Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin | Maj-juni 2022 |
Institution | Aalborg City Gymnasium |
Uddannelse | stx |
Fag og niveau | da, Niveau: A |
Lærer(e) | Laura Salomonsen (LAS),Lise Houkjær (LH) |
Hold | 2b da |
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Forløb 1 (da) | Introduktion til dansk og litterær tekstanalyse |
Forløb 2 (da) | Sprog og kommunikation (AP) |
Forløb 3 (da) | Litteraturhistorie 1 - Fra Middelalder til Oplysningstid |
Forløb 4 (da) | Retorik og argumentation |
Forløb 5 (da) | Romantikken |
Forløb 6 (da) | Det moderne gennembrud |
Forløb 7 (da) | Medieanalyse |
Forløb 8 (da) | noveller fra 70'erne |
Forløb 9 (da) | Michael Strunge - Lyrik fra 1980'erne |
Forløb 10 (da) | Avisjournalistik |
Forløb 11 (da) | kanonforfattere og opsamling |
Forløb 12 (da) | Dybe links til mundtlig og skriftlig eksamen |
Titel | Introduktion til dansk og litterær tekstanalyse |
Materiale |
Som teoretisk baggrund har kursisterne læst i grundbogen "Håndbog til dansk" (2017) af Ole Schultz Larsen, 3 udgave, 1 oplag. Oversigt over læst materiale i grundbogen: •Kapitel 1: Intro til faget. s. 7-14 Kapitel 2: Fakta og fiktion samt læserforventninger. s. 19-36 •Kapitel 3: Litteratur. s. 37-87 •Litterære metoder: (biografisk metode og nykritikken) s. 87-90 •Ordenes betydninger, semantiske felter, sproglige billeder og figurer. s. 101-123 Supplerende teoretisk materiale: •Kjær-Hansen, Barbara og Bertelsen, Tinne Serup (2016): Litteraturhistorien - på langs og på tværs (2. udgave, 5 oplag): s. 138-141 (Modernistiske og realistiske stilretninger) •Nielsen, Anette Hauge, Lindequist, Maria Katrine Staugaard og Korch-Frandsen, Julie (2014): Dansk på ny, Systime, s. 91-93 om novellen samt s. 101-103 om digte. •Bødtcher-Hansen, Maja og Mose, Susan (2019): Skriftlig eksamen i dansk, Gyldendal, 2. udgave, 2 oplag: s. 11-15 (skriftlig eksamen i dansk), s. 19-32 (den analyserende artikel) og s. 55-59 (ret din artikel) •Petersen, Jan Aasbjerg: Nykritikken – gymdansk.dk: https://www.gymdansk.dk/nykritikken.html •Christensen, Søren Vrist: Billedsprog: https://www.youtube.com/watch?v=JaR8eBfYDjs Lyrikporten - Olga Ravn: https://www.youtube.com/watch?v=rVHMrbV8joU Yahya Hassan performance video: https://www.youtube.com/watch?v=N839DlASGkA Lyrikporten - Jørgen Leth: https://www.youtube.com/watch?v=X8oN123sKK0 Gennemgået tekster: •Mette Moestrup: ”På Halmtorvet” (2006) (HF) •Olga Ravn: ”Jeg ælder mig selv som lyng” (2012) •Tom Kristensen: ”Det blomstrende slagsmål” (1920) •Lone Hørslev: ”Giftige blomster og bær” (2009) •Charlotte Strandgaard: "Alderdommen, rollatoren og mig" samt "Hvor mange gange" fra digtsamlingen Ingenmandsland (2015) •Jan Sonnergaard: ”Polterabend” (1997) •Klaus Rifbjerg ”Joker” (1979), (uddrag af roman) – den analyserende artikel (aflevering) |
Omfang | 0,00 timers uddannelsestid. |
Beskrivelse | Forløbet giver både en grundlæggende introduktion til danskfagets tre hovedområder (Litteratur, sprog og medier) og en introduktion til, hvordan en tekstanalyse bygges op med fokus på at bringe centrale danskfaglige begreber i spil i analysen. Forholdet mellem citat, analyse og pointe er et væsentligt element ved det metodiske arbejde, som er centralt for forløbet. Eleverne bliver ligeledes introduceret for tekstens indhold (hvad) og form (hvordan) i analysearbejdet. Af begreber arbejder vi særligt med fremstillingsformen (fortællertyper, synsvinkler bl.a.) og billedsprog. |
