Beskrivelse af undervisningsforløbet (2s hi)

Retur til forside

Titel 6. Fællesskab og forbrydelse. Nazisternes opgør med idéerne fra oplysningstiden
Materiale KOMPENDIUM:
Den totalitære stat: Opgøret med idéen om demokrati som styreform
P. Frederiksen m.fl.: Grundbog til historie, s. 234-243: Nazisternes vej til magten
P. Frederiksen: Det tredje Rige. s.55: Det økonomiske liv (efter magtovertagelsen).
Sammesteds s. 75-79: Jødeforfølgelse, 1933-39
Sammesteds s. 109-111: Holocaust, 1942-1945 (Udlev. som selvst. kopi)
P. Andersen: "Almindelige mænd". Reservepolitibataljon 101, s.143-145
Statistik / tabeller vedrørende den økonomiske og politiske udvikling i Tyskland ca. 1925-1935

Kilder:
A. Hitler: Førerprincippet
A. Hitler: Kampen mellem racerne
Rigsdagsbrandforordningen af 28.02. 1933
Bemyndigelsesloven af 24.03. 1933
Uddrag af forhandlingsprotokol fra mødet i Wannsee 20.01. 1942: "Den endelige løsning på jødespørgsmålet"
Uddrag af hemmeligstemplet Rigssag vedr. ænderinger i spcialkøretøjer 05.06.1942

Diverse billedmateriale

TV:
Nat og Tåge (31 min.)
Lydighedens dilemma (40 min.)
Massehenrettelse ved Indsatsgrupper (1 min.)

Prøveeksamen (er udleveret og afprøvet)
Bilag:
1: Versailles-traktatens hoved-bestemmelser vedrørende Tyskland (fra C. Syskind m.fl. Det 20. årh.)
2: Postkort med tegning. (Fra www)
3: Statistik: Arbejdsløshed og industriproduktion (Fra P. Frederiksen: Fællesskab og forbrydelse 2001)
4: Lov til beskyttelse af det tyske blod og ære (Fra: T. Schmidt: Nazisme og nynazisme s. 60)
5: Uddrag af Einsatzgruppe-medlem Felix Landau's dagbog, den 12. juli 1941 (Fra www.)
6: Hitlers villige drabsmænd – ganske almindelige tyskere (Fra www.)
Omfang 0,00 timers uddannelsestid.
Beskrivelse Kernestof:
National identitet, ideologiernes kamp

Nazismen var på mange måder et opgør med idéerne fra oplysningtiden:

Opgøret med idéen om demokrati som styreform (Weimar-republikken erstattes af Fører-princippet)
Opgøret med idéen om at alle mennesker er født frie og lige (idéen om lighed erstattes af påstanden om højrerestående og laverestående racer.)
Ensretningen: Individet erstattes af massemennesket (Idéen om det frie menneske erstatttes af en påtvunget "identitet" i form af nazistisk socialisering (i ungdomsorganisationer, i skole og uddannelse).


Fokus:
Hvilke forklaringer kan der gives på, at nazisterne kom til magten i 1933?
Hvad er racisme? Hvad er Eugenik?
Hvad var hovedindholdet i den nazistiske ideologi? (Organismeteorien)
Hvordan fandt denne ideologi udtryk i raceteori, styreform og propaganda?
Hvilke midler blev taget i brug i forfølgelsen af jøderne (forfølgelsens fire faser)
Hvilke midler tog nazisterne i brug med sigte på skabe ensretning? (Det totalitære samfund).
Hvordan brugte nazisterne sproget som magtmiddel (eufemismer).
Hvilke socialpsykologiske (Browning) og kulturelle (Goldhagen) forklaringer kan der gives på, at mange "almindelige" tyskere ikke sagde fra over for nazisternes handlinger (konformitetsforklaringen over for den ideologiske forklaring)?
Aktuelt perspektiv (med Milgrams eksperiment): Kan vi alle - "almindelige mennesker" - blive bødler / massemordere?
Væsentligste arbejdsformer


Retur til forside