Undervisningsbeskrivelse - 1a re/f

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser

Termin Maj-juni 2021
Institution Aalborg City Gymnasium
Uddannelse stx
Fag og niveau re, Niveau: C
Lærer(e) Karina Stegenborg Matthiesen (KSM)
Hold 1a re/f

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb

Forløb 1 (re) Intro
Forløb 2 (re) Islam
Forløb 3 (re) Nordisk religion.
Forløb 4 (re) Kristendom
Forløb 5 (re) Buddhisme


Titel Intro
Materiale "Hvad er religion?", fra religion.dk, 5.oktober 2005. 2 sider.

"Danskernes komplekse tro: seks måder at være (ikke)religiøs på", Kristeligt Dagblad, 7.maj.2019. 2 sider.(Artiklen er kun overfladisk anvendt).

Ninian Smarts 7. dimensioner.
Andreasen m.fl., Religion og kultur - en grundbog, 2.udgave, Systime, 2009, 281. 1 side.

Religionsdefinitioner.
Andreasen m.fl., Religion og kultur - en grundbog, 2.udgave, Systime, 2009, 278. 1 side.

Religionshistorien på 5 min af Mikael Rothstein.
http://religionsoraklene.no/spesial-religionshistorien-pa-fem-minutter/
1/2 side

I alt: 6,5 side.
Omfang 0,00 timers uddannelsestid.
Beskrivelse
Væsentligste arbejdsformer Virtuelt arbejde
Gruppearbejde


Titel Islam
Materiale Andreasen m.fl., Religion og kultur - en grundbog, 2.udgave, Systime, 2009, 175-178,186-190. 9 sider.

Madsen m.fl., Grundbog til Religion C, Systime, 2012, 97-103, 110-118, 265-266. 13,5 side.
(incl. Jan Hjärpes model).

Steffensen, Islam - fra beduinkult til verdensreligion, Systime, 2005, 68-70,80-82, 88-89.
(Himmelfartsmyten, Sura om Paradis, Sura om jøder og kristne, bøn, Valfartstekster). 6 sider.

Østergaard, Danske Verdensreligioner. Islam, Gyldendal, 2006, s.151-154, 156-158, 218-222. 9,5side
(Ramadan i DK, tørklædedebat).
Skovgaard-Petersen, Moderne islam. Muslimer i Cairo, Gyldendal, 1995, s.128 (tekst 18, 19, 20). 1side

De 5 søjler: Forløb: Islam | Religion | Restudy - Videoundervisning 24/7 21 min. 4 sider
Den formative periode: https://restudy.dk/undervisning/religion-islam/lektion/video-islams-formative-periode/ 16min. 3sider.

Tørklædevideoer:
Hijab & Me: https://www.youtube.com/watch?v=7B0kcat32kU 9min. 2 sider

Fra religion.dk "Selfies fra Mekka skaber debat" af Thilde Thordahl Andersen, 7.okt. 2014. 1,5 side.

World's Largest Pilgrimage - Hajj Documentary: https://www.youtube.com/watch?v=q7q_LcqbvKI 15min 3 sider

Lykke-Kjeldsen m.fl, Begrebsnøglen til religion, Systime, 108-110,114 midt. 3,5 sider. (ritual).

I alt 56 sider.
Omfang 0,00 timers uddannelsestid.
Beskrivelse
Væsentligste arbejdsformer Gruppearbejde
Individuelt arbejde
Klasseundervisning
Virtuelt arbejde


Titel Nordisk religion.
Materiale NORDISK RELIGION
Centrale religionsfaglige begreber som myte, ritual, overgangsritual, kosmos-kaos, kosmologi, ofring og eskatologi indgår i forløbet.

Materiale:
Andersen m.fl.: Senmoderne religiøsitet i Danmark, Systime, 2008.
Hartvig Larsen: Vikingernes religion og livsanskuelse
Bjarne Troelsen: Nordisk bondereligion, Systime, 1987.
Lykke-Kjeldsen m.fl: Begrebsnøglen til religion, Systime, 2016.
Diverse tekster og videoer – se under de enkelte moduler

Emner:

1.
Hvad er nordisk religion? Hvad er en myte? Kosmogoni
Hartvig Larsen s. 7-10
Hartvig Larsen s. 36-42 (Verdens skabelse) + verdensbillede
Stamtræ over guderne fra Kristelig dagblad.
8 sider.

2. Begravelse i nutiden.
Intro til moderne nordisk asa-tro: (fra senmoderne religiøsitet i Danmark s. 18-21). 3 sider.
Den sidste rejse fra Hel (fra senmoderne religiøsitet i Danmark s. 48-51). 3,5 side.


3. Dødsforestillinger og begravelsesritual
Før kristendommen s. 36-37
Hartvig Larsen tekst 43, Ibn Fadlan: Wyglifs bålfærd
4,5 side.