Væsentligste arbejdsformer |
Gruppearbejde Individuelt arbejde Klasseundervisning Pararbejde |
Titel | Sprog og kommunikation (AP) |
Materiale |
Teoretisk materiale: Larsen, Ole Schultz (2017): Håndbog til dansk, Systime, 3 udgave, 1 oplag: s. 101-111 (Dennotation og konnotation, homonymen, semantiske skemaer og værdiladning), s. 145-146 (tale- og skriftsprog), s. 176-182 (Kommunikationsanalyse og sproghandlinger) og s. 20-35 (Kontrakter, fakta- og fiktionskoder og genrer). Sprogenes verden AP: Grundbog til almen sprogforståelse (2013): s. 90-97 om elementær sociolingvistik (særligt fokus på lekter) www.gymdansk.dk: Ciceros pentagram, Laswells kommunikationsmodel og Den udvidet model Petersen, Jan Aasbjerg og Larsen, Johanne Katrine (2018): Dig og digital dannelse i dansk, Gyldendal, 1 oplag, 1 udgave. S. 120-122 (Roman Jacobsens sprogfunktioner) Odgaard, Marianne, Ravn, Ole og Vinter, Marie Borregaard (2014): Forløb i sprog. Det ny forlag. 1 udgave, 1 oplag. S. 65-70 om talesprog og skriftsprog samt s. 81-93 om sproget i chats og på sociale medier Supplerende materiale: Anne Grethe Riis går amok i Go’ Morgen Danmark: https://www.youtube.com/watch?v=aBuWeC-YAVg Video på Facebook om dialekter: En bajs? // Sønderjysk for begyndere 2:3 fra DR1 |
Omfang | 0,00 timers uddannelsestid. |
Beskrivelse | Forløbet giver en introduktion til den basale teori omkring vores danske sprog. Forløbet danner samtidig en introducerende baggrund for de vigtigste analyseværktøjer i arbejdet med analyse af kommunikationssituationer i forskellige sammenhænge i både tekst og medier. Forløbet er ligeledes danskfagets bidrag til almen sprogforståelse (AP) for 1. årgang. |
Væsentligste arbejdsformer |
Gruppearbejde Individuelt arbejde Klasseundervisning Pararbejde |
Titel | Litteraturhistorie 1 - Fra Middelalder til Oplysningstid |
Materiale |
Som grundbog har eleverne brugt "Litteraturhistorien - på langs og på tværs" (2016) af Barbara Kjær-Hansen og Tinne Serup Bertelsen (2. udgave, 5 oplag): 1) Middelalder, folkeviser og folkeeventyr (side 19-21 og 34-42 i grundbogen): Ebbe Skammelsen German Gladensvend Esben Askepuster og Klods-Hans (1855) af H.C. Andersen (komparativ analyse) Supplerende materiale til middelalderen: Rather Homemade Productions: Ebbe Skammelsen – Hvad fanden skal det nu betyde?: https://www.youtube.com/watch?v=-QujVaDO8A0 Christensen, Søren Vrist: Folkeviser - dansk litteratur https://www.youtube.com/watch?v=_mdo-GB29g8&t=1s 2) Oplysningstiden og Ludvig Holberg (side 73-75 og 81-90 i grundbogen) Epistel nr. 371 ”Fornuft og religion” af Ludvig Holberg Epistel nr. 395 ”Censur” af Ludvig Holberg Epistel nr. 99 ”Hvorfor jeg helst er sammen med Fruentimmer” af Ludvig Holberg Værk: Holberg, Ludvig: Jeppe på Bjerget (1722) Supplerende materiale til oplysningstiden: Håndbog til dansk: side 84-86 om drama Historien om Danmark, DR, afsnit 7: Enevælde og oplysningstid (Sendt første gang d. 20 september 2017) Rather Homemade Productions: Oplysningstiden – Hvad fanden skete der lige der?: https://www.youtube.com/watch?v=BeNuTibYyLw |
Omfang | 0,00 timers uddannelsestid. |
Beskrivelse |
I dette forløb har eleverne fået kendskab til de to store litteraturhistoriske perioder: Middelalderen og Oplysningstiden. Eleverne har læst tekster af kanonforfatterne, der hver knytter sig til den litteraturhistoriske periode (jfr. materialeoversigten). Forløbet har primært fokuseret på periodernes kendetegn og på, hvordan eleverne kan analysere tekster med henblik på at indplacere teksten i en større litteraturhistorisk sammenhæng. |
