

https://www.gymdansk.dk/
Omfang 0,00 timers uddannelsestid.
Beskrivelse
Væsentligste arbejdsformer