Titel | 4. Deutschland - ein multikulturelles Land |
Materiale |
1. ”Zuwanderer in Berlin” (I: Lone Holm m.fl.: “Wir sind wir”, Gyldendal 2010)(s. 62-67) 2. Abdulhalik Zeytunlu: ”Ausländer” (I: Annette Flyckt Damkjær m.fl.: ”Deutsche Wunder”, L&R Uddannelse, 2009) 3. Nevfel Cumart: ”Zwei Welten” (I: Kirsten Blume m.fl.: “Hier ist meine Heimat”, Tyskforlaget 2010) 4. Die Toten Hosen: Sascha – ein aufrechter Deutscher https://www.youtube.com/watch?v=ea9-UE28l04 5. Frederik Hetmann: “Antonella” (I: Vita Braagaard, ”Alle Woche wieder” (Haase 1984) 6. Özlem Topcu: ”Eine Familie – zwei Welten” (i: ”Hamburger Abendblatt”) (I: (I: Kirsten Blume m.fl.: “Hier ist meine Heimat”, Tyskforlaget 2010 s. 82-85) 7. Film: Yasemin Samdereli: ”Almanya – Willkommen in Deutschland” Læste sider i alt: 18 sider + film Opgavesider i alt: 12 sider øvelsesstykker til grammatik: 20 sider personlige, possessive og relative pronominer - Mette Hermann: "Wie geht´s", Gyldendal 2016 - Lone Häckert & Birgit Lohse: "Alles in Allem" 2. udgave, 1. oplag 2014 (Gyldendal) |
Omfang | 17,50 timers uddannelsestid. |
Beskrivelse |
Gennem arbejdet med forskellige tekstgenrer stifter eleverne bekendtskab med baggrunden for, at Tyskland i dag er et mulitkulturelt samfund. Gennem arbejdet opnår eleverne indsigt i,hvilke vilkår der har henholdsvis fremmet og hæmmet integration af udenlandske borgere i Tyskland, og i forlængelse heraf perspektiveres til, hvordan fordomme og fremmedfjendtlighed er kommet til udtryk. Der arbejdes med læse og lytteforståelse, redegørelse, analyse og fortolkning |
Væsentligste arbejdsformer |
Gruppearbejde Individuelt arbejde Klasseundervisning Pararbejde Virtuelt arbejde |