Væsentligste arbejdsformer |
Gruppearbejde Individuelt arbejde Klasseundervisning Pararbejde |
Titel | Retorik og argumentation |
Materiale |
Som teoretisk baggrund har kursisterne læst i grundbogen "Forløb i sprog" (2014) af Marianne Odgaard, Ole Ravn og Marie Borregaard Vinter. Oversigt over læst materiale i grundbogen: Retoriske virkemidler: side 108-110 Appelformer: side 114-117 Toulmins argumentationsmodel: side 121-124 Argumenttyper: side 127-129 Diskursanalyse: side 133-135 Forskellen på tale- og skriftsprog: side 65-70 Supplerende teoretisk materiale: Christensen, Søren Vrist: Retorik og argumentation – Toulmins argumentationsmodel: https://www.youtube.com/watch?v=35bqJ90khEA Christensen, Søren Vrist: Retorik og argumentation – Argumenttyper: https://www.youtube.com/watch?v=B-El22WMr_Q Christensen, Søren Vrist: Retorik og argumentation - Retoriske virkemidler: https://www.youtube.com/watch?v=Vlgpe6h6jNc&t=1s Petersen, Jan Aasbjerg & Larsen, Johanne Katrine (2018): Dig og digital dannelse i dansk, s. 46-50 (performerede kropsidentitet) Supplerende materiale: Helle Thorning-Schmidt ved Socialdemokratiets kongrestale 2005 Johanne Schmidt-Nielsens tale ved Enhedslistens landsmøde 2010 Pia Kjærsgaards tale ved Dansk Folkepartis landsmøde 2007 Johanne Schmidt-Nielsens 1-maj tale 2016 Lars Løkke forklarer regeringens skattepolitik: https://www.youtube.com/watch?v=pRFuhQQnjXM Wolf of Venstre: https://www.youtube.com/watch?v=83EZPUkbsE8 Artikel, Politikken (2017): Chris McDonalds opråb til danskerne Øvelse: Performerede kropsidentiteter på Instagram. Fokus på Josephine Skriver, Tobias Sørensen, Carla Mickelborg. |
Omfang | 0,00 timers uddannelsestid. |
Beskrivelse |
Forløbet sætter fokus på argumentationen, herunder begreber knyttet til argumentation (Toulmins argumentationsmodel, udvidede model, argumenttyper og retoriske virkemidler) og de grundlæggende appelformer (logos, etos og patos). Samtidig bliver begreberne medialisering og spin undervejs diskuteret. Vi arbejder med tekster af forskellige typer, der alle indeholder argumentation i en eller anden form. Forløbets fokusområder: Retoriske virkemidler Appelformer Toulmins argumentationsmodel og udvidet model Argumenttyper Diskursanalyse (Med udgangspunkt i Ernesto Laclaus overordnede forståelse: Nodalpunkt, ækvivalens- og differenskæde) - Fokus var "Diskursen om sundhed" |
Væsentligste arbejdsformer |
Projektarbejde Pararbejde Klasseundervisning Individuelt arbejde Gruppearbejde |
Titel | Romantikken |
Materiale |
Som grundbog har eleverne brugt "Litteraturhistorien - på langs og på tværs" (2016) af Barbara Kjær-Hansen og Tinne Serup Bertelsen (2. udgave, 5 oplag): Romantikken og periodens hovedstrømninger (side 91-114 i grundbogen): H. C. Andersen: "Den lille pige med svovlstikkerne (1845)", "Skyggen" (1847) og ”Danmark mit fædreland” (1850). N.F.S. Grundtvig: "De levendes land" (1883), ”Danmarks trøst” (1820) Adam Oehlenschläger: "Der er et yndigt land (1819)", ”Guldhornene” (1802) Schack von Staffeldt: ”Indvielsen” (1804) Emil Aarestrup: ”Paa Sneen” (1938) Rather Homemade Productions: Romantikken – Hvad skete der lige der?: https://www.youtube.com/watch?v=bMeBVNkgBmM&t=1s Christensen, Søren Vrist: Romantikken og universalromantikken: https://www.youtube.com/watch?v=Dc0lD6CxFnc&t=1s Christensen, Søren Vrist: Nyplatonismen: https://www.youtube.com/watch?v=PKRHpeFuCCc Christensen, Søren Vrist: Nationalromantikken: https://www.youtube.com/watch?v=OB4tZm7hIp0&t=205s Christensen, Søren Vrist: Biedermeier: https://www.youtube.com/watch?v=XDFb3R7U714&t=313s Christensen, Søren Vrist: Romantisme: https://www.youtube.com/watch?v=1iVxpqKSObs&t=3s Nik og Jay, musikvideo: Vi vandt i dag: https://www.youtube.com/watch?v=2bijAZDGIb0 Pocahontas: Vindens farver (Colors of The Wind): https://www.youtube.com/watch?v=BEedBuld76E |
