Beskrivelse af undervisningsforløbet (2s hi)

Retur til forside

Titel 4. På sporet af oplysningstiden ca. 1650-1800
Materiale H. Wagner: På sporet af oplysningstiden. Lindehardt og Ringhof, 2020, s. 8-121 (minus s.25, 35, 44-45, 47, 57, 65-67, 76-77, 86-89, 98-101, )

Supplerende materiale:
Brødremenigheden i Chritiansfeld (En lidenskabelig tro: Kærlighed til Gud)
https://www.youtube.com/watch?v=Hle-envQn_g&feature=youtu.be

MODOPLYSNINGEN
Mikkel Thorup: Modoplysningen. Fra 1700-tallet sort på hvidt, side 4-7
Søren Krarup: Nej til utopien. Fra K.B. Danielsen m.fl.: En bedre verden s.25-26
Lys forude? – Oplysningstanker fra Voltaire til Søren Krarup. I. Adriansen: Fra oplysningstid til imperialisme, side 55-56

Oplysningstiden til debat:
Interview med Søren Krarup: Menneskerettighederne er religion: https://www.youtube.com/watch?v=ZZZooS9z2js

Prøveeksamen:
Kildemateriale:
1) Kongeloven 1665 – i uddrag. (Fra: B. Hansen m.fl.: Danmark i tusind år s.119)
2) I. Kant: Til den evige fred (Fra: K.B. Danielsen m.fl.: En bedre verden s.110-111)
3) T. Jefferson: Argumenter for religionsfrihed (Fra: K.B. Danielsen m.fl.: En bedre verden s.106)
4) S. Montesquieu: Uddrag af ”Lovenes Ånd”. (Fra: J. Thiedecke: Magtens ansigter. Pantheon s.86)
5) J.O. de La Mettrie: Om Lykken eller det højeste gode (Fra: H. Wagner: På sporet af oplysningstiden s.56-7)
6) Uddrag af den danske grundlov 1849 (Fra: B. Hansen m.fl.: Danmark i tusind år s.170-171)

Omfang 0,00 timers uddannelsestid.
Beskrivelse Hvad kendetegner oplysningstiden?
Hvordan ændrede menneskets forhold til religion under oplysningstiden (deismen)?
Hvad kendetegner enevældes stændersamfund (privilegiesamfund)?
Hvordan kan man sige, at oplysningstænkningen (E.Kant, F.Voltaire, J.Locke, A.Smith, S. Montesquieu m.fl. ) var et opgør med enevælden som styreform og stændersamfundet som social orden?
Hvordan påvirkede oplysningstiden krop og ligestilling mellem kønnene?
Hvad var årsagerne til den franske revolution?
Hvordan forbinder den franske revolution sig med utopi og undertrykkelse?
Hvordan har oplysningstiden sat sig spor i vor nutid (f.eks. Den danske Grundlov, Gymnasieloven, Menneskrettighederne fra 1948 osv.)?
Hvad er modoplysningen og hvilken rolle spiller modoplysningen i vor nutid?
Væsentligste arbejdsformer


Retur til forside