4. Blot og ofring
Religion og kultur s. 23-25
Hartvig Larsen tekst 27, Sigurd Jarls blot. 1,5 side.
Jævndøgnsblót i Harreskoven, Senmoderne religiøsitet i Danmark s.39-41. 2,5 side.
Grin med Gud, Asa-tro, fra DR. 30min. 6 sider.
Senmoderne religiøsitet i Danmark. S.25. 0,5 side.


5. Ritualer og overgangsritualer
Harreskovens vielsesritual (i uddrag fra senmoderne religiøsitet i Danmark s. 36-39. 1,5 side.
Mana og tabu 0,5 side

Video CFU: Hedning på høje hæle 30 min. 6 sider.

6. Asatro og eskatologi
Ragnarok: Gylfaginning kap. 51-53 + Vølvens spådom vers 28-47. 4 sider.
Lykke-Kjeldsen m.fl, Begrebsnøglen til religion, Systime, 2016, 66-67. 1,5 side.

7. Nordisk bonde religion.
Troelsen, tekst 10, 66 og 67. s.39-41, 99-100. 4,5 side.

I alt 48 sider.
Omfang 0,00 timers uddannelsestid.
Beskrivelse
Væsentligste arbejdsformer Virtuelt arbejde - hele forløbet har været virtuelt.

Gruppearbejde
Individuelt arbejde
Klasseundervisning


Titel Kristendom
Materiale Andreasen m.fl., Religion og kultur - en grundbog. 2.udgave., Systime, 2006, s. 143-161m,165n-170. 21sider

Skabelsesberetningerne 1.mos 1-2.
Syndefaldsmyten 1.mos.3.
Adoptionsmyten: Mk.1,1-13.
GT og NT og etik 3.mos.11,1-8 og Mk.7,1-23.
7,5 side.

Næstekærlighed:
Luk.10,25-37.
Marie Krarup: Den syriske flygtning er ikke min næste, kristendom.dk, 6.okt.2015.
Svar til Marie Krarup: Den syriske flygtning i nød er også min næste, kristendom.dk, 9.okt.2015. (Interview med Kim Hartzner, generalsekretær for Mission Øst).
3,5 side.

5 skarpe om Jesus fra DR. 4 sider

NT: Mk14-16.
Samt Jesu dødsord i de 4 evangelier.
8,5 side.


Frelse:
Thomas Vibjerg/Morten Vestergaard: "Jeg kan ikke tro på, at Jesus opstod af graven", Jyllands Posten, 25/12/2014. 2 sider.
Martin Ishøy, privat tilsendt prædiken: Den svære tro - opstandelse og inkarnation og alt det der. 1.søndag efter H3kg, 2015. 2 sider.

Feltarbejde på Almen Kirkegård:
”Kirkegårdens minder er som opslåede bøger” af Ove Sten Rasmussen fra Kristelig Dagblad 2010. 2 sider
”Danskerne pynter kirkegårdene” af Laura Elisabeth Schnabel. 1,5 side.
”Af jorden skal du igen opstå” af Else Marie Nygaard fra tillæg til Kristelig Dagblad 6.okt.2007, "Sorg&begravelse". 2 sider.


I alt 54 sider.
Omfang 0,00 timers uddannelsestid.
Beskrivelse
Væsentligste arbejdsformer Virtuelt arbejde: På nær feltarbejdet på Almen Kirkegaard og fire lektioner på skolen har resten været virtuel undervisning.

Gruppearbejde
Individuelt arbejde
Klasseundervisning

Feltarbejde på Almen Kirkegaard med fokus på at undersøge udviklingen fra gamle grave til nyere i forhold til tekst på gravstenen, symboler og udsmykning på sten og gravsteder samt ændring i begravelsesformen.


Titel Buddhisme
Materiale Andreasen m.fl, Religion og kultur - en grundbog. 2.udgave, Systime, 2006, 59-76. 17sider.

"5 skarpe om buddhisme" fra DR. 20min. 4 sider.

Nirvana, tekster:
Buddhas lære - og den tibetanske buddhisme, Lene Højholdt, Gyldendal, 1999, s.35-36. 1 side.
Klassiske og nutidige kilder. Buddhismen, Andreasen, 2007, s.84. Tekst 27. 1 side.

Buddhalegende:
Albinus m.fl, Religioner lever. Grundbog til religion, Lindhardt og Ringhof, 2017,159-161, 2 sider.

Zen
Zen - levende japansk buddhisme, Borup, Gyldendal Uddannelse, 2001, 26, 28-29ø, 40-42, 45n-47, 64-67, 72-76,81-84ø. 18 side.

Zen-comics s.6-7, 46-47. 2 sider.

Videoerne under "Klosterbuddhisme" fra japanskreligion.dk. 20min. 4 sider.


I alt: 49 sider.
Omfang 0,00 timers uddannelsestid.
Beskrivelse Grundlæggende buddhistiske begreber samt de tre retninger.
Zen-buddhisme som et eksempel på en buddhistisk retning.
Væsentligste arbejdsformer Gruppearbejde
Individuelt arbejde
Klasseundervisning
Pararbejde
Virtuelt arbejde (halvdelen af tiden har været virtuel undervisning).