Omfang | 0,00 timers uddannelsestid. |
Beskrivelse |
I dette forløb har eleverne fået kendskab til den store litteraturhistoriske periode: Romantikken. Eleverne har læst tekster af kanonforfatterne, der hver knytter sig til denne litteraturhistoriske periode (jfr. materialeoversigten). Forløbet har primært fokuseret på periodens/hovedstrømningernes kendetegn, og på hvordan eleverne kan analysere tekster med henblik på at indplacere teksten i en større litteraturhistorisk sammenhæng. Gennemgået hovedstrømninger i Romantikken: Universalromantikken, nyplatonismen, nationalromantikken, biedermeier, poetisk realisme og romantismen. |
Væsentligste arbejdsformer |
Individuelt arbejde Virtuelt arbejde |
Titel | Det moderne gennembrud |
Materiale |
Henrik Ibsen: Et Dukkehjem (1879) (uddrag) Herman Bang: Foran Alteret (1880) Herman Bang: Den sidste Balkjole (1887) (- læst i forløbet 'Intro til epik') Henrik Pontoppidan: Naadsensbrød (1887) J.P. Jacobsen: To Verdener (1879) Helle Helle: "Rester" (Værk) T.S. Bertelsen, P. Kennebo og B. Kjær-Hansen: Litteraturhistorien - på langs og på tværs. Systime. M. Sørensen og M. Rangvid: Brug litteraturhistorien Systime. Supplerende materiale: DR Drama (Palle Kjærulff-Schmidt, 1973): Et Dukkehjem Søren Vrist Christensen: Det moderne gennembrud (2017): https://www.youtube.com/watch?v=Uy29WdY7TYE&list=UUaxWgQ2Zxt9Kpj7xgCTbjBg&index=24 Malerier fra perioden: Erik Henningsen: Barnemordet (1886) H.A. Brendekilde: Udslidt (1889) Erik Henningsen: Sat ud (1892) |
Omfang | 0,00 timers uddannelsestid. |
Beskrivelse |
Hvordan påvirker de moderne tanker fra Brandes og Darwin litteraturen og billedkunsten i det moderne gennembrud. Litteraturen skal sætte problemer under debat. Fokus på novelleanalyse - sproglig vinkel Fokus på impressionisme i skrivestilen samt i billedkunsten. |
Væsentligste arbejdsformer |
Titel | Medieanalyse |
Materiale |
Grundbog: Håndbog til dansk især med fokus på dokumentartyper. autencitetsmarkør, fakta/fiktionskoder 3 artikler om Ambassadøren: [ https://www.ekkofilm.dk/artikler/med-livet-som-indsats-i-korrupt-afrika/ ]Med livet som indsats i korrupt Afrika - Filmmagasinet Ekko (ekkofilm.dk) [ https://www.ekkofilm.dk/artikler/ambassadoren-forarger-og-forbloffer/ ]Ambassadøren forarger og forbløffer - Filmmagasinet Ekko (ekkofilm.dk) [ https://politiken.dk/kultur/film_og_tv/art5401507/Mads-Br%C3%BCgger-Nogle-har-helt-misforst%C3%A5et-Ambassad%C3%B8ren ]Mads Brügger: Nogle har helt misforstået 'Ambassadøren' - politiken.dk Formålet med læsningen er at give et indblik i både modtagelsen og tanker bag dokumentarfilmen og ligeledes skabe et bedre overblik over filmen. Eleverne er blevet bedt om at læse artiklerne mens de funderer over begrebet etik. Dokumentar: Ambassadøren, Mads Brugger, 2011 Lærerkompendiet med fokus på teori om filmiske virkemidler og opbygning fra Håndbog til dansk og Analysemodel til dokumentarfilm artiklen: "Socialpornografi