Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin | Maj-juni 2020 2006 |
Institution | Aalborg City Gymnasium |
Uddannelse | stx |
Fag og niveau | Ty, Niveau: B |
Lærer(e) | Ann Laursen (AL) |
Hold | 1 Ty-0B/1 |
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Forløb 1 (ty) | 1. Du, ich und wir (ikke prøvegrundlag) |
Forløb 2 (ty) | 2. Die Familie |
Forløb 3 (ty) | 3. Verbrechen, Schuld und Strafe |
Forløb 4 (ty) | 4. Deutschland - ein multikulturelles Land |
Forløb 5 (ty) | 5. Judenverfolgung im Dritten Reich |
Forløb 6 (ty) | 6. Die DDR - Stubenarrest fürs ganze Volk |
Titel | 1. Du, ich und wir (ikke prøvegrundlag) |
Materiale |
Kernestof: 1. "Warum wir Deutsch lernen" (s. 6-9) "Einander kennenlernen" (s. 10-12) "Gefällt mir" (s. 13-18) Tim Bendzko: "Keine Maschine" (s. 19-21) Julia Engelmann: "Ich habe einen Traum" (s. 26-30) Julia Engelmann: "Sag mir, wer" (s. 31-34) alle i: Mette Hermann: "Los geht´s", Gyldendal 2018) Læste sider i alt: 20 sider Grammatik og øvelsesstykker i alt: 14 sider Mette Hermann: "Wie geht´s" (Gyldendal 2016) - sætningsanalyse, bestemt og ubestemt artikel |
Omfang | 15,00 timers uddannelsestid. |
Beskrivelse | I forløbet introduceres eleverne for tyskundervisningen. Gennem kortere tekster introduceres for tekstlæsning, læse og talestrategier omkring enkle tysksprogede tekster. |
Væsentligste arbejdsformer |
Gruppearbejde Individuelt arbejde Klasseundervisning |
Titel | 2. Die Familie |
Materiale |
1. Thomas Plassmann: Tschulligung” (I: Mette Hermann: ”Los geht´s”, Gyldendal 2018) 2. "Die moderne Familie – Einführung” (I: Rikke Taber & Martin Zickert Graverholt: ”Dein Deutschland” (Systime)) 3. Julia Franck: ”Streuselschnecke” (I: Rikke Taber & Martin Zickert Graverholt: ”Dein Deutschland” (Systime)) 4. Oliver Gehrs: ”So leben wir” (I: Rikke Taber & Martin Zickert Graverholt: ”Dein Deutschland” (Systime)) 5. Doris Dörrie: ”Bist du eine Hexe” (I: Vita Braagaard; ”Weitblick”, Gyldendal 1991) 6. Brüder Grimm: ”Die drei Brüder” (I: Mette Hermann: ”Los geht´s”, Gyldendal ) 7. Martin Suter: ”Ferienplanung” (I: Mette Hermann: ”Los geht´s”, Gyldendal 2018) 8. Henning Susseebach: ”Ich will wissen, wer er ist” (I: Rikke Taber & Martin Zickert Graverholt: ”Dein Deutschland” (Systime)) Læste sider i alt: 14 sider Opgavesider: 20 sider Grammatik og øvelsesstykker: 18 sider hjælpeverber, regelmæssige verber - Mette Hermann: "Wie geht´s" (Gyldendal, 2016) - Lone Häckert & Birgit Lohse: "Alles in allem", Gyldendal 2014 |
Omfang | 30,00 timers uddannelsestid. |
Beskrivelse |
forløbet arbejdes der med såvel ældre som nyere tekster og forskellige tekstgenrer, der belyser forskellige familievilkår og familiestrukturer gennem tiden, idet hovedvægten lægges på samtiden. Herunder arbejdes der med familierelationer, som på den ene side kan udvikles og styrkes og på den anden side kan skabe relations- samt identitetsproblemer. Der arbejdes med at læse og lytte til autentisk tysk materiale samt at formulere sig på tysk omkring de læste tekster |
Væsentligste arbejdsformer |
Gruppearbejde Individuelt arbejde Klasseundervisning Pararbejde |
Titel | 3. Verbrechen, Schuld und Strafe |
Materiale |
