Beskrivelse af undervisningsforløbet (1 Ty-0B/1)

Retur til forside

Titel 4. Deutschland - ein multikulturelles Land
Materiale 1.
”Zuwanderer in Berlin” (I: Lone Holm m.fl.: “Wir sind wir”, Gyldendal 2010)(s. 62-67)

2.
Abdulhalik Zeytunlu: ”Ausländer” (I: Annette Flyckt Damkjær m.fl.: ”Deutsche Wunder”, L&R Uddannelse, 2009)

3.
Nevfel Cumart: ”Zwei Welten” (I: Kirsten Blume m.fl.: “Hier ist meine Heimat”, Tyskforlaget 2010)

4.
Die Toten Hosen: Sascha – ein aufrechter Deutscher
https://www.youtube.com/watch?v=ea9-UE28l04

5.
Frederik Hetmann: “Antonella” (I: Vita Braagaard, ”Alle Woche wieder” (Haase 1984)

6.
Özlem Topcu: ”Eine Familie – zwei Welten” (i: ”Hamburger Abendblatt”) (I: (I: Kirsten Blume m.fl.: “Hier ist meine Heimat”, Tyskforlaget 2010 s. 82-85)

7.
Film: Yasemin Samdereli: ”Almanya – Willkommen in Deutschland”

Læste sider i alt: 18 sider + film
Opgavesider i alt: 12 sider
øvelsesstykker til grammatik: 20 sider
personlige, possessive og relative pronominer
- Mette Hermann: "Wie geht´s", Gyldendal 2016
- Lone Häckert & Birgit Lohse: "Alles in Allem" 2. udgave, 1. oplag 2014 (Gyldendal)
Omfang 17,50 timers uddannelsestid.
Beskrivelse Gennem arbejdet med forskellige tekstgenrer stifter eleverne bekendtskab med baggrunden for, at Tyskland i dag er et mulitkulturelt samfund. Gennem arbejdet opnår eleverne indsigt i,hvilke vilkår der har henholdsvis fremmet og hæmmet integration af udenlandske borgere i Tyskland, og i forlængelse heraf perspektiveres til, hvordan fordomme og fremmedfjendtlighed er kommet til udtryk.
Der arbejdes med læse og lytteforståelse, redegørelse, analyse og fortolkning
Væsentligste arbejdsformer Gruppearbejde
Individuelt arbejde
Klasseundervisning
Pararbejde
Virtuelt arbejde


Retur til forside