og mediealfonser" dokumentaren "Testamentet". Christian Sønderby Jepsen Kortfilm: "Under bæltestedet" og "Speeddating" Fiktionsfilm/genrefilm: Windriver, Taylor Sheridan, 2017 "Druk" ThomasVinterberg, 2020 "Her er tre grunde til, at Thomas Vinterbergs oscarkandidat har fanget den danske folkesjæl" Zetland, 2020 anmeldelsen af "Windriver" med fokus på Informerende, opfordrene og vurderende sproggenre samt sproghandlinger Ekstra litteratur: Tom Kristensens anmeldelse af "Den kroniske uskyld" samt syndefaldsmyten. Værklæsning "Den kronikse uskyld" med fokus på Personkarakteristikker Giv en beskrivelse af Janus og den udvikling han gennemgår i romanen. Hvordan er Helle beskrevet. Fru Junkersen Hvordan beskriver Janus fru Junkersen? Hvorfor kan han ikke lide hende? Hvilke dyr bliver Fru Junkersen sammenlignet med? Hvilken symbols betydning ligger der i de dyr hun bliver sammenlignet med? Syndefaldet Romanen kan læses som en moderne syndefaldsmyte Trapper og fester.. Sammenlign de to fester Hvordan har Janus det med Tore til de to fester. Janus og Ellen Symboler [ https://www.youtube.com/watch?v=Z0rIXISV9qA ]Forfatternes farvel til Klaus Rifbjerg | Louisiana Museum of Modern Art | Del 2 af 2 - YouTube [ https://www.youtube.com/watch?v=N57IRmCb_pI ]Forfatternes farvel til Klaus Rifbjerg | Louisiana Museum of Modern Art | Del 1 af 2 - YouTube Lærernoter om teori om den reflekterende artikel |
Omfang | 0,00 timers uddannelsestid. |
Beskrivelse |
Analyse og bestemmelse af genren - Både dokumentar og fiktionfilm. Herunder både genrefilm og kortfilm forskellige dokumentarformer smat blandingsformer Fakta og fiktionskoder - hvad fylder mest? Autencitetsmarkører Holdet har desuden arbejdet med værklæsning af "Den kroniske uskyld" Klaus Rifbjerg i perioden Og været til foredrag med Christian Sønderby Jepsen, "Testamentet" |
Væsentligste arbejdsformer |
Projektarbejde Pararbejde Klasseundervisning Individuelt arbejde Gruppearbejde Foredrag. |
Titel | noveller fra 70'erne |
Materiale |
Noveller fra 1970'erne: Kopier fra Litteraturens veje s. 511: Hvad er en novelle? Martha Christensen: Dragen Vita Andersen: Iagttagelser Steen Kaalø: Kære Ole Powerpoint om Martha Christensen og Vita Andersen Analyse af Bjørn Nørgaard: "Hesteofringen", 1970. Klip fra "Divaer, digtere og dogmebrødre", DR2. |
Omfang | 6,67 timers uddannelsestid. |
Beskrivelse |
Introduktion til danskfagets hovedområder - medier, litteratur og sprog. Fokus på analyse af prosa og lyrik - hvad er forskellen mellem de to genrer? Aktivering af elevernes forforståelse af tekstanalyse. Introduktion til litteratur og novelleanalyse: Litteraturhistorie om 1970'erne - fokus på temaerne i 70'er litteraturen (sociale forhold, realisme, børns vilkår, arbejdernes vilkår, kvinders vilkår, boligforhold, politisk litteratur, fremmedgørelse, angst, virkeliglighedsflugt). Emnet var tidligere i brug i forbindelse med DHO. |
Væsentligste arbejdsformer |
Individuelt arbejde Gruppearbejde Klasseundervisning Pararbejde |
Titel | Michael Strunge - Lyrik fra 1980'erne |
Materiale |
Michael Strunge - Lyrik fra 1980'erne: Model til lyrikanalyse fra "Håndbog til dansk" (e-bog) Litteraturens veje side 411-418 Litteraturens veje: 1980'erne Storby, modernitet og stil (side 419-420) Powerpoint om 1980'er lyrik Klip fra Divaer, digtere og dogmebrødre (1980-1990) Opslag på forfatterweb Michael Strunge: Nat i Electri-city, 1980 Livets hastighed (1978) Cancercola, Coma, Plasticsolen (1981) - "Vi folder drømmenes faner ud" (Værk 1) Natmaskinen (1983) Modeller for digtlæsning (kompendium) Film: Øgendahl om de store forfattere, afsnit om Strunge, DR, 2019 |