1. ”Rudolf” (I: Peter Sichrovsky: ”Täter und Opfer. Kinder von Nazis und Juden berichten”, Gyldendal 1988) 2. Text 34: ”Der 13. August 1961” (I: Ove Rimi Andersen, Poul Husum: "Berlin. Hauptstadt und Metropole", Munksgaard 1995) 3. Text 35: ”Mauer, Opfer und Täter” (I: Ove Rimi Andersen, Poul Husum: "Berlin. Hauptstadt und Metropole"; Munksgaard 1995) 4. Mikael Busch m.fl: "Die Welle" (Tyskforlaget, 2009) Szene 107-110 + filmen "Die Welle" 5. Ferdinand von Schirach: "Einsam” (I: “Schuld”, red. Uffe Hartvig Larsen; Tyskforlaget 2013) 5. Milena Moser: Der Haarschnitt (I: Lone Häckert & Lise Hansen: "Literatur um die Jahrtausendwende", Kaleidoscope 1999) Læste sider i alt: 35 sider + film opgavesider i alt: 20 sider Grammatik og øvelsesstykker: 22 sider modalverber, konjunktioner og ordstilling, udvidet infinitiv - Mette Hermann: "Wie geht´s" (Gyldendal, 2016) - Lone Häckert & Birgit Lohse: "Alles in allem", Gyldendal 2014 |
Omfang | 30,00 timers uddannelsestid. |
Beskrivelse |
I forløbet arbejdet der overordnet med begreberne forbrydelse og skyld, som anskues fra forskellige perspektiver, idet der indgår såvel individuelle, historiske samt samfundsmæssige perspektiver. Ligeledes diskuteres spørgsmål som ansvar og straf i forlængelse heraf. I forløbet indgår såvel fiktive som non-fiktive tekster, herunder også digitale medier. Der lægges vægt på at udvikle evnen til at forstå talt og skrevet tysk, at formulere sig analyserende og vurderende i forhold til de læste materialer. Præsentationer på tysk indgår |
Væsentligste arbejdsformer |
Titel | 4. Deutschland - ein multikulturelles Land |
Materiale |
1. ”Zuwanderer in Berlin” (I: Lone Holm m.fl.: “Wir sind wir”, Gyldendal 2010)(s. 62-67) 2. Abdulhalik Zeytunlu: ”Ausländer” (I: Annette Flyckt Damkjær m.fl.: ”Deutsche Wunder”, L&R Uddannelse, 2009) 3. Nevfel Cumart: ”Zwei Welten” (I: Kirsten Blume m.fl.: “Hier ist meine Heimat”, Tyskforlaget 2010) 4. Die Toten Hosen: Sascha – ein aufrechter Deutscher https://www.youtube.com/watch?v=ea9-UE28l04 5. Frederik Hetmann: “Antonella” (I: Vita Braagaard, ”Alle Woche wieder” (Haase 1984) 6. Özlem Topcu: ”Eine Familie – zwei Welten” (i: ”Hamburger Abendblatt”) (I: (I: Kirsten Blume m.fl.: “Hier ist meine Heimat”, Tyskforlaget 2010 s. 82-85) 7. Film: Yasemin Samdereli: ”Almanya – Willkommen in Deutschland” Læste sider i alt: 18 sider + film Opgavesider i alt: 12 sider øvelsesstykker til grammatik: 20 sider personlige, possessive og relative pronominer - Mette Hermann: "Wie geht´s", Gyldendal 2016 - Lone Häckert & Birgit Lohse: "Alles in Allem" 2. udgave, 1. oplag 2014 (Gyldendal) |
Omfang | 17,50 timers uddannelsestid. |
Beskrivelse |
Gennem arbejdet med forskellige tekstgenrer stifter eleverne bekendtskab med baggrunden for, at Tyskland i dag er et mulitkulturelt samfund. Gennem arbejdet opnår eleverne indsigt i,hvilke vilkår der har henholdsvis fremmet og hæmmet integration af udenlandske borgere i Tyskland, og i forlængelse heraf perspektiveres til, hvordan fordomme og fremmedfjendtlighed er kommet til udtryk. Der arbejdes med læse og lytteforståelse, redegørelse, analyse og fortolkning |
Væsentligste arbejdsformer |
Gruppearbejde Individuelt arbejde Klasseundervisning Pararbejde Virtuelt arbejde |
Titel | 5. Judenverfolgung im Dritten Reich |
