Beskrivelse af undervisningsforløbet (1 Ty-0B/1)

Retur til forside

Titel 2. Die Familie
Materiale 1.
Thomas Plassmann: Tschulligung” (I: Mette Hermann: ”Los geht´s”, Gyldendal 2018)

2.
"Die moderne Familie – Einführung”
(I: Rikke Taber & Martin Zickert Graverholt: ”Dein Deutschland” (Systime))

3.
Julia Franck: ”Streuselschnecke”
(I: Rikke Taber & Martin Zickert Graverholt: ”Dein Deutschland” (Systime))

4.
Oliver Gehrs: ”So leben wir”
(I: Rikke Taber & Martin Zickert Graverholt: ”Dein Deutschland” (Systime))

5.
Doris Dörrie: ”Bist du eine Hexe” (I: Vita Braagaard; ”Weitblick”, Gyldendal 1991)

6.
Brüder Grimm: ”Die drei Brüder”
(I: Mette Hermann: ”Los geht´s”, Gyldendal )

7.
Martin Suter: ”Ferienplanung”
(I: Mette Hermann: ”Los geht´s”, Gyldendal 2018)

8.
Henning Susseebach: ”Ich will wissen, wer er ist”
(I: Rikke Taber & Martin Zickert Graverholt: ”Dein Deutschland” (Systime))


Læste sider i alt: 14 sider
Opgavesider: 20 sider
Grammatik og øvelsesstykker: 18 sider
hjælpeverber, regelmæssige verber
- Mette Hermann: "Wie geht´s" (Gyldendal, 2016)
- Lone Häckert & Birgit Lohse: "Alles in allem", Gyldendal 2014
Omfang 30,00 timers uddannelsestid.
Beskrivelse forløbet arbejdes der med såvel ældre som nyere tekster og forskellige tekstgenrer, der belyser forskellige familievilkår og familiestrukturer gennem tiden, idet hovedvægten lægges på samtiden. Herunder arbejdes der med familierelationer, som på den ene side kan udvikles og styrkes og på den anden side kan skabe relations- samt identitetsproblemer.
Der arbejdes med at læse og lytte til autentisk tysk materiale samt at formulere sig på tysk omkring de læste tekster
Væsentligste arbejdsformer Gruppearbejde
Individuelt arbejde
Klasseundervisning
Pararbejde


Retur til forside