Omfang | 16,67 timers uddannelsestid. |
Beskrivelse |
Introduktion til danskfagets hovedområder - medier, litteratur og sprog. Fokus på analyse af prosa og lyrik - hvad er forskellen mellem de to genrer? Aktivering af elevernes forforståelse af tekstanalyse. Temaer i 80'er lyrikken: Jeg'et i centrum - problemer med at opleve et jeg - selviscenesættelse Meningsløshed, øjebæliksbilleder, byens rum, sansninger med kroppen. Jeg'et oplevelse af krav, angreb, muligheder? Punk havde indflydelse på lyrikken (især hos Strunge), som hadede "yuppierne", Grease og popkultur Flere samfundstabere (især unge i 80'erne) Postmoderne tilstand - tab af værdier Kroppen og sansningerne er omdrejningspunkt i digtigningen, hvor døden også er et tema 80'erne som periode: Narcissime - den nye social karakter - problemer med identitetsdannelse Kropsbevidsthed Leg med kønsrolle Introduktion og kendskab til dokumentargenren. |
Væsentligste arbejdsformer |
Gruppearbejde Individuelt arbejde Klasseundervisning |
Titel | Avisjournalistik |
Materiale |
Den klassiske nyhedsartikel: Håndbog til dansk, Systime (iBog). Kapitel 5.1 Udvalgte nyhedsartikler i dagens avis (omnibusaviser) artikel: For 50 år siden advarede han verden mod konflikter og sensationer Voldsom brand i fyrværkerifabrik i Kolding” (Ritzau, 2004) Fortællende journalistik: Herman Bang: "Branden". Aftenbladet, 1897. "Som om SOlen kom for tæt på", Meningsjournalistik: Et liv uden facebook Dokumentarfilm med tilhørende opgaver og elevinddraglese i form af spørgsmål: "Ekstrabladet uden for citat" "Ryd forsiden" Supplerende: PowerPoint og oversigter udleveret af læreren Lærerkompendie med fokus på nyhedsartikel, fortællende journalistik og meningsjournalisk |
Omfang | 0,00 timers uddannelsestid. |
Beskrivelse |
Med udgangspunkt i et overblik over de klassiske journalistiske avisgenrer og den afgørende sondring mellem information og oppinion, har forløbet haft fokus på nyhedsartiklen, fortællende journalistik og bagsider ved de 5 nyhedskriterier (begreber: ydre komposition, nyhedstrekanten, de fem klassiske nyhedskriterier, vinkling, kilder) |
Væsentligste arbejdsformer |
Foredrag. Gruppearbejde Individuelt arbejde Klasseundervisning Pararbejde |
Titel | kanonforfattere og opsamling |
Materiale |
Tekster: "Agerhønen" af Martin A. Hansen, "Hjulet" af Peter Seeberg og pp om eksistentialisme med fokus på at Agerhønen har et kristent islæt, hvor Hjulet er ren ateistisk eksistentialisme. Uddrag, "Peller Eroberen" Martin Andersen Nexø Johannes V Jensen "Paa Memphis Station" Jeppe Aakjær "Jens Vejmand, Tyendesang |
Omfang | 0,00 timers uddannelsestid. |
Beskrivelse |
Et opsamlingsforløb med fokus på kanonforfattere og italesættelse af kanonbegrebet. Eleverne har desuden modtaget undervisning i mundtlig og skriftlig eksamen og har selv udarbejdet noter til alle forløb med fokus på mundtlig eksamen. Elerverne er blevet bekendt med "Det grønne bord" |
Væsentligste arbejdsformer |
Titel | Dybe links til mundtlig og skriftlig eksamen |
Materiale |
https://forfatterweb.dk https://hbdansk.systime.dk https://sproget.dk/nyheder/dansk-synonymordbog-pa-sproget.dk https://ordnet.dk/ddo https://www.gymdansk.dk/ |
Omfang | 0,00 timers uddannelsestid. |
Beskrivelse | |
Væsentligste arbejdsformer |