Materiale |
1. Propagandabilleder fra ”Der Giftpilz” https://collections.ushmm.org/search/catalog/pa1069718 https://collections.ushmm.org/search/catalog/pa1069726 2. Herr Doktor – Lassen Sie mich bitte in Ruhe” (I: Gorm Christensen & Sten Rasmussen”: ”Wie war´s – Ein Jahrhundert wird besichtigt”, Gads Forlag 1997) 3. Tekst 21: ”Der 9. November 1938. ”Was braucht der Jud ein Klavier” (I: Ove Rimi Andersen & Poul Husum: ”Berlin – Hauptstadt und Metropole”, Munksgaard 1992) 4. Isaak Behar: ”Versprich mir, dass du am Leben bleibst” (I: Kate Fuchs & Mathilde Sinding: ”Auf uns. Grundbog til tysk i gymnasiet”, Gyldendal 2016) 5. Film: Jo Baier: ”Nicht alle waren Mörder” (2006) Læste sider i alt: 14 sider + film opgavesider i alt: 9 sider Grammatik og øvelsesstykker: 12 sider uregelmæssige verber, sammensatte verber - Mette Hermann: "Wie geht´s" (Gyldendal, 2016) - Lone Häckert & Birgit Lohse: "Alles in allem", Gyldendal 2014 |
Omfang | 15,83 timers uddannelsestid. |
Beskrivelse | Eleverne arbejder indledningsvist med analyse af propagandabilleder med henblik på at forstå antisemitismen i Tyskland under nazismen. Desuden arbejdes der med forskellige tekstgenrer, der belyser jødeforfølgelserne under 2. verdenskrig, hvorunder der fokuseres på tilværelsen som U-Boot. Der arbejdes med tekstanalyse og fortolkning. Præsentationer på tysk indgår. |
Væsentligste arbejdsformer |
Gruppearbejde Individuelt arbejde Klasseundervisning Pararbejde Virtuelt arbejde |
Titel | 6. Die DDR - Stubenarrest fürs ganze Volk |
Materiale |
1. Elva Stenestad: “Hüben und drüben. Deutschland geteilt und vereinigt” (Gyldendal, 2008) - ”Durchschnittsalter am 31.12.2006 in Deutschland” p. 83 - "Die Besatzungszonen in Deutschland 1945 und die Sektoren in Berlin 1945” p. 10-11 2. Ove Rimi Andersen & Poul Husum: ”Es war einmal ein Land” s. 5 (Tyskforlaget 2015) 3. Karin H. Koplev: ”Die Mauer – und 10 Jahre danach”, (Kaleidoscope 1999) p. 8-10 + 17-18+21-26-29+40-42 4. Peter Leibing: ”Der springende Soldat” (I: Helle Egendal: ”Gattungen”, Gyldendal 2017) 5. ”Das Ministerium für Staatssicherheit” (I: Lone Häckert m.fl: "Literatur um die Jahrtausendwende”, Gyldendal 1999 p. 28-31) 6. Sigrid Weber: ehemaliger Stasi-Häftling” (I: Marianne S. Larsen: ”Das Leben der anderen” Tyskforlaget 2007) p. 136-139) 7. Michael G. Fritz: “Der Besuch” (I: Vita Braagaard:”Weitblick. Moderne Kurzprosa”, Gyldendal 1991) 8. Film: Florian Henckel von Donnersmarck: “Das Leben der Anderen” (2006) supplerende stof: Zeitklicks.de Læste sider i alt: 24 sider + film Opgavesider i alt: 17 sider Grammatik og øvelsesstykker: 23 sider - Mette Hermann: "Wie geht´s" (Gyldendal 2016) - Lone Häckert & Birgit Lohse: "Alles in Allem" (2. udgave, 1. oplag, Gyldendal 2014) Grammatik: præpositioner og adjektiver |
Omfang | 21,67 timers uddannelsestid. |
Beskrivelse |
Formålet med forløbet er gennem forskellige tekstgenrer at give indblik i Tysklands samfundsforhold efter 1945 med fokus på DDR, herunder forståelse for de almene vilkår for borgere i det tidligere DDR. Der arbejdes med tekstlæsning og -forståelse, redegørelse, analyse og fortolkning på tysk. Mundtlige præsentationer indgår i arbejdet |
Væsentligste arbejdsformer | Virtuelt arbejde |